Постанова
від 29.04.2015 по справі 524/2640/15-а
АВТОЗАВОДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.КРЕМЕНЧУКА

Справа № 524/2640/15-а

Провадження №

ПОСТАНОВА

І м е н е м У к р а ї н и

29.04.2015 року, Автозаводський районний суд м. Кременчука Полтавської області в складі:головуючого судді - Предоляк О.С.

при секретарі - Коваль Т.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м Кременчуці адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю В«Компанія Інтергал м. КременчукВ» до Кременчуцької міської ради Полтавської області, про визнання окремого положення рішення протиправним та його скасування,-

В С Т А Н О В И В:

До суду із адміністративним позовом звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю В«Компанія Інтергал м. КременчукВ» до Кременчуцької міської ради Полтавської області, в якому просить визнати протиправним та скасувати п. 2.2.4. рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 28.10.2014 року В«Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. КременчуціВ» .

Вказує, що є власником будівлі складу літ. А(1), що знаходиться по вул. 40-років Жовтня, 31 в м. Кременчуці Полтавської області на підставі договору купівлі-продажу будівлі складу від 11.02.2013 року, що укладений між ТОВ В«Виробнича фірма В«МеркаторВ» , як продавцем та ТОВ В«Компанія Інтергал м. КременчукВ» , як покупцем та посвідчений ОСОБА_1, приватним нотаріусом Кременчуцького міського нотаріального округу Полтавської області. Зміна поштової адреси вказаного нерухомого майна з вул. 40-річчя Жовтня, 29, м. Кременчук на вул. 40-річчя Жовтня, 31, м. Кременчук відбулась 07.05.2014 року, згідно з розпорядженням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області № 147-Р від 07.05.2014 року.

У відповідності до п. 2 рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 28.10.2014 року В«Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. КременчуціВ» , Кременчуцькою міською радою Полтавської області вирішено: затвердити Товариству з обмеженою відповідальністю В«Компанія Інтергал м. КременчукВ» технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для експлуатації та обслуговування будівлі складу літ. А (1) по вул. 40-річчя Жовтня, 31; передати Товариству з обмеженою відповідальністю В«Компанія Інтергал м. КременчукВ» (ідентифікаційний код 32275442), за умови виконання п. 2.2. цього рішення, в оренду строком на п'ятнадцять років земельну ділянку площею 11527 кв.м. (кадастровий № 5310436100:06:002:0123), у тому числі по угіддях: графа 49 - інші землі, які використовуються для транспорту та зв'язку - 11527 кв.м., для експлуатації та обслуговування будівлі складу літ. А (1) (код КВЦПЗ J 12.08) по вул. 40-річчя Жовтня, 31.

Згідно п. 2.2.4. рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 28.10.2014 року В«Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. КременчуціВ» Товариство з обмеженою відповідальністю В«Компанія Інтергал м. КременчукВ» зобов'язано в місячний термін після державної реєстрації права оренди земельної ділянки: нарахувати та сплатити орендну плату за фактичне використання земельної ділянки в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки землі за період з дня набуття права власності на об'єкт нерухомого майна, розміщеного на земельній ділянці - 11.02.2013 року до дня державної реєстрації права оренди земельної ділянки.

Просить визнати протиправним та скасувати п. 2.2.4. рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 28.10.2014 року В«Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. КременчуціВ» , оскільки вважає його протиправним, таким, що прийнятий поза межами повноважень Кременчуцької міської ради Полтавської області і таким, що порушує його права та охоронювані законом інтереси, створюючи безпідставні зобов'язання щодо сплати орендної плати за період, що передує укладенню договору оренди землі.

Представник позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю В«Компанія Інтергал м. КременчукВ» - ОСОБА_2 подала клопотання про розгляд справи за наявними у справі матеріалами. Позовні вимоги підтримує.

Представники: відповідача - Кременчуцької міської ради Полтавської області та третьої особи - виконавчого комітту Кременчуцької міської Ради Полтавської області у судове засідання не з'явились, про час, дату та місце судового розгляду справи керівництво повідомлялось належним чином, про причини неявки суд не повідомляли.

У відповідності до ч. 4 ст. 122 КАС України особа, яка бере участь у справі, має право заявити клопотання про розгляд справи за її відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі особи, які беруть участь у справі, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

У відповідності до ч. 6 ст. 128 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Суд, вивчивши матеріали справи і оцінивши докази, як кожний окремо так і в їх сукупності, приходить до висновку про необхідність задоволення позовних вимог з наступних підстав.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто, протягом розумного строку.

У відповідності до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Ст. 12 ЗК України передбачено, що розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян і юридичних осіб, відноситься до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст.

Згідно з ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

У відповідності до ст. 1 ЗУ В«Про оренду земліВ» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідної орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно з ч. 1 ст. 5 ЗУ В«Про оренду земліВ» орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.

Ч. 1 ст. 13 ЗУ В«Про оренду земліВ» передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 17 ЗУ В«Про оренду земліВ» передача об'єкта оренди орендарю здійснюється орендодавцем у строки та на умовах, що визначені в договорі оренди землі, за актом приймання-передачі.

Як вбачається з наведених положень ЗУ В«Про оренду земліВ» , вказаною нормою права, визначено правову підставу виникнення у орендаря певного кола прав та обов'язків, а саме на підставі договору оренди землі, що стосується також і обов'язку щодо сплати орендарем орендної плати за користування земельною ділянкою.

При цьому, ч. 1 ст. 17 ЗУ В«Про оренду земліВ» визначено, що передача об'єкта оренди, тобто земельної ділянки здійснюється за актом приймання-передачі, який є невід'ємною частиною договору.

У відповідності до ч. 1 ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Праву орендаря користуватися земельною ділянкою на підставі договору оренди землі, кореспондує обов'язок здійснювати плату за користування земельною ділянкою на підставі договору оренди землі, при цьому у відповідності до ч.1 ст. 125 ЗК України виникнення права оренди земельної ділянки пов'язано з здійсненням державної реєстрації таких прав.

Судом встановлено, що 11.02.2013 року позивачем - ТОВ В«Компанія Інтергал м. КременчукВ» набуто право власності на будівлю складу літ. А (1), загальною площею 1005,9 кв.м. за адресою: вул. 40-річчя Жовтня, 29 в м. Кременчуці, на підставі договору купівлі-продажу будівлі складу, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю В«Виробнича фірма В«МеркаторВ» та Товариством з обмеженою відповідальністю В«Компанія Інтергал м. КременчукВ» , посвідченого ОСОБА_1, приватним нотаріусом Кременчуцького міського нотаріального округу Полтавської області, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією вказаного договору та копією витягу з Державного реєстру прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 11.02.2013 року, індексний номер: 410737.

07.05.2014 року розпорядженням виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області № 147-Р В«Про присвоєння поштової адреси в м. КременчуціВ» будівлі складу літ. А (1) присвоєно поштову адресу: м. Кременчук, вул. 40-річчя Жовтня, 31.

На підставі вказаного розпорядження, управлінням містобудування та архітектури виконавчого комітету Кременчуцької міської ради Полтавської області видано свідоцтво № 1983 про присвоєння поштової адресу об'єкту державної реєстрації, розташованому на території міста Кременчука Полтавської області.

Таким чином, поштову адресу нерухомого майна, що належить позивачу, змінено з:вул. 40-річчя Жовтня, 29, м. Кременчук на вул. 40-річчя Жовтня, 31, м. Кременчук.

У відповідності до п.1 Договору купівлі-продажу будівлі складу від 11.02.2013 року, посвідченого ОСОБА_1, приватним нотаріусом Кременчуцького міського нотаріального округу Полтавської області, за цим договором Продавець передає у власність Покупцю - будівлю складу літ. А (1), що знаходиться за адресою: м. Кременчук Полтавської області, вулиця 40-річчя Жовтня, будинок № 29 /двадцять дев'ять/, загальною площею 1005,9 (одна тисяча п'ять цілих дев'ять десятих) кв.м. та в цілому складається з: будівлі складу літ. В«А1В» , розташована на земельній ділянці державної власності площею 41994 кв.м. за кадастровим номером - 5310436100:06:002:0054 (далі - Об'єкт нерухомості), а Покупець приймає Об'єкт нерухомості та сплачує за нього грошову суму, передбачену умовами цього Договору.

У п. 2 витягу рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 28.10.2014 року В«Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. КременчуціВ» зазначено :

затвердити Товариству з обмеженою відповідальністю В«Компанія Інтергал м. КременчукВ» технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для експлуатації та обслуговування будівлі складу літ. А (1) по вул. 40-річчя Жовтня, 31.

передати Товариству з обмеженою відповідальністю В«Компанія Інтергал м. КременчукВ» (ідентифікаційний код 32275442), за умови виконання п. 2.2. цього рішення, в оренду строком на п'ятнадцять років земельну ділянку площею 11527 кв.м. (кадастровий № 5310436100:06:002:0123), у тому числі по угіддях: графа 49 - інші землі, які використовуються для транспорту та зв'язку - 11527 кв.м., для експлуатації та обслуговування будівлі складу літ. А (1) (код КВЦПЗ J 12.08) по вул. 40-річчя Жовтня, 31.

Договір оренди землі між позивачем та відповідачем щодо земельної ділянки площею 11527 кв.м. (кадастровий № 5310436100:06:002:0123) не укладено, а отже на його підставі право оренди земельної ділянки не зареєстровано, а тому у позивача не виникло певних прав та обов'язків пов'язаних з користуванням вказаною земельною ділянкою, в тому числі і щодо сплати орендної плати, зокрема за період неохоплений договором оренди землі, який тільки буде укладено в майбутньому.

З огляду на положення ст. 125 ЗК України суд приходить до висновку, що саме з моменту державної реєстрації договору оренди землі, у позивача виникне право оренди відносно вказаної земельної ділянки.

Так як праву користування і володіння земельною ділянкою на підставі договору оренди землі кореспондує обов'язок із здійснення плати за землю, то датою виникнення такого обов'язку є дата здійснення державної реєстрації права оренди за таким договором.

Правові підстави виникнення обов'язку у позивача по платі за користування вказаною земельною ділянкою до державної реєстрації договору оренди землі - відсутні, що свідчить про відсутність у відповідача - Кременчуцької міської ради Полтавської області правових підстав зобов'язання позивача, оскаржуваним окремим положенням її рішення, здійснювати нарахування та сплату орендної плати за фактичне використання земельної ділянки в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки землі за період з дня набуття права власності на об'єкт нерухомого майна, розміщеного на земельній ділянці - 11.02.2013 року до дня державної реєстрації права оренди земельної ділянки.

Однією із істотних умов договору оренди землі між орендодавцем та орендарем є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату, у відповідності до ст. 15 ЗУ В«Про оренду земліВ» .

Відповідно до ст. 21 ЗУ В«Про оренду земліВ» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. Розмір та умови оплати, вказані в договору, не можуть суперечити діючому на час укладення договору законодавству.

Саме з дати державної реєстрації договору оренди землі виникає обов'язок щодо сплати орендної плати та саме договором оренди визначається розмір орендної плати та порядок її сплати.

Але, в даному випадку, на час прийняття оскаржуваного окремого положення рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 28.10.2014 року В«Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. КременчуціВ» , а саме його п. 2.2.4., договірних відносин між позивачем та відповідачем щодо вказаної земельної ділянки не існувало.

Крім того, як вбачається з договору купівлі-продажу будівлі складу від 11.02.2013 року, на час здійснення вказаного правочину, нерухоме майно, що належить позивачу розміщено на земельній ділянці площею 41994 кв.м. (кадастровий номер - 5310436100:06:002:0054), в у відповідності до п. 2 рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 28.10.2014 року В«Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. КременчуціВ» відповідачем було передано позивачу в оренду строком на п'ятнадцять років земельну ділянку площею 11527 кв.м. (кадастровий номер - 5310436100:06:002:0123).

У відповідності до ч. 1 ст. 79? ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначені земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Зміна площі земельної ділянки є формуванням нової земельної ділянки.

Вказане, окрім іншого, унеможливлює покладення на позивача обов'язку щодо сплати орендної плати за користування земельною ділянкою в період до укладення договору оренди землі так, як остання не перебувала в ні в його користуванні ні в користуванні попереднього землекористувача у якого в користуванні перебувала інша за площею та конфігурацією земельна ділянка.

У відповідності до ст. 27 ЗУ В«Про плату за землюВ» контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності здійснюється органами державної податкової служби.

Вказана норма дублюється положенням ст. 41 ПК України.

Згідно з ч. 1 ст. 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.

Ч. 2 ст. 288 ПК України передбачено, що платником орендної плати є орендар земельної ділянки.

Відповідно до ч. 3 ст. 288 ПК України об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Згідно з ч. 4 ст. 288 ПК України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

У ст. 19 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії, передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Прийнявши оскаржуване окреме положення рішення, пункт 2.2.4. рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 28.10.2014 року В«Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. КременчуціВ» відповідач фактично здійснив контроль за справлянням земельного податку у формі орендної плати та визначив обов'язок по сплаті податку у формі орендної плати за землю поза межами дії договору оренди землі, тобто перебрав на себе функції податкового органу, підмінивши власні повноваження повноваженнями податкового органу. Тобто, діяв за межами своїх повноважень.

Крім того, аналіз правових норм, що регулюють правовідносини, які виникли між позивачем - ТОВ В«Компанія Інтергал м. КременчукВ» та відповідачем - Кременчуцькою міською радою Полтавської області з приводу оренди земельної ділянки площею 11527 кв.м., кадастровий номер: 5310436100:06:002:0123, для експлуатації та обслуговування будівлі складу літ. А (1) по вул. 40-річчя Жовтня, 31 в м. Кременчуці Полтавської області свідчить про те, що обов'язок ТОВ В«Компанія Інтергал м. КременчукВ» щодо сплати орендної плати за користування вказаною земельною ділянкою виникне з моменту державної реєстрації права оренди цієї земельної ділянки і не передбачає обов'язку орендаря щодо сплати орендної плати за період користування земельною ділянкою, який передував укладенню договору оренди та його державній реєстрації.

За таких обставин, п. 2.2.4 рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 28.10.20104 року В«Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. КременчуціВ» суперечить нормам діючого законодавства України, що свідчить про його незаконність та протиправність.

Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку, що з метою поновлення порушених прав та охоронюваних законом інтересів позивача позовні вимоги ТОВ В«Компанія Інтергал м. КременчукВ» підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 11, 17, 69, 71, 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю В«Компанія Інтергал м. КременчукВ» до Кременчуцької міської ради Полтавської області про визнання окремого положення рішення протиправним та його скасування - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати п. 2.2.4. рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 28.10.2014 року В«Про надання, вилучення та оформлення земельних ділянок в оренду в м. КременчуціВ» .

Стягнути з Кременчуцької міської ради Полтавської області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю В«Компанія Інтергал м. КременчукВ» судові витрати, пов'язані зі сплатою судового збору 73,08 грн.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Автозаводський районний суд м. Кременчука Полтавської області шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідком апеляційного провадження.

Суддя:

СудАвтозаводський районний суд м.Кременчука
Дата ухвалення рішення29.04.2015
Оприлюднено13.05.2015
Номер документу44050648
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —524/2640/15-а

Постанова від 29.04.2015

Адміністративне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Предоляк О. С.

Ухвала від 31.03.2015

Адміністративне

Автозаводський районний суд м.Кременчука

Предоляк О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні