Ухвала
від 16.04.2015 по справі 826/1456/14
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 квітня 2015 року м. Київ К/800/48434/14

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

Головуючого судді Шведа Е.Ю.,

суддів Горбатюка С.А.,

Леонтович К.Г.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні адміністративну справу за

касаційною скаргою Державної податкової інспекції у Солом'янському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві

на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 травня 2014 року

та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2014 року

у справі № 826/1456/14

за позовом Державної податкової інспекції у Солом'янському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Ніко Принт», Державного реєстратора реєстраційної служби Фастівського міськрайонного управління юстиції у Київській області

про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи, зобов'язання вчинити дії,

встановив:

Державна податкова інспекція у Солом'янському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві (далі - ДПІ у Солом'янському районі м. Києва) звернулась до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Ніко Принт» (далі - ТОВ «Ніко Принт»), Державного реєстратора реєстраційної служби Фастівського міськрайонного управління юстиції у Київській області, в якому просила:

- відмінити державну реєстрацію припинення ТОВ «Ніко Принт» від 04 липня 2013 року за № 13611110012002138;

- зобов'язати Державного реєстратора реєстраційної служби Фастівського міськрайонного управління юстиції у Київській області внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис про відміну державної реєстрації припинення ТОВ «Ніко Принт» із одночасним повідомленням засновників підприємства про внесення до Єдиного державного реєстру відповідного запису;

- зобов'язати Державного реєстратора реєстраційної служби Фастівського міськрайонного управління юстиції у Київській області відновити державну реєстрацію ТОВ «Ніко Принт» шляхом внесення відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про ТОВ «Ніко Принт» згідно з присвоєним ідентифікаційним кодом ЄДРПОУ 37211184.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 травня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2014 року, в задоволенні позову відмовлено.

У касаційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить рішення судів скасувати, прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги. Вимоги касаційної скарги мотивовані тим, що ТОВ «Ніко Принт» в порушення Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 09.12.2011 N 1588 не подало до податкового органу документи, передбачені п. 11.1.1 вказаного порядку. З урахуванням визначеного п. 67.2 ст. 67 ПК України права органів державної податкової служби звертатись до суду з позовом про відміну державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців, вважає позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

В запереченнях, що надійшли на адресу суду, державний реєстратор вважає касаційну скаргу необґрунтованою, тому просить залишити її без задоволення, рішення судів - без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин справи, суд дійшов наступних висновків.

Судами встановлено, що ТОВ «Ніко Принт» зареєстровано як юридична особа 26 липня 2010 року та перебуває на обліку в ДПІ у Солом'янському районі м. Києва.

04 липня 2013 року Фастівським міськрайонним управлінням юстиції у Київській області внесено запис за № 13611110012002138 про припинення юридичної особи ТОВ «Ніко Принт» в результаті ліквідації за рішенням засновників.

Не погоджуючись з такими діями державного реєстратора та вважаючи їх протиправними, податковий орган звернувся до суду з даним позовом про відміну державної реєстрації припинення юридичної особи, зобов'язання вчинити дії.

Суд першої інстанції, з висновками якого погодися суд апеляційної інстанції, виходив з того, що здійснюючи державну реєстрацію припинення ТОВ «Ніко Принт» державний реєстратор діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачений Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців».

Суд касаційної інстанції погоджується з такими висновками судів та зазначає наступне.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п. 67.2 ст. 67 ПК України органи державної податкової служби в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо, зокрема, відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців.

Ст. 4 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» встановлено, що державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців це засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Відповідно до ст. 33 вказаного закону юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням державного органу, прийнятим у випадках, передбачених законом.

Юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.

Ст. 34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» передбачено документи що подаються для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженим ними органом щодо припинення юридичної особи та зазначено, зокрема, що державному реєстратору забороняється вимагати додаткові документи для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи.

Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 35 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) державний реєстратор за відсутності підстав для залишення документів, які подані для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи, без розгляду повинен у день надходження цих документів внести до Єдиного державного реєстру запис про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи та в той же день повідомити органи статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України відомості про внесення такого запису.

Повідомлення про внесення запису до Єдиного державного реєстру щодо прийняття рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи публікується у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації.

Як встановлено судами наведені норми закону щодо публікації повідомлення, яке містить інформацію про припинення ТОВ «Ніко Принт» та строк заявлення вимог кредиторів до нього, виконано державним реєстратором.

Ч. 1 ст. 36 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» передбачено перелік документів, які голова ліквідаційної комісії, уповноважена ним особа або ліквідатор після закінчення процедури ліквідації, передбаченої законом, повинен подати державному реєстратору для здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.

Судами встановлено, що всі документи, які передбачені вказаною нормою закону, надано державному реєстратору.

Згідно з ч. 5 ст. 36 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» у разі якщо після закінчення процедури припинення, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог юридичній особі в установленому законом порядку органом доходів і зборів та/або Пенсійного фонду України не надані довідки про відсутність заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування або рішення про відмову в їх видачі, голова комісії з припинення або уповноважена ним особа не раніше ніж через десять робочих днів з дня закінчення такого строку набуває право на подання державному реєстраторові документів, передбачених частинами першою - третьою статті 36 цього Закону, за винятком зазначених довідок, для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації за принципом мовчазної згоди.

За наявності підстав, визначених абзацом першим цієї частини, державний реєстратор проводить державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації за принципом мовчазної згоди, про що вносить відповідний запис до Єдиного державного реєстру.

Документи, передбачені для здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації надано державному реєстратору ТОВ «Ніко Принт».

Разом з тим, ч. 9 вказаної статті (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що органи державної податкової служби, Пенсійного фонду України під час проведення заходів щодо припинення юридичної особи надсилають в електронній формі та на паперовому носії державному реєстраторові протягом десяти робочих днів з дати публікації повідомлення про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи одне з таких повідомлень, що має бути засвідчено підписом відповідної посадової особи у встановленому порядку, а саме:

повідомлення про початок проведення позапланової перевірки, призначеної у зв'язку з рішенням про припинення юридичної особи;

повідомлення про неможливість проведення позапланової перевірки, призначеної у зв'язку з рішенням про припинення юридичної особи.

У разі надіслання державному реєстраторові повідомлення про неможливість проведення органами державної податкової служби, Пенсійного фонду України позапланової перевірки, призначеної у зв'язку з рішенням про припинення юридичної особи, таке повідомлення не пізніше двох місяців з дати публікації повідомлення про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи має бути замінено відповідним органом державної податкової служби та/або Пенсійного фонду України повідомленням про проведення позапланової перевірки або про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.

Повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації органами державної податкової служби та/або Пенсійного фонду України надсилаються державному реєстраторові в електронній формі та на паперовому носії із зазначенням обґрунтованих обставин, які підтверджують проведення перевірки або неможливість її проведення, наявність грошових зобов'язань або заборгованості із сплати податків, зборів та/або єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування або наявність інших обставин, за яких юридичну особу не може бути припинено.

Зазначені повідомлення мають бути засвідчені підписом відповідної посадової особи у встановленому порядку.

Форми повідомлень, зазначених у цій частині, порядок їх заповнення та подання державному реєстраторові встановлюються центральним органом державної податкової служби та Пенсійним фондом України відповідно.

Форми вказаних повідомлень порядок їх заповнення та подання державному реєстраторові врегульовано Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 09.12.2011 N 158 (далі - Порядок № 158) (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п. 11.2 Порядку № 158 у зв'язку з припиненням платника податків органи державної податкової служби розпочинають та проводять процедури, передбачені цим розділом, у разі одержання хоча б одного з таких документів (відомостей), зокрема:

заяви за ф. N 8-ОПП від платника податків, поданої згідно з пунктом 11.1 цього розділу;

відомостей державного реєстратора про внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, уповноваженого ними органу про припинення юридичної особи;

відомостей з Єдиного державного реєстру чи ЄДРПОУ, повідомлення органу державної реєстрації про закриття відокремленого підрозділу.

П. 11.2.2 Порядку № 158 при проведенні заходів, пов'язаних з припиненням платника податків, органи державної податкової служби організовують та планують їх таким чином, щоб вимоги щодо сплати платежів, контроль за справлянням яких здійснюють органи державної податкової служби, були сформовані і отримані особою, відповідальною за погашення грошових зобов'язань або податкового боргу платника податків, не пізніше строку, визначеного для заявлення кредиторами своїх вимог.

Згідно з п. 11.2.3 Порядку № 158 інформація про отримання органом державної податкової служби документів (відомостей), визначених цим пунктом, а також інформація про дату публікації повідомлення, яке містить інформацію про строк заявлення вимог кредиторів, доводиться до відома структурних підрозділів такого органу державної податкової служби та органів державної податкової служби, у яких платник перебуває на обліку за неосновним місцем обліку або в яких перебувають на обліку його відокремлені підрозділи. За результатами проведення відповідних заходів у зв'язку з припиненням платника податків або після проведення документальної позапланової перевірки та спливання законодавчо встановлених строків сплати узгоджених грошових зобов'язань такого платника податків, але не пізніше ніж за 10 робочих днів до дня закінчення строку заявлення кредиторами своїх вимог, відповідальні працівники таких підрозділів (органів) підписують обхідний лист або готують відповідний висновок про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення платника податків.

Зі змісту наведених норм вбачається, що податковий орган обізнаний про початок процедури реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації та в разі отримання ним одного з документів, передбачених п. 11.2 Порядку № 158, зобов'язаний здійснити процедури, передбачені вказаним Порядком № 158, в тому числі підготувати відповідний висновок про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення платника податків та надіслати його державному реєстратору відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» та п. 11.3.4 Порядку № 158.

З урахуванням встановленої судами обставини, що протягом двох місяців з дати публікації оголошення про припинення ТОВ «Ніко Принт» на адресу державного реєстратора не надходило повідомлення податкового органу про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації, у державного реєстратора були відсутні передбачені Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» підстави для залишення без розгляду документів, поданих для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи ТОВ «Ніко Принт» в результаті її ліквідації, про що обґрунтовано вказано судами.

За таких обставин, доводи податкового органу про неподання ТОВ «Ніко Принт» документів, передбачених п. 11.1.1 Порядку № 158, є безпідставними, оскільки не мають юридичного значення для здійснення державним реєстратором державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації. Тому суди дійшли обґрунтованого висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційної інстанції, дійшов обґрунтованого висновку про відмову в задоволенні позову. Судами ухвалено законні та обґрунтовані рішення, які постановлено з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

З урахуванням викладеного, доводи касаційної скарги спростовуються викладеними вище нормами права та встановленими обставинами справи, у зв'язку з чим відсутні підстави для її задоволення та зміни чи скасування оскаржуваних судових рішень.

Відповідно до ч. 3 ст. 220 1 КАС України суд касаційної інстанції відхиляє касаційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.

Згідно з ч. 2 ст. 224 КАС України не може бути скасовано судове рішення з мотивів порушення судом норм процесуального права, якщо це не призвело і не могло призвести до неправильного вирішення справи.

Керуючись ст.ст. 220, 221 1 , 223, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

у х в а л и в:

Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Солом'янському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві відхилити.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 травня 2014 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 28 серпня 2014 року залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили у порядку та строки, передбачені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України та не підлягає оскарженню, проте може бути переглянута з підстав, у строк та у порядку, визначених статтями 237, 238, 239 1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

Дата ухвалення рішення16.04.2015
Оприлюднено24.04.2015
Номер документу43735626
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/1456/14

Ухвала від 14.09.2015

Адміністративне

Верховний Суд України

Кривенда О.В.

Ухвала від 16.04.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Швед Е.Ю.

Ухвала від 18.09.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Швед Е.Ю.

Ухвала від 28.08.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

Ухвала від 30.07.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Хрімлі О.Г.

Постанова від 29.05.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шрамко Ю.Т.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні