Рішення
від 21.05.2015 по справі 580/1843/14-ц
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №580/1843/14-ц Головуючий у суді у 1 інстанції - Бакланов Р. В. Номер провадження 22-ц/788/872/15 Суддя-доповідач - Хвостик С. Г. Категорія - 53

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 травня 2015 року колегія суддів судової палати у цивільних справах Апеляційного суду Сумської області в складі:

головуючого-судді - Хвостика С. Г.,

суддів - Лузан Л. В. , Собини О. І.

з участю секретаря судового засідання - Пархоменко А.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Апеляційного суду Сумської області апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України в м. Лебедині та Лебединському районі

на рішення Лебединського районного суду Сумської області від 14 листопада 2014 року

в цивільній справі за позовом представника ОСОБА_3 - ОСОБА_4 до Публічного акціонерного товариства «Лебединський автотранс 15942», третя особа: управління Пенсійного фонду України в м. Лебедині та Лебединському районі, про зобов'язання вчинити певні дії, -

в с т а н о в и л а:

У жовтні 2014 року представник ОСОБА_3 - ОСОБА_4 звернувся до суду з вказаним позовом, який в подальшому уточнив, мотивуючи вимоги тим, що перебуваючи у 1987 році в трудових відносинах з Лебединським автотранспортним підприємством 15942, правонаступником якого є ПАТ «Лебединський автотранс 15942» позивач за період часу з 03 жовтня по 31 жовтня був відряджений підприємством для участі в ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. На даний час він має статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи 1 категорії, а також 2 групу інвалідності, у зв'язку з чим перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в м. Лебедині та Лебединському районі, як отримувач пенсії по інвалідності, захворювання якого пов'язане з роботою по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

Пенсія йому призначена, виходячи із заробітку за період роботи в зоні відчуження згідно наданої ним довідки про заробітну плату, яку він у 2008 році отримав від відповідача.

22 липня 2014 року він звернувся до відповідача з проханням видати йому нову довідку про заробітну плату за час роботи в зоні відчуження, при обрахуванні якої необхідно збільшити на 100% тарифну ставку з урахуванням збільшеної кратності по оплаті праці, а також врахувати премію у розмірі 60% від тарифної ставки.

Однак, вказане звернення залишилось без задоволення.

Посилаючись на те, що дії відповідача із зазначеного приводу є протиправними та такими, що порушують право позивача на гідну оплату праці, а також на порушення його права на перерахунок пенсії відповідно до ч. 1 ст. 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали від наслідків Чорнобильської катастрофи», тобто на призначення пенсії, виходячи із заробітної плати, одержаної за роботу в зоні відчуження у розмірі відшкодування фактичних витрат, тому позивач просив суд зобов'язати відповідача здійснити перерахунок його заробітної плати за роботу в зоні відчуження, а саме: з урахуванням збільшення на 100% тарифної ставки з врахуванням відповідної кратності оплати праці та на 60% премії від тарифної ставки, а також зобов'язати відповідача видати нову довідку про заробітну плату встановленого зразка за період виконання ОСОБА_3 робіт по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС з 03 жовтня 1987 року по 31 жовтня 1987 року.

Рішенням Лебединського районного суду Сумської області від 14 листопада 2014 року задоволено позов представника ОСОБА_3 - ОСОБА_4 в повному обсязі.

Зобов'язано Публічне акціонерне товариство «Лебединський автотранс 15942» здійснити перерахунок заробітної плати ОСОБА_3 за роботу в зоні відчуження з 03 жовтня 1987 року по 31 жовтня 1987 року, а саме: збільшити на 100% тарифну ставку з урахуванням відповідної кратності оплати праці та на 60% премії тарифної ставки.

Зобов'язано Публічне акціонерне товариство «Лебединський автотранс 15942» надати довідку про заробітну плату встановленого зразка за період виконання ОСОБА_3 робіт по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС з 03 жовтня 1987 року по 31 жовтня 1987 року.

Стягнуто з Публічного акціонерного товариства «Лебединський автотранс 15942» на користь держави судовий збір у розмірі 243 грн. 60 коп. до державного бюджету Лебединського району.

Вказане рішення суду третя особа управління Пенсійного фонду України в м. Лебедині та Лебединському районі оскаржило в апеляційному порядку.

В апеляційній скарзі управління, посилаючись на неповне з'ясування судом першої інстанції обставин справи, порушення норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_3

В доводах апеляційної скарги зазначається, що позивачу видавалась відповідна довідка встановленого зразка, до якої була включена заробітна плата за роботу в зоні відчуження з урахуванням всіх необхідних показників. Підстави ж для перерахунку заробітної плати позивача за вказаний ним період і, відповідно, для видачі нової довідки про заробітну плату, відсутні.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника третьої особи управління Пенсійного фонду України в м. Лебедині та Лебединському районі Лукавенко І.І. про задоволення апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, та вимог, заявлених у суді першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та з матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_3 у 1987 році працював водієм у Лебединському автотранспортному підприємстві, правонаступником якого є ПАТ «Лебединський автотранс 15942» (а.с.8).

Під час роботи за період з 03 жовтня по 31 жовтня він був відряджений підприємством в зону відчуження Чорнобильської АЕС для участі в ліквідації наслідків аварії, за що йому була нарахована та виплачена заробітна плата (а.с.8, 11, 12).

На даний час позивач відноситься до 1 категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи і йому встановлена друга група інвалідності по причині захворювання, пов'язаного з роботами по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 з вкладкою НОМЕР_2 та копією довідки до акта огляду МСЕК серії АС № 019237 (а.с.7, 9, 10).

На звернення позивача до ПАТ «Лебединський автотранс 15942» з проханням провести перерахунок заробітної плати за період з 03 жовтня 1987 року по 31 жовтня 1987 року з підвищенням її на 100 % тарифної ставки, з урахуванням відповідної кратності оплати праці, та на 60 % премії тарифної ставки, йому було відмовлено у зв'язку з відсутністю для цього підстав (а.с.17-18, 19).

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що за нормами законодавства, які розповсюджуються на спірні правовідносини, права позивача є порушеними, а його позовні вимоги - обґрунтованими.

Однак, з такими висновками суду першої інстанції колегія суддів погодитись не може з наступних підстав.

Посилаючись на постанову ЦК КПРС, Президії ВР СРСР, РМ СРСР і ВЦРПС від 07 травня 1986 року № 524-156, постанову РМ УРСР від 08 травня 1986 року № 168-5 та постанову РМ СРСР і ВЦРПС від 05 червня 1986 року № 665-195, як на підставу для задоволення позову, суд першої інстанції не звернув увагу на те, що першими двома постановами керівникам підприємств і організацій надавалося саме право проводити оплату праці працівників, безпосередньо зайнятих на роботах з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, по збільшених до 100 % тарифних ставках і посадових окладах, конкретний розмір яких мав установлюватися з урахуванням складності й терміновості виконуваних робіт.

Звідси слідує, що ці норми щодо підвищення зарплати не були імперативними і не могли застосовуватися відносно всіх без виключення учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

Про аналогічне йдеться і в розпорядженні Ради Міністрів СРСР від 17 травня 1986 року № 964-рс «Про виділення Міненерго СРСР додаткового фонду заробітної плати», що продубльовано і в постанові Ради Міністрів Української РСР та Української республіканської ради професійних спілок «Про умови оплати праці та матеріального забезпечення робітників підприємств, організацій та установ, що зайняті на роботах, пов'язаних з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та запобіганням забрудненню навколишнього середовища» від 10 червня 1986 року № 207-7, про надання дозволу керівникам, при погодженні з головою урядової комісії, проводити у виключних випадках оплату праці робітників, зайнятих на роботах по ліквідації аварії на ЧАЕС, в ІІІ зоні небезпеки - у п'ятикратному розмірі у порівнянні з встановленими діючим законодавством нормами, по ІІ зоні - в чотирьохкратному розмірі і в І зоні - у трьохкратному розмірі.

Третя ж із перелічених вище постанов лише розширила коло осіб, на яких мала розповсюджуватися дія постанови від 07 травня 1986 року № 524-156, та теж надавала право керівникам міністерств і відомств та їх заступникам проводити оплату праці працівників, зайнятих на роботах по ліквідації наслідків аварії у відповідних зонах небезпеки, в розмірах, передбачених розпорядженням РМ СРСР від 17 травня 1986 року № 964 рс.

Пункт 4 постанови від 05 червня 1986 року № 665-195 передбачав установлення працівникам підприємств, організацій і установ, виконуючим роботи, пов'язані з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і попередженням забруднення навколишнього середовища, додаткову оплату праці за роботу в нічний час в розмірі 35 процентів погодинної тарифної ставки (окладу) за кожний час роботи в нічний час і максимальний розмір премії - 60 відсотків тарифної ставки (окладу) на місяць. Про це йшлося і в п. 4 постанови РМ УРСР і УРРПС від 10 червня 1986 року № 207-7.

Щодо цього виду оплати праці, який мав заохочувальний характер, то Міністерство соціальної політики України у листі від 16 липня 2013 року № 1119/20/132-13, який за теорією права, теж є одним із його джерел, зазначило, що за нормами постанови Держкомпраці СРСР і Секретаріату ВЦРПС від 07 травня 1986 року № 153/10-43 премія за роботу працівника в зоні ЧАЕС виплачувалася відповідно до діючого на підприємстві (в організації) положення про преміювання. Оскільки розмір премії встановлювався для кожного працівника окремо, - для підвищення їхнього розміру на 60 відсотків всім працівникам підстав немає.

Якщо ж розрахунки не було проведено своєчасно, донарахування провадяться при наявності табеля обліку робочого часу (в оригіналі) за період роботи в зоні відчуження, завіреного підприємством, установою чи організацією, що відповідали за проведення конкретних робіт в зоні відчуження, чи іншого документу первинного бухгалтерського обліку, складеного у рік виконання робіт, пов'язаних з ліквідацією наслідків аварії на ЧАЕС.

Як зазначено у ст. 15 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», видача довідок про період роботи (служби) по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а також на територіях радіоактивного забруднення, про заробітну плату за цей період здійснюється підприємствами, установами та організаціями (військкоматами).

Згідно з ч. 2 ст. 101 Закону України «Про пенсійне забезпечення» підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.

З наведеного слідує, що всупереч вимогам ст.ст.58, 59, 60 ЦПК України позивач не надав належних і допустимих доказів для підтвердження обставин, на які він посилався, як на підставу своїх вимог.

Зокрема, він не довів того, що під час роботи з ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС у нього у встановленому законом порядку виникло право на отримання збільшеної на 100 % тарифної ставки, з урахуванням відповідної кратності оплати праці, та премії у розмірі 60 % тарифної ставки.

За таких умов колегія суддів не може визнати право позивача, за захистом якого він звернувся до суду, порушеним.

З урахуванням зазначеного, коли суд першої інстанції ухвалив рішення про задоволення позову з порушенням норм матеріального і процесуального права, його висновки не відповідають обставинам справи, тому рішення необхідно скасувати і ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Отже, апеляційна скарга підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст.307 ч.1 п.2, 309 ч.1 п.п.3,4, 314 ч.2, 316 ЦПК України, колегія суддів, -

в и р і ш и л а:

Апеляційну скаргу управління Пенсійного фонду України в м. Лебедині та Лебединському районі задовольнити.

Рішення Лебединського районного суду Сумської області від 14 листопада 2014 року в даній справі скасувати і ухвалити нове рішення, яким відмовити ОСОБА_3 у задоволенні позовних вимог до Публічного акціонерного товариства «Лебединський автотранс 15942», третя особа: управління Пенсійного фонду України в м. Лебедині та Лебединському районі, про зобов'язання вчинити певні дії.

Рішення набирає законної сили з моменту його проголошення і з цього часу може бути оскаржено в касаційному порядку протягом двадцяти днів до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ.

Головуючий -

Судді -

СудАпеляційний суд Сумської області
Дата ухвалення рішення21.05.2015
Оприлюднено27.05.2015
Номер документу44334221
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —580/1843/14-ц

Ухвала від 03.11.2014

Цивільне

Лебединський районний суд Сумської області

Бакланов Р. В.

Ухвала від 20.10.2014

Цивільне

Лебединський районний суд Сумської області

Бакланов Р. В.

Рішення від 21.05.2015

Цивільне

Апеляційний суд Сумської області

Хвостик С. Г.

Ухвала від 28.04.2015

Цивільне

Апеляційний суд Сумської області

Хвостик С. Г.

Рішення від 14.11.2014

Цивільне

Лебединський районний суд Сумської області

Бакланов Р. В.

Рішення від 14.11.2014

Цивільне

Лебединський районний суд Сумської області

Бакланов Р. В.

Ухвала від 10.10.2014

Цивільне

Лебединський районний суд Сумської області

Бакланов Р. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні