КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 810/7038/14 Головуючий у 1-й інстанції: Балаклицький А.І.
Суддя-доповідач: Грибан І.О.
ПОСТАНОВА
Іменем України
23 квітня 2015 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючий-суддя Грибан І.О.
судді Губська О.А., Парінов А.Б.
за участі :
секретар с/з Печенюк Р.В.
пр-к позивача Нестеренко О.Ф.
розглянув в судовому засіданні в м. Києві апеляційну скаргу ОСОБА_4 на постанову Київського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2014 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Техбудсервіс» до Державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції Київської області Тодоренка Олександра Володимировича про визнання незаконною відмову у проведенні державної реєстрації та зобов'язання провести державну реєстрацію -
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «Техбудсервіс», звернувся до суду з позовом в якому просив:
- визнати незаконною відмову державного реєстратора, оформлену повідомленням про відмову у проведенні державної реєстрації від 25.11.2014 року № 4582;
- зобов'язати зареєструвати зміни відповідно до поданих ТОВ «Техбудсервіс» 19.11.2014 року реєстраційної картки за формою №4 про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, реєстраційної картки за формою №3 на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи та доданих до реєстраційних карток документів, а саме: виключення ОСОБА_6 зі складу засновників (учасників) ТОВ «Техбудсервіс»; зменшення статутного фонду (капіталу) ТОВ «Техбудсервіс» на суму 57200,00 грн. з 88000,00 грн. до 30800,00 грн. за рахунок частки ОСОБА_6; зміна юридичної адреси ТОВ «Техбудсервіс» з адреси Україна, Київська область, м. Біла Церква, бул. 50 років Перемоги, буд. 113, кв. 4, на адресу Україна, Київська область, м. Біла Церква, вул. Східна, буд. 10, кв. 1; затвердження нової редакції статуту ТОВ «Техбудсервіс» щодо зменшення статутного капіталу (фонду), зміни засновників (учасників) ТОВ «Техбудсервіс»; припинення роботи ОСОБА_6 на посаді директора ТОВ «Техбудсервіс» у зв'язку зі смертю з 05.08.2014 року; призначення на посаду директора ТОВ «Техбудсервіс» ОСОБА_7 з 10.11.2014 року.
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2014 року адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції ОСОБА_4 (особа, що не брала участь у справі) подала апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм процесуального права, просить оскаржуване рішення визнати нечинним та закрити провадження у справі.
Заслухавши суддю - доповідача, пояснення представника апелянта, дослідивши матеріали справи,перевіривши доводи апеляційної скарги та заперечень на неї, колегія суддів апеляційної інстанції приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає до задоволення частково, виходячи з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що 19.11.2014 року єдиний учасник ТОВ «Техбудсервіс» ОСОБА_7 для проведення державної реєстрації змін до установчих документів звернувся до Реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції із реєстраційними картками за формою № 3 та № 4, додавши до них: дублікат чинного статуту ТОВ «Техбудсервіс»; два примірники статуту ТОВ «Техбудсервіс» в новій редакції з урахуванням змін; протокол, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; лист відділу державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції від 10.10.2014 № 02.2.04-31/4273; протокол загальних зборів учасників ТОВ «Техбудсервіс» № 2 від 10.11.2014; квитанції на підтвердження оплати зборів за державну реєстрацію змін.
За результатами розгляду вказаних документів державний реєстратор юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції Київської області Тодоренко Олександр Володимирович відмовив у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи - ТОВ «Техбудсервіс» у зв'язку з тим, що встановлено порушення порядку створення юридичної особи.
Вказана відмова була оформлена повідомленням про відмову у проведенні державної реєстрації від 25.11.2014 року.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що дій державного реєстратора щодо відмови у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів ТОВ «Техбудсервіс» є протиправними.
Надаючи правову оцінку встановленим в справі обставинам та фактам, колегія судді звертає увагу на наступне.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб- підприємців регулюються Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» від 15.05.2003 року № 755-IV (далі - Закон №755).
Відповідно до ч. 1 ст. 29 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) такі документи:
- заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи;
- примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про внесення змін до установчих документів. Документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів;
- оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів;
- два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції;
- документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів, якщо інше не встановлено цим Законом.
Відповідно до ч.1 ст.30 Закону № 755 державний реєстратор відмовляє у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи за наявності підстав, встановлених частиною першою статті 27 цього Закону.
Так, згідно з абз. 4 частини 1 статті 27 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців» підставами для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи є, в тому числі і порушення порядку створення юридичної особи, який встановлено законом, що зокрема, передбачає:
- наявність обмежень на зайняття відповідних посад, встановлених законом щодо осіб, які зазначені як посадові особи органу управління юридичної особи;
- невідповідність відомостей про засновників (учасників) та кінцевого вигодоодержувача (вигодоодержувачів) юридичної особи відомостям щодо них, які містяться в Єдиному державному реєстрі;
- наявність обмежень щодо вчинення засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженою ними особою юридичних дій, які встановлені абзацом четвертим частини другої статті 35 цього Закону ;
- наявність в Єдиному державному реєстрі найменування, яке тотожне найменуванню юридичної особи, яка має намір зареєструватися;
- використання у найменуванні юридичної особи приватного права повного чи скороченого найменування державного органу або органу місцевого самоврядування, або похідних від цих найменувань, або історичного державного найменування, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України;
- невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону щодо найменування окремих видів юридичних осіб (банк, кредитна спілка, недержавний пенсійний фонд тощо);
- встановлена іншими законами заборона використання у найменуванні юридичної особи певних термінів, абревіатур, похідних термінів.
Відмова у проведенні державної реєстрації юридичної особи з інших підстав не допускається.
За наявності підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи державний реєстратор зобов'язаний не пізніше трьох робочих днів з дати надходження документів для проведення державної реєстрації видати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) засновнику або уповноваженій ним особі повідомлення про відмову в проведенні державної реєстрації із зазначенням підстав для такої відмови та документи, що подавалися для проведення державної реєстрації юридичної особи, відповідно до опису (ч.2 ст.27 Закону № 755).
Після усунення причин, що були підставою для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи, засновник (засновники) або уповноважена ним особа можуть повторно подати документи на проведення державної реєстрації юридичної особи, які розглядаються у порядку, передбаченому цим Законом для проведення державної реєстрації юридичної особи.
Як вбачається з матеріалів справи, зі змісту повідомлення про відмову у проведенні державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, вбачається, що підставою для відмови зазначено «порушення порядку створення юридичної особи, який встановлено законом».
Разом з тим, останнє не містить вказівки з яких конкретно підстав ( невідповідності документів чи відомостей) відповідач дійшов висновку про наявність порушень чинного законодавства зі сторони позивача.
За таких підстав, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність рішення відповідача про відмову у державній реєстрації.
Разом з тим, що стосується позовної вимоги про зобов'язання відповідача зареєструвати зміни в установчих документах, колегія суддів зазначає наступне.
Частиною четвертою статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» передбачено, що Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, здійснює реєстрацію (легалізацію) об'єднань громадян (у тому числі професійних спілок та їх об'єднань), благодійних організацій, політичних партій, творчих спілок та їх територіальних осередків, адвокатських об'єднань, торгово-промислових палат, асоціацій органів місцевого самоврядування, інших установ та організацій, визначених законом, та видає виписку з Єдиного державного реєстру, оформлену державним реєстратором відповідного центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за місцезнаходженням юридичної особи.
Державний реєстратор - посадова особа, яка відповідно до цього Закону від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (ст. 1 Закону № 755-IV ).
Державний реєстратор за відсутності підстав для залишення без розгляду документів про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, зобов'язаний внести не пізніше наступного робочого дня з дати їх надходження запис про внесення змін і в той самий день подати відповідним органам статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України інформацію з реєстраційної картки про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, із зазначенням номера та дати внесення відповідного запису (частина 9 статті 19 Закону № 755-IV ).
Отже, державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи є дискреційним повноваженням державного реєстратора, а вчиненню реєстраційної дії передують етапи перевірки поданих документів у відповідності з чітко установленою законодавством процедурою.
Відповідач, як суб'єкт владних повноважень, наділений дискреційними повноваженнями, тобто повноваженнями з певним ступенем свободи адміністративного органу при прийнятті рішення, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення. А суди не мають право втручатися в дискреційні функції органів владних повноважень.
Крім того, суд не може вирішувати питання щодо повноти та відповідності вимогам закону поданих позивачем до державного реєстратора карток і документів.
Враховуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог позивача щодо зобов'язання державного реєстратора провести реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи та про наявність підстав для зобов'язання державного реєстратора розглянути подані документи повторно, оскільки суд не може перебирати на себе повноваження державного органу, до компетенції якого законодавством віднесено вирішення визначених питань.
Враховуючи, що оскаржуване судове рішення в цій частині постановлено судом першої інстанції з порушенням норм матеріального та процесуального права, висновки суду, викладені в оскаржуваному рішенні, суперечать обставинам справи та спростовуються доводами, викладеними в апеляційній скарзі, колегія суддів вбачає наявність підстав для його скасування та ухвалення нового рішення.
Відповідно до п. 3 ст. 198 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати її та прийняти нову постанову суду.
Керуючись ст.ст. 160, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 254 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_4 задовольнити частково.
Постанову Київського окружного адміністративного суду від 26 грудня 2014 року - скасувати в частині зобов'язання державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції Київської області Тодоренка Олександра Володимировича зареєструвати зміни відповідно до поданих ТОВ «Техбудсервіс» 19.11.2014 реєстраційної картки за формою №4 про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, реєстраційної картки за формою №3 на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи та доданих до реєстраційних карток документів.
Ухвалити в цій частині нову постанову, якою зобов'язати державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Реєстраційної служби Білоцерківського міськрайонного управління юстиції Київської області Тодоренка Олександра Володимировича повторно розглянути зміни подані ТОВ «Техбудсервіс» 19.11.2014 року згідно: реєстраційної картки за формою №4 про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців; реєстраційної картки за формою №3 на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи та доданих до реєстраційних карток документів.
В інший частині постанову залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий-суддя І.О.Грибан
Суддя О.А.Губська
Суддя А.Б.Парінов
Повний текст виготовлено - 24.04.2015 р.
Головуючий суддя Грибан І.О.
Судді: Губська О.А.
Парінов А.Б.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2015 |
Оприлюднено | 30.04.2015 |
Номер документу | 43760427 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Грибан І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні