cpg1251
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 819/814/15-a
15 квітня 2015 р.м.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Чепенюк О.В.,
розглянувши в порядку скороченого провадження в місті Тернополі адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю «Оришківська будівельна кераміка» про застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
Державна служба геології та надр України (далі - Держгеонадра України, позивач) звернулася до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Оришківська будівельна кераміка» (далі - ТзОВ «Оришківська будівельна кераміка», відповідач), в якому просила застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме: припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4508 від 21.11.2007 року, виданого ТзОВ «Оришківська будівельна кераміка», для видобування суглинків Оришківського родовища.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТзОВ «Оришківська будівельна кераміка» надано спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування суглинків Оришківського родовища терміном дії 20 років. Відповідачем допущено порушення умов спеціального дозволу, у зв'язку з чим дія спеціального дозволу зупинялась. У березні 2014 року Держгеонадрами України ініційовано проведення планової перевірки відповідача, в ході якої посадовими особами Західного міжрегіонального територіального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України встановлено, що за місцезнаходженням ТзОВ «Оришківська будівельна кераміка» відсутні керівник або уповноважена особа товариства, за юридичною адресою відповідача знаходиться Оришківська сільська рада. Відтак, перевірка не проведена, перевіряючими складено акт про недопуск до проведення перевірки від 21.03.2014 року. Оришківською сільською радою видано довідку, що відповідач дійсно зареєстрований за юридичною адресою, але діяльності з видобутку суглинків з Оришківського родовища з 2008 року не проводить.
На підставі результатів перевірки Західним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України направлено відповідачу припис від 21.03.2014 року № 292-14/02 про надання інформації до 02.04.2014 року щодо діяльності товариства на підставі спеціального дозволу. Відповідачем у встановлені терміни інформацію не надано, у зв'язку з чим внесено подання від 17.04.2014 року на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4508 від 21.11.2007 року, а в подальшому 22.09.2014 року і на зупинення дії спеціального дозволу.
Позивач вважає, що оскільки ТзОВ «Оришківська будівельна кераміка» допустило порушення законодавства в сфері надрокористування, то є підстави для вжиття заходів реагування шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4508 від 21.11.2007 року, наданого відповідачу, у зв'язку з чим звернувся до суду
Ухвалою судді Тернопільського окружного адміністративного суду від 01.04.2015 року відкрито скорочене провадження в даній адміністративній справі. Копія ухвали про відкриття скороченого провадження в адміністративній справі надіслана відповідачу та вручена 03.04.2015 року, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (а. с. 37). Проте від відповідача у встановлений судом строк заперечень проти позову або заяви про визнання позову не надійшло, в зв'язку з чим суд вважає можливим розглянути справу в порядку скороченого провадження відповідно до статті 183-2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Суд, оцінивши повідомлені позивачем обставини, дослідивши письмові докази, приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає до задоволення повністю з таких підстав.
Судом встановлено, що ТзОВ «Оришківська будівельна кераміка» зареєстроване як юридична особа, 21.11.2007 року відповідачу Міністерством охорони навколишнього природного середовища України надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4508 з метою видобування суглинків, придатних для виробництва каменю керамічного, Оришківського родовища терміном дії 20 (двадцять) років (а. с. 9).
Особливими умовами спеціального дозволу № 4508 від 21.11.2007 року передбачено, серед іншого, подання щорічної звітності перед Державним науково-виробничим підприємством «Геоінформ України» за формою 5-гр. Листом Державного науково-виробничого підприємства «Геоінформ України» від 12.03.2013 року № 02/302-0953 позивача повідомлено про те, що відповідачем не було подано форми звітності 5-гр за 2011 рік (а. с. 15).
Держгеонадр України у зв'язку з порушенням надрокористувачем умов користування надрами, а саме: неподанням відповідачем Державному науково-виробничому підприємству «Геоінформ України» звітного балансу запасів корисних копалин за формою 5-гр за 2011 рік, видано наказ від 16.03.2012 року № 94 про зупинення дії спеціального дозволу (а. с. 16) та надано відповідачу 30 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень (а. с. 18). В подальшому відповідачем було подано до Державного науково-виробничого підприємства «Геоінформ України» звіт за формою 5-гр за 2011 рік (а. с. 19).
В свою чергу, Держгеонадрами України на засіданні Робочої групи для попереднього розгляду питань продовження строку дії, переоформлення, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до Угоди про користування надрами, зупинення, поновлення дії, анулювання спеціального дозволу на користування надрами 17.05.2012 року, прийнято рішення поновити дію вищезгаданого спеціального дозволу за умови надання позитивного висновку спеціалізованого державного геологічного підприємства, установи, організації, відповідно до пункту 27 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (а. с. 20).
23.12.2013 року Держгеонадрами видано наказ № 647 «Про проведення планових перевірок надрокористувачів у І кварталі 2014 року», який містить перелік надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль та предмет перевірки, в тому числі ТзОВ «Оришківська будівельна кераміка». На підставі цього наказу Західним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України оформлено направлення від 14.03.2014 року № 262-14/02 на проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування відповідачем.
Відповідно до акту про недопущення до перевірки від 21.03.2014 року № 2-01/07/2014-7/п(52), складеного посадовими особами Західного міжрегіонального територіального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України, у проведенні перевірки було відмовлено на підставі відсутності за юридичною адресою керівника або уповноваженої особи ТзОВ «Оришківська будівельна кераміка» (а. с. 22). Одночасно встановлено, що за юридичною адресою відповідача по вулиці Грушевського, 26, село Оришківці, Гусятинський район, Тернопільська область знаходиться Оришківська сільська рада. Відповідно до довідки, виданої Оришківською сільською радою від 17.03.2014 року № 38, на території Оришківської сільської ради ТзОВ «Оришківська будівельна кераміка» дійсно зареєстроване, але діяльності з видобутку суглинків з Оришківського родовища з 2008 року не проводить.
На підставі вищевикладеного, посадовими особами Західного міжрегіонального територіального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України на адресу відповідача направлено припис від 21.03.2014 року № 292-14/02 про надання інформації до 02.04.2014 року щодо діяльності ТзОВ «Оришківська будівельна кераміка» на підставі спеціального дозволу, в якому також зазначено, що у разі його невиконання Держгеонадрами України буде розглянуто питання стосовно зупинення дії спеціального дозволу (а. с. 24-25).
Відповідачем у встановлений приписом від 21.03.2014 року № 292-14/02 строк органам державного геологічного контролю запитуваної інформації надано не було. У зв'язку з вищезазначеним, Західним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України було направлено Держгеонадр України подання від 17.04.2014 року № 383-14/02 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4508 від 21.11.2007 року (а. с. 26).
Наказом Держгеонадр України від 12.06.2014 року № 184 спеціальний дозвіл, виданий ТзОВ «Оришківська будівельна кераміка», було зупинено та надано відповідачу 30 календарних днів з моменту відправлення повідомлення для усунення порушень (лист Держгеонадр України від 23.06.2014 року № 8570/02/14-14). Однак, у зв'язку із невжиттям ТзОВ «Оришківська будівельна кераміка» заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк, Західним міжрегіональним територіальним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України направлено до Держгеонадр України подання від 22.09.2014 року № 744-14/02 на анулювання дії спеціального дозволу № 4508 від 21.11.2007 року (а. с. 27-30).
Держгеонадра України листом від 07.11.2014 року № 15605/02/14-14, направленим відповідачу рекомендованою кореспонденцією та врученим йому 21.11.2014 року, звернулось до ТзОВ «Оришківська будівельна кераміка» з проханням надати у 30 денний строк власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, згідно спеціального дозволу. Відповідь відповідачем у встановлений строк надана не була.
Враховуючи те, що ТзОВ «Оришківська будівельна кераміка» порушила законодавство у сфері надрокористування, на думку позивача, наявні усі підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4508 від 21.11.2007 року згідно зі статтею 26 Кодексу України про надра та підпункту 9 пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить із наступного.
Правові і організаційні основи діяльності Державної служби геології та надр України закріплені у Кодексі України про надра та Положенні про Державну службу геології та надр України, затвердженому Указом Президента України від 06.04.2011 року № 391/2011.
Згідно з підпунктом 18 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України.
Відповідно до статті 19 Кодексу України про надра надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615.
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов'язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (далі - Порядок № 615).
Так, відповідно до статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов'язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції, тощо.
Відсутність у підприємств, установ, організацій і громадян спеціального дозволу на користування надрами та належним чином оформлених усіх дозвільних документів не дає права здійснювати видобуток корисних копалин, які є виключною власністю народу України і надаються тільки у користування.
Державна служба геології та надр України відповідно до підпункту 1 та підпункту 5 пункту 22 Порядку № 615 має право зупиняти дію спеціального дозволу у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.
З метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України здійснюють державний геологічний контроль, механізм проведення якого регулюється Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 року № 1294 (далі - Порядок № 1294) та Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 року № 877-V.
Відповідно до пункту 4 Порядку № 1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
Державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів. Для проведення планової або позапланової перевірки Держгеонадра видає наказ, який містить найменування надрокористувача, щодо якого буде здійснюватися державний геологічний контроль, та предмет перевірки (пункт 11 Порядку № 1294).
Пунктом 16 Порядку № 1294 встановлено, що у разі виявлення порушення вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр на підставі акта перевірки протягом п'яти робочих днів з дати її завершення складається припис або розпорядження за формою, затвердженою Держгеонадрами.
У разі невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування згідно з підпунктом 8 пункту 22 Порядку № 615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби.
Державна служба геології та надр України відповідно до підпункту 1 та підпункту 5 пункту 22 Порядку № 615 має право зупиняти дію спеціального дозволу у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.
Відповідно до підпункту 9 пункту 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням органів державного гірничого та санітарно-епідеміологічного нагляду, державного геологічного і екологічного контролю, органів місцевого самоврядування, органів державної податкової служби у разі невжиття надрокористувачем заходів для усунення причин зупинення дії дозволу в установлений строк.
Як встановлено судом Держгеонадрами України ініційовано проведення планової перевірки ТзОВ «Оришківська будівельна кераміка», за результатами якої відповідачу направлено припис від 21.03.2014 року № 292-14/02 щодо усунення порушення законодавства у сфері надрокористування. Вимоги припису у встановлений строк відповідачем не виконанні, у зв'язку з чим позивачем розглянуто питання щодо зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, а в подальшому порушено питання і щодо анулювання дії такого спеціального дозволу.
Відповідач допустив порушення законодавства у сфері надрокористування, не виконує умови та мету надрокористування, оскільки протягом тривалого часу (з 2008 року) не проводить будь-яких робіт згідно з спеціальним дозволом на користування надрами.
Згідно зі статтею 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, а саме: користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров'я населення; використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
Порядок анулювання спеціальних дозволів на користування надрами визначений пунктом 4 частини сьомої статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарського діяльності» від 06.09.2005 року № 2806-ІV, який передбачає, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності: здійснення суб'єктом господарюванням певних дій щодо провадження господарського діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Враховуючи те, що ТзОВ «Оришківська будівельна кераміка» допустило порушення законодавства в сфері надрокористування, то суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог та застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, а саме: припинення користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу, виданого відповідачу, на користування надрами № 4508 від 21.11.2007 року
Відповідно до частини першої статті 256 КАС України негайно виконуються постанови суду, прийняті в порядку скороченого провадження. Отже, дана постанова підлягає до негайного виконання.
Керуючись статтями 11, 71, 86, 183-2, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати до товариства з обмеженою відповідальністю «Оришківська будівельна кераміка» (Тернопільська область, Гусятинський район, село Оришківці, вулиця Грушевського, будинок 26, код ЄДРПОУ 34036768) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме: припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4508 від 21 листопада 2007 року, виданого товариству з обмеженою відповідальністю «Оришківська будівельна кераміка» для видобування суглинків Оришківського родовища.
Постанова суду підлягає до негайного виконання.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 КАС України, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Головуючий суддя Чепенюк О.В.
копія вірна
Суддя Чепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.04.2015 |
Оприлюднено | 23.04.2015 |
Номер документу | 43637278 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні