Постанова
від 25.03.2015 по справі 804/4298/14
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

25 березня 2015 рокусправа № 804/4298/14

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Чабаненко С.В.

суддів: Іванова С.М. Шлай А.В.

за участю секретаря судового засідання: Горшкова В.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпропетровську апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 травня 2014 р. у справі № 804/4298/14 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Тексоіл» до Державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області про визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Тексоіл» звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області, в якому просило:

- визнати неправомірними дії державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області по проведенню зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю "Тексоіл", за результатами якої складено акт від 21.02.2014р. №269/2204/37654450/79 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Тексоіл" (код ЄДРПОУ 37654450) з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період червень-грудень 2013р.;

- визнати протиправними дії державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області щодо коригування (включення) на підставі акту від 21.02.2014р. №269/2204/37654450/79 про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Тексоіл" (код ЄДРПОУ 37654450) з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період червень-грудень 2013р., з електронної бази даних "Автоматизована система співставлення Інформаційної системи Міністерства доходів і зборів України "Податковий блок" та інших будь-яких електронних баз та систем даних, суми податкового кредиту та податкових зобов'язань х податку на додану вартість, які визначені ТОВ "Тексоіл" у податкових деклараціях за період 01.06.2013р. по 31.12.2013р."

- зобов'язати державну податкову інспекцію у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області відновити в електронній базі даних "Автоматизована система співставлення Інформаційної системи Міністерства доходів і зборів України "Податковий блок" та в будь-яких інших електронних базах та системах даних, показники податкової звітності ТОВ "Тексоіл" (код ЄДРПОУ 37654450), зазначених останнім в податкових деклараціях за період 01.06.2013р. по 31.12.2013р.

Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 квітня 2014 року адміністративний позов задоволено.

Визнано неправомірними дії державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області по проведенню зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю «Тексоіл», за результатами якої складено акт від 21.02.2014р. №269/2204/37654450/79 про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Тексоіл" (код ЄДРПОУ 37654450) з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період червень-грудень 2013р.

Визнано протиправними дії державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області щодо коригування (виключення) на підставі акту від 21.02.2014р. №269/2204/37654450/79 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Тексоіл» (код за ЄДРПОУ 37654450) з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період червень-грудень 2013 року», з електронної бази даних «Автоматизована система співставлення Інформаційної системи Міністерства доходів і зборів України «Податковий блок» та інших будь-яких електронних баз та систем даних, суми податкового кредиту та податкових зобов'язань з податку на додану вартість, які визначені ТОВ «Тексоіл» у податкових деклараціях за період з 01.06.2013р.по 31.12.2013р.

Зобов'язано державну податкову інспекцію у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області відновити в електронній базі даних «Автоматизована система співставлення Інформаційної системи Міністерства доходів і зборів України «Податковий блок» та в будь-яких інших електронних базах та системах даних, показники податкової звітності ТОВ «Тексоіл» (код ЄДРПОУ 37654450), що зазначені останнім в податкових деклараціях за період 01.06.2013р.по 31.12.2013р.

Вирішено питання по сплаті судового збору.

Не погодившись з постановою суду, Державна податкова інспекція у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області подала апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволені позову.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що внесення коригувань є внутрішньою діяльністю системи податкових органів, коригування податкової звітності не порушує права та законні права платника податків, у зв'язку з чим, підстави для звернення до суду з адміністративним позовом взагалі відсутні.

Сторони, про час і місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення, в судове засідання не з'явились.

Згідно ч. 4 ст. 196 КАС України, нез'явлення в судове засідання представників сторін апеляційної скарги не перешкоджає розгляду справи.

Колегія суддів, перевіривши підстави для апеляційного перегляду, дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено письмовими доказами, що ТОВ «Тексоіл» зареєстровано як юридична особа 04.05.2011р. за адресою: 49081, Дніпропетровська область, м. Дніпропетровськ, Красногвардійський район, вул. Будівельників, буд.23 та знаходиться на обліку в ДПІ у м. Сумах ГУ Міндоходів у Сумській області, що підтверджується витягом з ЄДР.

На підставі службового посвідчення серії СМ №110432 від 11.03.13р. головним державним ревізором - інспектором відділу перевірок з окремих питань управління податкового аудиту ДПІ у м.Сумах Кусургашев І.М., згідно з п.73.5 ст.73 Податкового кодексу України здійснено заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ «Тексоіл» з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період червень - грудень 2013р., за результатами таких заходів складений акт від 21.02.2014р. №269/2204/30608303/79 «Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Тексоіл» з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період червень-грудень 2013р, якого вбачається, що працівниками оперативного управління ДПІ у м. Сумах ГУ Міндоходів у Сумській області було здійснено заходи в результаті чого було складено довідку № 306/7/18-19-0707 від 09.12.2013р. про не встановлення фактичного місця знаходження платника податків за адресою: м. Суми, вул. Пушкіна,55.

Також в акті зазначено, що з метою запобігання неправомірного формування податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість ТОВ «Тексоіл», що має ознаки фіктивності та використовується реально існуючими суб'єктами господарської діяльності (вигодонабувачем) з мінімізації їх податкових зобов'язань, здійснено перевірку ТОВ «Тексоіл», з використанням документів та податкової інформації яка знаходиться в базах даних ДПІ за період 19.02.2013р. по 21.01.2014р.

Висновками акту зафіксовано, що за період з 01.06.2013р. по 31.12.2013р. встановлено відсутність об'єктів оподаткування по операціях з придбання робіт (послуг) у підприємств-постачальників які мають ознаки нереальності здійснення операцій, по яких відсутній факт реального вчинення, та по операціях з продажу цих робіт (послуг) підприємствам-покупцям.

На підставі Акту №269/2204/30608303/79 від 21.02.2014р. Державною податковою інспекцією у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області відбулось коригування показників податкової звітності відповідача, які зазаначені платником у податкових деклараціях за період з 01.06.2013 року по 31.12.2013 року та відображені податковим органом в інформаційній системі податкового органу АІС «Автоматизована система співставлення інформаційної системи Міністерства доходів і зборів України «Податковий блок».

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку, що податковим органом не доведено правомірності своїх дій щодо проведення зустрічної звірки та складення акту за її результатами, а також не доведено правомірності коригування показників податкової звітності позивача.

Суд апеляційної інстанції вважає обґрунтованим такий висновок суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Відповідно до положень пп. 20.1.27 п. 20.1 ст. 20 ПК України органи державної податкової служби мають право визначати у визначених податковим кодексом випадках суми податкових та грошових зобов'язань платників податків. Такі випадки передбачені п. 54.3 ст. 54 ПК України.

З положень глави 4 Податкового кодексу, слідує, що у випадку виявлення факту заниження або завищення платником податків податкового зобов'язання, податковий орган зобов'язаний прийняти відповідне податкове повідомлення-рішення. Іншого порядку дій податкового органу як суб'єкта владних повноважень у спірних відносинах закон не передбачає.

Згідно статті 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань.

Таким чином, враховуючи наведене, право здійснювати коригування показників податкової звітності платника податків податковим кодексом України не передбачено.

Крім того, Наказом ДПА України від 18.04.2008 року №266 «Про організацію взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України» затверджено Порядок взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у контрагентів. Згідно п. 1.3 розділу 1 зазначеного Порядку для його реалізації створені відповідні програмні продукти, у тому числі "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України", яка формується на підставі подання платниками податку на додану вартість розшифровок податкового кредиту та податкових зобов'язань у розрізі контрагентів. Пунктом 2.8 Наказу № 266 встановлено, що працівники органу державної податкової служби несуть відповідальність за відповідність інформації у базах податкової звітності даним податкових документів, наданих платником ПДВ.

Відповідно до пункту 2.21 Наказу №266 підсумки перевірок за результатами автоматизованого співставлення податкової звітності з ПДВ на центральному рівні відображаються в додатку до акта перевірки (камеральної, документальної невиїзної, планової, позапланової перевірки) або довідки у розрізі періодів та операцій з одним контрагентом та фіксуються в АС «Аудит». По мірі підписання актів перевірки та узгодження податкових зобов'язань, визначених податковим повідомленням-рішенням, прийнятим за результатами таких перевірок, уточнюються результати автоматизованого співставлення на центральному рівні податкової звітності з ПДВ за поданням підрозділу, яким завершено процедуру такого узгодження та яким прийнято таке повідомлення-рішення.

Положеннями наведених норм передбачено, що система повинна відображати фактичні задекларовані позивачем показники своєї господарської діяльності, її коригування можливе лише за наслідками узгодження податкових зобов'язань та податкового кредиту, а органи ДПС України використовують вказану систему у своїй роботі, в тому числі, й для співставлення показників, які задекларовані позивачем та його контрагентами. Висновок щодо правильності (або недостовірності) задекларованих платником даних податкового обліку як підстави для внесення змін до вказаної бази даних може бути зроблений податковим органом після визначення платникові податкових зобов'язань та їх узгодження у встановленому законом порядку.

Крім того, суд звертає увагу, що у податковому праві визнається критерій добросовісності платника, який передбачає законність дій платника у сфері податкових правовідносин (у тому числі і щодо формування даних податкового обліку), доки це не спростовано у порядку, встановленому Податковим кодексом України. Наведене також виключає можливість застосування до платника негативних правових наслідків (зокрема, у вигляді вилучення з електронної бази даних задекларованих ним показників) до моменту донарахування платникові податкового зобов'язання в порядку статті 54 Податкового кодексу України та його узгодження.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджується, що відповідачем податкові повідомлення рішення за наслідками зустрічної звірки не приймались, відповідні коригування податкової звітності податковим органом здійснено самостійно без повідомлення позивача, тобто узгоджені не були.

Колегія суддів вважає, що позовні вимоги щодо визнання протиправними дії Державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області по проведенню зустрічної звірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Тексоіл» (код ЄДРПОУ 37654450), в результаті якої, було складено акт від 21.02.2014 року № 269/2204/37654450/79 про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Тексоіл» з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період червень-грудень 2013 року не підлягаю задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Статтею 73 ПКУ встановлено, що метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.

П. 73.5 ст. 73 ПКУ встановлено що зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Порядок проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 1232 від 27.12.2010 визначає механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок.

Зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків (п. 1 Порядку).

Колегія суддів звертає увагу. що судом не досліджено які саме порушення ст. 73 ПК України та Постанови КМУ № 1232 від 27.12.10р. були допущені відповідачем під час проведення зустрічної звірки та в чому саме полягає порушення прав позивача у даному випадку.

Завданням адміністративного судочинства є захист порушених прав та інтересів осіб у сфері публічно-правових відносин.

Отже порушення прав та інтересів позивача полягає у безпідставному виключенні даних податкової звітності позивача, зокрема сум податкового кредиту та податкових зобов'язань з ПДВ, з електронних баз даних податкового органу.

Дії щодо збору податкової інформації, в т.ч. шляхом зустрічних звірок, самі по собі не створюють для позивача негативних наслідків, а тому в цій частині позов необґрунтований та задоволенню не підлягає.

На підставі вищевикладеного, колегія суддів, дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а тому постанову суду в частині - визнання неправомірними дії Державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області по проведенню зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю «Тексоіл», за результатами якої складено акт від 21.02.2014р. №269/2204/37654450/79 про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Тексоіл" (код ЄДРПОУ 37654450) з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період червень-грудень 2013р - слід скасувати та в цій частині прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 160, 196, 198, 202, 205, 206 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну Державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 травня 2014 року по справі № 804/4298/14 - задовольнити частково.

Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 травня 2014 року по справі № 804/4298/14, в частині визнання неправомірними дії Державної податкової інспекції у м. Сумах Головного управління Міндоходів у Сумській області по проведенню зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю «Тексоіл», за результатами якої складено акт від 21.02.2014р. №269/2204/37654450/79 про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Тексоіл" (код ЄДРПОУ 37654450) з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період червень-грудень 2013р. - скасувати та в цій частині прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову.

В іншій частині постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18 травня 2014 року по справі № 804/4298/14 - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її проголошення але може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядку, передбаченому ст..212 КАС України.

Головуючий: С.В. Чабаненко

Суддя: С.М. Іванов

Суддя: А.В. Шлай

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.03.2015
Оприлюднено06.05.2015
Номер документу43822828
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/4298/14

Ухвала від 25.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Постанова від 26.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гончарова І.А.

Ухвала від 30.06.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Ухвала від 04.06.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Постанова від 25.03.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Ухвала від 26.06.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

Постанова від 18.04.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 28.03.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні