Рішення
від 22.04.2015 по справі 924/396/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"22" квітня 2015 р.Справа № 924/396/15

Господарський суд Хмельницької області у складі: суддя Шпак В.О., розглянувши матеріали справи

За позовом Прокурора м. Кам'янець-Подільського в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою на здійснення функцій у спірних правовідносинах Кам'янець-Подільської міської ради м. Кам'янець-Подільський

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Нова будова сіті" м. Кам'янець-Подільський

про 1. внесення змін до пункту 2.4 договору оренди земельної ділянки від 25.04.2007, укладеного між Кам'янець-Подільською міською радою та відкритим акціонерним товариством "Кам'янець-Подільська "Агропромтехніка", правонаступником якого є товариство з додатковою відповідальністю "Нова будова сіті", та зареєстрованого в реєстрі 28.04.2007 за №00108, виклавши його у наступній редакції:

-"п.2.4 Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 06.03.2015 становить 1339940,00 грн."

2. внесення змін до п.4.2 Договору, виклавши його у наступній редакції:

-"п. 4.2 річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється відповідно до вимог Податкового кодексу України у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що у грошовій формі (у гривнях) становить 40198,20 грн.

Представники сторін:

від позивача: Кудла І.А. - за довіреністю від 10.09.2014р.

від відповідача: Шпак А.П. - за договором про надання правової допомоги від 25.03.2015р.; Царук О.О. - за довіреністю №29 від 08.04.2015р.

від прокуратури: Олійник І. О. прокурор відділу прокуратури м. Хмельницького

Суть спору:

Прокурор м. Кам'янець-Подільського звернувся із позовом про 1. внесення змін до пункту 2.4 договору оренди земельної ділянки від 25.04.2007, укладеного між Кам'янець-Подільською міською радою та відкритим акціонерним товариством "Кам'янець-Подільська "Агропромтехніка", правонаступником якого є товариство з додатковою відповідальністю "Нова будова сіті", та зареєстрованого в реєстрі 28.04.2007 за №00108, виклавши його у наступній редакції: -"п.2.4 Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 06.03.2015 становить 1339940,00 грн.".

2. внесення змін до п.4.2 Договору, виклавши його у наступній редакції: - "п. 4.2 річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється відповідно до вимог Податкового кодексу України у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що у грошовій формі (у гривнях) становить 40198,20 грн.

Підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки прокурор, з посиланням на п. 274.1. п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України, ч.4 ст. 122 Земельного кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України, ст. ст. 651, 652 Цивільного кодексу України, п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №6 „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин",

Присутній у судовому засіданні представник прокуратури та повноважний представник позивача підтримали позов та наполягали на задоволенні позовних вимог.

Повноважні представники відповідача в судовому засіданні та у відзиві на позов заперечили проти задоволення позовних вимог.

В обґрунтування заявлених вимог посилається на те, що орендодавець зобов'язаний письмово попередити орендаря про зміни в орендній платі та виступити з пропозицією внести зміни до умов Договору.

Звертає увагу суду суду, що повідомлень, пропозицій чи претензій (як зазначено у абз. 9 стор. 2 позову), що стосуються внесення змін до укладеного Договору, зокрема, щодо зміни розміру орендної плати на адресу ТДВ „НОВА БУДОВА СІТІ" не надходило і Орендарем отримано не було. Про бажання Орендодавця внести зміни до Договору ТДВ „НОВА БУДОВА СІТІ" стало відомо лише із змісту позовної заяви.

Окрім того відповідач, зазначає, що відповідно до вимог пп. 4.1.9. п. 4.1. ст. 4 ПКУ податкове законодавство України ґрунтується на таких принципах, зокрема, стабільність - зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року, а тому будь-які зміни, щодо розміру орендної плати посеред бюджетного року є незаконним.

Враховуючи вищевикладене відповідач вважає, що вимога про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки, щодо розміру орендної плати посеред бюджетного року не відповідає положенням Податкового кодексу України та просить відмовити в задоволені позовних вимог.

Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи по суті, суд встановив:

25 квітня 2007 року між Кам'янець-Подільською міською радою м. Кам'янець-Подільський та Відкритим акціонерним товариством „Камянець-Подільська „Агропромтехніка", правонаступником якого є Товариство з обмеженою відповідальністю "Нова будова сіті" м. Кам'янець-Подільський (відповідно до витягу з ЄДРПОУ станом на 10.03.15 року) укладено договір оренди землі.

Відповідно до п.1.1. договору орендодавець своїм рішенням від 12 квітня 2017 року №60 надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової забудови, яка знаходиться в м.Камянець-Подільському, по вул..Князів Коріатовичів 25.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 7000,0 кв.м. (пункт 2.1 договору).

Відповідно до пункту 2.4 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 655187,78 грн.

Відповідно до п. 4.1. річна оренда плата в сумі 94,47 грн. вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у м.Камянець-Подільському.

Пунктом 4.4 договору сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі :

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;

- зміни умов господарювання, передбачених договором

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами

- в інших випадках передбачених законом.

Пунктом 12.1 договору сторони погодили , що зміна умов договору здійснюється у письмові формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Договір зареєстровано у Кам'янець-Подільському районному відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства Центр державного земельного кадастру про що у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис від 28.04.2007 р. за №00108.

Даній земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 6810400000:12:001:0004.

Актом приймання передачі земельної ділянки від 08 квітня 2007 року передано земельну ділянку орендарю загальною площею 7000,0 кв.м. по вул.Кн. Коріатовичів, 25, м. Кам'янець - Подільський.

25 квітня 2007 року сторони уклали договір про внесення змін та доповнень до договору оренди землі від 25 квітня 2007 року, де пункт 2.4 договору розділу 2 договору виклали в такі редакції: нормативно грошова оцінка землі становить 1072820,0 грн.,

Пункт 4.2. розділу 4 договору викладено в такі редакції: Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання зміни умов договору оренди чи продовження його дії - згідно додатку №3. загальна сума орендної плати за рік становить 1544,83 грн. на 2013 рік.

02.09.13 року сторони уклали договір про внесення змін та доповнень до договору оренди землі від 25 квітня 2007 року де пункт 2.4 договору розділу 2 договору виклали в такі редакції: нормативно грошова оцінка землі становить 1072820,0 грн.

Перший абзац пункту 3.1 розділу 3 договору викладено в наступній редакції „договір укладено терміном на три роки, з дня прийняття рішення та діє до 05.03.2016 року"

Пункт 4.2. розділу 4 договору викладено в такій редакції: Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання зміни умов договору оренди чи продовження його дії - згідно додатку №4. загальна сума орендної плати за 2013 рік становить 1544,83 грн.

25.06.2014 року за вихідним № 02-142958 листом позивач звернулось до відповідача про приведення у відповідність до вимог нових ставок орендної плати договір оренди земельної ділянки загальною площею 7000,0 кв.м., що знаходиться за адресою м.Камянець-Подільський, вул.Князів Коріатовичів, 25.

Позивач зазначає, що дана пропозиція залишена відповідачем без уваги.

Відповідно до витягу з технічної документації нормативна грошова оцінка земельної ділянки передана за договором станом на 06.03.2015 становить 1339940,00 грн.

Згідно до розрахунку фінансового управління Кам'янець-Подільської міської ради та доданого додатку, розмір орендної плати відповідно до вимог ст.288.5.1 Податкового кодексу України, за договором оренди укладеним із відповідачем повинен становити 40198,20 грн. на 2015 рік. що становить 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідачем, на момент звернення до суду, заходів щодо внесення змін до вказаного Договору у відповідності до вимог Податкового кодексу України не вжито.

Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом береться до уваги наступне.

Відповідно до ст. 21 Закону України „Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Податковим кодексом України, зокрема підпунктом 288.5.1 ст. 288, встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до п.п. 288.5.2. п. 285.5 ст. 285 абзацу (в) орендна плата не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

При цьому статтею 274.1 Податкового кодексу України передбачено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Відповідно п. 276.4. ст. 276 Податкового кодексу України податок за земельні ділянки (у межах населених пунктів), що відносяться до земель залізничного транспорту (крім земельних ділянок, на яких знаходяться окремо розташовані культурно-побутові будівлі та інші споруди і які оподатковуються на загальних підставах), надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, а також за водойми, надані для виробництва рибної продукції, та земельні ділянки, на яких розташовані аеродроми, справляється у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 275 цього Кодексу.

Отже, встановлення ст. 288 ПК України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди землі у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

Відповідно до п. 14.1.125. ст. 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII, глави 2 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Орендна плата згідно п. 4.2 укладеного між сторонами додаткового договору до договору оренди землі від 02.09.13, встановлена в розмірі 1544,83 грн. на 2013 рік, натомість нормативна грошова оцінка земельної ділянки передана за договором станом на 06.03.2015 становить 1339940,00 грн., відповідно до витягу з технічної документації.

Згідно до розрахунку фінансового управління Кам'янець-Подільської міської ради та доданого додатку, розмір орендної плати відповідно до вимог ст.288.5.1 Податкового кодексу України, за договором оренди укладеним із відповідачем повинен становити 40198,20 грн. на 2015 рік. що становить 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки тобто, орендна плата, встановлена у договорі, не відповідає вимогам Податкового кодексу України, є значно меншою, ніж передбачено нормами чинного законодавства.

Сторони у договорі (п. 4.4 ) погодили, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі :

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції;

-зміни умов господарювання, передбачених договором

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами

- в інших випадках передбачених законом.

Відповідно до вимог ч.4 ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Органом, який уповноважений передавати відповідно до законодавства земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб є Головне управління Держземагентства в Хмельницькій області.

Відповідно до ст. 30 Закону України „Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Даний порядок сторонами передбачено пунктом 36 договору оренди землі.

Наявні в матеріалах справи докази свідчать, що позивач скористався правом досудового врегулювання питання про внесення змін до договору, однак, згоди на зміну умов договору не отримав.

Таким чином, враховуючи наявність підстав для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, відсутність доказів, позивач вправі вимагати від відповідача приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для сторін.

Така ж правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 27.12.2010р. №10/58 та від 30.05.2011р. №11/042, які є обов'язковими для всіх судів України згідно із ст. 111-28 ГПК України, а також у п. 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин".

Судом враховується, що зміна умов договору зумовлена причинами, які орендодавець не міг уникнути, оскільки зміна розміру земельного податку, який входить в розмір орендної плати, змінювався на законодавчому рівні, і орендар не міг не виконати вимогу закону.

Враховуючи законодавче обумовлення та документальне підтвердження зміни ставки орендної плати в нормативному порядку, вимоги про зміну її розміру та обчислення розміру в договорі є обґрунтованими.

На підставі зазначеного вище, а також приймаючи до уваги те, що відповідач позовні вимоги визнав повністю, суд вважає правомірними вимоги щодо внесення змін до укладеного між сторонами договору оренди землі від 06.06.07р. щодо збільшення розміру орендної плати.

За таких обставин позов обґрунтований матеріалами справи, відповідає чинному законодавству та підлягає задоволенню.

Згідно ст. 49 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82, 85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов прокурора м. Кам'янець-Подільського в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою на здійснення функцій у спірних правовідносинах відносинах Кам'янець-Подільської міської ради м. Кам'янець-Подільський до Товариства з обмеженою відповідальністю "Нова будова сіті" м. Кам'янець-Подільський про 1. внесення змін до пункту 2.4 договору оренди земельної ділянки від 25.04.2007, укладеного між Кам'янець-Подільською міською радою та відкритим акціонерним товариством "Кам'янець-Подільська "Агропромтехніка", правонаступником якого є товариство з додатковою відповідальністю "Нова будова сіті", та зареєстрованого в реєстрі 28.04.2007 за №00108, виклавши його у наступній редакції: -"п.2.4 Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 06.03.2015 становить 1339940,00 грн.". 2. внесення змін до п.4.2 Договору, виклавши його у наступній редакції: -"п. 4.2 річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється відповідно до вимог Податкового кодексу України у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що у грошовій формі (у гривнях) становить 40198,20 грн. задовольнити.

Внести зміни до пункту 2.4 договору оренди земельної ділянки від 25.04.2007р., укладеного між Кам'янець-Подільською міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Кам'янець-Подільська "Агропромтехніка", правонаступником якого є товариство з додатковою відповідальністю "Нова будова сіті", та зареєстрованого в реєстрі 28.04.2007 за №00108, виклавши його у наступній редакції:

-"п.2.4 Нормативно грошова оцінка земельної ділянки станом на 06.03.2015 становить 1339940,00 грн.".

Внести зміни до п.4.2 Договору, виклавши його у наступній редакції:

-"п. 4.2 річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється відповідно до вимог Податкового кодексу України у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що у грошовій формі (у гривнях) становить 40198,20 грн.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Нова будова сіті" м.Кам'янець -Подільський, вул.Князів Коріатовичів, 25 (код 14152191) в доход Державного бюджету України (код класифікації доходів 22030001, отримувач коштів - УДКСУ у м. Хмельницькому, рахунок отримувача №31218206783002, код ЄДРПОУ отримувача 38045529, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013) судовий збір в розмірі 1218,00 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять грн. 00 коп.).

Видати наказ.

Суддя Шпак В.О.

Віддрук. 5 прим. :

1 - до справи,

2 - позивачу, м.Камянець-Подільський, майдан Відродження 1

3 - відповідачу. м.Камянець-Подільський, вул.Князів Коріатовичів, 25

4- прокуратурі м.Камянець-Подільського. - м.Камянець-Подільський, вул..Драгоманова 11

5 - прокуратурі м. Хмельницького.

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення22.04.2015
Оприлюднено30.04.2015
Номер документу43763654
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/396/15

Постанова від 02.06.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Павлюк І. Ю.

Постанова від 03.06.2015

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Павлюк І. Ю.

Рішення від 22.04.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шпак В.О.

Ухвала від 30.03.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шпак В.О.

Ухвала від 19.03.2015

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Шпак В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні