Рішення
від 15.05.2015 по справі 549/178/14-ц
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 549/178/14-ц Номер провадження 22-ц/786/1546/15Головуючий у 1-й інстанції Орел І. І. Доповідач ап. інст. Одринська Т. В.

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 травня 2015 року м. Полтава

Колегія суддів судової палати з цивільних справ Апеляційного суду Полтавської області в складі:

Головуючого судді: Одринської Т.В.;

Суддів: Лобова О.А., Акопян В.І.,

При секретарі: Гнатюк О.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за апеляційною скаргою Управління Пенсійного фонду України в Чорнухинському районі Полтавської області на рішення Чорнухинського районного суду Полтавської області від 28 серпня 2014 року по справі за позовом ОСОБА_2 до Комунального закладу «Чорнухинська центральна районна лікарня» про видачу довідки про перераховану заробітну плату, -

В С Т А Н О В И Л А :

У березні 2014 року ОСОБА_2 звернувся до суду з вищезазначеним позовом в якому прохав суд зобов'язати КЗ «Чорнухинську районну лікарню» видати довідку про перераховану заробітну плату для подачі її до Управління Пенсійного фонду України в Чорнухинському районі, яка б відповідала всім вимогам діючого на той час законодавства.

Рішенням Чорнухинського районного суду Полтавської області від 28 серпня 2014 року позовні вимоги ОСОБА_2 - задоволено повністю.

Зобов'язано КЗ «Чорнухинська районна лікарня» Полтавської області (код ЄДРПОУ: 01999520) видати довідку про перерахунок заробітної плати ОСОБА_2, ІНФОРМАЦІЯ_1 за період роботи в зоні відчуження з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС з 27 липня 1986 року по 06 вересня 1986 року, в такому розмірі:

· за липень місяць, за 5 робочих днів 1986 року - 314, 86 крб;

· за серпень місяць за 31 робочий день 1986 року - 824, 28 крб.;

· за вересень місяць за 4 робочі дні 1986 року - 42, 77 крб.

З даним рішенням суду не погодилося Управління Пенсійного фонду України в Чорнухинському районі Полтавської області та подало на нього апеляційну скаргу, в якій прохає рішення Чорнухинського районного суду Полтавської області від 28 серпня 2014 року скасувати та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити. Апелянт вважає, що рішення суду першої інстанції є незаконним і не обґрунтованим, а також таким, що винесене з порушенням норм матеріального та процесуального права. Посилається на те, що судом неповно з'ясовані обставини справи, а висновки суду не відповідають дійсним обставинам справи.

Колегія суддів, заслухавши доповідача, пояснення осіб, що з'явилися в судове засідання, перевіривши матеріали справи та мотиви апеляційної скарги, приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає до задоволення з наступних підстав.

У відповідності з ч.3 ст. 10, ч.1ст.11 ЦПК України, суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу позовних вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно п.2 ч.1 ст. 307 ЦПК України , за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції апеляційний суд має право скасувати рішення суду першої інстанції і ухвалити нове по суті позовних вимог.

Згідно п.4 ч.1 ст. 309 ЦПК України , підставами для скасування рішення суду першої інстанції і ухвалення нового рішення або зміни рішення є порушення або неправильне застосування норм матеріального або процесуального права.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, що ОСОБА_2 з весни 1986 року по осінь 1988 року працював в Чорнухинській районній лікарні на посаді водія. В період із 27.07.1986 року по 06.09.1986 року він брав участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та після виконання робіт на ЧАЕС повернувся на попереднє місце роботи. З 17 червня 2013 року позивачу була призначена пенсія як учаснику ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС на пільгових умовах. У січні 2014 року позивачу стало відомо, що при нарахуванні заробітної плати за роботу по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, йому не були враховані документи Уряду, які на той час були під грифом «Таємно» та «Для службового користування», але діяли на той час. В зв'язку з цим, ОСОБА_2 прохав КЗ «Чорнухинську районну лікарню» здійснити йому перерахунок заробітної плати та видати довідку, яка б відповідала вимогам діючого на той час законодавства актам, проте відповідач відмовив у видачі такої довідки посилаючись на те, що провести донарахування заробітної плати є неможливим.

Згідно висновку судової економічної експертизи № 539 від 25.07.2014 року з урахуванням спільної постанови ЦК КПРС президії Верховної Ради СРСР Ради Міністрів СРСР від 07.05.1986 року № 524-15 б заробітна плата ОСОБА_2 за період роботи по ліквідації наслідків на ЧАЕС становить: за липень місяць, за 5 робочих днів 1986 року - 314, 86 крб.; за серпень місяць за 31 робочий день 1986 року - 824, 28 крб.; за вересень місяць за 4 робочі дні 1986 року - 42, 77 крб.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, виходив з того, що при нарахуванні заробітної плати ОСОБА_2 за час перебування на роботах по ліквідації наслідків на ЧАЕС в період з 27.07.1986 року по 06.09.1986 року, йому не були враховані документи нормативних актів, які на той час були під грифом «Таємно» та «Для службового користування на підприємстві», а тому взяв до уваги висновки судово-економічної експертизи.

Проте з таким висновком суду не може погодитись колегія суддів з наступних підстав.

Згідно ст. 54 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» пенсії по інвалідності, що настала внаслідок каліцтва чи захворювання, і пенсії у зв'язку з втратою годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи можуть призначатися за бажанням громадян із заробітку, одержаного за роботу в зоні відчуження в 1986-1990 роках, у розмірі відшкодування фактичних збитків, який визначається згідно з законодавством.

Порядок оплати військовозобов'язаних, призваних на військові збори за час знаходження на ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у той період регулювався спеціальними нормативно-правовими актами: Законом СРСР «Про військовий обов'язок», Постановою ЦК КПСС, Президії ВР СРСР, Ради Міністрів СРСР, ВЦРПС від 7 травня 1986 року № 524-156 «Про умови оплати праці та матеріального забезпечення працівників підприємств та організацій зони Чорнобильської атомної електростанції», Постановою РМ УРСР, Української РРПС від 10.06.1986 року № 207-7 «Про умови оплати праці та матеріального забезпечення працівників підприємств, організацій та установ, зайнятих на роботах, пов'язаних з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та запобіганням забрудненню навколишнього середовища», Постановою Держкомітету СРСР з праці і соціальних питань та Секретаріату ВЦРПС від 7 травня 1986 року №153/10-43, Розпорядженням РМ СРСР від 17 травня 1986 року №964-рс, Розпорядженням РС СРСР від 23 травня 1986 року, згідно яких за цими особами за місцем роботи зберігався середній заробіток, належало до сплати 100% тарифної ставки, кратність та премія у розмірі до 60% у порядку встановленому на підприємстві, установі, організації.

Розпорядженням Ради Міністрів СРСР «Про виділення Міненерго СРСР додаткового фонду заробітної плати № 964 рс від 17 травня 1986 року з метою прискорення робіт по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС дозволено керівникам міністерств і відомств, які приймають участь у ліквідації аварії, за погодженням з головою державної комісії проводити у виняткових випадках оплату праці працівників, зайнятих на вказаних роботах в 111 зоні опасності в п'ятикратному розмірі у порівнянні з встановленими діючим законодавством нормами, по 11 зоні - в чотирьох кратному розмірі і в 1 зоні - в трьохкратному розмірі.

Відповідно до ст.49 КЗпП України власник або уповноважений ним орган зобов'язаний видати працівникові на його вимогу довідку про роботу на даному підприємстві, установі, організації з зазначенням спеціальності, кваліфікації, посади, часу роботи і розміру заробітної плати.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1210 від 23 листопада 2011 року було затверджено Порядок обчислення пенсій особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, яким визначено, що пенсії призваних на військові збори військовозобов'язаних, які брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та працювали у зоні відчуження в 1986-1990 роках, призначаються виходячи із заробітної плати, яку вони одержували за основним місцем роботи, з урахуванням фактично відпрацьованого часу у зоні відчуження, характеру виконуваної роботи, місця і тривалості робочого часу (незалежно від періоду проведення розрахунку оплати праці за умови, якщо такий розрахунок проведено на підставі первинних документів про місце роботи і тривалість робочого дня згідно із сумарною кратністю оплати праці, встановленою у відповідні періоди за зонами небезпеки: у ІІІ зоні - 5, ІІ - 4, І - 3). При цьому, в усіх випадках заробітна плата для розрахунку пенсії не повинна бути нижчою від фактично одержаної суми у зазначений період.

Однак, Постановою ЦК КПРС, Президії Верховної Ради СРСР, Ради Міністрів СРСР і ВЦРПС від 07 травня 1986 року № 524-156 (постанова Ради Міністрів УРСР від 08 травня 1986 року № 168) було надано керівникам підприємств і організацій право, а не обов'язок проводити оплату праці працівників, безпосередньо зайнятих на роботах по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, по підвищених до 100 % тарифних ставках і посадових окладах, які встановлювались з урахуванням складності і терміновості робіт.

Таким чином, здійснювати підвищення позивачу нарахувань оплати праці входило в компетенцію керівника КЗ Чорнухинська районна лікарня і було його правом, а не обов'язком.

З матеріалів справи вбачається, що позивачу не виплачувалася і не нараховувалася за час виконання робіт по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС оплата праці у вихідні дні в подвійному розмірі, премія в 60% від тарифної ставки. Проте виплата премії працівникам за період виконання робіт, пов'язаних з наслідками аварії на ЧАЕС у підвищеному до 60% розмірі могла мати місце тільки в порядку і розмірах, визначених на той час на підприємстві положенні про преміювання. Безумовного підвищення розміру премії на 60 відсотків для кожного такого працівника законом не передбачалося.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що висновок суду першої інстанції, щодо зобов'язання відповідача здійснити нарахування та доплату заробітної плати позивачу з урахуванням підвищення тарифної ставки, оплати праці за вихідні дні в подвійному розмірі, максимального розміру, премії у 60% тарифної ставки є необґрунтованими.

З матеріалів справи також вбачається, що ОСОБА_2 13 січня 2014 року КЗ Чорнухинською районною лікарнею було видано довідку №5 про заробітну плату для обчислення пенсії, яка була видана на підставі особових рахунків за 1986 р. (а.с.11).

На звернення ОСОБА_2 до КЗ «Чорнухинська районна лікарня» з заявою про проведення перерахунку заробітної плати за час перебуванняйого на роботах по ліквідації наслідків на ЧАЕС в період з 27.07.1986 року по 06.09.1986 року у відповідності до чинного на той час законодавства, йому було відмовлено з тих підстав, що провести донарахування заробітної плати є неможливим, оскільки ОСОБА_2 на даний час не працює в Чорнухинській ЦРЛ і відкриття особового рахунку на нештатну особу не передбачено законом (а.с. 12-13).

Так, згідно з діючими на спірний період часу урядовими нормативними актами з питань оплати праці осіб, призваних на військові збори, які приймали участь у ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, така оплата проводилась підприємствами за місцем постійної роботи таких осіб за рахунок коштів, які перераховувалися у встановленому порядку безпосередньо на спеціальні рахунки підприємств.

Оскільки в наявних архівних документах відсутні дані про нарахування заробітної плати та премії у розмірах, які вказує позивач, суд не погоджується з позицією позивача щодо зазначених нарахувань та необхідності їх виплати. Довідка про заробітну плату повинна бути видана позивачу лише на підставі архівних документів, які, як встановлено судом, знаходяться на зберіганні у відповідача по справі. Крім того, перерахунок пенсії, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 1210 від 23 листопада 2011 року, відбувається Пенсійним фондом України автоматично, на підставі документів, які містяться у пенсійній справі, і жодним чином не зобов'язує підприємство надавати будь-які додаткові документи до Пенсійного фонду України для здійснення такого перерахунку.

Разом з тим, колегія суддів вважає, що на підставі проведеної судово-економічної експертизи, підприємство не має право вносити в довідку дані, які не підтверджені первинними документами, про що зазначено як в Законі України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» так і в «Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» затвердженими правлінням пенсійного фонду України постановою №22-1 від 25.11.2005 року та зареєстрована в міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846.

Таким чином, колегія суддів не може прийняти експертний висновок як доказ невірності застосування відповідачем законодавства при нарахуванні та виплаті в 1986 році ОСОБА_2 заробітної плати за час перебування на роботах по ліквідації наслідків аварії в зоні ЧАЕС, оскільки він носить рекомендаційний характер.

Враховуючи вищевикладені обставини, колегія суддів приходить до висновку про наявність підстав для задоволення апеляційної скарги Управління Пенсійного фонду України в Чорнухинському районі Полтавської області, скасування рішення Чорнухинського районного суду Полтавської області від 28 серпня 2014 року та ухваленням нового рішення, яким у задоволенні позовних вимог - відмовити.

Керуючись ст.ст. 307, 309, 314,316 ЦПК України, колегія суддів, -

В И Р І Ш И Л А :

Апеляційну скаргу Управління Пенсійного фонду України в Чорнухинському районі Полтавської області - задовольнити .

Рішення Чорнухинського районного суду Полтавської області від 28 серпня 2014 року - скасувати.

Постановити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 до Комунального закладу «Чорнухинська центральна районна лікарня» про видачу довідки про перераховану заробітну плату - відмовити.

Рішення набирає законної сили з моменту його проголошення і може бути оскаржено протягом двадцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних та кримінальних справ.

Головуючий суддя : /підпис/

Судді: /підписи/

З оригіналом згідно:

Суддя Апеляційного суду

Полтавської області Т.В. Одринська

СудАпеляційний суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення15.05.2015
Оприлюднено22.05.2015
Номер документу44247538
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —549/178/14-ц

Ухвала від 08.05.2015

Цивільне

Апеляційний суд Полтавської області

Одринська Т. В.

Рішення від 15.05.2015

Цивільне

Апеляційний суд Полтавської області

Одринська Т. В.

Ухвала від 28.04.2015

Цивільне

Апеляційний суд Полтавської області

Одринська Т. В.

Рішення від 28.08.2014

Цивільне

Чорнухинський районний суд Полтавської області

Орел І. І.

Ухвала від 06.08.2014

Цивільне

Чорнухинський районний суд Полтавської області

Орел І. І.

Ухвала від 11.06.2014

Цивільне

Чорнухинський районний суд Полтавської області

Орел І. І.

Ухвала від 11.04.2014

Цивільне

Чорнухинський районний суд Полтавської області

Орел І. І.

Ухвала від 27.03.2014

Цивільне

Чорнухинський районний суд Полтавської області

Орел І. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні