ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Київської області
01032, м. Київ - 32, вул. С.Петлюри, 16тел. 239-72-81
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" травня 2015 р. Справа № 911/778/15
Господарський суд Київської області у складі судді Рябцевої О.О., розглянувши справу
за позовом Прокурора Яготинського району Київської області, Київська обл., м. Яготин, в інтересах держави
до Лемешівської сільської ради Яготинського району Київської області, Київська обл., Яготинський р-н, с. Лемешівка
Товариства з обмеженою відповідальністю "Яготин водопостачання", Київська обл., м. Яготин
про визнання рішення Лемешівської сільської ради незаконним та його скасування, визнання договору про передачу водопровідної мережі в технічну експлуатацію та обслуговування недійсним з моменту його укладення, визнання концесійного договору недійсним з моменту його укладення та зобов'язання повернути водопровідні мережі з інженерними комунікаціями та необхідним обладнанням
за участю представників:
від прокурора: Рудковський Б.Б. (розпорядження № 143 від 05.05.2015 р.);
від відповідача 1: не з'явився;
від відповідача 2: Лісовий А.В. (договір від 03.12.2014 р.);
Обставини справи:
Прокурор Яготинського району Київської області звернувся до господарського суду Київської області з позовом в інтересах держави до Лемешівської сільської ради Яготинського району Київської області (далі - відповідач 1) та товариства з обмеженою відповідальністю "Яготин водопостачання" (далі - відповідач 2) про визнання рішення Лемешівської сільської ради № 279-36-VI від 25.10.2013 р. про передачу в технічне обслуговування ТОВ "Яготин водопостачання" водогонів, що перебувають у комунальній власності територіальної громади Лемешівської сільської ради незаконним та його скасування, визнання договору № 1 від 01.11.2013 р. про передачу водопровідної мережі в технічну експлуатацію та обслуговування недійсним з моменту його укладення, визнання концесійного договору недійсним з моменту його укладення та зобов'язання повернути водопровідні мережі з інженерними комунікаціями та необхідним обладнанням вартістю 29475,00 грн.
Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор посилається на те, що прокуратурою Яготинського району під час здійснення нагляду за додержанням і застосуванням законів в діяльності Лемешівської сільської ради встановлено, що Лемешівською сільською радою прийнято рішення № 279-36-VI про передачу на обслуговування ТОВ "Яготин водопостачання" водогонів, що перебувають у комунальній власності територіальної громади Лемешівської сільської ради, на підставі якого між відповідачем 1 та відповідачем 2 було укладено договір № 1 від 01.11.2013 р. про передачу водопровідної мережі в технічну експлуатацію і обслуговування. На думку прокурора, передача відповідачем 1 вказаної водопровідної мережі в технічну експлуатацію відповідачу 2 для надання послуг з водопостачання споживачам могла бути здійсненна лише на умовах концесії та в порядку, визначеному Законами України «Про концесії» та «Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності», у зв'язку з чим прокурор просить суд вказане рішення відповідача 1 скасувати у судовому порядку. Також з огляду на те, що спірний договір № 1 від 01.11.2013 р. порушує публічний порядок та вчинений з метою, що суперечить інтересам держави і суспільства, прокурор просить суд зазначений договір визнати недійсним, а водопровідні мережі з інженерними комунікаціями та необхідним обладнанням повернути відповідачу 1.
Крім того прокурор зазначає, що концесійний договір, укладений між відповідачем 1 та відповідачем 2 про передачу на 5 років права експлуатації водогонів, водонапірних веж та свердловин с. Лемешівка з метою задоволення громадських потреб у сфері водопостачання за умови сплати концесійних платежів, тобто комунального майна вже переданого відповідачу 2 в технічну експлуатацію за договором № 1 від 01.11.2013 р., укладений всупереч ст. 9, 10 Закону України "Про концесії", ст. 8, 17 Закону України "Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності", договір спотворює конкуренцію у сфері надання об'єктів комунальної власності в концесію, порушує публічний порядок та вчинений з метою, що суперечить інтересам держави і суспільства, у зв'язку з чим прокурор просить суд визнати зазначений концесійний договір недійсним з моменту його укладення.
24.03.2015 р. до господарського суду Київської області від відповідача 2 надійшло клопотання про продовження терміну розгляду справи, до якого відповідачем додано рішення Лемешівської сільської ради Ягониського району Київської області № 365-48-VI від 05.03.2015 р. про відміну рішення тридцять шостої сесії шостого скликання від 25.10.2013 р. в частині «Про передачу на технічне обслуговування ТОВ «Яготин водопостачання» водогонів, що перебувають у комунальній власності територіальної громади сільської ради», акт прийому-передачі водопровідної мережі від 05.03.2015 р., угода про розірвання договору № 1 від 05.03.2015 р., рішення Лемешівської сільської ради Ягониського району Київської області № 366-48-VI від 05.03.2015 р. про створення комісії щодо проведення конкурсу на обслуговування та передачу водопровідних мереж згідно Закону України «Про концесію».
29.04.2015р. до господарського суду Київської області від прокуратури надійшло клопотання № 1068 від 27.04.2015 р., в якому прокурор зазначає, що в п. 4 прохальної частини позовної заяви допущена технічна помилка, через яку не було вказано дату оспорюваного договору, у зв'язку з чим прокурор просить суд п. 4 прохальної частини позовної заяви вважати вірним в наступній редакції: "Визнати концесійний договір від 01.01.2014р., укладений між Лемешівською сільською радою та ТОВ "Яготин водопостачання", недійсним з моменту його укладення".
Прокурор в судових засіданнях 24.03.2015 р., 16.04.2015 р., 29.04.2015 р. та 12.05.2015 р. позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача 1 в судові засідання 24.03.2015 р., 16.04.2015 р., 29.04.2015 р. та 12.05.2015 р. не з'явився, хоча про час та місце судових засідань відповідач 1 був повідомлений належним чином, що підтверджується наявними в матеріалах справи рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень № 46748318, 48913146, 48849910 та 48844055. Відповідач 1 відзив на позов до суду не надіслав, вимоги ухвал суду не виконав, про причини неявки суд не повідомив.
Представники відповідача 2 в судових засіданнях 24.03.2015 р., 16.04.2015 р., 29.04.2015 р. та 12.05.2015 р. позов визнали.
Відповідно до ст. 75 ГПК України в разі якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, заслухавши пояснення прокурора та представників відповідача 2, суд
ВСТАНОВИВ:
25.10.2013 р. Лемешівською сільською радою Яготинського району Київської області прийнято рішення № 279-36-VI «Про передачу на технічне обслуговування ТОВ «Яготин водопостачання» водогонів, що перебувають у комунальній власності територіальної громади Лемешівської сільської ради», відповідно до якого вирішено передати на технічне обслуговування водопровідні мережі, що перебувають у комунальній власності територіальної громади Лемешівської сільської ради з 01.11.2013 р., ТОВ «Яготин водопостачання».
На підставі вказаного рішення 01.11.2013 р. між відповідачем 1 та відповідачем 2 укладено договір № 1 про передачу водопровідної мережі в технічну експлуатацію та обслуговування.
Обґрунтовуючи правові підстави звернення до суду з даним позовом, прокурор посилається на ст. 121 Конституції України та ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру" та зазначає, що оспорювані рішення та договори порушують публічний порядок та інтереси держави щодо розпорядження комунальною власністю за законом.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду (ч. 5 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
При цьому, в п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначена виключна компетенція місцевих рад щодо реалізації права комунальної власності, серед яких вирішення виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради питання про надання у концесію об'єктів права комунальної власності.
Статтею 1 Закону України "Про концесії" визначено, що концесія - надання з метою задоволення громадських потреб уповноваженим органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування на підставі концесійного договору на платній та строковій основі юридичній або фізичній особі (суб'єкту підприємницької діяльності) права на створення (будівництво) та (або) управління (експлуатацію) об'єкта концесії (строкове платне володіння), за умови взяття суб'єктом підприємницької діяльності (концесіонером) на себе зобов'язань по створенню (будівництву) та (або) управлінню (експлуатації) об'єктом концесії, майнової відповідальності та можливого підприємницького ризику.
Відповідно до абз. 2 ч. 2 ст. 3 Закону України "Про концесії", у концесію можуть надаватися об'єкти права державної чи комунальної власності, які використовуються для здійснення діяльності у таких сферах господарської діяльності (крім видів підприємницької діяльності, які відповідно до законодавства можуть здійснюватися виключно державними підприємствами і об'єднаннями) - водопостачання та водовідведення у порядку, визначеному Законом України "Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності", забезпечення функціонування зрошувальних і осушувальних систем.
Відповідно до ч. 2, 4 ст. 6 Закону України "Про концесії" затвердження переліку об'єктів права комунальної власності, які можуть надаватися в концесію, здійснюється виключно на пленарних засіданнях відповідних рад. Рішення про надання концесії на об'єкт права комунальної власності за результатами концесійного конкурсу приймає уповноважений орган місцевого самоврядування.
Згідно ч. 4 ст. 5 Закону України "Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності" у разі прийняття відповідною радою, визначеною статтею 3 цього Закону, рішення про пропозицію передачі в оренду чи концесію об'єкта у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебуває у комунальній власності, здійснюється організаційно-технічна підготовка цього об'єкта до передачі відповідно в оренду чи концесію. Після завершення такої підготовки оголошується конкурс на право отримання об'єкта в оренду чи концесію.
Таким чином, передача Лемешівською сільською радою вказаної водопровідної мережі в технічну експлуатацію ТОВ "Яготин водопостачання" для надання послуг з водопостачання споживачам могла бути здійснена лише на умовах концесії та в порядку, визначеному Законами України "Про концесії" та "Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності".
Відповідно до ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Згідно ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутись до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути припинення правовідношення, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, їхніх посадових і службових осіб.
Частиною 1 статті 21 ЦК України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Таким чином, рішення Лемешівської сільської ради № 279-36-VI від 25.10.2013 р. про передачу на технічне обслуговування ТОВ "Яготин водопостачання" водогонів, що перебувають в комунальній власності територіальної громади Лемешівської сільської ради прийняте з порушенням вищевказаних вимог Закону і суперечить ст. 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, у зв'язку з чим зазначене рішення підлягає визнанню незаконним та скасуванню.
Розглядаючи позовну вимогу про визнання недійсним з моменту його укладення договору № 1 від 01.11.2013р. про передачу водопровідної мережі в технічну експлуатацію та обслуговування, судом встановлено наступне.
01.11.2013 р. між Лемешівською сільською радою (замовник) та товариством з обмеженою відповідальністю "Яготин водопостачання" (підрядник) було укладено договір № 1 про передачу водопровідної мережі в технічну експлуатацію та обслуговування (договір обслуговування), відповідно до умов якого замовник передає, а підрядник приймає в технічну експлуатацію та обслуговування водопровідні мережі з інженерними комунікаціями та необхідним обладнанням (далі за текстом об'єкт експлуатації) (п. 1.1. договору обслуговування).
Згідно з п. 1.2. договору обслуговування основні фонди, що передаються підряднику в технічну експлуатацію, вказані в акті прийому-передачі, який додається до даного договору.
Метою договору є технічна експлуатація та обслуговування об'єктів за прямим господарським призначенням та відпуск води громадянам евакуйованим та потерпілим від аварії на ЧАЕС та іншим споживачам (п. 2.1. договору обслуговування).
Відповідно до п. 4.1. договору обслуговування об'єкти експлуатації вважаються переданими замовнику з моменту підписання даного договору та акта прийому-передачі.
Згідно з п. 4.2. договору обслуговування строк дії договору один рік, по закінченні терміну дії якщо, одна із сторін не заявила про розірвання договору, він автоматично продовжується на новий термін.
25.11.2013 р. сторонами підписано акт прийому-передачі водопровідної мережі в технічну експлуатацію та обслуговування ТОВ "Яготин водопостачання" згідно рішення сесії Лемешівської сільської ради № 279-36-VI від 25.10.2013 р., відповідно до якого Лемешівською сільською радою було передано в технічну експлуатацію та обслуговування ТОВ "Яготин водопостачання" водопровідні мережі з інженерними комунікаціями та необхідним обладнанням, а саме: основні засоби на суму 27767,00 грн., малоцінні та швидкозношувані предмети на суму 1708,00 грн., дебіторську заборгованість на суму 2407,50 грн. та кредиторську заборгованість на суму 218,30 грн.
За умовами пунктів 3, 6, 7 договору обслуговування відповідачем 1 було передано за актом прийому-передачі в технічну експлуатацію комунальне майно для використання за цільовим призначенням, а саме для надання послуг з водопостачання бюджетним організаціям, населенню, іншим організаціям, установам, підприємствам за окремими договорами, з отриманням плати з водокористувачів, тобто для здійснення господарської діяльності з водопостачання з метою отримання прибутку.
Водночас, у договорі обслуговування сторони визначили свій правовий статус в якості замовника та підрядника, що є характерною особливістю договору підряду.
Проте, зазначений договір не відповідає положенням ЦК України про підряд.
Відповідно до ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Всупереч вимогам Законів України "Про концесії", "Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності" сторонами при укладенні договору не дотримано конкурсного порядку щодо передачі вказаного майна в концесію, не дотримано обов'язку обов'язкової державної реєстрації та нотаріального посвідчення вказаного договору.
Відповідно до вимог ч. 1, 3 ст. 215 ЦК України, підставою для недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
У відповідності до ч. 1 ст. 216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.
Згідно частини першої ст. 236 ЦК України нікчемний правочин або правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення.
Таким чином, договір № 1 від 01.11.2013 р., укладений між Лемешівською сільською радою та ТОВ "Яготин водопостачання" про передачу водопровідної мережі в технічну експлуатацію та обслуговування на підставі рішення, що прийняте з порушенням вимог Закону, є таким, що суперечить актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, підлягає визнанню недійсним.
Розглядаючи позовну вимогу про визнання недійсним концесійного договору від 01.01.2014 р., судом встановлено наступне.
01.01.2014 р. між Лемешівською сільською радою (концесієдавець) та ТОВ «Яготин водопостачання» (концесіонер) було укладено типовий концесійний договір (концесійний договір).
Згідно п. 1 концесійного договору концесієдавець надає на п'ять років концесіонеру право експлуатації з метою задоволення громадських потреб у сфері водопостачання за умови сплати концесійних платежів та виконання інших умов цього договору.
В пункті 2 концесійного договору зазначено, що об'єктом концесії за цим договором є водогін, водонапірні вежі, свердловини с. Лемешвіка.
До зазначеного концесійного договору сторонами підписано акт прийому-передачі водопровідної мережі, відповідно до якого Лемешівська сільська рада згідно концесійного договору передає, а ТОВ "Яготин водопостачання" отримує водопровідні мережі з інженерними комунікаціями та необхідним обладнанням, а саме основні засоби на суму 27767,00 грн.; малоцінні та швидкозношувані предмети на суму 1708,00 грн.
Стаття 3 Закону України "Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності" передбачає обов'язок прийняття уповноваженим органом (в даному випадку Лемешівською сільською радою) рішення про передачу комунального майна в концесію, проте в порушення вказаного припису відповідачем 1 такого рішення не приймалося.
Згідно з ч. 1 ст. 9 Закону України "Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності" договори оренди об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності, укладені на строк більш як три роки, а також договори концесії таких об'єктів незалежно від строку, на який вони укладені, підлягають нотаріальному посвідченню у встановленому порядку.
Враховуючи вищевикладене, концесійний договір, укладений між Лемешівською сільською радою та ТОВ «Яготин водопостачання», не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки був укладений з порушенням наведених вище вимог Законів України "Про концесії", "Про особливості передачі в оренду чи концесію об'єктів у сферах теплопостачання, водопостачання та водовідведення, що перебувають у комунальній власності", а саме, сторонами при укладенні договору не дотримано конкурсного порядку щодо передачі вказаного майна в концесію, не дотримано обов'язкової державної реєстрації та нотаріального посвідчення вказаного договору, уповноваженим органом не приймалося рішення щодо передачі майна в концесію.
За таких обставин, укладений між відповідачем 1 та відповідачем 2 концесійний договір від 01.01.2014 р. є таким, що суперечить актам цивільного законодавства а також інтересам держави і суспільства, а отже підлягає визнанню недійсним.
Розглядаючи позовну вимогу про зобов'язання відповідача 2 повернути відповідачу 1 водопровідні мережі з інженерними комунікаціями та необхідним обладнанням вартістю 29475,00 грн. судом встановлено наступне.
Як вбачається з наданого представниками відповідача 2 акта прийому-передачі водопровідної мережі від 05.03.2015 р., ТОВ «Яготин водопостачання» передало, а Лемешівська сільська рада отримала водопровідні мережі з інженерними комунікаціями та необхідним обладнанням, отримані згідно договору від 01.11.2013 р. та концесійного договору від 01.01.2014 р., а саме основні засоби на суму 27767,00 грн. і малоцінні та швидкозношувані предмети на суму 1708,00 грн. загальною вартістю 29475,00 грн.
Отже, відповідачем 2 після порушення провадження у справі за договором № 1 від 01.11.2013 р. про передачу водопровідної мережі в технічну експлуатацію та обслуговування і за концесійним договором від 01.01.2014 р. було повернуто відповідачу 1 водопровідні мережі з інженерними комунікаціями та необхідним обладнанням загальною вартістю 29475,00 грн., в зв'язку з чим провадження у справі в частині позовної вимоги про зобов'язання відповідача 2 повернути відповідачу 1 водопровідні мережі з інженерними комунікаціями та необхідним обладнанням вартістю 29475,00 грн. підлягає припиненню на підставі п. 1-1 ч. 1 ст. 80 ГПК України, оскільки відсутній предмет спору.
Оскільки позов поданий прокурором, який звільнений від сплати судового збору, а спір виник внаслідок неправильних дій відповідача 1, то судовий збір за задоволені позовні вимоги відповідно до ч.ч. 1, 2, 3 статті 49 ГПК України підлягає стягненню з відповідача 1 в доход Державного бюджету України.
Керуючись ст. 124 Конституції України, ст.ст. 44, 49, 80, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати незаконним та скасувати рішення Лемешівської сільської ради № 279-36-VI від 25.10.2013 р. "Про передачу на технічне обслуговування ТОВ "Яготин водопостачання" водогонів, що перебувають у комунальній власності територіальної громади Лемешівської сільської ради".
3. Визнати недійсним договір № 1 від 01.11.2013 р. про передачу водопровідної мережі в технічну експлуатацію та обслуговування, укладений між Лемешівською сільською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Яготин водопостачання".
4. Визнати недійсним концесійний договір від 01.01.2014 р., укладений між Лемешівською сільською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Яготин водопостачання".
5. Провадження у справі в частині позовної вимоги про зобов'язання ТОВ "Яготин водопостачання" повернути Лемешівській сільській раді водопровідні мережі з інженерними комунікаціями та необхідним обладнанням с. Лемешівка вартістю 29475,00 грн. припинити.
6. Стягнути з Лемешівської сільської ради (07730, Київська обл., Яготинський р-н, с. Лемешівка, вул. Центральна, буд. 64, код 04360385) в доход Державного бюджету України 1218,00 грн. (одну тисячу двісті вісімнадцять грн. 00 коп.) судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Суддя О.О. Рябцева
Рішення підписано 21.05.2015 р.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2015 |
Оприлюднено | 26.05.2015 |
Номер документу | 44291364 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Рябцева О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні