Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
15 травня 2015 р. № 820/1852/15
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Рубан. В.В.,
за участі
секретаря судового засідання -Абояна І.І.,
представників позивача - Фесенко В.І., Нестеренко С.О.,
представника відповідача - Фатій Н.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ХАРІСТКОМ" до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції, третя особа: Дзержинський відділ державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції про визнання арешту недійсним та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "ХАРІСТКОМ" , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції, в якому (з урахуванням уточнень) просив суд визнати арешт (обтяження) а саме: тип обтяження: арешт нерухомого майна, реєстраційний номер обтяження: 7087315, зареєстровано: 23.04.2008 18:55:26 за № 7087315 реєстратором: Шоста харківська державна нотаріальна контора, 61000, Харківська обл., м. Харків, вул. Чичибабина Б., 7 (0572) 47-81-10, підстава обтяження: Постанова про арешт майна та оголошення заборони його відчуження, АА № 710236, 09.04.2008, Дзержинський відділ ДВС ХМУЮ, об'єкт обтяження: невизначене майно, все нерухоме майно в межах суми 1389,25 грн., власник: ТОВ "Харістком", Код: 32134231, Харківська обл., м. Харків, вул. Клочківська, буд. 222, кв. 5, на день звернення до суду не дійсним; зобов'язати відповідача зняти арешт (обтяження) а саме: тип обтяження: арешт
нерухомого майна, реєстраційний номер обтяження: 7087315, зареєстровано: 23.04.2008 18:55:26 за № 7087315 реєстратором: Шоста харківська державна нотаріальна контора , 61000, Харківська обл., м. Харків, вул. Чичибабина Б., 7 (0572) 47-81-10, підстава обтяження: Постанова про арешт майна та оголошення заборони його відчуження, АА № 710236, 09.04.2008, Дзержинський відділ ДВС ХМУЮ, об'єкт обтяження: невизначене майно, все нерухоме майно в межах суми 1389,25 грн., власник: ТОВ "Харістком", код: 32134231, Харківська обл., м. Харків, вул. Клочківська, буд. 222, кв. 5, та внести відповідні записи до відповідних реєстрів.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що 17.02.15 року ТОВ «ХАРІСТКОМ» з метою підготовки до укладання договору купівлі-продажу свого нерухомого майна, а саме квартири за адресою: м. Харків, вул. Клочківська 222 кв.5, звернувся до приватного нотаріуса про отримання витягу про відсутність заборони та обмежень на реалізацію майна ТОВ «Харістком», однак дізнався про наявність обтяження майна, а саме арешт нерухомого майна, реєстраційний номер обтяження: 7087315. Дане обтяження зареєстровано: 23.04.2008 18:55:26 за № 7087315 реєстратором: Шоста харківська державна нотаріальна контора , 61000, Харківська обл., м. Харків, вул. Чичибабина Б., 7 (0572) 47-81-10 Підставою для обтяження є: Постанова про арешт майна та оголошення заборони його відчуження, АА № 710236, 09.04.2008, Дзержинський відділ ДВСХМУЮ, Об'єктом обтяження є: невизначене майно, все нерухоме майно в межах суми 1389,25 грн. Власник майна: ТОВ "Харістком", Код: 32134231, Харківська обл., м. Харків, вул. Клочківська, буд. 222, кв. 5. 19.02.2015 року директор ТОВ «ХАРІСТКОМ» звернувся до ВДВС у Дзержинському районі ХМУЮ з заявою про надання інформації про існуючі виконавчі провадження відносно ТОВ «Харістком» та стосовно Постанови про арешт майна та оголошення заборони його відчуження, АА № 710236, 09.04.2008, Дзержинський відділ ДВС ХМУЮ. 24.02.2015 року на адресу ТОВ «ХАРІСТКОМ» надійшла відповідь від ВДВС у Дзержинському районі ХМУЮ, в якій повідомлено, що виконавче провадження за яким було накладено арешт закінчено у зв'язку з виконанням судового рішення, а справа виконавчого провадження знищена на підставі внутрішніх нормативів, в наслідок чого видати будь які документи не є можливим. ТОВ «ХАРІСТКОМ» вважає, що не зняття арешту Реєстраційною службою Харківського міського управління юстиції (суб'єкт владних повноважень) з майна ТОВ «ХАРІСТКОМ» є протиправним та порушує права ТОВ «ХАРІСТКОМ», як власника майна.
У судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали у повному обсязі та просили позов задовольнити.
Представник відповідача, Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції, у судовому засіданні та поданих до суду запереченнях проти позову заперечувала, посилаючись на те, що діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством України. Просила у задоволенні позову відмовити.
Представник третьої особи, Дзержинський відділ державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції, на запит суду повідомив, що на виконанні у відділі знаходилось виконавче провадження про стягнення з ТОВ «Харі стком» на користь ВАТ «Укртелеком» 1262,95 гри. Згідно даних ЄДРВП виконавче прова дження було закінчено 26.06.2008 року у зв'язку з повним фактичним виконанням. Фактичне виконання підтверджується копіями платіжних доручень від 24.06.2008 року, сума яких становить 1389,25 грн., згідно акту від 28.02.2012 року архівне провадження №104/5 було знищено.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, виходячи з таких підстав та мотивів.
Як свідчать матеріали справи, відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомості майна за ТОВ «Харістком», наявні обтяження майна, а саме арешт нерухомого майна, реєстраційний номер обтяження: 7087315. Дане обтяження зареєстровано: 23.04.2008 18:55:26 за № 7087315 реєстратором: Шоста харківська державна нотаріальна контора, 61000, Харківська обл., м. Харків, вул. Чичибабина Б., 7 (0572) 47-81-10 Підставою для обтяження є: Постанова про арешт майна та оголошення заборони його відчуження, АА № 710236, 09.04.2008, Дзержинський відділ ДВСХМУЮ, Об'єктом обтяження є: невизначене майно, все нерухоме майно в межах суми 1389,25 грн. Власник майна: ТОВ "Харістком", Код: 32134231, Харківська обл., м. Харків, вул. Клочківська, буд. 222, кв. 5.
Згідно відповіді наданої Дзержинський відділ державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції, на запит суду, встановлено, що на виконанні у відділі знаходилось виконавче провадження про стягнення з ТОВ «Харі стком» на користь ВАТ «Укртелеком» 1262,95 гри. Згідно даних ЄДРВП виконавче прова дження було закінчено 26.06.2008 року у зв'язку з повним фактичним виконанням. Фактичне виконання підтверджується копіями платіжних доручень від 24.06.2008 року, сума яких становить 1389,25 грн., згідно акту від 28.02.2012 року архівне провадження №104/5 було знищено.
Крім того, під час судового розгляду з'ясовано, що позивач не до відповідача, не до третьої особи Дзержинського відділу державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції з заявами про зняття вказаного арешту не звертався.
При проведенні державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державний реєстратор речових прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції керується Конституцією України, Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» №1952-ІУ від 01.07.2004, Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №868 від 17.10.2013, іншими нормативно-правовими актами України.
Відповідно до ст. 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що держава гарантує достовірність зареєстрованих прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Частиною 2 ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено прямий обов'язок державного реєстратора під час розгляду заяви про реєстрацію встановити відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав, поданим документам.
Стаття 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачає, що державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані права і обтяження, суб'єктів прав, об'єкти нерухомого майна, документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав. Державний реєстр прав є державною власністю, складовою Національного архівного фонду і підлягає довічному зберіганню. Органи державної реєстрації прав, державні реєстратори забезпечують достовірність інформації, її захист від несанкціонованого доступу, оновлення, архівування та відновлення даних.
Частиною 5 ст. 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що органи державної реєстрації прав, державні реєстратори забезпечують достовірність інформації, яка знаходиться у Державному реєстрі речових прав.
Відповідно до п. 15 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень під час розгляду заяви і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями.
Відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 19 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та п. 36 зазначеного Порядку, підставою для державної реєстрації прав та їх обтяжень є документи, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, та інші документи, визначені цим Законом.
Державний реєстратор при проведені державної реєстрації речових прав на нерухоме майно діє у межах та у спосіб, визначений діючим законодавством України.
Відповідно до ч. 4 ст. 15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Пунктом 8 ст. 16 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що державна реєстрація обтяжень проводиться на підставі заяви органу або посадової особи, якими встановлено обтяження, особи, в інтересах якої встановлено обтяження, уповноваженої ними особи.
Під час подання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у паперовій формі фізична особа повинна пред'явити документ, що посвідчує її особу, а у разі подання заяви представником фізичної чи юридичної особи також - документ, що підтверджує його повноваження діяти від імені таких осіб.
Частиною 2 ст. 15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлено, що перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Державна реєстрація обтяжень речових прав на нерухоме майно передбачена п.п. 73-80 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно а їх обтяжень, а саме:
Під час проведення державної реєстрації обтяжень речових прав на нерухоме майно заінтересованою особою є особа, якою встановлено обтяження, а також особа, в інтересах якої встановлено обтяження (обтяжувач). У разі проведення державної реєстрації припинення обтяжень речових прав на нерухоме майно заінтересованою особою є також особа, якою припинено обтяження, а також особа, в інтересах якої припинено обтяження, (п. 73 Порядку).
Для проведення державної реєстрації обтяжень речових прав на нерухоме майно необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення обтяжень таких речових прав, та інші документи, визначені цим Порядком (п. 74 Порядку).
Документами, що підтверджують виникнення, перехід та припинення обтяжень речових прав на нерухоме майно, є: 1) рішення суду щодо обтяження речових прав на нерухоме майно, що набрало законної сили; 2) рішення державного виконавця щодо обтяження речових прав на нерухоме майно; 3) визначений законодавством документ, на якому нотаріусом вчинено напис про накладення заборони щодо відчуження нерухомого майна; 4) рішення органу місцевого самоврядування про віднесення об'єктів нерухомого майна до застарілого житлового фонду; 5) договір, укладений у порядку, визначеному законом, яким встановлюється обтяження речових прав на нерухоме майно, чи його дублікат; 6) закон, яким встановлено заборону на користування та/або розпорядження нерухомим майном; інші акти відповідних органів державної влади та посадових осіб згідно із законом (п. 75 Порядку).
Для проведення державної реєстрації обтяжень речових прав на нерухоме майно заявник, крім документа, що підтверджує виникнення, перехід та припинення обтяжень речових прав на нерухоме майно, подає копію документа, що посвідчує його особу (крім документа, що посвідчує посадову особу органу державної влади або органу місцевого самоврядування). У разі подання заяви особисто заінтересованою особою, крім документа, що зазначений в абзаці першому цього пункту, подається копія реєстраційного номера облікової картки платника податку, крім випадків, коли фізична особа через свої релігійні або інші переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку, офіційно повідомила про це відповідним органам державної влади та має відмітку в паспорті громадянина України. і У разі подання заяви уповноваженою особою, яка діє від імені фізичної особи, крім документа, що зазначений в абзаці першому цього пункту, подається копія документа, що посвідчує заінтересовану особу, та копія реєстраційного номера облікової картки платника податку такої особи, крім випадків, коли фізична особа через свої релігійні або інші переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податку, офіційно повідомила про це відповідним органам державної влади та має відмітку в паспорті громадянина України, (п. 76 Порядку).
Державна реєстрація припинення обтяжень речових прав на нерухоме майно у результаті зняття нотаріусом заборони проводиться нотаріусом, яким знято заборону (п. 78 Порядку).
У разі проведення державної реєстрації обтяжень речових прав на нерухоме майно примірники витягу з Державного реєстру прав надаються відповідно до вимог цього Порядку заявникові, власникові та іншому правонабувачеві нерухомого майна, речові права якого обтяжено (боржникові) (п. 80 Порядку).
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 9 Закону у виключній компетенції державного реєстратора знаходиться прийняття рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав.
Зняття обтяження Реєстраційною службою Харківського міського управління юстиції діючим законодавством України не передбачено.
Відповідно до ч. 4 ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або про відмову в такій реєстрації.
Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх і об'єднань у діяльність державного реєстратора, пов'язану з проведенням державної реєстрації прав, забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 30 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» дії або бездіяльність державного реєстратора можуть бути оскаржені до суду.
За своєю правовою природою, відповідно до норм чинного законодавства, повноваження Реєстраційної служби щодо державної реєстрації прав та їх обтяжень є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого державного органу.
Як випливає зі змісту Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № К(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим ч. 3 ст. 2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.
Завданнями адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Таким чином, позовні вимоги ТОВ «ХАРІСТКОМ» про зобов'язання Реєстраційну службу Харківського міського управління юстиції зняти обтяження, є формою втручання у дискреційні повноваження Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
Крім того, Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України "Про виконавче провадження" сторонами у виконавчому провадженні є стягувач і боржник.
Відповідно до ст. 50 Закону України "Про виконавче провадження" у разі закінчення виконавчого провадження, повернення виконавчою документа до суду або іншого органу (посадовій особі), який його видав, арешт, накладений на майно боржника, знімається, скасовуються інші вжиті державним виконавцем заходи примусового виконання рішення, а також провадяться інші дії, необхідні у зв'язку із завершенням виконавчого провадження.
У разі якщо у виконавчому провадженні державним виконавцем накладено арешт на майно боржника, у постанові про закінчення виконавчого провадження або повернення виконавчого документа до суду або іншого органу (посадовій особі), який його видав, державний виконавець зазначає про зняття арешту, накладеного на майно боржника.
За заявою боржника державний виконавець видає йому додаткові копії постанови, зазначеної в частині другій цієї статті, для їх пред'явлення до органу, що здійснює реєстрації майна або ведуть реєстр заборон на його відчуження, для зняття арешту, накладено на майно.
Як зазначалося вище, судом з'ясовано, що позивач до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції з заявами про зняття арешту не звертався.
Крім того суд зазначає, що ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Положеннями ст. 6 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Отже, у контексті з положеннями частини 1 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав особи в публічно-правових відносинах. При цьому захист прав, свобод та інтересів осіб передбачає наявність встановленого судом факту їх порушення.
Згідно з вимогами частини 1 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відтак, суд звертає увагу на те, що згідно з вищевказаними нормами права, особа має право звернутись до адміністративного суду з позовом лише у разі, якщо вона вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю відповідача (суб'єкта владних повноважень) порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин. При цьому, обставину дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів позивача має довести належними та допустимими доказами саме позивач. Задоволенню в адміністративному судочинстві підлягають лише ті вимоги, які відновлюють порушені права чи інтереси особи в сфері публічно-правових відносин.
Враховуючи вимоги Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає, що позивач повинен довести факт порушення його прав чи охоронюваних законом інтересів оскаржуваними діями (бездіяльністю) відповідачів.
Таким чином, виходячи з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, враховуючи те, що позивачем не доведено факту порушення його прав відповідачем, а судом не встановлено факту порушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача, суд приходить до висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 9, 11, 94, 159, 160- 163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ХАРІСТКОМ" до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції, третя особа: Дзержинський відділ державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції про визнання арешту недійсним та зобов'язання вчинити певні дії залишити без задоволення.
2. Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня її проголошення, у разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
3. Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
У повному обсязі постанова виготовлена 15.05.2015 р.
Суддя Рубан В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2015 |
Оприлюднено | 26.05.2015 |
Номер документу | 44288447 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Рубан В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні