cpg1251
Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
23 березня 2015 р. № 820/20262/14
Харківський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді - Тітова О.М.,
при секретарі судового засідання Кікояна Г.О.,
за участю представників : позивача - Дядейка О.О.,
відповідача - Варламова Д.В.,
третьої особи - не прибув,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Харкові справу за адміністративним позовом Товариства з додатковою відповідальністю "ТОМА" до Управління Держземагенства у місті Харкові Харківської області, третя особа: Харківська міська рада в особі Департаменту земельних відносин про визнання дій протиправними, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просить суд:
- визнати протиправними дії Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області щодо здійснення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, дані якої оформлені витягом № 813 від 30.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки;
- визнати незаконним розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6310136300:02:005:0014, що знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Іванівська, буд. 1, що здійснений Управлінням Держземагенства у м. Харкові Харківської області;
- визнати протиправними дії Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області, щодо застосування коефіцієнта функціонального використання (КФ) у розмірі 2,5 та застосування сукупного коефіцієнта КМЗ у розмірі 1,18645 при здійсненні розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, дані якої оформлені витягом № 813 від 30.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки;
- визнати протиправними дії Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області, щодо визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 6310136300:02:005:0014, що знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Іванівська, буд. 1 у сумі 2384785 грн.;
- визнати протиправним та скасувати Витяг Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області щодо здійснення оцінки земельної ділянки, дані якої оформлені витягом № 813 від 30.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
В обґрунтування заявлених вимог представник позивача у судовому засіданні позов підтримав та зазначив, що оскаржувані дії та рішення відповідача вчинені з порушенням норм діючого законодавства України, отже є протиправними, та на їх думку є підставою для задоволення адміністративного позову.
Відповідач, Управління Державного земельного агентства у місті Харкові Харківської області, в письмових запереченнях та представник відповідача в судових засіданнях проти позову заперечував та зазначив, що його дії в даному випадку, були вчинені на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, у зв'язку з чим підстави для задоволення адміністративного позову відсутні.
Третя особа - Харківська міська рада в особі Департаменту земельних відносин, в судове засідання призначене на 23.03.2015 року свого уповноваженого представника не направив, про час, дату та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, письмових клопотань чи пояснень до суду не подав.
Суд, вислухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані сторонами документи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги і заперечення проти позову, проаналізувавши наявні в матеріалах справи докази у їх сукупності, дійшов висновку виходячи з наступного.
На підставі рішення Харківської міської ради від 28.09.2005 р. № 180/05 "Про припинення та надання у користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" між Харківською міською радою (орендодавець) та АТЗТ "ТОМА", правонаступником якого є товариство з додатковою відповідальністю "ТОМА" (орендар) укладений договір оренди землі від 04.09.2006р., реєстраційний номер 140667100214.
Відповідно до п. 1, 2 договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості загальною площею 0,1062 га (під забудовою - 0,0599 га, інших угідь - 0,0463 га), яка знаходиться за адресою : м. Харків, вул. Іванівська, 1.
Згідно п. 8 Договору цей договір укладений строком до 01.10.2055р.
Пунктом 5 Договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1324438,00 грн.
Відповідно до п. 15 зазначеного договору земельна ділянка передається в оренду для експлуатації та обслуговування частини нежитлової адміністративної будівлі.
Пунктом 16 договору встановлено цільове призначення земельної ділянки - землі промисловості.
Відповідно до п. 9 Договору з 2007 року розмір орендної плати складає 2759,25 грн. в місяць.
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, пункт 288.5 статті 288 Податкового кодексу України).
Згідно з пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, для значення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Преамбулою Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 № 78 встановлено, що цей Закон визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
У відповідності до положень статті 5 Закону України "Про оцінку земель" залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Статтею 15 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
За результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина 1, 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель").
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, відповідно до ст. 23 Закону України "Про оцінку земель", оформлюються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, який видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин є Державне агентство земельних ресурсів України (далі - Держземагенство), яке відповідно до пункту 2 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, є правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів.
Згідно пп. 6 п. 4 Положення про Держземагенство України та пункту 21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, територіальні органи Держземагентства, серед іншого, уповноважені видавати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.
Відповідно до ч.1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, а згідно зі ст. 73 цього Закону акти ради сільського, селищного, міського голови, голови районної вмісті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ( у разі створення) ради, прийняті в межах наданих повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року.
Згідно з п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 вказаного рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01 січня 2014 року.
Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 року № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008 року.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" вводиться в дію з 01.01.2014.
Пунктом 2.1. цього рішення визначено, що Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні» є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Відповідно до пункту 2.2. рішення Управління Держземагентства у місті Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №813 від 30.10.2013 року функціональне використання земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні позивача - "землі комерційного використання" із застосування коефіцієнту за функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 2,5.
Крім того, згідно з Витягом №813 від 30.10.2013 року земельна ділянка знаходиться в зоні дії наступних локальних факторів у межах економіко-планувальної зони, які впливають на її вартості і застосовані наступні коефіцієнти, а саме:
- зони пішохідної доступності до громадських центрів 1,2;
- зони магістралей підвищеного містоформувального значення 1,11;
- зони пішохідної доступності природних об'єктів 1,09;
- зони залягання ґрунтових вод менше 3 метрів 0,95;
- санітарно-захисні зони 0,92;
- зони забруднення атмосферного повітря 0,94826;
- зони перевищення припустимого рівня шуму 0,97;
- ареали забруднення ґрунтів 0,95;
- інші зони 1,00;
Сукупний коефіцієнт КмЗ становить - 1,18645.
Зазначений Витяг оформлено за формою згідно з додатком 2 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Держкомзему, Мінагрополітики, Мінбудархітектури та УААН від 27.01.2006 року №18/15/21/11 і зареєстрованим в Мінюсті 05.04.2006 року №388/1226.
Суд зазначає, як свідчать письмові докази, рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року №1209/13 затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року, у тому числі значення коефіцієнтів зон впливу локальних факторів.
Порядком впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року, затвердженим рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року №1269/13 встановлено, що Департамент земельних відносин Харківської міської ради є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" (пункт 2.1 Порядку). Комунальне підприємство "Міський інформаційний центр" є користувачем програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" за договором з Департаментом земельних відносин, надає доступ до зазначеного програмного комплексу управлінню Держземагентства у м. Харкові Харківської області для надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки (пункт 2.3 Порядку).
Виходячи із положень пункту 3.10 Порядку №18/15/21/11 розрахунок значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) при наданні витягу з нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок у місті Харкові здійснюється із застосуванням програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року" в автоматизованому режимі, що є використанням ГІС-технологій. А тому Управління Держземагентства не розраховує в ручному режимі та не впливає на значення зазначеного коефіцієнту.
Значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) було розраховано розробниками Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року та затверджено вищевказаним рішенням Харківської міської ради і внесено до програмного комплексу.
Таким чином, встановлені Управлінням Держземагентства у місті Харкові у Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий № 6310136300:02:005:0014 від 30.10.2013 року коефіцієнт функціонального використання (Кф) у розмірі 2,5 та коефіцієнт функціонального використання (КмЗ) у розмірі 1,18645 повністю відповідають вимогам чинного законодавства.
Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність встановленим частиною третьою статті 2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за такими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Частиною 1 статті 71 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Суд зазначає, що позивачем не надано доказів на підтвердження протиправності та незаконності дій відповідача, а в свою чергу відповідачем виконано вимоги ч.2 ст.71 КАС України.
З урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, у зв'язку з чим позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 2, 8-14, 71, 94, 159, 160-164, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
В задоволені адміністративного позову Товариства з додатковою відповідальністю "ТОМА" до Управління Держземагенства у місті Харкові Харківської області, третя особа: Харківська міська рада в особі Департаменту земельних відносин про визнання дій протиправними - відмовити в повному обсязі.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення протягом десяти днів з дня її проголошення, у разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 Кодексу адміністративного судочинства України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст постанови складено 30 березня 2015 року.
Суддя Тітов О.М.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2015 |
Оприлюднено | 22.05.2015 |
Номер документу | 44237835 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Тітов О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні