Постанова
від 23.04.2015 по справі 916/2665/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"23" квітня 2015 р.Справа № 916/2665/14 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді: Будішевської Л.О.,

Суддів : Бєляновського В.В., Мишкіної М.А.,

при секретарі судового засідання Бєлянкіній Г.Є.

за участю представників сторін:

від позивача - Моджук І.О., за довіреністю,

від відповідача - ОСОБА_2, паспорт, ОСОБА_3, за довіреністю,

від третьої особи-1 - Польщіна Т.Л., за довіреністю,

від третьої особи-2 - Неголюк С.Б., за довіреністю,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2

на рішення господарського суду Одеської області від 17 вересня 2014 року

у справі № 916/2665/14

за позовом Одеської міської ради

до відповідача Фізичної особи-підприємця ОСОБА_2

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача:

1. Департаменту комунальної власності Одеської міської ради;

2. Управління Держземагентства у м. Одесі Одеської області;

про внесення змін до договору оренди землі

встановив:

У липні 2014 року Одеська міська рада (далі-позивач) звернулася до господарського суду Одеської області з позовом до фізичної особи-підприємця (ФОП) ОСОБА_2 (далі-відповідач) про внесення змін до договору оренди землі від 06.07.2004р., укладеного між сторонами у справі, зареєстрованого в Одеському міському управлінні ОРФ ЦЦЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 23.07.2004р. за №040450500115, на підставі якого Одеською міською радою передано ФОП ОСОБА_2 у строкове, платне користування земельну ділянку площею 539 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 терміном на 49 років, в частині розміру орендної плати шляхом викладення п.2.3 і п.4.1 договору у наступній редакції:

«Пункт 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 156 кв.м становить 217395,36 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.08.2013р. №107/М, складеного управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області та земельної ділянки площею 383 кв.м становить 533733,48 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.08.2013р. №106/М, складеного управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області»;

«Пункт 4.1. Орендна плата за земельну ділянку, загальною площею 539 кв.м, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, розрахована у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 37556,44 грн.».

Ухвалами господарського суду Одеської області від 08.07.2014р. та від 02.09.2014р. залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Департамент комунальної власності Одеської міської ради (далі-третя особа-1) та Управління Держземагентства у м. Одесі Одеської області (далі-третя особа-2).

Рішенням господарського суду Одеської області від 17 вересня 2014 року (суддя Шаратов Ю.А.) позов задоволено у повному обсязі, внесено зміни до договору оренди землі від 06.07.2004р., а саме: викладено п.2.3 договору у наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 156 кв.м становить 217395,36 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.08.2013р. №107/М, складеного управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області та земельної ділянки площею 383 кв.м становить 533733,48 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.08.2013р. №106/М, складеного управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області»; п.4.3. викладено у наступній редакції: «Орендна плата за земельну ділянку, загальною площею 539 кв.м, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, розрахована у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 37556,44 грн.». Також стягнуто з ФОП ОСОБА_2 1218 грн. витрат по сплаті судового збору.

Рішення суду обґрунтовано положеннями ч.1 ст.11, ч.1 ст.651 Цивільного кодексу України, ст.188 Господарського кодексу України, підпунктом 288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України, ч.ч.1, 2, 3 ст.21 Закону України «Про оренду землі», ч.5 ст.5, ч.ч.1, 3 ст.23 Закону України «Про оцінку земель».

Не погоджуючись з прийнятим рішенням суду, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову Одеської міської ради відмовити в повному обсязі.

Апеляційна скарга мотивована наступним.

Скаржник вважає, що судом першої інстанції не взято до уваги той факт, що відповідач відповів на пропозицію позивача та просив його надати копії технічної документації по нормативній оцінці земельних ділянок. Тобто, звернення з позовом є передчасним.

Господарський суд проігнорував те, що посилання позивача та третьої особи на норму ст.188 Господарського кодексу України як на підставу вимоги про зміну договору оренди землі є незаконними, оскільки відповідно до ст.4 вказаного Кодексу земельні відносини взагалі не є предметом його регулювання.

Також, скаржник в апеляційній скарзі посилається на приписи ст.23 Закону України «Про оренду землі» (зміна орендної плати), яка не містить права орендодавця (позивача у даному випадку) змінювати процентну ставку орендної плати в односторонньому порядку. Умови спірного договору також не містять такого права.

Збільшення позивачем орендної ставки у 5 разів, на думку відповідача, суперечить нормам матеріального права, а тому суд незаконно задовольнив такі вимоги.

Скаржник вважає безпідставними посилання позивача та третьої особи на лист Вищого господарського суду України від 01.01.2010р. та постанову Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р., оскільки перегляд умов договору має здійснюватися лише за взаємною згодою сторін, як це встановлено Цивільним кодексом України, Законом України «Про оренду землі», Земельним кодексом України.

На думку скаржника, суперечливим є висновок суду щодо застосування до спірних правовідносин в частині зміни розміру орендної плати п.288.5 Податкового кодексу України, оскільки цей Кодекс вступив в силу з 01.01.2011р., зворотної сили в часі не має, а тому не може застосовуватися до договорів, які укладені в минулому (спірний договір укладено між сторонами у 2004 році).

Позивачем при зверненні з позовом жодним чином не обґрунтовано, чому саме змінено орендну ставку в розмірі 5%, в той час, як Податковим кодексом України, на який посилався позивач, встановлено ставку від 3% до 12% відсотків на погодження сторін.

За твердженнями скаржника, незаконними є доводи позивача, взяті до уваги судом першої інстанції, що орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною за рішенням органа місцевого самоврядування. Орендна плата за землю не є тарифом на послуги і її зміна всупереч умовам договору згідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень виконавчих органів сільських рад не належить.

Крім того, судом першої інстанції порушені норми процесуального права, оскільки останнім неодноразово витребовувались у позивача необхідні для розгляду даної справи документи, які надані не були, однак суд не застосував п.5 ч.1 ст.81 Господарського процесуального кодексу України та не залишив позов без розгляду.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 18 грудня 2014 року зупинено провадження у справі №916/2665/14 до розгляду Одеським окружним адміністративним судом справи №815/6853/14 за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 до Управління Держземагентства у м. Одесі Одеської області, за участю третіх осіб: Департаменту комунальної власності Одеської міської ради та Одеської міської ради, про визнання дій протиправними, визнання незаконними та скасування витягів та зобов'язання вчинити певні дії

Постановою Вищого господарського суду України від 17 лютого 2015 року у справі №916/2665/14 вказану ухвалу скасовано, справу направлено на розгляд до Одеського апеляційного господарського суду.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 11 березня 2015 року було поновлено апеляційне провадження.

Представник відповідача та ФОП ОСОБА_2 в засіданні суду апеляційної інстанції наполягали на задоволенні апеляційної скарги з підстав, викладених в ній.

Представники позивача та третіх осіб апеляційну скаргу не визнали, вважають її вимоги безпідставними, а рішення господарського суду законним та обґрунтованим.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши доводи апеляційної скарги, заслухавши представників сторін та третіх осіб, перевіривши юридичну оцінку встановлених судом першої інстанції фактичних обставин справи і їх повноту, застосування норм матеріального та процесуального права, судова колегія апеляційної інстанції не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 06.07.2004р. на підставі Закону України «Про оренду землі» та рішення Одеської міської ради від 26.09.2003р. №1803-XXIV між Одеською міською радою (Орендодавець) та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 (Орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне володіння, користування, строком на 49 років, для експлуатації автомобільної майстерні, земельну ділянку площею 539 кв.м, у тому числі угіддя: тимчасова забудова - 39 кв.м, під проїздами 117,34 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору (п.1.1, 2.1., 2.2. договору).

Вказаний договір посвідчено приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Фуфієвою О.О. та зареєстровано в Одеському міському управлінні ОРФ ЦДЗК, про що вчинено запис від 23.07.2004р. за №040450500115.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 324073,75 грн. (п.2.3. договору).

Розділом 4 договору оренди землі сторони встановили умови орендної плати, а саме: орендна плата за земельну ділянку площею 539 кв.м вноситься у розмірі 5691,84 гривень на рік, в тому числі ПДВ.

Орендна плата вноситься за базовий податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця на протязі 30 календарних днів, слідуючи за останнім календарним днем звітного місяця. Орендна плата, враховуючи невиплачену, підлягає індексації відповідно до чинного законодавства (п.п.4.2, 4.3. договору).

28.12.2010р. Одеською міською радою прийнято рішення №41-VI «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси», яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси (п.1), введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Одеси з 01.01.2011р., крім випадків, визначених у п.3 цього рішення (п.2), введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні з 01.01 2011р. (п.3).

20.09.2011р. Одеською міською радою прийнято рішення №1268-VI «Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.09.2010р. №41-VI «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси», яким п.3 рішення викладений в редакції: «Ввести в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011р.».

20.09.2011р. Одеською міською радою прийнято рішення №1267-VI «Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки в м. Одесі».

В матеріалах справи містяться копії витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок м. Одеси від 28.08.2013 р. №107/П та №106/П, які розроблені Управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області та землекористувачем яких є ФОП ОСОБА_2

Згідно з витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №106/М, нормативна грошова оцінка земельної ділянки для експлуатації автомобільної майстерні (кадастровий номер НОМЕР_1), площею 383 кв.м становить 533733,48 грн.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №107/М, нормативна грошова оцінка земельної ділянки для експлуатації автомобільної майстерні (кадастровий номер НОМЕР_2), площею 156 кв.м, становить 217395,36 грн.

Департаментом комунальної власності Одеської міської ради відповідно до форми, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання оренди земель» від 13.12.2006р. №1724, було здійснено розрахунок орендної плати за земельну ділянку площею 539 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, за яким вона становить 37556,44 грн. на рік.

Наявні в матеріалах справи докази свідчать про те, що Департамент комунальної власності Одеської міської ради, який є виконавчим органом Одеської міської ради і здійснює, в т.ч. такі функції як оформлення договорів оренди землі після прийняття відповідних рішень міською радою, на підставі вказаного вище розрахунку звертався до ФОП ОСОБА_2 з пропозицією від 03.02.2014р. №01-13/678 про внесення змін до договору оренди землі 06.07.2004р. в частині розміру орендної плати. Також, до вказаної пропозиції було надано проект договору про внесення змін до договору оренди землі.

Із змісту пропозиції вбачається, що відповідача було попереджено про необхідність надання відповіді на неї у встановлений законом термін та у разі неотримання такої відповіді про можливість вирішення зазначеного питання у судовому порядку.

Відповідач у листі-відповіді від 19.02.2014р. на пропозицію Департаменту комунальної власності Одеської міської ради повідомив про те, що підвищення орендної плати згубно вплине на його бізнес, та попросив надати йому копії технічної документації по нормативній оцінці земельних ділянок, витяг з якої йому надавали, оскільки величини застосування коефіцієнтів викликають у нього сумнів. Таким чином, відповідач фактично не надав згоди на внесення відповідних змін до договору оренди землі від 06.07.2004р.

Колегія суддів, дослідивши докази у справі, погоджується з висновком суду першої інстанції щодо задоволення позову, з огляду на таке.

Частиною 1 ст.651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Частиною 5 ст.5, ч.ч.1, 3 ст.23 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Спеціальним законом, яким регулюються відносини, пов'язані з орендою землі, є Закон України «Про оренду землі».

Частинами 1, 2, 3 ст.21 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Згідно ст.30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору проводиться у письмовій формі за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Пунктами 4.2, 12.1 договору оренди землі сторони узгодили, що умови щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладення відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені. Орендодавець має право вимагати збільшення орендної плати у випадку збільшення відповідно до законів України розміру земельного податку.

Отже, сторонами передбачена можливість внесення змін до договору оренди від 06.07.2004, зокрема, й щодо збільшення розміру орендної плати, а також право позивача вимагати внесення цих змін у випадку настання певних обставин, яке підлягає судовому захисту у разі відсутності згоди на це Орендаря (відповідача).

Згідно з проведеним Департаментом комунальної власності Одеської міської ради розрахунку розміру орендної оплати за земельну ділянку, що перебуває у користуванні відповідача та з урахуванням відсотків нормативної грошової оцінки, визначеної у рішенні Одеської міської ради за №1268-VІ від 20.09.2011р., розмір орендної плати, що підлягає сплаті за користування земельною ділянкою за адресою: АДРЕСА_1, за яким вона становить 37556,44 грн. на рік

Судова колегія апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що внесення змін щодо розміру орендної плати у договір оренди земельної ділянки від 06.07.2004р. у зв'язку з проведенням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає і вимогам чинного законодавства, і умовам укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки.

При розгляді справи судом апеляційної інстанції відповідачем не надано ніяких додаткових пояснень та відповідних доказів, які б спростували висновки, викладені в рішенні суду першої інстанції, та всупереч вимог ст.33 Господарського процесуального кодексу України не доведені ті обставини, на які відповідач посилався, як на підставу своїх вимог.

На підставі викладеного, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції було повно та всебічно з'ясовано обставини, що мають значення для справи, надано їм належну правову оцінку та винесено рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, що дає підстави для залишення його без змін.

Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 99, 101-103, 105

Господарського процесуального кодексу України,

апеляційний господарський суд

постановив:

Рішення господарського суду Одеської області від 17 вересня 2014 року у справі №916/2665/14 залишити без змін, а апеляційну скаргу фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 без задоволення.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку.

Повний текст постанови складено та підписано 28.04.2015р.

Головуючий суддя: Будішевська Л.О.

Судді: Бєляновський В.В.

Мишкіна М.А.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення23.04.2015
Оприлюднено07.05.2015
Номер документу43842369
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2665/14

Постанова від 15.12.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Ухвала від 08.12.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Ухвала від 30.11.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Ухвала від 18.09.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Постанова від 23.04.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Будішевська Л.О.

Ухвала від 14.04.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Будішевська Л.О.

Ухвала від 11.03.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Будішевська Л.О.

Постанова від 17.02.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Ухвала від 05.02.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Бакуліна С. В.

Ухвала від 18.12.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Будішевська Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні