Справа № 310/260/15-ц
РІШЕННЯ
Іменем України
22 квітня 2015 року Бердянський міськрайонний суд
У складі: головуючого - судді Троценко Т. А.
При секретарі: Корнієнко М. Е.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Бердянську цивільну справу за позовом Бердянського міжрайонного прокурора Запорізької області в інтересах держави до Бердянської міської ради, ОСОБА_1 про визнання незаконним та скасування п. 5.7 рішення Бердянської міської ради № 17 від 31. 03. 2010 року, визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку, повернення земельної ділянки,
Встановив:
Бердянський міжрайонний прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави, де вказав, що в ході розслідування кримінального провадження було призначено прокурорську перевірку додержання вимог земельного та водного законодавства під час надання у власність громадянам земельних ділянок уздовж прибережної смуги Азовського моря.
В ході перевірки встановлено, що пунктом 5.7 рішення Бердянської міської ради № 17 від 31. 03. 2010 року «Про передачу в оренду та у власність земельних ділянок, продовження терміну розробки проекту відведення та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок» затверджено проект відведення земельної ділянки та передано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,0943 га, розташовану по АДРЕСА_1 в м. Бердянську.
На підставі цього рішення ОСОБА_1 видано державний акт серії НОМЕР_2 на право власності на земельну ділянку по АДРЕСА_1 в м. Бердянську, кадастровий номер НОМЕР_3.
Прокурор вважає п. 5.7 рішення Бердянської міської ради № 17 від 31. 03. 2010 року таким, що не відповідає вимогам закону, і просить визнати його недійсним і скасувати за таких підстав.
Проекти відводу земельної ділянки, затверджені спірним рішенням міської ради розроблялися та затверджувалися без розробки містобудівного обґрунтування об'єкту, без встановлення містобудівних умов та обмежень забудови земельних ділянок з порушенням водного, земельного та містобудівного законодавства.
Згідно генерального плану м. Бердянська, затвердженого рішенням Бердянської міської ради № 8 від 25. 06. 2009 року, вказані у рішенні території запроектовані для розміщення оздоровчих установ та установ відпочинку, зелених насаджень загального користування.
На час прийняття Бердянською міською радою цього рішення містобудівна документація м. Бердянська не затверджувалась, відсутні детальні плани територій окремих районів міста, зокрема, Бердянської коси.
Будівництво нових дачних районів в межах м. Бердянська не передбачено.
Спірна земельна ділянка у відповідності до ст. 51 ЗК України відноситься до земель рекреаційного призначення, проектна документація щодо відведення земельної ділянки затверджена без проведення державної експертизи землевпорядної організації.
Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 16. 04. 2010 року № 101 пунктом 14. 4 Бердянську міську раду зобов'язано скасувати висновки, надані з 20. 05. 2009 року стосовно відведення земельних ділянок під індивідуальне дачне будівництво на територіях рекреаційного призначення.
Таким чином, Бердянською міською радою під час прийняття рішення № 17 від 31. 03. 2010 року порушено порядок надання земельних ділянок у власність, визначений Конституцією України, Земельним та Водним кодексами України, тому вказане рішення є протиправним і підлягає скасуванню, державний акт, виданий ОСОБА_1 на право власності на земельну ділянку по АДРЕСА_1 в м. Бердянську, необхідно визнати недійсним, а відповідача зобов'язати повернути земельну ділянку територіальній громаді м. Бердянська.
В судовому засіданні представник позивача Святенький М. Г. підтримав позовні вимоги у повному обсязі і просить задовольнити.
Представник відповідача - Бердянської міської ради за довіреністю Дороз В. Ю. до суду не явився, про день слухання справи сповіщений, надав заперечення, у яких зазначив, що Бердянською міською радою на час винесення спірного рішення не були порушені норми законодавства, яке діяло на той момент, і підстав для відмови у задоволенні заяви ОСОБА_1 про надання їй земельної ділянки не існувало, висновки управління архітектури та земельних відносин виконкому Бердянської міської ради були позитивними і відкликані лише 22. 03. 2011 року.
Відповідачка ОСОБА_1 до суду не явилася, про день слухання справи сповіщена, заперечень проти позову не надала, і суд розглядає справу за її відсутності.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку про необхідність задоволення позову прокурора у повному обсязі, виходячи із наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, пунктом 5.7 рішення Бердянської міської ради № 17 від 31. 03. 2010 року 80-ї сесії п'ятого скликання «Про передачу в оренду та у власність земельних ділянок, продовження терміну розробки проекту відведення та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок» затверджено проект відведення земельної ділянки та передано у власність ОСОБА_1 земельну ділянку площею 0,0943 га, для індивідуального дачного будівництва в межах норм безоплатної приватизації, яка розташована по АДРЕСА_1 в м. Бердянську.
Позивач просить визнати недійсним та скасувати п. 5.7 рішення Бердянської міської ради у зв'язку з його невідповідністю закону, а відтак визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку на ім.»я ОСОБА_1, і зобов'язати відповідача повернути територіальній громаді м. Бердянська земельну ділянку.
Згідно до положень ст. 84 Земельного Кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, крім інших, землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Законом.
У відповідності до ст. 58 ЗК України до земель водного фонду належать землі, зайняті у тому числі, прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами.
Згідно до ст. 88 Водного Кодексу України (чинній на момент виникнення спірних правовідносин) з метою охорони поверхневих водних об'єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водоймі в межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги. Уздовж морів та навколо морських заток і лиманів виділяється прибережна захисна смуга шириною не менше двох кілометрів від узрізу води.
Відповідно до ст. 90 цього ж Кодексу прибережна захисна смуга уздовж морів, морських заток і лиманів входить у зону санітарної охорони моря і може використовуватись лише для будівництва санаторіїв та інших лікувально - оздоровчих закладів, з обов'язковим централізованим водопостачанням і каналізацією.
За умовами ст. 60 Земельного Кодексу України вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об'єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності у межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги.
Розмір та межі захисної смуги уздовж морів та навколо морських заток і лиманів встановлюється за проектами землеустрою, а в межах населених пунктів - з урахуванням містобудівної документації.
Згідно акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 08. 05. 2013 року, складеного Державною інспекцією сільського господарства у Запорізькій області у ході перевірки встановлено порушення пунктом 5 рішення Бердянської міської ради № 17 від 31. 03. 2010 року порядку надання земельних ділянок у власність зокрема, ОСОБА_1
Як убачається з акту станом на теперішній час проект прибережної захисної смуги на території міста Бердянська, Бердянської коси не розроблений, та в передбаченому законом порядку не затверджений.
Відповідно до ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок підлягають обов'язковій державній експертизі, зокрема і проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок водного фонду, оздоровчого та рекреаційного призначення.
У відповідності до ст. 118, ч. 4 ст. 123 ЗК України у разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи.
Всупереч вказаним вимогам закону проекти землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки обов'язкову державну експертизу землевпорядної документації не пройшли, чим не дотримано порядок набуття права на землю.
Вказана земельна ділянка розташована в межах двокілометрової зони прибережної захисної смуги Азовського моря.
Відповідно до проектних рішень генерального плану розвитку міста зазначена земельна ділянка не запланована для індивідуального дачного будівництва. Проект відведення затверджений без розробки містобудівного обґрунтування об'єкту, не встановлені містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки. Крім того, будівництво нових дачних районів в міських населених пунктах згідно п. 3. 39 ДБН 360- 92 «Планування і забудова» сільських поселень» не допускається.
Як вбачається з відповіді заступника міського голови від 12. 12. 2014 року на момент прийняття спірного рішення Бердянською міською радою діяв Генеральний план м. Бердянська, затверджений рішенням шістдесят восьмої сесії Бердянської міської ради п'ятого скликання, таким чином за адресою виділеної відповідачу земельної ділянки передбачено лише розміщення оздоровчих установ та установ відпочинку.
З листа начальника управління архітектури та земельних відносин у м. Бердянську від 22. 03. 2011 року вбачається, що на виконання п. 14. 4 розпорядження голови Запорізької облдержадміністрації від 16. 04. 2010 року № 101 «Про результати комплексної перевірки діяльності Бердянської міської ради Запорізької області та її виконавчого комітету» відкликано висновки управління архітектури та містобудування, що були видані громадянам під індивідуальне дачне будівництво з 20. 05. 2009 року з вимогами п. 3.41* ДБН 360-92 «Містобудування. Планування та забудова міських та сільських поселень».
Всі вищевикладені обставини дають можливість суду зробити висновок про грубе порушення Бердянською міською радою положення чинного законодавства в частині підстав та порядку надання земельних ділянок у власність, про незаконність п. 5.7 рішення 80 сесії Бердянської міської ради п'ятого скликання № 17 від 31. 03. 2010 року про передачу ОСОБА_1 земельної ділянки по АДРЕСА_1 і необхідності його скасування.
У відповідності до ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно без достатньої правової підстави, зобов»язана його повернути. Особа зобов'язана повернути майно й тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Доводи відповідача не спростовують позовні вимоги, а отже не можуть прийматись судом до уваги, висновки землевпорядних організацій про погодження відведення цієї земельної ділянки були відкликані як незаконні, що свідчить про порушення Бердянською міською законності при виділенні спірної земельної ділянки у власність.
Згідно до правової позиції Верхового суду України по справі № 6-57-ц13 якщо право власності на земельну ділянку набуто на підставі незаконного розпорядження органу місцевого самоврядування такий державний акт підлягає визнанню недійсним без врахування вимог ст. 140 ЗК України.
Керуючись ст. ст. 88, 90 Водного Кодексу України, ст. ст. 60,58,84,118,123 ЗК України, ст. 1212 ЦК України, ст. ст. 10,60, 212-215 ЦПК України, суд
Вирішив:
Позовні вимоги прокурора задовольнити повністю.
Визнати незаконним та скасувати п. 5. 7 рішення вісімдесятої сесії Бердянської міської ради Запорізької області п'ятого скликання № 17 від 31. 03. 2010 року «Про передачу в оренду та у власність земельних ділянок, продовження терміну розробки проекту відведення та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок».
Визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_4 на земельну ділянку площею 0,0943 га, виданого на ім.»я ОСОБА_1 для індивідуального дачного будівництва по АДРЕСА_1 у м. Бердянську.
Зобов»язати ОСОБА_1 ідентифікаційний код НОМЕР_1 повернути земельну ділянку вартістю 92 357,42 грн. площею 0,0943 га кадастровий номер НОМЕР_3, яка розташована по АДРЕСА_1 в м. Бердянську, межі якої визначені у державному акті на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_5, виданому на ім.»я ОСОБА_1, територіальній громаді м. Бердянська.
Рішення може бути оскаржене в апеляційний суд Запорізької області протягом десяти днів з дня його проголошення через Бердянський міськрайонний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не було скасовано, набирає чинності після розгляду справи апеляційним судом.
Суддя:Т. А. Троценко
Суд | Бердянський міськрайонний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 22.04.2015 |
Оприлюднено | 14.05.2015 |
Номер документу | 44087776 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Бердянський міськрайонний суд Запорізької області
Троценко Т. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні