Рішення
від 08.04.2015 по справі 916/489/15-г
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"08" квітня 2015 р.Справа № 916/489/15-г

За позовом Першого заступника прокурора м.Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради;

До товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Все для АЗС";

про внесення змін до договору оренди землі;

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Департамент комунальної власності Одеської міської ради.

Суддя Літвінов С.В.

Представники:

Від прокуратури: Котюх С.А. за посвідченням.

Від ОМР: Моджук І.О. по довіреності №352 від 19.12.2014р.

Від третьої особи: Польщіна Т.Л. по довіреності №01-36/12 від 20.01.2015р.

Від відповідача: Соснін О.С. по довіреності № 2 від 01.03.2015р..

СУТЬ СПОРУ: Перший заступник прокурора м.Одеси, в інтересах держави, в особі Одеської міської ради звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Все для АЗС" (далі - відповідач) про внесення змін до договору оренди землі від 03.02.2002 року зареєстрованому у книзі записів Державної реєстрації договорів оренди землі за № 672/18 від 06.09.2002р., яким Одеською міською радою передано ТОВ „Все для АЗС" (код ЄРДПОУ 31382492) земельну ділянку загальною плащею 540 кв. м. за адресою : м. Одеса, спуск Маринеска, 12, терміном на 25 років, а саме:

- викласти п. 1.4. Договору у наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 540 кв.м. становить 1742315,40 гривень згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 28.08.2014 р № 139/П, складеного управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області

- викласти п. 2.2. Договору у наступній редакції: „Орендна плата за земельну ділянку загальною площею 540 кв.м, що розташована за адресою: м. Одеса, спуск Маринеска, 12, розрахована у розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 87115,77 гривень на рік. ".

Ухвалою суду від 10.03.ю2015р., суд залучив до участі у справі, в якості третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Департамент комунальної власності Одеської міської ради.

Одеська міська рада підтримує позовні вимоги прокурора, та наполягає на їх задоволенні.

Відповідач надав відзив на позов відповідно якого просить суд відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог, з підстав викладених у відзиві.

Третя особа Департамент комунальної власності Одеської міської ради підтримує позовні вимоги прокурора, та наполягає на їх задоволенні.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши та дослідивши всі письмові докази, які містяться в матеріалах справи, господарський суд дійшов наступних висновків.

03.09.2002 року між Одеською міською радою (орендодавець) та Відповідачем (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 540 кв.м, розташованої за адресою: м. Одеса, спуск Маринеска, 12 терміном на 25 років, зареєстрованому у книзі записів Державної реєстрації договорів оренди землі за № 672/18 від 06.09.2002р..

Відповідно до умов вказаного договору, орендодавець, на підставі Закону України „Про оренду землі" та рішення Одеської міської ради від 29.04.2002 № 116-ХХІV, надав, а орендар прийняв у строкове, платне володіння і користування земельну ділянку загальною площею 540 кв.м, розташованої за адресою: м. Одеса, спуск Маринеска, 12, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору.

У п. 1.2. договору зазначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 540 кв.м. надається у володіння, користування Орендаря, терміном на 25 років, для будівництва (терміном на один рік), експлуатації та обслуговування автомийки.

Пунктом 1.4. договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 148006 гривень 44 копійки.

П. 2.2 договору передбачено, що орендна плата вноситься за базовий податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця на протязі 30 календарних днів, наступний за останнім календарним днем звітного місяця у розмірі: 2,74*540=1479,60грн. на рік (на період будівництва); 17,82*540=9622,80грн. на рік (на період експлуатації об"єкта). Орендна плата, враховуючи невиплачену, підлягає індексації відповідно до законодавства України.

Орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності. Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору. Орендодавець має право вимагати збільшення орендної плати у випадку збільшення відповідно до законів України розміру земельного податку.(п. 2.5. договору).

Відповідно до умов п.п. 6.10 цей договір набирає чинності з моменту його державної реєстрації.

Невід'ємними частинами договору є план земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельних ділянок з відображенням обмежень та обтяжень у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельних ділянок в натурі ( на місцевості)

20.09.2010 р. Одеською міською радою прийнято рішення № 1268-VІ „Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 № 41-VІ „Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Одеси", яким п. 3 рішення викладено в такій редакції: "Ввести в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011".

20.09.2011 Одеською міською радою прийнято рішення № 1267-ІV „Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки в м. Одесі".

Згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 28.08.2014 р. № 139/П, який надано Управлінням Дерземагенства у м. Одеси Одеської області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 540 кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, спуск Маринеска, 12 та землекористувачем якої є ТОВ „Все для АЗС", становить 1742315,40 гривень.

У подальшому Департамент комунальної власності - Одеської міської ради в порядку ст. 188 ГК України 19.11.2014 звернувся до Відповідача з пропозицією про внесення змін до договору оренди землі за № 01-13/9346 в частині розміру орендної плати.

Департаментом комунальної власності Одеської міської ради, відповідно до форми, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України, здійснено розрахунок розміру орендної плати за користування земельною ділянкою площею 5402 кв.м., розташованої за адресою: м. Одеса, спуск Маринеска, 12, яка становить 87115,77 гривень на рік.

Рішенням Одеської міської ради № 2747-УІ від 19.02.2013 Одеське міське управління земельних ресурсів Одеської міської ради реорганізовано шляхом приєднання до департаменту комунальної власності Одеської міської ради.

Відповідно до положення по Департамент комунальної власності Одеської міської ради, затвердженого рішенням міської ради від 28.02.2011 № 384-УІ, передбачено, що Департамент комунальної власності здійснює повноваження орендодавця комунального майна територіальної громади, що знаходиться в управлінні Департаменту, а також контроль за повнотою та своєчасністю внесення орендарями орендної плати за договорами оренди цілісних майнових комплексів, укладеними Одеською міською радою. Відповідно до чинного законодавства укладає договори оренди. Здійснює облік договорів оренди,, укладених безпосередньо Департаментом, та облік договорів оренди, погоджених з Департаментом у встановленому порядку (п.2.2.4. Положення), а також погоджує передачу в оренду майна, орендодавцями якого виступають виконавчі органи Одеської міської ради, а також комунальні та інші підприємства, організації, установи, яким майно комунальної форми власності передане у повне господарське відання або оперативне управління, а також здійснює організацію й проводить конкурси з передачі такого комунального майна в оренду, та майна, що знаходиться в управлінні Департаменту, виконавчих органів Одеської міської ради та комунальних підприємств (п.2.2.4. Положення).

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним.

Згідно з вимогами ст. 963 ЗК України , право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи.

У ст. 1 Закону України „Про оренду землі" також встановлено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до вимог ст. 21 Закону України „Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України ).

У ст. ст. 5, 13, 15, 18, 20, 23 Закону України „Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки.

Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272 , 273 , 276 цього Кодексу .

Таким чином, суд вважає, що внесення змін щодо розміру орендної плати у договір оренди земельної ділянки, у зв'язку з проведенням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає, як вимогам чинного законодавства, так і умовам укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідно змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Статтею 632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади.

Згідно п. 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 „Про деякі питання практики розгляду спорів, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Також, відповідно до Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 „Про деякі питання практики розгляду спорів, що виникають із земельних відносин", органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки та інших договорів щодо земельних ділянок, встановленні сервітуту, суперфіцію, емфітевзису, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.

Крім того, однією із загальних засад цивільного законодавства України є свобода договору, відповідно ст. 3 ЦК України .

Згідно п. 1, ч. 2 ст. 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно ч. 1 ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Договір є обов'язковим для виконання сторонами, відповідно до ст. 629 ЦК України .

Аналогічні положення містить і ГК України .

Сторони при укладанні Договору досягли згоди, а саме згідно п. 2.5. Договору, Орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності. Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору. Орендодавець має право вимагати збільшення орендної плати у випадку збільшення відповідно до законів України розміру земельного податку.

З огляду на викладене, суд робить висновок, що прокурор правомірно вимагає внести зміни до договору оренди землі від 03.09.2002 року зареєстрованому у книзі записів Державної реєстрації договорів оренди землі за № 672/18 від 06.09.2002р., яким Одеською міською радою передано ТОВ „Все для АЗС" (код ЄРДПОУ 31382492) земельну ділянку загальною плащею 540 кв. м. за адресою : м. Одеса, спуск Маринеска, 12, терміном на 25 років, а саме:

- викласти п. 1.4. Договору у наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 540 кв.м. становить 1742315,40 гривень згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 28.08.2014 р № 139/П, складеного управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області

- викласти п. 2.2. Договору у наступній редакції: „Орендна плата за земельну ділянку загальною площею 540 кв.м, що розташована за адресою: м. Одеса, спуск Маринеска, 12, розрахована у розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 87115,77 гривень на рік. ".

З огляду на викладене, позов підлягає задоволенню з покладенням на відповідача витрат по сплаті судового збору.

Керуючись ст.ст. 44 , 49 , 82-85 ГПК України , суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 03.09.2002 року зареєстрованому у книзі записів Державної реєстрації договорів оренди землі за № 672/18 від 06.09.2002р., яким Одеською міською радою передано ТОВ „Все для АЗС" (код ЄРДПОУ 31382492) земельну ділянку загальною плащею 540 кв. м. за адресою : м. Одеса, спуск Маринеска, 12, терміном на 25 років.

3. Викласти п. 1.4. Договору у наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 540 кв.м. становить 1742315,40 гривень згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 28.08.2014 р № 139/П, складеного управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області

4. Викласти п. 2.2. Договору у наступній редакції: „Орендна плата за земельну ділянку загальною площею 540 кв.м, що розташована за адресою: м. Одеса, спуск Маринеска, 12, розрахована у розмірі 5 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 87115,77 гривень на рік. ".

5. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Все для АЗС"( 65005 м. Одеса, вул. Степова , 23/25, код ЄРДПОУ 31382492) на користь Державного бюджету України (р/р 31210206783008 отримувач УК у м. Одесі/Приморський р-н, код ЄДРПОУ 38016923, банк отримувача ГУ ДКСУ в Одеській області МФО 828011 код класифікації: 22030001) судові витрати в розмірі 1218 /одна тисяча двісті вісімнадцять/ гривень.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено та підписано 14 квітня 2015 р.

Суддя С.В. Літвінов

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення08.04.2015
Оприлюднено20.04.2015
Номер документу43562729
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/489/15-г

Постанова від 30.07.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Ухвала від 17.07.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Коробенко Г.П.

Постанова від 03.06.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Філінюк І.Г.

Ухвала від 29.04.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Філінюк І.Г.

Рішення від 08.04.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 23.03.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 23.03.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 10.03.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

Ухвала від 09.02.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Літвінов С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні