ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
20 квітня 2015 року Чернігів Справа № 825/876/15-а
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді - Д'якова В.І.,
за участю секретаря - Воєдило Л.П.,
представника відповідача - Турка А.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Чернігові справу за адміністративним позовом управління Пенсійного фонду України в Семенівському районі Чернігівської області до Приватного сільськогосподарського підприємства «Дружба» про стягнення заборгованості зі сплати суми фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах,-
В С Т А Н О В И В:
Управління Пенсійного фонду України в Семенівському районі Чернігівської області (далі - УПФУ в Семенівському районі, позивач) звернулось до суду з адміністративним позовом до Приватного сільськогосподарського підприємства «Дружба» (далі - ПСП «Дружба») про стягнення витрат на виплату та доставку пенсій, призначених за пунктами «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», за лютий 2015 року в сумі 2264,46 грн.
Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що відповідача зареєстровано в УПФУ в Семенівському районі як платника страхових внесків 20.03.2000 за №17030607 на загальних підставах і згідно розрахунку управління, сума заборгованості відповідача по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за лютий 2015 року становить 2264,46 грн. та відповідачем в добровільному порядку не сплачена.
Представник УПФУ в Семенівському районі у судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, надіслав до суду заяву про розгляд справи без його участі.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечувала проти задоволення позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на те, що відповідно до п.6.2 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи, з урахуванням вимог абзацу третього підпункту 1 пункту 2 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». При цьому, стаж роботи на останньому підприємстві враховується у повному розмірі, а з попередніх місць роботи осіб він додається до стажу, необхідного для призначення пенсій на пільгових умовах. Враховуючи, що у трудовій книжці гр. ОСОБА_2 є вказівка про іншого суб'єкта господарювання - ПрАТ «Етнопродукт», під час роботи в якого нею здобуто трудовий стаж (гр. ОСОБА_2 призначено пільгову пенсію незалежно від віку і трудового стажу) - визначення позивачем у розрахунку частки плати відповідача у розмірі 100% є неправомірним. Представник зазначила, що в протоколах про призначення пенсії громадянам ОСОБА_3 та ОСОБА_4 вказана менша сума пенсії ніж у розрахунку. А також представник відповідача вказала, що виключення з переліку загальнодержавних податків і зборів фіксованого сільськогосподарського податку не впливає на існування спеціального податкового режиму для відповідача, який передбачає звільнення платника від обов'язку визнавати об'єктом оподаткування фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів «б» - «з» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» При цьому, не приведення Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» у відповідність до Податкового кодексу України жодним чином не впливає на продовження дії пільги сільськогосподарському товаровиробнику, яка передбачає скасування обов'язку з відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій працівникам, задіяним в сільськогосподарському виробництві.
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов підлягає задоволенню повністю з наступних підстав.
Судом встановлено, що ПСП «Дружба» (код ЄДРПОУ 30875551) перебуває на обліку в УПФУ в Семенівському районі як платник страхових внесків з 20.03.2000 за №17030607.
Як вбачається з матеріалів справи, у ПСП «Дружба» працювали громадяни ОСОБА_3, ОСОБА_4 та ОСОБА_5, яким була призначена пільгова пенсія на підставі пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України від 05.11.1991 № 1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення».
Пунктами «б»- «з» статті 13 Закону України від 05.11.1991 №1788-ХІІ «Про пенсійне забезпечення» визначено, що на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи: працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць: чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах; жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах; трактористи-машиністи, безпосередньо зайняті у виробництві сільськогосподарської продукції в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - чоловіки після досягнення 55 років і при загальному стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 20 років на зазначеній роботі; жінки, які працюють трактористами-машиністами, машиністами будівельних, шляхових і вантажно-розвантажувальних машин, змонтованих на базі тракторів і екскаваторів, - після досягнення 50 років і при загальному стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 15 років на зазначеній роботі; жінки, які працюють доярками (операторами машинного доїння), свинарками-операторами в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - після досягнення 50 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років за умови виконання встановлених норм обслуговування; жінки, зайняті протягом повного сезону на вирощуванні, збиранні та післязбиральній обробці тютюну, - після досягнення 50 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років; робітниці текстильного виробництва, зайняті на верстатах і машинах, - за списком виробництв і професій, затверджуваним у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України, - після досягнення 50 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років; жінки, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей, - незалежно від віку і трудового стажу, в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України; водії міського пасажирського транспорту (автобусів, тролейбусів, трамваїв) і великовагових автомобілів, зайнятих у технологічному процесі важких і шкідливих виробництв: чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи 25 років, в тому числі на зазначеній роботі не менше 12 років 6 місяців; жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи 20 років, в тому числі на зазначеній роботі не менше 10 років.
Статтею 1 Закону України від 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058-IV) визначено, що страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Відповідно до пункту 1 статті 1 Закону України від 26.06.1997 № 400/97-ВР «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон №400/97-ВР) платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є, зокрема, суб'єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об'єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об'єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи платників податку, зазначених у пункті 1 цієї статті, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої, ніж платник зборів, територіальної громади.
Абзацом 4 пункту 1статті 2 Закону №400/97-ВР передбачено, що для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону, крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку, об'єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів «б» - «з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
З 01 січня 2015 року набрав чинності Закон України від 28.12.2014 № 71 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи». Так, зокрема, внесено зміни до Податкового кодексу України, а саме з переліку загальнодержавних податків і зборів виключено фіксований сільськогосподарський податок. Вказаним Законом сільськогосподарські товаровиробники віднесені до четвертої групи суб'єктів господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.
Таким чином, платники єдиного податку відшкодовують Пенсійному фонду України фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, на загальних підставах.
Згідно з пунктом 2 розділу XV Прикінцевих положень Закону №1058-IV пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком №1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди: 1) особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України «Про пенсійне забезпечення». При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Порядок відшкодування підприємствами витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах визначено в Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, яка затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1 (далі - Інструкція).
Згідно пункту 6.1 розділу 6 Інструкції, відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини другої Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» в розмірах - для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 розділу 2 цієї Інструкції (крім тих, які є платниками фіксованого сільськогосподарського податку), - також 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до абзацу першого частини 2 Прикінцевих положень Закону застрахованим особам, які працювали або працюють на роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.
Згідно пунктів 6.4-6.5 розділу 6 Інструкції розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених (перерахованих) пенсій. Розрахунки складаються на підставі відомостей відділів з призначення пенсій органів Пенсійного фонду України, які подаються згідно з додатком 8 та додатком 8а до 1 січня поточного року та протягом 10 днів з дня прийняття рішення про призначення нової пенсії.
Згідно пункту 6.8 розділу 6 Інструкції підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання та ін.), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства в місячний термін з моменту виникнення цих обставин. Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
На виконання вимог чинного законодавства позивачем було надіслано ПСП «Дружба» розрахунок фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» в частині пенсій, призначених відповідно до пунктів «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» з лютого 2015 року, який був отриманий відповідачем 12.02.2015, що підтверджується копією зворотного повідомлення, наявного в матеріалах справи (а.с.30, 31).
Згідно даного розрахунку розмір заборгованості ПСП «Дружба» по фактичних витратах на виплату та доставку пенсій за лютий 2015 року становить 2264,46 грн.
В судовому засіданні встановлено та не заперечувалось представником відповідача, що станом на день розгляду справи, вищевказаний розрахунок відповідачем оскаржений не був.
Суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до пункту 6.2 Інструкції витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покривається цими підприємствами пропорційно стажу роботи з урахуванням вимог абзацу третього підпункту 1 пункту 2 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
При цьому, стаж роботи на останньому підприємстві враховується в повному розмірі, а з попередніх місць роботи осіб він додається до стажу, необхідного для призначення пенсій на пільгових умовах.
При визначенні частки сплати окремого підприємства стаж ураховується в місяцях (шляхом переведення років у місяці).
Так, згідно матеріалів пенсійної справи, громадянці ОСОБА_5 пільгова пенсія призначена з 10.06.2014 (протокол від 13.11.2014) (а.с.20) на підставі п. «д» ст. 13 Закону України «Про пенсійне, забезпечення» відповідно до якого мають право на пенсію на пільгових умовах жінки, які працюють доярками (операторами машинного доїння), свинарками-операторами в колгоспах, радгоспах, інших підприємствах сільського господарства, - після досягнення 50 років і при стажі зазначеної роботи не менше 20 років за умови виконання встановлених норм обслуговування.
Для визначення частки сплати сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій враховується стаж роботи на підприємствах. Таким чином, в процентному відношенні в залежності від залікового стажу ОСОБА_5, ПСП «Дружба» має сплачувати 1,10 % фактичних витрат на виплату та доставку пенсії, призначеної на пільгових умовах.
Громадянці ОСОБА_4, пільгова пенсія була призначена з 11.06.2010 (протокол №504503 від 19.08.2010) (а.с.21) на підставі п. «д» ст. 13 Закону України «Про пенсійне, забезпечення». При цьому, відповідно до довідки, виданої ПСП «Дружба» від 11.06.2010 ОСОБА_4 працювала у вказаному підприємстві з 04.06.1984 по 31.05.2010 дояркою та здобула повний необхідний стаж для призначення їй пенсії на пільгових умова. Таким чином, ПСП «Дружба» має сплачувати 100 % фактичних витрат на виплату та доставку пенсії, призначеної на пільгових умовах.
Що стосується суми витрат на виплату та доставку пенсії, призначеної на пільгових умовах громадянці ОСОБА_2, суд зазначає наступне.
Згідно п. «ж» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають жінки, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей, - незалежно від віку і трудового стажу, в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України «Про призначення пенсії на пільгових умовах жінкам, які працюють в сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро і більше дітей» від 16.05.1992 №244, жінкам, які працюють в сільськогосподарському виробництві та виховали п'ятеро або більше дітей до 14-річного віку, в тому числі усиновлених, пенсії на пільгових умовах призначаються незалежно від віку та наявного трудового стажу.
Судом встановлено, що ОСОБА_2 працювала у ПСП «Дружба».
Матеріалами справи також підтверджується, що вказана особа має п'ять і більше дітей (а.с.25).
При цьому, вона, як матір, що виховали п'ятеро і більше дітей та працювала у сільськогосподарському виробництві, набула права на призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до п. «ж» ст. 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення».
Відповідно до п.6.2 Інструкції витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах особам, які мають стаж, що дає право на призначення цих пенсій на декількох підприємствах, покриваються цими підприємствами пропорційно стажу роботи з урахуванням вимог абзацу третього підпункту 1 пункту 2 розділу XV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
Отже, принцип пропорційності, визначений у п.6.2 Інструкції ґрунтується саме на основі спеціального трудового стажу, який необхідний для призначення пільгової пенсії.
Для призначення пенсії громадянці ОСОБА_2 стаж з попередніх підприємств, як і тривалість стажу на останньому місці роботи не мають жодного правового значення, оскільки вирішальним фактором є сам факт роботи у сільськогосподарському виробництві.
Крім того, твердження відповідача щодо пропорційного відшкодування пенсії в даному випадку є безпідставними оскільки громадянці ОСОБА_2 згідно протоколу про призначення пенсії №139860 від 05.04.2004 (а.с.19) пенсію було призначено 25.02.2004, тобто до переходу в ПрАТ «Етнопродукт».
Отже, ПСП «Дружба» має відшкодовувати 100 % від фактичних витрат на виплату та доставку пенсії, призначеної на пільгових умовах та виплаченої на користь ОСОБА_2
Таким чином, місячний розмір фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах ПСП «Дружба» становить 2264,46 грн., що відповідає ціні позову.
Суд також зазначає, що розбіжності між сумами пенсій, зазначених в протоколах про призначення пенсії та в розрахунку фактичних витрат, пояснюються тим, що в копіях протоколів міститься первинна інформація про суму призначеної пенсії станом на відповідний рік в якому зазначені громадяни пішли на пенсію. Тобто, це відповідно 25.02.2004, 11.06.2010 та 10.06.2014, а в розрахунку фактичних витрат вказана сума пенсії за лютий місяць 2015 року, що змінилась у зв'язку зі збільшенням розміру мінімальної пенсії.
Крім того, предметом спору у даній справі є відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, а не встановлення факту правомірності призначення пенсії (або правильності обрахунку розміру пенсії) на пільгових умовах особам, зазначених в розрахунку позивача.
Відповідач не позбавлений права оскаржити рішення або дії суб'єкта владних повноважень, у тому числі ті, які пов'язані з призначенням пільгових пенсій, якщо вважає, що його права та інтереси були ними порушені.
Отже, підтвердження факту понесення позивачем витрат на виплату та доставку пільгових пенсій кореспондується з обов'язком відповідача відшкодувати такі витрати.
Таким чином, відповідач фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, за лютий 2015 року до теперішнього часу не сплатив, у зв'язку з чим утворилась заборгованість перед позивачем у розмірі 2264,46 грн.
Відповідачем не надано жодних належних доказів щодо відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсії, як і доказів, що спростовують викладені в позовній заяві обставини.
Згідно зі статтею 67 Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Беручи до уваги те, що заявлену до стягнення суму в розмірі 2264,46 грн. відповідач у встановлені строки до бюджету не сплатив, наявність у нього вказаної заборгованості підтверджується матеріалами справи, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та доцільність задоволення позову в повному обсязі відповідно до заявлених вимог.
Оскільки, спір вирішено на користь суб'єкта владних повноважень, звільненого від сплати судового збору, а також за відсутності витрат позивача-суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведення судових експертиз, судові витрати (судовий збір) згідно частини 4 статті 94 КАС України стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 122, 158 - 163, 167, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Стягнути з Приватного сільськогосподарського підприємства «Дружба» (15470, Чернігівська обл., Семенівський р-н., с. Радомка, вул. Воровського, 9, код 30875551) на рахунок управління Пенсійного фонду України в Семенівському районі Чернігівської області (15400, Чернігівська обл., м. Семенівка, вул. Ч. Площа, 49, код 21398171, р/р 25605303101526 в філії ЧОУ ВАТ «Ощадбанк», м. Чернігів, МФО 353553) фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених за пунктами «б»-«з» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», за лютий 2015 року, в сумі 2264 (дві тисячі двісті шістдесят чотири) грн. 46 коп.
Постанова суду набирає законної сили в порядку статей 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення .
Суддя підпис В.І. Д'яков
З оригіналом згідно
Суддя: В.І. Д'яков
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2015 |
Оприлюднено | 29.04.2015 |
Номер документу | 43733291 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Д'яков В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні