Рішення
від 14.05.2015 по справі 922/1827/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"14" травня 2015 р.Справа № 922/1827/15

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Яризька В.О.

при секретарі судового засідання Сінченко І.В.

розглянувши справу

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Фосдайк Груп", м. Київ, до товариства з обмеженою відповідальністю "Фармкур'єр", м. Харків, про стягнення 85653,63 грн. за участю представників:

позивача - Орлова Н.В. (дов.),

відповідача - не з'явився,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ТОВ "Фосдайк Груп", звернувся до господарського суду Харківської області з позовною заявою до відповідача, ТОВ "Фармкур'єр", про стягнення заборгованості за Договором № 440 від 12.05.2014р. у загальній сумі 85653,63 грн., в т. ч. основна заборгованість - 59360,00 грн., пеня - 6833,72 грн., штраф - 11872,00 грн., 3% річних - 570,83 грн., інфляційні втрати - 7017,08 грн. Позивач просить також стягнути з відповідача судові витрати.

Відповідач у судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи був повідомлений ухвалою суду, отримання якої підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.

Відповідач відзив на позов не надав, про причини неявки суду не повідомив.

Враховуючи те, що відповідач належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, однак своїми процесуальними правами на участь у судовому засіданні та надання відзиву на позов не скористався, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності відповідача, за наявними у справі матеріалами на підставі ст. 75 ГПК України.

У судовому засіданні 14.05.2015р. позивач надав заяву про збільшення розміру позовних вимог, яка не прийнята судом до розгляду.

Представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги.

Вислухавши представник позивача, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

12.05.2014р. між ТОВ "Фосдайк Груп" (експедитор, позивач) та ТОВ "Фармкур'єр" (клієнт, відповідач) був укладений договір № 440 транспортно-експедиторського обслуговування, за умовами якого клієнт доручає, а експедитор зобов'язується організувати за рахунок клієнта транспортно-експедиторське обслуговування (ТЕО), перевезення експортно-імпортних і транзитних вантажів по території України і в міжнародному сполученні, а також надання інших транспортно-експедиторських послуг клієнтові за погодженням сторін.

Згідно п. 1.2 Договору умови перевезення, вид і найменування вантажу, вид транспорту, розмір плати експедиторові, пункти відправлення та призначення, а також інші умови пов'язані з виконанням цього Договору, встановлюються за угодою Сторін і оформляються Додатками до цього Договору, по формі, погодженій Сторонами в додатку №1 до цього Договору.

Відповідно до умов п. 4.2.2. Договору експедитор погоджує перелік послуг з клієнтом, оплата яких здійснюється за наявності письмового підтвердження клієнтом вартості даних послуг, тобто за наявності підписаного сторонами Додатка до цього Договору.

Згідно з п. 4.2.3 Договору за організацію ТЕО, згідно цього Договору, Клієнт оплачує наступні платежі у такому порядку:

а) погоджені платежі, що підлягають сплаті за організацію ТЕО з перевезення вантажу морським транспортом (фрахт) і супутні витрати, пов'язані з таким перевезенням (навантаження та/або розвантаження вантажу, агентський збір і т.д.), протягом 14 (чотирнадцяти) календарних днів з дати вивантаження вантажу на складі клієнта, якщо інше не узгоджено сторонами у відповідній заявці;

б) погоджені платежі, що підлягають сплаті за організацію ТЕО з перевезення вантажу автомобільним та/або залізничним транспортом (при наземній доставці вантажу), проводяться протягом 14 (чотирнадцяти) календарних днів з дати вивантаження вантажу на складі Клієнта відповідній заявці;

в) платежі за внутрішньопортове зберігання вантажу, використання інфраструктури порту, відповідно до тарифів, офіційно встановленим Одеським та/або Іллічівським, Маріупольським, Южним морським торговим портом та/або контейнерними операторами, що офіційно здійснюють свою діяльність на території зазначених портів, проводяться протягом 14 (чотирнадцяти) календарних днів з дати вивантаження вантажу на складі Клієнта та/або підтвердження фактичних витрат Експедитора, якщо інше не узгоджено Сторонами у відповідній заявці;

г) платежі, які належать як винагорода Експедитору, проводяться протягом 14 (чотирнадцяти) календарних днів з дати вивантаження вантажу на складі Клієнта, якщо інше не узгоджено Сторонами у відповідній заявці;

д) платежі, належні Експедитору в якості компенсації за оплату їм додаткових витрат (послуг третіх осіб), які були фактично здійснені Експедитором з метою виконання доручення Клієнта, проводяться протягом 5 (п'яти) банківських днів з дати рахунку-фактури Експедитора та/або підтвердження фактичних витрат Експедитора, якщо інше не узгоджено Сторонами у відповідній заявці.

Пунктом 4.5. Договору передбачено, що експедитор після надання послуг (виконання відповідної заявки) складає акт виконаних робіт і надає його клієнту. Клієнт протягом 5 (п'яти) діб з моменту отримання Акту виконаних робіт повинен підписати його, завірити печаткою і відправити експедитору, або надати протягом п'яти робочих днів мотивовану відмову. Після закінчення зазначеного терміну Акт виконаних робіт вважається прийнятим, підписаним сторонами і підлягає оплаті без заперечень.

На виконання умов Договору сторонами було укладено Додаток до Договору - Заявка № 2 від 23.10.2014р. на надання позивачем транспортно-експедиційних послуг контейнера МАЕU8372906, яким було узгоджено перелік та вартість наступних послуг:

- перевезення морським транспортом за межами державного кордону України вартістю 28800,00 грн. без ПДВ, оплата якої здійснюється протягом 7 календарних днів з моменту вивантаження вантажу на складі Клієнта;

- виконання навантажувально-розвантажувальних робіт, ТЕО в порту, автомобільна доставка на території України вартістю 29960,00 грн. з ПДВ, оплата якої здійснюється протягом 7 календарних днів з моменту вивантаження вантажу на складі Клієнта;

- винагорода експедитора вартістю 600,00 грн. з ПДВ, оплата якої здійснюється протягом 7 календарних днів з моменту вивантаження вантажу на складі Клієнта.

Позивачем були надані послуги в повному обсязі та видані первинні документі на загальну суму 59360,00 грн. з ПДВ., а саме:

- рахунок № 913 від 17.11.2014р. на суму 59360,00 грн. з ПДВ;

- акт надання послуг (звіт експедитора) № 777 від 20.11.2014р. на суму 59360,00 грн. з ПДВ.

Враховуючи надання позивачем акту виконаних робіт 20.11.2014р., суд вважає, що саме в цей день позивачем виконані взяті на себе зобов'язання з надання відповідачу транспортно-експедиційних послуг контейнера МАЕU8372906, а відповідно з умовами, погодженими сторонами в заявці № 2 від 23.10.2014р., такі послуги мали бути оплачені відповідачем у строк до 27.10.2014р. включно.

Як зазначає позивач, відповідачем не були виконані взяті на себе зобов'язання та оплата отриманих послуг не була здійснена.

Суд зазначає, що в матеріалах справи відсутні докази оплати відповідачем наданих позивачем транспортно-експедиційних послуг контейнера МАЕU8372906 на загальну суму 59360,00 грн.

Частиною 1 ст. 929 ЦК України встановлено, що за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов'язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов'язаних з перевезенням вантажу.

Відповідно до ст. 931 ЦК України розмір плати експедиторові встановлюється договором транспортного експедирування, якщо інше не встановлено законом. Якщо розмір плати не встановлений, клієнт повинен виплатити експедитору розумну плату.

Статтею 8 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" встановлено, що експедитори надають клієнтам послуги відповідно до вимог законодавства України та держав, територією яких транспортуються вантажі, згідно з переліком послуг, визначених у правилах здійснення транспортно-експедиторської діяльності, а також інші послуги, визначені за домовленістю сторін у договорі транспортного експедирування.

Згідно ст. 12 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" клієнт зобов'язаний у порядку, передбаченому договором транспортного експедирування, сплатити належну плату експедитору, а також відшкодувати документально підтверджені витрати, понесені експедитором в інтересах клієнта в цілях виконання договору транспортного експедирування.

Згідно положень ст. 193 Господарського кодексу України та ст. 526 ЦК України зобов'язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства.

Частиною 1 статті 530 Цивільного кодексу України передбачено, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до ст. 610 ЦК України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання), тому, згідно зі ст. 611 ЦК України у разі порушення зобов'язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: сплата неустойки; відшкодування збитків та моральної шкоди.

Приймаючи до уваги, що відповідач не виконав передбачені договором зобов'язання по сплаті грошових коштів у визначений строк, позивачем обґрунтовано пред'явлено до стягнення основний борг у сумі 59360,00 грн.

Згідно з п. 5.3.4 Договору у випадку прострочення клієнтом здійснення платежу за надані експедитором послуги, клієнт сплачує пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ від суми, що підлягає сплаті, за кожний день прострочення, а за прострочення понад двох місяців, клієнт сплачує додатково штраф у розмірі 20% від простроченої суми оплати.

Відповідно до статті 549 ЦК України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання; штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов'язання; пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання. Отже, штраф та пеня є різновидами неустойки, які відрізняються тим, що розмір пені залежить від тривалості прострочення боржника, а штраф не залежить.

Згідно з частиною першою статті 230 ГК України штрафними санкціями визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.

Позивачем до матеріалів справи наданий розрахунок пені, відповідно до якого сума нарахованої пені за період з 27.11.2014р. по 23.03.2015р. 6833,72 грн.

Суд зазначає, що позивачем невірно здійснено нарахування пені за 27.11.2014р., оскільки даний день є останнім днем оплати послуг. Суд дійшов висновку, що вірним є нарахування пені за період з 28.11.2014р. по 23.03.2015р. на суму заборгованості 59360,00 грн. у розмірі 6788,18 грн., дана сума пені підлягає стягненню з відповідача, в задоволенні позовних вимог щодо стягнення решти суми пені суд відмовляє, як необґрунтовано нарахована.

Судом також встановлено, що відповідачем прострочено виконання взятих на себе зобов'язань більше, ніж на два місяці, а отже позивачем правомірно нарахований штраф у сумі 11872,00 грн., а саме в розмірі 20% від суми заборгованості 59360,00 грн., а тому позовні в цій частині підлягають задоволенню.

Згідно ст. 625 ЦК України, боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов'язання. Боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо іншій розмір процентів не встановлений договором або законом.

Позивачем до матеріалів справи наданий розрахунок 3% річних, відповідно до якого нараховані річні за період з 27.11.2014р. по 23.03.2015р. складають 570,83 грн., а також наданий розрахунок інфляційних втрат за аналогічний період, згідно з яким нараховані інфляційні втрати складають 7017,08 грн.

Суд зазначає, що позивачем невірно здійснено нарахування 3% річних за 27.11.2014р., оскільки даний день є останнім днем оплати послуг. Суд дійшов висновку, що вірним є нарахування 3% річних за період з 28.11.2014р. по 23.03.2015р. на суму заборгованості 59360,00 грн. у розмірі 565,95 грн., дана сума 3% річних підлягає стягненню з відповідача, в задоволенні позовних вимог щодо стягнення 3% річних у сумі 4,88 грн. суд відмовляє, як необґрунтовано нараховані.

Стосовно нарахування інфляційних втрат суд зазначає, що фактично позивачем здійснено нарахування інфляційних втрат за період з грудня 2014р. по лютий 2015р., таке нарахування відповідає умовам Договору та вимогам чинного законодавства.

Таким чином, суд вважає позовні вимоги в частині стягнення інфляційних втрат у сумі 7017,08 грн. нормативно та документально обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати повністю покладаються на відповідача в повному обсязі, оскільки спір виник внаслідок його неправильних дій.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 1, 12, 22, 32-34, 43, 44, 49, 75, 82-85 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити частково.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Фармкур'єр" (61003, м. Харків, провулок Дубового, будинок 9 В, код 37659459) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Фосдайк Груп" (01004, м. Київ, вул. Дарвіна, будинок 8, приміщення 1, код 37142404) основну заборгованість у сумі 59360,00 грн., пеню в сумі 6788,18 грн., штраф у сумі 11872,00 грн., 3% річних у сумі 565,95 грн., інфляційні втрати в сумі 7017,08 грн., витрати по сплаті судового збору в сумі 1827,00 грн.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Повне рішення складено 19.05.2015 р.

Суддя В.О. Яризько

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення14.05.2015
Оприлюднено25.05.2015
Номер документу44265091
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1827/15

Ухвала від 21.04.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Яризько В.О.

Рішення від 14.05.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Яризько В.О.

Ухвала від 14.05.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Яризько В.О.

Ухвала від 30.03.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Яризько В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні