ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"20" квітня 2015 р. Справа № 922/5161/14
Колегія суддів у складі: головуючий суддя Здоровко Л.М., суддя
Плахов О.В., суддя Шутенко І.А.,
при секретарі Міракові Г.А.,
за участю представників:
позивача - Жилко С.Є. за довіреністю від 09.04.2015р. №08-11/1602/2-15,
відповідача - не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4, АДРЕСА_2, (вх. 1313 Х/2), на рішення господарського суду Харківської області від 20.01.2015р. у справі № 922/5161/14
за позовом Харківської міської ради м. Харків,
до відповідача Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4, АДРЕСА_1,
про внесення змін до договору оренди землі
ВСТАНОВИЛА:
Рішенням господарського суду Харківської області від 20.01.2015р. (суддя Калантай М.В.) позов задоволено; внесено зміни до договору оренди землі від 28.03.2005р. НОМЕР_3, шляхом визнання укладеним договору про зміну до вказаного договору оренди землі в такій редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі, зареєстрованого "28" березня 2005 року за НОМЕР_3 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та Фізична особа-підприємець ОСОБА_4 (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 №960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого "11" січня 2006 року за №540667100001 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
"2. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0186га, у тому числі: ріллі ---га, багаторічних насаджень ---га, сіножатей ---га, пасовищ ---га, лісів ---га, під забудовою ---га, інших угідь 0,0186га. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2."
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №307 від 08.11.2013 становить 428527грн. (чотириста двадцять вісім тисяч п'ятсот двадцять сім гривень).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №1051/14 від 02.12.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 23997,51 грн. (двадцять три тисячі дев'ятсот дев'яносто сім гривень 51 копійка), або в місяць - 1999,79 грн. (одна тисяча дев'ятсот дев'яносто дев'ять гривень 79 копійок)."
"13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
е) в інших випадках, передбачених законом."
"14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."
" 28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції."
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "28" березня 2005 року за НОМЕР_3 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається в органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада Фізична особа-підприємець
Харківської області ОСОБА_4
м. Харків, м-н Конституції, 7 АДРЕСА_1
код 04059243 код НОМЕР_1
В особі міського голови В особі фізичної особи-підприємця
Стягнуто з Фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 на користь Харківської міської ради витрати зі сплати судового збору в розмірі 1218,00 грн.
Рішення місцевого господарського суду мотивоване тим, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.
Фізична особа - підприємець ОСОБА_4 з рішенням суду першої інстанції не погодилась, звернулась до апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 20.01.2015р. у справі №922/5161/14 та прийняти нове, яким у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги заявник посилається на те, що змінювати ставку орендної плати за відсутності згоди відповідача не можна; крім того заявник вказує на те, що на сьогодні інвентаризація земельної ділянки не проведена, тому встановити дійсний розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки не можливо.
До Харківського апеляційного господарського суду надійшло від апелянта клопотання про зупинення провадження у справі (вх. 4349 від 17.03.2015р.).
До Харківського апеляційного господарського суду позивач надав відзив на апеляційну скаргу (вх. 4382 від 18.03.2015р.), в якому просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги відповідача, рішення господарського суду першої інстанції просить залишити без змін.
У судовому засіданні 20.04.2015р. представник позивача заперечував проти вимог апеляційної скарги та просив залишити її без задоволення, рішення місцевого господарського суду - без змін.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, хоча належним чином був повідомлений.
Як вбачається з матеріалів справи, ухвала Харківського апеляційного господарського суду від 25.02.2015р. у справі №922/5161/14 про прийняття апеляційної скарги до провадження, яка була направлення на адресу ФОП ОСОБА_4, повернулась до суду з відміткою «за закінченням терміну зберігання».
Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 18.03.2015р. відкладено розгляд справи на іншу з метою надати можливості апелянту додати пояснення по справі, а також вирішення його клопотання про зупинення провадження у справі.
Вищезазначена ухвала суду також повернулась до суду з відміткою «за закінченням терміну зберігання».
Відповідно до пункту 2.6.15 Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженої наказом Державної судової адміністрації №28 від 20.02.2013р., на звороті у лівому нижньому куті оригіналу процесуального документа, який виготовляється судом та залишається у справі, проставляється відповідний штамп суду з відміткою про відправлення документа, що містить вихідний реєстраційний номер, загальну кількість примірників документа, дату відправлення, підпис працівника, який її здійснив, та може містити відмітку про отримання копії процесуального документа уповноваженим представником адресата.
Згідно з п. 3.9.1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011р. № 18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Таким чином, апелянт вважається таким, що є повідомлений про час та місце розгляду його апеляційної скарги.
Однак, апелянт не повідомив про причини неявки у судове засідання, крім того, не виконав вимоги ухвали Харківського апеляційного господарського суду від 18.03.2015р., якою були витребувані докази розгляду справи №820/1592/15 Харківським окружним адміністративним судом, крім того явку апелянта було визнано обов'язковою.
Колегія суддів залишає клопотання відповідача про зупинення провадження у справі №922/5161/14 до вирішення Харківським окружним адміністративним судом пов'язаною з нею справи №820/1592/15 без розгляду з огляду на наступне.
В обґрунтування поданого клопотання про зупинення провадження у справі, відповідач посилається на справу №820/1592/15 Харківського окружного адміністративного суду. Судове засідання по вказаній справі призначено на 04.03.2015р. о 16:30 год.
Однак, апелянтом ані у судове засідання 18.03.2015р., ані 20.04.2015р. не надано доказів на підтвердження даного клопотання. Крім того, дані докази були витребувані у апелянта ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 18.03.2015р.
Таким чином, колегія суддів прийшла до висновку про залишення даного клопотання про зупинення провадження у справі №922/5161/14 до вирішення пов'язаною з нею справою №820/1592/15, у зв'язку з ненаданням витребуваних документів судом.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції обставин справи та доказів на їх підтвердження, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила наступне.
28.03.2005р. Харківською міською радою (орендодавець) та суб'єктом підприємницької діяльності - фізичною особою ОСОБА_4 (орендар) укладено договір оренди землі, зареєстрований у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі (книга №2) за НОМЕР_3.
Відповідно до п. 1 договору орендодавець на підставі рішення Харківської міської ради від 24.11.2004р. № 191/04 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, транспорту, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Пискунівська (поблизу автовокзалу).
Згідно з п. 2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0186 га.
Пунктом 5 договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, на період будівництва згідно з довідкою №251/05 від 11.02.2005р. становить 54135грн.; на період експлуатації згідно з довідкою №252/05 від 11.02.2005р. - 270675грн.
Пунктом 8 договору передбачено, що його укладено строком: на період будівництва до 01.12.2007р. (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації), на період експлуатації до 01.12.2029р.
Згідно з п. 9 договору орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області.
Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить:
- на період будівництва:
2005 рік - 129,01 гривень;
2006 рік - 189,93 гривень;
з 2007 року - 358,36 грн.
- на період експлуатації:
з 01.12.2007 року - 1142,59 гривень.
Пунктом 13 договору сторони встановили, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.
Згідно з п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. (а.с. 40).
Пунктом 1.1. цього рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. застосовується з 01 січня 2014р.
Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008р. № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008р.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено у п.2 та п.3, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові (а.с. 36-37).
Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішенням Харківської міської ради №960/12 від 19.12.2012 року затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові.
На підставі вищевказаних положень рішень Харківської міської ради, Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було одержано витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку; виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013р.; одержано витяг №307 від 08.11.2013р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Як вбачається з матеріалів справи, на підставі вказаних документів Департаментом підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди, який разом із листами-пропозиціями від 19.12.2013 року №1426/0/30-13 та №1452/0/30-13 направлені на адресу відповідача.
З метою забезпечення здійснення реєстрації додаткових угод шляхом внесення відповідних змін до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації з реєстру у формі витягу позивачем відповідачу було запропоновано сплатити кошти: в розмірі 51,00 грн. за внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та в розмірі 120,00 грн. за надання інформації з Реєстру у формі витягу та надати оригінали платіжних документів до міської ради.
У встановлений термін відповідь на лист-пропозицію Харківської міської ради орендарем направлено не було.
Станом на момент звернення позивача до суду з позовною заявою додаткову угоду до договору оренди землі між сторонами не підписано.
У відповідності до договору та норм чинного законодавства Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом про внесення змін до укладеного договору оренди землі.
Рішенням господарського суду Харківської області від 20.01.2015р. позов задоволено з підстав, зазначених вище.
Розглянувши матеріали справи, викладені в апеляційній скарзі доводи, заслухавши представника позивача, перевіривши наявні у справі матеріали на предмет їх юридичної оцінки судом першої інстанції, проаналізувавши правильність застосування господарським судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів приходить до висновку про часткове задоволення апеляційної скарги виходячи з наступного.
Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
За змістом частин 1, 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності).
Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008р. за №309-VI внесено зміни до ч. ч. 4, 5 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", відповідно до яких річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині.
У зв'язку із введенням в дію з 01.01.2011р. Податкового кодексу України, Закон України "Про плату за землю" втратив чинність (ч. 2 Прикінцевих положень Податкового кодексу України).
Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно з ч.1 ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., п.1.1 якого визначено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн. Пунктом 2 вказаного рішення міської ради встановлено, що воно вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. застосовується з 01.01.2014р.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, пунктом 16.4 якого встановлено, що зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду також у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі.
Вказані вище рішення Харківської міської ради №1209/13 від 03.07.2013р. "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" та №1269/13 від 25.09.2013р. "Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" є чинними та у встановленому законом порядку не скасовані.
Також, абз.1 та 3 п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах що виникають із земельних відносин" роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
З вищенаведеного вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання державою плати за користування землею. При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
В свою чергу, орендна плата за земельну ділянку комунальної власності є регульованою ціною, тому встановлення статтею 288 Податкового кодексу України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.
У відповідності до п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Згідно з ч. 1 ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
Частиною 1 ст. 651 Цивільного кодексу України також встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
За вказаних обставин, колегія суддів вважає, що обґрунтовані позовні вимоги в частині внесення змін до п.5 та п. 9 договору оренди землі.
Також, колегія суддів вважає обґрунтованими позовні вимоги в частині внесення змін до п.2 договору щодо визначення кадастрового номера земельної ділянки враховуючи, що відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" кадастровий номер земельної ділянки відноситься до істотних умов договору оренди землі. При цьому, колегія суддів враховує, що зазначений кадастровий номер був зафіксований у плані земельної ділянки, що відповідно до п. 43 договору є його невід'ємною частиною. Окрім того, внесення вказаних доповнень до пункту 2 договору не впливає на права та обов'язки сторін, оскільки не покладає на них будь-яких додаткових обов'язків та не надає додаткових прав, а є лише необхідним для ідентифікації об'єкту оренди та відповідності договору вимогам чинного законодавства.
Проте, колегія суддів вважає неправомірними вимоги позивача щодо внесення змін у п.13, 14, 28 договору.
Відповідно до приписів статті 33 Господарського процесуального кодексу України обов'язок доводити обставини справи покладається на сторін, а суд, з урахуванням приписів статей 38, 43 цього кодексу, має дати доказам належну оцінку, а не обґрунтовувати свої висновки припущеннями.
Враховуючи те, що зазначені зміни не регулюють питання розміру орендної плати, а обов'язковість їх внесення до договору позивачем не обґрунтовано та не доведено, колегія суддів вважає, що позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.
Відповідно до положень ст. ст. 49, 105 Господарського процесуального кодексу України підлягають новому розподілу судові витрати.
На підставі викладеного колегія суддів вважає, що апеляційна скарга позивача підлягає задоволенню частково, а рішення місцевого господарського суду підлягає частковому скасуванню, з прийняттям нового рішення, яким позовні вимоги задовольнити частково.
Керуючись ст.ст. 99, 101, 102, п.2 ч.1 ст.103, ст.105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду
ПОСТАНОВИЛА
Апеляційну скаргу Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4, АДРЕСА_1, задовольнити частково.
Рішення господарського суду Харківської області від 20.01.2015р. у справі №922/5161/14 скасувати частково.
Прийняти нове рішення, яким задовольнити позов Харківської міської ради в частині внесення змін до п. 2, 5, 9 договору оренди землі від 28.03.2005р.
Внести зміни до договору оренди землі від 28.03.2005р. шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в такій редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі, зареєстрованого "28" березня 2005 року за НОМЕР_3 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та Фізична особа-підприємець ОСОБА_4 (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 №960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 2, 5, 9 договору оренди землі, зареєстрованого "11" січня 2006 року за №540667100001 змінити, і викласти у такій редакції:
"2. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0186га, у тому числі: ріллі ---га, багаторічних насаджень ---га, сіножатей ---га, пасовищ ---га, лісів ---га, під забудовою ---га, інших угідь 0,0186га. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2."
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №307 від 08.11.2013 становить 428527грн. (чотириста двадцять вісім тисяч п'ятсот двадцять сім гривень).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком №1051/14 від 02.12.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 23997,51 грн. (двадцять три тисячі дев'ятсот дев'яносто сім гривень 51 копійка), або в місяць - 1999,79 грн. (одна тисяча дев'ятсот дев'яносто дев'ять гривень 79 копійок)."
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "28" березня 2005 року за НОМЕР_3 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається в органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада Фізична особа-підприємець
Харківської області ОСОБА_4
м. Харків, м-н Конституції, 7 АДРЕСА_1
код 04059243 код НОМЕР_1
В особі міського голови В особі фізичної особи-підприємця
В задоволенні позову в іншій частині відмовити.
Стягнути з Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) на користь Харківської міської ради (код 04059243, адреса: 61200, м. Харків, м-н. Конституції, 7; одержувач: Харківська міська рада, реєстраційний рахунок 35417005032986, ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО 851011) 609,00 грн. судового збору.
Стягнути з Харківської міської ради (код 04059243, адреса: 61200, м. Харків, м-н. Конституції, 7; одержувач: Харківська міська рада) на користь Фізичної особи - підприємця ОСОБА_4 АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) 304,50 грн. судового збору за розгляд апеляційної скарги.
Доручити господарському суду Харківської області видати відповідний наказ.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України.
Повний текст постанови складений 21.04.2015р.
Головуючий суддя Л.М. Здоровко
Суддя О.В. Плахов
Суддя І.А. Шутенко
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 20.04.2015 |
Оприлюднено | 28.04.2015 |
Номер документу | 43686894 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Плахов О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні