Рішення
від 18.05.2015 по справі 922/1245/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"18" травня 2015 р.Справа № 922/1245/15

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Макаренко О.В.

при секретарі судового засідання Цірук О.М.

розглянувши справу

за позовом Прокурора Дзержинського району м. Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради, м. Харків до Товариства з обмеженою відповідальністю "Карат", смт. Високе про внесення змін до договору за участю представників:

прокурора - Кравцов В.І., посвідчення №026175 від 14.05.2014 р.

позивача - Берро Н.А., довіреність № 08-11/1604/2-15 від 09.04.2015 р.

відповідача - не з'явився

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Дзержинського району м. Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради (позивача) звернувся до господарського суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Карат" (відповідача) про внесення змін до договору оренди землі від 05.09.2006 р., зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" за №140667100216 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у редакції, викладеній у позовній заяві.

Прокурор у судовому засіданні та у клопотанні від (вх.№17295 від 28.04.2015 р., а.с. 83) повідомив суду про те, що при виготовленні позовної заяви прокурором у розділі I додаткової угоди до договору оренди землі помилково зазначено про внесення змін до пунктів 13, 14 підпункту "д" пункту 28, а також щодо підписання даної додаткової угоди директором Департаменту земельних відносин Харківської міської ради Бароніним Б.І.

Прокурор та представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримують, просять позов задовольнити з урахуванням клопотання від (вх.№17295 від 28.04.2015 р., а.с. 83).

Ухвалою суду від 18.05.2015 р. продовжено строк розгляду спору поза межами 2-х місячного терміну вирішення спорів, встановленого ч. 3 ст. 69 ГПК України.

Відповідач про дату, час і місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином, в судове засідання свого повноважного представника не направив, про причини неявки суду не повідомив, витребуваних судом документів до суду не надав.

Враховуючи те, що судом вжито всіх передбачених законом заходів для належного повідомлення відповідача про дату, час та місце розгляду справи, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника відповідача за наявними в ній матеріалами відповідно до вимог ст. 75 ГПК України.

З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення прокурора та представника позивача, всебічно та повно дослідивши надані ними докази у їх сукупності, суд встановив наступне.

На підставі рішення Харківської міської ради від 28.09.2005 р. № 170/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" між Харківською міською радою (орендодавець) та відповідачем (орендар) укладено договір оренди землі від 05.09.2006 р. Даний договір зареєстрований 05.09.2006 р. за №140667100216 у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" (надалі - договір оренди).

За умовами п.1.1. договору оренди позивач надає, а відповідач приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, що знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Клочківська, ріг спуску Пасіонарії.

За умовами п.8 договору оренди земельна ділянка надається в оренду строком до 31.12.2054 року.

Згідно з п.20 договору оренди передача земельної ділянки передається відповідачеві протягом десяти днів після державної реєстрації цього договору за актом приймання-передачі.

Факт прийняття відповідачем в оренду земельної ділянки підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки від 05.09.2006 р. (а.с. 20).

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.

Згідно з п.1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01.01.2014 р.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 даного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Пунктом 16.4. Порядку оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, який є додатком до рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання "Про затвердження Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" від 19.12.2012 р. № 960/12, що набирає чинності з 01.01.2013 р., визначено, що зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі в порядку, передбаченим цим підпунктом.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 815 від 30.10.2013 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 17 231 947,00 грн. (а.с. 24).

Департамент земельних відносин Харківської міської ради надіслав відповідачеві лист-пропозицію від 07.12.2013 р. №4327/0/225-13 про зміну договору оренди земельної ділянки разом з проектом додаткової угоди до договору оренди землі та розрахунком орендної плати та лист пропозицію від 07.12.2013 р. №4224/0/225-14 про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки (а.с. 25-26). Але відповідач зміни до договору оренди земельної ділянки не погодив, додаткову угоду до договору не підписав.

Відповідно до п. 36 договору оренди зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується в судовому порядку.

На підставі викладеного, прокурор просить суд задовольнити позовні вимоги. В обґрунтування позовних вимог посилається на норми ст. ст. 13, 144 Конституції України, ст. ст. 12, 93, 125, 126, 189 та п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст. ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. ст. 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", ст. ст. 651, 653, 654 Цивільного кодексу України та ст. 188 Господарського кодексу України.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи та спірним правовідносинам сторін, суд виходить з такого.

Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

За змістом ч. ч. 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності).

Відповідно до вимог ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з пунктами 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

У п. 9 договору оренди визначено розмір орендної плати.

На підставі п. 13 договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у тому числі в інших випадках, передбачених законом.

Судом встановлено, що відповідач зміни до договору не погодив, спірну додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки не підписав.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 03.06.2008 року за № 309-VI внесено зміни, зокрема, до ч. ч. 4, 5 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", відповідно до яких річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині.

У зв'язку із введенням в дію з 01 січня 2011 року Податкового кодексу України Закон України "Про плату за землю" втратив чинність (ч. 2 Прикінцевих положень Податкового кодексу України).

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Судом встановлено, що Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" змінено нормативно грошову оцінку земель міста Харкова та затверджено нові ставки орендної плати. Зазначене рішення відповідачем не оспорено і у встановленому законом порядку не скасовано.

Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Дана правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 20.08.2013 р. у справі за позовом Запорізького міжрайонного екологічного прокурора в інтересах держави в особі Запорізької міської ради до ПАТ "Запорізький абразивний комбінат".

Згідно зі ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення органів місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом є обов'язковими до виконання на відповідній території.

З огляду на викладені обставини і приписи закону, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги в частині внесення змін до пункту 5 договору та пункту 9 оренди (в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати за користування земельною ділянкою) є правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог в частині внесення доповнення до пункту 2 договору оренди, в якому зазначено: "Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:02:007:0002", слід зазначити наступне.

Стаття 15 Закону України "Про оренду землі" визначає, що істотними умовами договору оренди землі є об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки).

Як вбачається із матеріалів справи, невід'ємною частиною договору оренди є кадастровий план земельної ділянки, про що зазначено у договорі оренди (п. 43 договору оренди).

Позивачем надано до матеріалів справи план земельної ділянки, в якому зазначено кадастровий номер земельної ділянки - 6310136300:02:007:0002 та площа - 0,6849 га. (а.с. 21).

З огляду на викладене, суд вважає обґрунтованими вимоги позивача щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 05.09.2006 р. в частині зазначення в пункті 2 додаткової угоди кадастрового номеру земельної ділянки -6310136300:02:007:0002.

Згідно з ч. 1 ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Частиною 1 ст. 651 ЦК України також встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Аналогічні правила щодо зміни умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і стаття 30 Закону України "Про оренду землі", якою встановлено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у правовідносинах, що розглядаються судом.

Згідно зі ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

З огляду на викладені обставини і приписи закону, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 05.09.2006 р., зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" за №140667100216 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у редакції, викладеній у позовній заяві є правомірними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Підсумовуючи вищевикладені обставини, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір слід покласти в повному обсязі (в розмірі 1 218,00 грн.) на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. 144 Конституції України, ст. 188 Господарського кодексу України, ст. 96 Земельного кодексу України, ст. 14, 377, 632, 651 Цивільного кодексу України, ст. 288 Податкового кодексу України, ст. ст. 15, 21, 30, 31, 34 Закону України "Про оренду землі", ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст. ст. 1, 4, 4-3, 12, 32-34, 43, 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Внести зміни до договору оренди землі від 05.09.2006 р., зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" за №140667100216 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі,

зареєстрованого "05" вересня 2006 року за № 140667100216

у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр

державного земельного кадастру при Державному комітеті України

по земельних ресурсах"

"____"


20 року

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КАРАТ" (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Відповідно до Податкового кодексу України, закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 р. №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 №960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5, 9 договору оренди землі, зареєстрованого "05" вересня 2006 року за № 140667100216, змінити, доповнити п. 2 словами і викласти в наступній редакції:

"2 (редакція по договору). "Кадастровий номер земельної ділянки 6310136300:02:007:0002."

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 815 від 30.10.2013 становить 17231947 грн. (сімнадцять мільйонів двісті тридцять одна тисяча дев'ятсот сорок сім гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."

"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати на земельну ділянку згідно з розрахунком № 125/14 від 30.10.2013 на рік становить 4,8% від її нормативної грошової оцінки і складає 827133,46 грн. (вісімсот двадцять сім тисяч сто тридцять три гривні 46 копійок), або в місяць - 68927,79 грн. (шістдесят вісім тисяч дев'ятсот двадцять сім гривень 79 копійок)."

ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "05" вересня 2006 року за №140667100216 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких зберігається в справах нотаріуса, другий залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ: ОРЕНДАР:

Харківська міська рада ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ

Харківської області ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ

"КАРАТ"

61003, м. Харків, м-н Конституції, 7 62460, Харківська область, Харківський

Код 04059243 район, смт. Високе, автотурбаза "Кемпінг",

Код 24672543

В особі міського голови В особі керівника


Г.А. Кернес

/підпис/ / підпис/ /ПІБ/

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Карат" (62460, Харківська область, Харківський район, смт. Високе, автотурбаза "Кемпінг", код ЄДРПОУ 24672543) на користь державного бюджету України (одержувач коштів - Управління державної казначейської служби у Дзержинському районі м. Харкова, вул. Бакуліна 18, м. Харків, 61166, код ЄДРПОУ 37999654, рахунок 31215206783003, банк одержувача - Головне управління державної казначейської служби України у Харківській області, МФО 851011, код бюджетної класифікації 22030001) судовий збір в розмірі 1 218,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 20.05.2015 р.

Суддя О.В. Макаренко

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення18.05.2015
Оприлюднено25.05.2015
Номер документу44265107
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1245/15

Ухвала від 18.03.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Макаренко О.В.

Ухвала від 28.04.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Макаренко О.В.

Ухвала від 21.04.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Макаренко О.В.

Ухвала від 09.04.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Макаренко О.В.

Рішення від 18.05.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Макаренко О.В.

Ухвала від 03.03.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Макаренко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні