cpg1251 36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
08.04.2015 р. Справа № 917/323/15
Господарський суд Полтавської області
в складі головуючого судді Кульбако М.М.,
за участю представників:
прокуратури: Сорочинська О.М.,
позивача 1: Хоміч Л.В.,
позивача 2: не з'явився,
відповідача: не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Прокурора Кременчуцького району Полтавської області,
вул.1905 року, 27, м. Кременчук Полтавської області, 39600
в інтересах держави в особі:
1. Державної екологічної інспекції у Полтавській області,
вул. Коцюбинського, 6 ,м. Полтава, 36039
2. Майбородівської сільської ради,
вул. Жовтнева, 33, с.Майбородівка Кременчуцького району Полтавської області, 39712
до Приватного сільськогосподарського підприємства "Майбородівське",
вул. Жовтнева, 33, с.Майбородівка Кременчуцького району Полтавської області, 39712
про стягнення 6 177, 44 грн. шкоди, заподіяної внаслідок порушення природоохоронного законодавства,-
В С Т А Н О В И В :
Прокурор Кременчуцького району Полтавської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Полтавській області та Майбородівської сільської ради звернувся до господарського суду Полтавської області з позовом до приватного сільськогосподарського підприємства "Майбородівське" про стягнення 6 177, 44 грн. шкоди, заподіяної внаслідок порушення природоохоронного законодавства, посилаючись на порушення ПСП "Майбородівське" законодавства, що регулює господарську діяльність у сфері поводження з відходами.
В судовому засіданні прокурором позовні вимоги підтримані в повному обсязі з мотивів, викладених в позовній заяві, посилаючись на те, що за результатами перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України, Державною екологічною інспекцією у Полтавській області виявлено засмічення земельних ділянок загальною площею 331,7 га відходами сільського господарства в діяльності ПСП "Майбородівське", що підтверджується актом перевірки від 13.06.2014 та актами обстеження засмічених земельних ділянок.
Державна екологічна інспекція у Полтавській області у письмових поясненнях(а.с.86-87) та її представник у судовому засіданні підтримує позовні вимоги з мотивів, викладених у письмових поясненнях на позовну заяву №584/01-14/02-14 від 11.03.2015, посилаючись на те, що під час перевірки, проведеною 26.05.2014 р. - 13.06.2014 р. Державною екологічною інспекцією у Полтавській області, встановлено порушення ПСП "Майбородівське" вимог ч.2 ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. 17, 32 Закону України "Про відходи", ст. 35 Земельного кодексу України, що зафіксовано актом перевірки від 13.06.2014 та актами обстеження засмічених земельних ділянок.
Майбородівська сільська рада в судове засідання свого представника не направила, надіславши пояснення №61/02-28 від 24.03.2015р. та пояснення №74/02-28 від 03.04.2015 р. (а.с.94,103), у яких позов прокурора підтримує у повному обсязі та просить розглядати справу без участі уповноваженого представника.
ПСП "Майбородівське", будучи належним чином повідомлене про час та місце розгляду справи, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.78,88,98), в судове засідання свого представника не направило, вимоги суду, викладені в ухвалі про порушення провадження по справі та в ухвалах про відкладення розгляду справи не виконано.
У зв'язку з тим, що необхідних для вирішення спору доказів, наявних в матеріалах справи достатньо, і господарський суд тричі повідомив належним чином відповідача про час та місце проведення судового засідання, а неявка відповідача не перешкоджає розгляду справи по суті, то справа розглядається за наявними матеріалами на підставі ст.75 ГПК України за відсутності представника відповідача.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора та представника позивача, суд встановив, що ПСП "Майбородівське" використовує земельну ділянку загальною площею 1826,1142 га під фактичне розміщення підприємства на території Майбородівської сільської ради для вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; вирощування інших однорічних і дворічних культур; вирощування зерняткових і кісточкових фруктів; вирощування ягід, горіхів, інших плодових дерев і чагарників; відтворення рослин; розведення великої рогатої худоби молочних порід.
В період з 26.05.2014 р. по 13.06.2014 р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції у Полтавській області Костенко О.В. проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами в діяльності приватного сільськогосподарського підприємства "Майбородівське".
За результатами перевірки було складено акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 281/01-01-14 від 13.06.2014 р. (а.с. 12-23) та актами обстеження засмічених земельних ділянок від 26.05.2014 №281/01-01-14/3, №281/01-01-14/5, №281/01-01-14/6, №281/01-01-14/7, №281/01-01-14/4, №281/01-01-14/1, в яких зазначено, що на території господарського двору ПСП "Майбородівське" виявлено засмічення земельних ділянок загальною площею 331,7 га відходами сільського господарства, а саме: екскрементами, сечовиною та гноєм. Загальний об'єм відходів, що спричинили засмічення складає 497,55 м.
В акті робиться висновок про порушення ПСП "Майбородівське" ст. 17 Закону України "Про відходи", ст. 96 Земельного кодексу України, ст.ст. 35, 46 Закону України "Про охорону земель", ст. 55 Закону України "Про охорону про навколишнього природного середовища"
За даним фактом Держекоінспекцією у Полтавській області згідно із "Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства", затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №171 від 27.10.1997 здійснено розрахунок розміру збитків внаслідок засмічення земель у розмірі 6 177, 44 грн. ( а.с. 30-31, 34-35, 46-47, 50-51).
Внаслідок вищенаведених обставин, прокурор Кременчуцького району Полтавської області звернувся до суду в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області з позовом до приватного сільськогосподарського підприємства "Майбородівське" про стягнення 6 177, 44 грн. шкоди, заподіяної внаслідок порушення природоохоронного законодавства.
Приймаючи рішення суд виходив із наступного:
Відносини у галузі навколишнього природного середовища в Україні регулюються Конституцією України, міжнародними угодами України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", а також земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.
Відповідно до ст. 35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов'язані забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур'янами, чагарниками і дрібноліссям.
Згідно ст. 211 Земельного Кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну та кримінальну відповідальність за псування земель, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.
Згідно ч. 1 ст. 1 Закону України "Про відходи" відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.
Положенням ст. 17 Закону України "Про відходи" передбачено, що суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані: запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів; не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах.
За ст. 33 Закону України "Про відходи" зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.
Згідно ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" суб'єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення. Розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.
Крім того, правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені, зокрема, в Законі України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 5 квітня 2007 року № 877-V.
Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10 вересня 2008 р. № 464 затверджено спеціальний нормативний документ - "Порядок організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства", зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 15 січня 2009 р. за № 18/16034.
Відповідно до ч. 6 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт, який повинен містити відповідні відомості, зокрема й відомості про стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Аналогічне положення закріплене в п. 4.15 Порядку, згідно якого, в акті перевірки зазначається, зокрема, обставини та суть порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища (за наявності) з посиланням на нормативно-правові акти, вимоги яких порушені.
Згідно п. 1.4. Порядку акт перевірки - документ, який фіксує факт проведення планових, позапланових перевірок суб'єктів господарювання і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та його дотримання.
Відповідно до частини 4 статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Відповідно до ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Відповідно до ст. 43 Закону України "Про відходи" підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.
Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 34 Господарського процесуального кодексу України що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Згідно із ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.
Враховуючи викладене, вимоги прокурора про стягнення з відповідача 6 177,44 грн. збитків, заподіяних внаслідок порушенням законодавства України про охорону навколишнього природного середовища підлягають задоволенню, як такі, що обгрунтовані та підтверджені наявними доказами, а тому підлягають задоволенню.
Зарахування коштів до бюджетів відповідного рівня здійснюється у відповідності до статей 29,69-1 Бюджетного кодексу України.
У відповідності до статті 49 ГПК України, судові витрати в частині сплати судового збору, покладаються на відповідача.
Керуючись ст. ст. 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
В И Р І Ш И В :
1. Позов задовольнити .
2. Стягнути з Приватного сільськогосподарського підприємства "Майбородівське" (вул. Жовтнева, 33, с Майбородівка, Кременчуцький район, Полтавська область, 39712, ідентифікаційний номер 00845795, інші відомості - невідомі) на користь Майбородівської сільської ради (вул. Жовтнева, 33, с Майбородівка Кременчуцького району Полтавської обл., 39712 р/р 33115331700228, МФО 831019 в УДКСУ у Кременчуцькому районі, код ЄДРПОУ 37965887) шкоду, заподіяну порушенням природоохоронного законодавства шляхом засмічення земельних ресурсів відходами в розмірі 6 177,44 грн. по коду бюджетної класифікації 24062100 та символу звітності 331.
3. Стягнути з Приватного сільськогосподарського підприємства "Майбородівське" (вул. Жовтнева, 33, с Майбородівка, Кременчуцький район, Полтавська область, 39712, ідентифікаційний номер 00845795, інші відомості - невідомі) на користь: Державного бюджету України (Одержувач коштів: УДКСУ у м.Полтава, код одержувача: 38019510, р/р 31214206783002, банк одержувача ГУДКСУ у Полтавській області, код банку 831019, код класифікації доходів бюджету 22030001, код ЄДРПОУ Господарського суду Полтавської області 03500004) 1827,00 грн. судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
5. Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного господарського суду через господарський суд Полтавської області на протязі 10 днів.
Повне рішення складено 14.04.2015 р.
СУДДЯ Кульбако М.М.
Відповідно до ч. 5 ст. 85 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Суд | Господарський суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 08.04.2015 |
Оприлюднено | 24.04.2015 |
Номер документу | 43666251 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Полтавської області
Кульбако М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні