Постанова
від 08.04.2015 по справі 815/5113/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 квітня 2015 р.м.ОдесаСправа № 815/5113/14

Категорія: 6.1 Головуючий в 1 інстанції: Стефанов С. О.

Колегія суддів Одеського апеляційного адміністративного суду

у складі: судді доповідача - головуючого - Шляхтицького О.І.,

суддів: Джабурія О.В., Крусяна А.В.,

при секретарі - Ханділян Г.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційну скаргу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2014 року у справі за адміністративним позовом міжнародної громадської організації «Футбольна любительська ліга Андрія Голубова» до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області про скасування постанови від 15.01.2013 року № 2 про накладення штрафу, -

ВСТАНОВИЛА:

У вересні 2014 року міжнародна громадська організація «Футбольна любительська ліга Андрія Голубова» звернулась з адміністративним позовом, в якому просила скасувати постанову Інспекції ДАБК в Одеській області від 15.01.2013 року № 2 про накладення штрафу на МГО «Футбольна любительська ліга Андрія Голубова» у розмірі 11470 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначалось, що 09.11.2012 року Інспекцією була проведена перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів та правил, про що складені від 09.11.2012 року акт перевірки та припис за №100.

Перевіркою встановлено порушення, а саме: експлуатація спортивного майданчику, розташованого за адресою - м. Одеса, Фонтанська дорога 1/1 без введення його в експлуатацію, що є порушенням ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

14.11.2012 року Інспекцію була прийнята постанова №106 про застосування до позивача штрафних санкцій відповідно до п.6 ч.2 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» в розмірі 50310,00 грн. Позивач вважав, що порушень законодавства, які б тягнули на видання постанови про притягнення позивача до адміністративно-господарської відповідальності не має, відповідних письмових доказів в Інспекції також не має, у зв'язку із чим, вищезазначений акт суб'єкта владних повноважень є незаконним.

Не погодившись з постановою Інспекції від 14.11.2012 року за №106 позивач звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом про скасування вищезазначеної постанови Інспекції.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 04.09.2014 року по справі №815/172/13-а визнано протиправною та скасовано постанову Інспекції від 14.11.2012 року за №106, яка винесена на підставі акту перевірки від 09.11.2012 року та припису від 09.11.2012 року за № 100.

Оскаржувана постанова Інспекції від 15.01.2013 року №2 про застосування до позивача штрафних санкцій відповідно до п. 1 ч. 6 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» у розмірі 11470,00 грн. винесена, також, на підставі невиконання припису про усунення вимог законодавства від 09.11.2012 року за №100.

Також позивач вказував, що постановою Приморського районного суду м. Одеси від 17.09.2013 року по справі №522/838/13-а була визнана незаконною постанова Інспекції ДАБК в Одеській області від 14.11.2012 року №3186 про притягнення директора позивача до адміністративної відповідальності за відсутності в його діях порушень законодавства в сфері містобудування.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2014 року адміністративний позов було задоволено.

Визнано протиправною та скасовано постанову Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області № 2 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 15.01.2013 року.

Не погоджуючись з даною постановою суду Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області подала апеляційну скаргу.

В апеляційній скарзі зазначено, що рішення судом першої інстанції ухвалене з неповним з'ясуванням обставин, які мають значення для справи, у зв'язку з чим просить його скасувати та ухвалити нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову відмовити.

Розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для її часткового задоволення.

Судом першої інстанції встановлено, що 09.11.2012 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Одеської області була проведена перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів та правил, про що складений акт перевірки.

Перевіркою встановлено порушення - експлуатацію спортивного майданчику, розташованого за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога 1/1 без введення його в експлуатацію, що є порушенням ст.39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

За наслідками перевірки головним державним інспектором інспекторського відділу № 1 територіального управління з контролю за будівництвом об'єктів м. Одеси та житлово-комунального господарства Клименко О.М. 09.11.2012 року відповідно до ст.41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2014 року № 553 видано позивачу припис № 100 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 09.11.2012 року.

Головним державним інспектором інспекційного відділу № 1 територіального управління з контролю за будівництвом об'єктів м. Одеси та житлово-комунального господарства Романюком І.І. 14.01.2013 року стосовно МГО «Футбольна любительська ліга Андрія Голубова» складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, відповідальність за які передбачена п. 1 ч. 6 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності».

15.01.2013 року Інспекцією ДАБК в Одеській області була прийнята постанова №2 про застосування до позивача штрафних санкцій відповідно до п. 1 ч. 6 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» в розмірі 11470 грн.

Вказані обставини сторонами не заперечуються, підтверджуються матеріалами справи, а отже є встановленими.

Не погодившись із зазначеною постановою, позивач звернувся до суду з вимогою про її скасування.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що постановою Одеського окружного адміністративного суду від 04.09.2014 року по справі № 815/172/13-а визнано протиправною та скасовано постанову Інспекції ДАБК в Одеській області від 14.11.2012 року за № 106, яка винесена також на підставі акту перевірки від 09.11.2012 року та за невиконання припису від 09.11.2012 року № 100, що й оскаржувана у даній справі постанова.

Окрім того, суд першої інстанції виходив із того, що побудовані позивачем будівлі та споруди не є капітальними, тобто не є об'єктами нерухомого майна, які повинні вводитись в експлуатацію, що виключає можливість притягнення позивача до відповідальності за п.6 ч.2 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», а також те, що Інспекція ДАБК в Одеській області не мала станом на 15.01.2013 року повноважень на накладення штрафів за порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності,

Колегія суддів частково погоджується із висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Частина восьма статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 р. N 3038-VI, зі змінами, внесеними згідно із Законом України від 20 листопада 2012 року N 5496-VI, встановлює, що експлуатація закінчених будівництвом об'єктів, не прийнятих (якщо таке прийняття передбачено законодавством) в експлуатацію, забороняється.

Таким чином, логічним висновком має бути судження про те, що обов'язок введення об'єктів будівництва в експлуатацію, відповідальність за експлуатацію об'єктів, не введених в експлуатацію, можуть стосуватися лише тих суб'єктів, які після закінчення будівництва та початку використання, маючи відповідний обов'язок, не ввели об'єкти містобудування в експлуатацію, за що встановлена відповідальність.

В контексті хронології правового регулювання спірних відносин поняття "експлуатація не прийнятого в експлуатацію об'єкта" не може тлумачитись як триваюче правопорушення. Змістом цього правопорушення є невиконання обов'язку із введення в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта містобудування до початку його експлуатації. Аналогічна правова позиція висловлена у Постанові Верховного Суду України від 04.03.2014, справа № 21-433а13.

Згідно п. 6 ч. 2 ст. 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" суб'єкти містобудування, які є замовниками будівництва об'єктів (у разі провадження містобудівної діяльності), або ті, що виконують функції замовника і підрядника одночасно, несуть відповідальність у вигляді штрафу, зокрема, за експлуатацію або використання об'єктів будівництва, не прийнятих в експлуатацію.

В матеріалах справи відсутні відомості, що позивач є замовником будівництва зазначеного об'єкта забудови.

Слід також враховувати наданий висновок Одеського науково-дослідного інституту судових експертиз від 11.06.2014 року №19, яким встановлено, що побудовані позивачем будівлі та споруди не є капітальними, тобто не є об'єктами нерухомого майна, які повинні вводитись в експлуатацію ( а.с. 23-31).

Зазначена експертиза проведена в рамках судової справи експертом, який зареєстрований в Реєстрі атестованих судових експертів Міністерства юстиції ( а.с. 159-160)

Також постановою Одеського окружного адміністративного суду від 04.09.2014 року по справі № 815/172/13-а визнано протиправною та скасовано постанову Інспекції ДАБК в Одеській області від 14.11.2012 року за № 106, яка винесена також на підставі акту перевірки від 09.11.2012 року та за невиконання припису від 09.11.2012 року № 100, що й оскаржувана у даній справі постанова.

Враховуючи викладене правильним є висновок суду першої інстанції щодо відсутності правових підстав для притягнення позивача до відповідальності за п.6 ч.2 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності».

Водночас колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Згідно ч.ч. 1 та 2 ст. 3 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", справи про правопорушення передбачені цим Законом, розглядаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю. Накладати штраф від імені центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, мають право його керівник та уповноважені ним посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю.

За правилами ч. 2 ст. 3 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", викладена у редакції згідно Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо діяльності Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, інших центральних органів виконавчої влади, діяльність яких спрямовується та координується через відповідних міністрів" від 16 жовтня 2012 року № 5459-VI, який набрав чинності 08 листопада 2012 року.

До внесення вказаних змін, повноваження щодо накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності належало керівникам територіальних органів Держархбудінспекції та їх заступникам.

На підставі п. 2 Прикінцевих положень Закону від 16 жовтня 2012 року № 5459-VI визначено, що Кабінет Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом повинен привести чинні нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом.

Згідно ч. 1 ст. 4 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 1 ст. 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.

Отже, колегія суддів зазначає, що на час виникнення спірних правовідносин до повноважень Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області входило повноваження по накладенню штрафів за порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а відтак помилковий висновок суду першої інстанції з цього питання підлягає виключенню з мотивувальної частини судового рішення.

На підставі ч. 2 ст. 200 КАС України не може бути скасовано правильне по суті рішення суду з одних лише формальних міркувань.

Відповідно до ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

В ході розгляду справи позивач довів суду ті обставини, на які він посилався в обґрунтування заявлених вимог, а відповідач не надав суду належні докази на підтвердження своїх заперечень проти позову.

Надаючи оцінку правомірності дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Інші доводи апеляційної скарги ґрунтуються на суб'єктивній оцінці фактичних обставин справи та доказів, а також на невірному тлумаченні норм матеріального права. Зазначені доводи не містять посилань на конкретні обставини чи факти або на нові докази, які б давали підстави для скасування рішення суду першої інстанції.

Таким чином, на підставі встановлених в ході судового розгляду обставин, суд першої інстанції правильно по суті дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Враховуючи наведене та на підставі п.2 ч.1 ст. 198 КАС України, колегія суддів вважає необхідним змінити постанову суду першої інстанції в частині обґрунтування вирішених позовних вимог з викладених вище мотивів. В решті постанову суду слід залишити без змін.

Керуючись ст.ст. 195, 196; п.2 ч.1 ст. 198; п. 2 ч.1 ст. 201; ч.2 ст. 205; ст. 207; ч.5 ст. 254 КАС України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА :

Апеляційну скаргу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області задовольнити частково.

Виключити із мотивувальної частини оскаржуваного судового рішення правовий висновок, що Інспекція ДАБК в Одеській області не мала станом на 15.01.2013 року повноважень щодо накладення штрафів за порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.

В решті постанову Одеського окружного адміністративного суду від 07 жовтня 2014 року у справі № 815/5113/14 - залишити без змін

Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складення судового рішення у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Дата складення у повному обсязі і підписання рішення суду - 14 квітня 2015 року.

Головуючий: О.І. Шляхтицький

Суддя: О.В. Джабурія

Суддя: А.В. Крусян

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.04.2015
Оприлюднено20.04.2015
Номер документу43566458
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/5113/14

Постанова від 08.04.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 19.11.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Постанова від 13.10.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Ухвала від 15.09.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

Постанова від 01.10.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Стефанов С. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні