Постанова
від 28.04.2015 по справі 914/389/15
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" квітня 2015 р. Справа № 914/389/15

Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:

головуючого - судді Скрипчук О.С.

суддів Дубник О.П.

Матущака О.І.

при секретарі судового засідання Лагутіні В.Б.

розглянувши апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" б/н від 18.03.2015 року

на рішення Господарського суду Львівської області від 12.03.2015 року

у справі № 914/389/15

за позовом: Прокурора м. Борислава в інтересах держави, уповноважений орган - орган місцевого самоврядування в особі Бориславської міської ради Львівської області, м. Борислав

до відповідача: Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ

про внесення змін до договору оренди землі від 01.10.2010 року № 04.10.439.00156.

за участю представників:

прокурора: не з'явився;

від позивача: Мельничок В.М. - довіреність № 3-21/648 від 26.03.2015 року;

від відповідача: не з'явився;

ВСТАНОВИВ:

Прокурор міста Борислава звернувся до Господарського суду Львівської області в інтересах держави в особі Бориславської міської ради Львівської області з позовом до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" про внесення змін до договору оренди землі 01.10.2010 року № 04.10.439.00156.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 12.03.2015 року у справі № 914/387/15 (суддя Король М.Р.) позов прокурора міста Борислава задоволено повністю. Суд виніс рішення, яким вніс зміни до договору оренди землі від 01.10.2010 року, який зареєстровано у Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії "Центр державного земельного кадастру" 24.12.2010 року за № 04.10.439.00156, укладеного між Бориславської міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта", від імені якого діє структурна одиниця Нафтогазовидобувне управління "Бориславнафтогаз" шляхом викладення п.п. 5, 9 Договору в наступній редакції: "п. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 72 090,27 грн., відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Управлінням Держкомзему у м. Бориславі Львівської області, від 14.02.2012 року № 717; п. 9. Орендна плата згідно рішення Бориславської міської ради від 17.11.2011 року № 420 становить 12 % (дванадцять) від нормативної грошової оцінки і вноситься орендарем у грошовій формі, що складає 8 650,83 грн. в рік, або 720,90 грн. в місяць, щомісячними платежами на розрахунковий рахунок 33210812700012 в УДКСУ у Львівській області, код ЗКПО 37942974, код платежу 13050200, отримувач Бориславська міська рада".

Не погоджуючись з даним рішенням Публічне акціонерне товариство "Укрнафта" подало апеляційну скаргу б/н від 18.03.2015 року, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 12.03.2015 року, прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції при прийнятті рішення порушено норми матеріального і процесуального права. А саме скаржник стверджує, що вимога позивача щодо одностороннього збільшення розміру орендної плати є неправомірною. Крім цього скаржник зазначає, що умовами договору оренди земельної ділянки не передбачено як підставу для внесення змін до договору прийняття органом місцевого самоврядування рішення про затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Розпорядженням голови Львівського апеляційного господарського суду від 27.04.2015 року було змінено склад колегії суддів.

Позивачем та прокурором не подано відзивів на апеляційну скаргу.

Прокурор та відповідач участі уповноваженого представника у судовому засіданні не забезпечили, незважаючи на те, що про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги були належним чином повідомлені.

28.04.2015 року на електронну адресу суду відповідачем подано клопотання б/н від 28.04.2015 року (вх. № 01-04/2682/15), в якому просить розгляд даної справи проводити без участі представника ПАТ "Укрнафта". Також у даному клопотанні відповідач зазначає, що підтримує вимоги, викладені в апеляційній скарзі.

У судовому засіданні представник Бориславської міської ради Львівської області просив апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення, а рішення місцевого господарського суду - без змін.

Відповідно до ч. 2 ст. 101 ГПК України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються доводи та заперечення сторін, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, 01.10.2010 року між Бориславською міською радою (орендодавець) та Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта" (назву змінено на Публічне акціонерне товариство "Укрнафта"), від імені якого діє структурна одиниця Нафтогазовидобувне управління "Бориславнафтогаз" (орендар), було укладено договір оренди землі, який зареєстровано у Бориславському міському відділі Львівської регіональної філії "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 24.12.2010 року за № 04.10.439.00156.

Згідно умов договору орендодавець, на підставі рішення сесії Бориславської міської ради Львівської області від 25.02.2010 року за № 1107 надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,0859 га для обслуговування свердловини № 231 НГВУ "Бориславнафтогаз" ВАТ "Укрнафта", яка знаходиться на території Бориславської міської ради Львівської області.

Факт передачі земельної ділянки позивачем та прийняття її відповідачем підтверджується наявним в матеріалах справи Актом приймання-передачі об'єкта оренди від 01.10.2010 року.

Договір укладено на 25 (двадцять п'ять) років, при цьому орендар має право на дострокове повернення даної земельної ділянки згідно чинного законодавства (п. 8 Договору).

Згідно зі ст. 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п. 5 даного договору сторони погодили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 45 684,18 грн.

Також сторонами в п. 9 договору було погоджено, що орендна плата згідно рішення Бориславської міської ради від 06.03.2008 року № 568 становить 3 % від нормативно-грошової оцінки і вноситься орендарем у формі та розмірі 114,21 грн. щомісячними платежами на розрахунковий рахунок 37210812700012 УДК у Львівській області, код ЗКПО 22402093, код платежу 13050200, отримувач Бориславська міська рада.

Рішенням Бориславської міської ради Львівської області від 23.09.2011 року № 373 було затверджено грошову оцінку земель міста Борислава.

Крім цього, рішенням Бориславської міської ради Львівської області від 17.11.2011 року № 420 було внесено доповнення до п.п 2.4, п. 2 "Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі", затвердженого рішенням міської ради від 28.02.2003 року № 109, і встановлено ставки орендної плати за земельні ділянки у розмірі, зокрема, 12 % від грошової оцінки за земельні ділянки для обслуговування: свердловин з видобутку нафти та газу, об'єктів інфраструктури, які належать до нафтогазової галузі.

Згідно ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до ч. 1 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель", технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Відповідно до ч. 3 даної статті, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно витягу № 717 від 14.02.2012 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 859,00 кв. м (назва земельної ділянки - св. № 231), яка знаходиться на праві користування у НГВУ "Бориславнафтогаз" ПАТ "Укрнафта" становить 72 090,27 грн.

У зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки, Бориславська міська рада зверталася до відповідача з листом за № 3-21/1877 від 31.07.2012 року, в якому повідомляла останнього про затвердження нової грошової оцінки земель міста Борислава та просила подати додаткові угоди до договорів оренди землі, які укладені між міською радою та НГВУ "Бириславнафтогаз" для приведення ставки орендної плати відповідно до грошової оцінки земель міста Борислава.

У відповідь на зазначений лист відповідач надіслав на адресу Бориславської міської ради лист за № 04-146 від 07.12.2012 року, в якому надав згоду на встановлення орендної плати за землю на рівні 3 % від нормативної грошової оцінки землі.

Пізніше, у відповідь на лист відповідача Бориславською міською радою було скеровано останньому лист за № 3-18/3255 від 14.12.2012 року, в якому міська рада зазначила, що у разі не підписання додаткової угоди до договору оренди землі, міська рада вирішуватиме спір в судовому порядку.

У зв'язку з тим, що сторонами не внесено зміни в п. 5 та п. 9 договору оренди землі від 01.10.2010 року № 04.10.439.00156, позивач звернувся до суду із відповідною позовною заявою.

При винесенні постанови колегія суддів виходила з наступного.

Пунктом 13 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається 1 (один) раз в рік, у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом .

В п. 36 договору зазначено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку. Дане положення кореспондується з положеннями ст. 30 Закону України "Про оренду землі".

Згідно з п. 14.1.125 ст.14 Податкового кодексу України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Пунктом 14.1.136 ст. 14 Податкового кодексу України встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до ст. 288.5 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 % нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

Згідно із ст. 289.1 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Згідно ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачений ст. 18 Закону України "Про оцінку земель".

Згідно приписів ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть були не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Крім цього, п. 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського України від 17.05.2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

В п. 36 договору сторони погодили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку.

Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Позивач, з метою приведення положень договору (в частині зміни вартості нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та розміру орендної плати) до вимог законодавства, зокрема, ПК України, неодноразово звертався до відповідача з листами за № 3-21/1877 від 31.07.2012 року та за № 3-18/3255 від 14.12.2012 року, у яких повідомляв про необхідність внесення відповідних змін до договору. Проте домовленості щодо зміни розміру орендної плати в позасудовому порядку сторонам договору досягнути не вдалося.

Крім цього, колегія суддів вважає за необхідне звернути увагу на наступне.

Відповідно до п. 1 резолютивної частини Рішення КСУ від 09.07.2002 року №15-рп-2002 (справа №1-2/2002 про досудове врегулювання спорів) право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Верховний Суд України у постанові від 20.11.2012 року (справа № 28/5005/640/2012) наголошує, що обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує. Отже, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.

Встановивши наведені обставини, а також беручи до уваги вищезазначені положення законодавства та той факт, що станом на день розгляду справи судом, рішення Бориславської міської ради № 373 від 23.09.2011 року "Про затвердження грошової оцінки земель м. Борислава" та рішення Бориславської міської ради № 420 від 17.11.2011 року, яким внесено доповнення до п.п 2.4, п. 2 "Положення про порядок визначення і справляння орендної плати за земельні ділянки несільськогосподарського призначення в м. Бориславі", затвердженого рішенням міської ради від 28.02.2003 року № 109, у встановленому законом порядку скасовані не були, колегія суддів прийшла до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.

Щодо твердження апелянта про порушення правил територіальної підсудності судом першої інстанції, Львівський апеляційний господарський суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 8 ст. 16 ГПК України справи у спорах, передбачених п. 6 ч. 1 ст. 12 цього кодексу, розглядаються господарським судом за місцезнаходженням об'єктів земельних відносин або основної їх частини, за винятком справ, передбачених частиною четвертою цієї статті.

Таким чином, колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду вважає, що рішення Господарського суду Львівської області від 12.03.2015 року відповідає матеріалам справи, ґрунтується на чинному законодавстві і підстав для його скасування немає.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, -

Львівський апеляційний господарський суд

П О С Т А Н О В И В :

1. Рішення Господарського суду Львівської області від 12.03.2015 року у даній справі залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.

3. Справу направити в Господарський суд Львівської області.

Повний текст постанови складено та підписано 05.05.2015 року.

Головуючий - суддя Скрипчук О.С.

суддя Дубник О.П.

суддя Матущак О.І.

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення28.04.2015
Оприлюднено12.05.2015
Номер документу43992127
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/389/15

Ухвала від 26.02.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Король М.Р.

Постанова від 28.04.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Ухвала від 30.03.2015

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Рішення від 12.03.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Король М.Р.

Ухвала від 09.02.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Король М.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні