ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
22.04.2015 Справа № 907/286/15
Розглянувши матеріали справи
За позовом Прокурора Виноградівського району, м. Виноградів в інтересах держави в особі Чепівської сільської ради, с. Чепа Виноградівського району
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське підприємство ЧТЗ-Сервіс", м. Кременчук Полтавської області
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 14.11.2008.
Головуючий суддя Якимчук Л.М.
За участю представників сторін:
від прокуратури - Фірка І.І., прокурор відділу прокуратури представництва інтересів
держави і громадян
від позивача - не з'явився;
від відповідача - не з'явився.
СУТЬ СПОРУ :
Прокурор Виноградівського району, м. Виноградів звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Чепівської сільської ради, с. Чепа Виноградівського району до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське підприємство ЧТЗ-Сервіс", м. Кременчук Полтавської області, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 14.11.2008.
Прокурор у процесі позовні вимоги підтримав повністю, з підстав наведених у позовній заяві.
Стверджує, що відповідач безпідставно ігнорує рішення Чепівської сільської ради від 26.12.2013 №216 „Про поновлення договору оренди земельної ділянки з ТзОВ „ЧТЗ -Сервіс", яке прийнято у зв'язку з закінченням дії договору оренди землі від 14.11.2008 та задоволенням заяви відповідача про поновлення вказаного договору і яким встановлено орендну плату у розмірі 4% від нормативно-грошової оцінки земель населеного пункту с. Чепа Виноградівського району, що становить 22 782, 88 грн. в рік та зобов'язано відповідача укласти додаткову угоду до договору з метою приведення його у відповідність до діючої нормативно грошової оцінки земельної ділянки.
У зв'язку з цим, 20.05.2014 Чепівською сільською радою на адресу ТзОВ „ЧТЗ-Сервіс" направлено пропозицію щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки з проектом додаткової угоди, у зв'язку з набранням чинності змін внесених Законом України „Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" до Податкового кодексу України, зокрема до підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу.
Однак, зі сторони Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське підприємство ЧТЗ-Сервіс" (відповідача) ніяких дій щодо внесення змін у діючий договір оренди не вчинено.
Прокурор нормативно обґрунтовує поставлені вимоги ст. 651 Цивільного кодексу України, Законом України „Про оренду землі", Законом України „Про місцеве самоврядування" ст. 288 Податкового кодексу України тощо.
У ході судового розгляду позивач (Чепівська сільська рада) надіслав суду заяву від 01.04.2015 №02-10/207 про розгляд справи без участі їх уповноваженого представника та письмові пояснення по суті спору, позовні вимоги підтримує повністю та просить суд зобов'язати орендаря укласти додаткову угоду до договору оренди землі з метою приведення його у відповідність до діючої нормативної грошової оцінки, затвердженої рішення 15 сесії 6 скликання Чепівської сільської ради №131 від 17.07.2012.
На даний момент додаткову угоду до договору оренди з ТзОВ „ЧТЗ-Сервіс" не укладено, орендна плата відповідачем не сплачується.
Ухвалою суду від 07.04.2015 розгляд справи відкладено до 10 год. 30 хв. 22.04.2015.
Двадцять другого квітня 2015 року о 14 год. 35 хв. вхідною канцелярією суду зареєстровано електронне повідомлення № 20 (Вх. № 02.5.114/5002/15), в якому відповідач просить суд відкласти розгляд справи на інший термін у зв'язку перебуванням керівника товариства у відпустці. Суд відмовляє у задоволенні такої заяви, оскільки вона надійшла до суду після закінчення розгляду справи та оголошення вступної та резолютивної частини рішення.
Заслухавши прокурора та вивчивши матеріали справи, суд
ВСТАНОВИВ:
Між Чепівською сільською радою (орендодавець за договором, позивач у справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Українське підприємство ЧТЗ-Сервіс" (орендар за договором, відповідач у справі) 04.11.2008 укладено договір оренди земельної ділянки для обслуговування належних орендарю виробничих приміщень, які знаходяться за адресою : Виноградівський район, с. Чепа, вул. Фогороші, 47 (п. 1 договору).
Предметом договору є земельна ділянка загальною площею 0,8821 га (п. 2 договору), яка передана орендарю 05.12.2008, що підтверджується актом приймання - передачі об'єкта оренди.
Згідно п. 6 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 118642,45 грн.
Даний договір укладено на 5 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на його поновлення на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його(п. 7 договору).
Відповідно до п. 8, 10 договору орендна плата вноситься орендарем у розмірі 4 % за рік від нормативної грошової оцінки 4745,70 грн. щорічно не пізніше 15 листопада поточного року.
Згідно п. 9 обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.
Відповідно до п.12 договору оренди земельної ділянки розмір орендної плати переглядається 1 раз в три роки: у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до п. 15 договору цільове призначення земельних ділянок: обслуговування виробничих приміщень.
Згідно п. 28 договору орендодавець зобов'язаний передати орендарю у визначених межах земельну ділянку згідно цим договором та не втручатися у господарську діяльність орендаря і не створювати йому будь-яких перешкод при виконанні умов цього договору, а орендар - використовувати орендовану земельну ділянку відповідно до мети, визначеної у пункті 15 цього договору, дотримуючись при цьому вимог чинного земельного і екологічного законодавства, державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі (п. 30 договору).
Пунктом 35 договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов даного договору спір розв'язується у судовому порядку.
У пункті 42 договору зазначено, що він набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Договір зареєстрований у Закарпатській регіональній філії ДП „Центр ДЗК при Держкомземі України" 05.12.2008 за № 212185901-0408070300018.
У зв'язку із закінчення строку дії договору оренди землі від 04.11.2008, четвертого листопада 2013 року директор ТЗОВ „ЧТЗ-Сервіс" звернувся до Чепівської сільської ради про поновлення вказаного договору строком на 10 років.
Дана заява розглянута, і рішенням 23 сесії 6 скликання Чепівської сільської ради від 28.11.2013 №211 остання надала згоду на поновлення вказаного договору.
Згідно рішення ради п'ятнадцятої сесії шостого скликання від 17.07.2012 №131 „Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів с. Чепа, с. Затисівка, с. Гетиня" поновлено нормативно-грошову оцінку земельних ділянок в межах населених пунктів Чепівської сільської ради.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 30.01.2014 №04-35/152, виданого управлінням Держземеагенства у Виноградівському районі, нормативно-грошова оцінка зазначеної земельної ділянки становить 546 813,79 грн.
Рішенням цієї ж ради від 26.12.2013 №216 „Про поновлення договору оренди земельної ділянки з ТЗОВ „ЧТЗ-Сервіс" встановлено орендну плату за неї у розмірі 4% від зазначеної нормативно-грошової оцінки, що становить 22 782,88 грн. в рік та зобов'язано відповідача укласти додаткову угоду до договору з метою приведення його у відповідність до діючої нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Орендодавець (Чепівська сільська рада) звертався до орендаря (ТЗОВ „ЧТЗ-Сервіс") з пропозицією про внесення змін до договору оренди земельної ділянки про що свідчить відправлений йому лист від 20.05.2014 №02-08/258 з проектом додаткової угоди, проте орендар ніяких дій щодо внесення змін у діючий договір оренди не здійснив, а на лист від 20.05.2014 №02-08/258 відповідь не надав, внаслідок чого і виник даний спір.
Проаналізувавши законодавство, яке регулює відносини, що склалися між сторонами, суд прийшов до висновку, що позов належить задоволити, з огляду на наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного Кодексу України та ст. 1 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідне орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності, а згідно п.8 вказаної статті, відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Частиною 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" визначено, що істотними умовами договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно з ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України „Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Пунктом 2 частини 1 ст. 13 Закону України „Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Частинами 1, 2 ст. 18 Закону України „Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Відповідно до ч.2 ст. 20 Закону України „Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Пунктом 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Пунктом 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011 „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин " роз'яснено, що згідно статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договору встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення дот нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, ст. 21 Закону України „Про оренду землі".
Статтею 30 Закону України „Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивач, тому недотримання останнім частини другої ст. 188 Господарського кодексу України щодо надсилання іншій стороні пропозицій щодо зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміни умов договору.
Частиною 1 ст. 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 11 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що підприємство чи організація, які вважають за необхідне змінити чи розірвати договір, надсилають пропозиції про це другій стороні за договором.
Підприємство, організація, які одержали пропозицію про зміну чи розірвання договору, відповідають на неї не пізніше 20 днів після одержання пропозиції. Якщо підприємства і організації не досягли згоди щодо зміни чи розірвання договору, а також у разі неодержання відповіді в установлений строк з урахуванням поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення господарського суду.
Згідно ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковим до виконання на відповідній території.
Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України „Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується відповідно до закону питання регулювання земельних відносин. Частиною 1 ст.73 Закону України „Про місцеве самоврядування" передбачено, що акт ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної , міської, районної у місті (у разі її створення) ради прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованим на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Господарським судом встановлено і матеріалами справи підтверджено факт невиконання орендарем рішення Чепівської сільської ради від 26.12.2013 №216 „Про поновлення договору оренди земельної ділянки з ТЗОВ „ЧТЗ-Сервіс", яким встановлено орендну плату за неї у розмірі 4% від зазначеної нормативно-грошової оцінки, що становить 22782,88 грн. в рік та зобов'язано відповідача укласти додаткову угоду до договору з метою приведення його у відповідність до діючої нормативної грошової оцінки земельної ділянки, однак відповідач зазначене не виконав.
Оскільки позов поданий прокурором, який звільнений від сплати судового збору, відповідно до ч. ч. 4, 5 статті 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір підлягає стягненню з відповідача в дохід державного бюджету.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 33, 34, 43, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України,
ВИРІШИВ:
1. Позов задоволити повністю.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 14.11.2008, укладеного між Чепівською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю „Українське підприємство „ЧТЗ-Сервіс" (код ЄДРПОУ 13933331, Полтавська область, м.Кременчук, вул. Профспілкова, 7) виклавши п. 6 в наступній редакції:
„Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер: 2121285901:00:001:0089 становить 546 813,79 грн. (п'ятсот сорок шість тисяч вісімсот тринадцять грн. 79 коп.)";
та п.8 в наступній редакції:
„Орендна плата вноситься у формі та розмірі: 4% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок та становить 21874,55 грн. (двадцять одна тисяча вісімсот сімдесят чотири грн. 55 коп.) в рік".
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Українське підприємство ЧТЗ-Сервіс" (39603, Полтавська область м. Кременчук, вул.Профспілкова, 7, код ЄДРПОУ 13933331) в доход Державного бюджету України (банк отримувача ГУДКУ у Закарпатській області, МФО 812016, отримувач коштів - державний бюджет м. Ужгород 22030001; рахунок отримувача - 31211206783002; код отримувача - 38015610) суму 1 218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. судового збору.
Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржене до Львівського апеляційного господарського суду.
Повне рішення складено 27.04.2015
Суддя Л. М. Якимчук
Суд | Господарський суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2015 |
Оприлюднено | 05.05.2015 |
Номер документу | 43791111 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Закарпатської області
Якимчук Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні