Рішення
від 27.04.2015 по справі 904/1424/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27.04.15р. Справа № 904/1424/15

за позовом Прокурора Кіровського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ

до Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "ЛУЧ-2", м. Дніпропетровськ

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки площею 0,6103 га

Суддя Красота О.І.

Представники:

від прокурора : Шайтанова М.Г., дог. №05/1-145 вих15 від 26.01.2015 року ;

від позивача: Лазуренко К.О. дов. №4/10-147 від 18.03.2015 року;

від відповідача: Целуйко С.І. дов. №б/н від 21.01.2015 року;

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор Кіровського району м. Дніпропетровська (далі-Прокурор) звернувся до господарського суду з позовом в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради (далі-Позивач) до Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "ЛУЧ-2" (далі-Відповідач) і просить суд внести зміни до п.п. 2.3, 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 13.08.2004 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Обслуговуючим кооперативом "Гаражний кооператив "ЛУЧ-2", посвідченого 13.08.2004 року приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П. за №5654, зареєстрованого за №5620 від 14.09.2004 року, виклавши їх в наступній редакції:

"2.3 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 17.02.2015 року становить 6 270 418,23 грн.";

"4.1 Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 188 112,55 грн., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".

24.03.2015 року Відповідач направив на адресу суду відзив на позов відповідно до якого вказує на безпідставність вимог прокурора, безпідставність самих вимог стосовно внесення змін у договір та про відсутність звернення Дніпропетровської міської ради з вимогами стосовно внесення змін у Договір оренди землі, просить суд в позові відмовити.

31.03.2015 року Відповідач направив на адресу суду додаткові пояснення до відзиву на позов відповідно до яких вказує про те, що а ні прокурором, ані міською радою не вказано про будь-яке порушення їх прав зі сторони Відповідача.

21.04.2015 року прокурором направлено на адресу суду розрахунок річної плати за землю, офіційне повідомлення Відповідача в газеті «Наше місто» та рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011 року за №216/8.

Прокурор в судове засідання з'явився, позовні вимоги підтримав.

В судовому засіданні представник Позивача позовні вимоги підтримав, просив суд їх задовольнити.

Відповідач у судовому засіданні посилаючись на відзив з додатком, проти позовних вимог заперечує, просить суд в позові відмовити.

Клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу сторонами не подавалось.

В порядку ст. 85 ГПК України, у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши Прокурора, Позивача та Відповідача, оцінивши надані докази в їх сукупності, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

13.08.2004 року між Позивачем (далі-Орендодавець) та Відповідачем (далі-Орендар) був укладений Договір оренди земельної ділянки, посвідчений 13.08.2004 року приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П. за №5654, зареєстрований в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №5620 від 14.09.2004 року (далі-Договір).

Відповідно до пункту 1.1 Договору, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: вул. Димитрова, 72 (Кіровський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:06:042:0043.

Згідно з пунктом 1.2 Договору, цільове використання земельної ділянки за Договором (УКЦВЗ) 1.9 (гаражні кооперативи).

Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 31.03.2004 року №96/16 та від 14.07.2004 року №132/18 (п. 1.3 Договору).

Пунктом 2.1 Договору передбачено, що в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 0,6103 га.

Відповідно до пункту 2.3 Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення Договору становить 2 020 666 грн. 78 коп.

Згідно з пунктом 3.1 Договору, його укладено на п'ятнадцять років.

Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), у розмірі 0,03 (%) відсотка від нормативної грошової оцінки та дорівнює розміру земельного податку (п. 4.1 Договору).

Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до Договору у порядку та у випадках передбачених законодавством України (п. 4.2 Договору).

Пунктом 12.1 Договору передбачено, що зміна його умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов Договору, спір розв'язується у судовому порядку (п. 12.2 Договору).

З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст.288.5.1. вказаного кодексу (Підпункт 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 в редакції Закону від 28.12.2014 р. №71-VIII) встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Прокурор вважає, що прийняття Податкового кодексу, яким внесені зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до договору оренди землі від 13.08.2004 року, що і стало причиною спору.

Розглянувши позовні вимоги господарський суд вважає їх такими, що підлягають задоволенню з огляду на наступне.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст.6 Цивільного кодексу України).

Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Згідно до вимог статті 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

З метою приведення раніше укладених договорів оренди земельних ділянок у відповідність до діючого законодавства, Дніпропетровською міською радою було прийнято рішення № 216/8 від 02.02.2011 р. (а.с. 19, 50) "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства".

Пропозиція міського голови була також опублікована в офіційному виданні Дніпропетровської міської ради (газета "Наше Місто" від 29.05.2014 №26 (3756), від 22.02.2011 №26 (3306) (а.с. 20, 49) в офіційному повідомленні. Відповідно до повідомлення Відповідачу необхідно було у двотижневий строк, з моменту опублікування повідомлення (до 12.06.2014 року) звернутися до департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради для приведення договору оренди до вимог чинного законодавства України в частині орендної плати, шляхом укладання додаткового договору. Проте у строк, визначений повідомленням, Відповідач відповіді на вказану вимогу не надав, додатковий договір не підписав.

На час розгляду справи доказів щодо приведення договору оренди земельної ділянки від 13.08.2004 року до вимог діючого законодавства в частині орендної плати за користування земельною ділянкою у мінімальному розмірі, встановленому Податковим кодексом України сторонами суду не надано.

Згідно доданого Прокурором до позову витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянка, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,6103 га станом на 17.02.2015 року становить 6 270 418,23 грн. (а.с. 22).

З розрахунку річної орендної плати за землю за 2014 рік, виконаного ДПІ в Кіровському районі м. Дніпропетровська, за земельну ділянку, яку було передано в оренду Відповідачу, вбачається, що річна орендна плата за орендовану земельну ділянку становить 188 112,55 грн./рік.

Відповідно до частин 4 та 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно з законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно частини 2 статті 12 цього Закону нормативно-правові акти з проведення оцінки земель які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Нормативно грошова оцінка земельних ділянок в силу положень статті 13 названого Закону приводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Нормами статі 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Відповідно до положень статей 20 та 23 цього Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативно грошової оцінки земель.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки землі урегульований "Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", затвердженим спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Українською академією аграрних наук від 27.01.2006р. за №18/15/21/11.

Пунктом 1.3 Порядку передбачено, що нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку… орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Стаття 33 Господарського кодексу України зобов'язує кожну сторону довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. В даному випадку вимоги прокурора про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, зокрема до нормативної грошової оцінки можуть бути задоволені тільки на підставі виданого у відповідності з вимогами вищезазначеного Порядку витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Отже, наданий міською радою витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним доказом в розумінні ст. 34 ГПК України.

Відповідно до ст. 144 Конституції України рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно ст. 632 Цивільного кодексу України, у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.

Умовами спірного договору передбачені підстави для зміни розміру орендної плати, в тому числі і у випадку, передбаченому законодавством України.

Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст.30 Закону України "Про оренду землі").

Враховуючи, що має місце зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування землею в розмірі який не може бути менший 3 відсотків нормативної грошової оцінки, суд вважає правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про внесення змін до пункту 2.3 в частині встановлення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та до пункту 4.1 Договору, в частині встановлення розміру річної орендної плати за користування земельною ділянкою.

Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ч. 2 ст. 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 у справі щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення частини другої статті 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.

Крім того, щодо правовідносин викладених у позовній заяві стосовно вказаного предмету спору, існує і правова позиція Верховного Суду України, яка викладена у постанові від 27.12.2010 року по справі №27/15-10, та яка прийнята за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах.

У відповідності до норм ст. 111-28 Господарського процесуального кодексу України, рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного Суду України.

Невиконання судових рішень Верховного Суду України тягне за собою відповідальність, установлену законом.

Отже нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата на земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Враховуючи вищезазначене, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на Позивача.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 33, 34, 49, 82-85, 116-118, ст.111-28 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Внести зміни до п.п. 2.3, 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 13.08.2004 року , укладеного між Дніпропетровською міською радою (49000, м. Дніпропетровськ, пр. Карда Маркса, 75, ЄДРПОУ 24232360) та Обслуговуючим кооперативом "Гаражний кооператив "ЛУЧ-2" (49000, м. Дніпропетровськ, вул. Димитрова, 75, ЄДРПОУ 23644088), посвідченого 13.08.2004 року приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П. за №5654, зареєстрованого за №5620 від 14.09.2004 року, виклавши їх в наступній редакції:

"2.3 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 17.02.2015 року становить 6 270 418,23 грн.";

"4.1 Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 188 112,55 грн., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".

Стягнути з Обслуговуючого кооперативу "Гаражний кооператив "ЛУЧ-2" (49000, м.Дніпропетровськ, вул.. Димитрова, 72, ЄДРПОУ 23644088) в доход Державного бюджету України в особі управління Державного казначейства у Жовтневому районі м. Дніпропетровська, р/р 31219206700005 у відділенні банку ГУДКУ в Дніпропетровській області, код ЄДРПОУ 37989269, МФО 805012) суму 1 218 грн. 00 коп. - судового збору.

Повне рішення складено 27.04.15р.

Суддя О.І. Красота

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення27.04.2015
Оприлюднено08.05.2015
Номер документу43876828
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/1424/15

Рішення від 27.04.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 24.03.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 26.02.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні