cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"21" травня 2015 р.Справа № 916/1174/15-г
За позовом Прокурор Іванівського району Одеської області; в інтересах держави в особі, якою є Український державний фонд підтримки фермерських господарств; в особі, якою є Одеське відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств;
до відповідача Фермерське господарство "Агросвіт-2008"
про стягнення 150000грн.
Суддя Гуляк Г.І.
Представники:
Від позивача: Озерова О.Д. - пред. прокуратури, Афанасьєв М.Г. - за дорученням;
Від відповідача: Кисляк В.І., Бельбек І.Ю. - за дорученням;
Суть спору: 23 березня 2015 року прокурор Іванівського району Одеської області в інтересах держави в особі, якою є Український державний фонд підтримки фермерських господарств; в особі, якою є Одеське відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до відповідача Фермерського господарства "Агросвіт-2008" про стягнення 150 000 гривень.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 23 березня 2015 року за вказаним позовом порушено провадження з призначенням справи до розгляду у відкритому судовому засіданні.
21.05.2015 року представник відповідача надав відзив на позовну заяву, в якому вимоги позивача щодо стягнення 150 000 гривень визнає повністю та просить суд надати відстрочку виконання рішення суду до 1 січня 2016 року.
Відзив залучено до матеріалів справи та розглянуто клопотання про відстрочку, в задоволенні якого відмовлено.
Представник прокуратури у судове засідання з'явився, позов підтримує та просить суд стягнути з відповідача 150 000 гривень.
Представник позивача у судове засідання з'явився, позов підтримує.
Представник відповідача у судове засідання з'явився, проти позову не заперечує.
21 травня 2015 року у судовому засіданні після повернення з нарадчої кімнати було проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду в порядку статті 85 ГПК України.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд встановив:
Між Одеським відділенням Українського державного фонду підтримки фермерських господарств та Фермерським господарством "Агросвіт-2008" 05 червня 2008 року було укладено договір №5 (далі Договір) про надання фінансової підтримки фермерському господарству, відповідно до умов якого Укрдержфонд підтримки фермерських господарств (Одеське відділення) зобов'язується надати фінансову підтримку (допомогу) на поворотній основі фермерському господарству "Агросвіт-2008" в сумі 150 000 грн., а фермерське господарство зобов'язується використати її за цільовим призначенням і повернути фінансову підтримку (допомогу) у визначений даним договором строк.
Згідно з п. 3.2.1. Договору фінансова підтримка надається у безготівковому порядку платіжним дорученням шляхом переказу зазначену в договорі суму фінансової підтримки (допомоги) на поворотній основі на поточний рахунок фермерського господарства, відкритий у банківській установі.
Пунктом 3.4.2. договору визначено, що фермерське господарство зобов'язане повернути кошти фінансової підтримки (допомоги) на поворотній основі Укрдержфонду фонду підтримки фермерських господарств (Одеському відділенню) згідно з встановленим графіком, а саме: до 01 червня 2013 - у сумі 150 000 грн..
Платіжним дорученням №5 від 10 червня 2007 Одеське відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств перерахувало на рахунок фермерського господарства "Агросвіт-2008" 150 000 грн. фінансової підтримки, чим виконало свої зобов'язання по договору у повному обсязі.
Відповідно до п.2 Договору фермерське господарство зобов'язувалось використати фінансову підтримку на поновлення обігових коштів та, відповідно до п.3.4.2 договору, повернути кошти фінансової допомоги в повному обсязі у строк до 01 червня 2013 року у сумі 150 000 гривень. Однак, відповідачем отриманні кошти у встановлений строк не повернуто.
Одеське відділення Укрдержфонду підтримки фермерських господарств направило фермерському господарству «Агросвіт-2008» претензію № 015/53 від 27 червня 2013 року та претензію № 015/181 від 24 вересня 2014 року, з вимогами повернути Укрдержфонду підтримки фермерських господарств в особі Одеського відділення Укрдержфонду підтримки фермерських господарств кошти фінансової допомоги, які залишились без відповіді та задоволення.
Між тим відповідно до пункту договору 3.1.3 договору, для забезпечення договору про надання фінансової підтримки на поворотній основі до його укладання підтвердження гарантії повернення коштів було заставлено наступні об'єкти:
Трактор МТЗ - 80 (1995 року випуску), реєстраційний №69-49ОП;
Трактор колісний Т-150К,1993 року випуску, реєстраційний №120-10ОК;
Комбайн СК-5,М 1,1991 року випуску, реєстраційний №120-11ОК;
Трактор МТЗ-82,1996 року випуску, реєстраційний №69-50 ОП;
Трактор Т-40, 1990 року випуску, реєстраційний №120-08ОК;
Борона дискова БДП-6,3.
Вартість застави відповідно до договору становить -227369,00 грн.(двісті двадцять сім тисяч триста шістдесят дев'ять грн. 00 коп.).
Пунктом 5 Постанови КМУ від 25.08.2004 № 1102 «Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам» встановлено, що Фінансова підтримка на конкурсних засадах на поворотній основі надається у розмірі, що не перевищує 250 тис. гривень, із забезпеченням виконання зобов'язання щодо повернення бюджетних коштів :новоствореним фермерським господарствам та фермерським господарствам з відокремленими фермерськими садибами, фермерським господарствам, які провадять господарську діяльність та розташовані у гірських населених пунктах, на поліських територіях, - строком від трьох до п'яти років для виробництва, переробки і збуту виробленої продукції, провадження виробничої діяльності; іншим фермерським господарствам - строком до п'яти років для придбання техніки, обладнання, поновлення обігових коштів, виробництва та переробки сільськогосподарської продукції, будівництва та реконструкції виробничих і невиробничих приміщень, у тому числі житлових (загальною площею не більш як 125 кв. метрів), для закладення багаторічних насаджень, розвитку кредитної та обслуговуючої кооперації, у тому числі для сплати пайових внесків до пайових фондів сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів, утворених фермерськими господарствами самостійно або разом з членами особистих селянських господарств, зрошення та меліорації земель.
Невиконання зобов'язань по Договору про надання фінансової підтримки фермерському господарству «Агросвіт-2008» спричинило збитки державі, оскільки Український державний фонд підтримки фермерських господарств є бюджетною установою, яка виконує функції з реалізації державної політики щодо фінансової підтримки, становлення та розвитку фермерських господарств. Також, неповернення бюджетних коштів фермерським господарством «Агросвіт-2008» перешкоджає формуванню Державного бюджету України, зокрема абз.3 п.3 ст. 30 Бюджетного Кодексу України формування спеціального фонду Державного бюджету України у частині кредитування є повернення кредитів, наданих з Державного бюджету України фермерським господарствам.
Відповідач в свою чергу проти вимог щодо стягнення 150 000 гривень не заперечує, погоджується сплатити.
Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.
Згідно зі статтею 121 Конституції України одним із завдань прокуратури України є
представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.
Відповідно до статті 20 Закону України "Про прокуратуру" при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право, зокрема, звертатись до суду, з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненій прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.
Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб. Підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.
Згідно частини 1 статті 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовними заявами, зокрема, прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Відповідно до положень частини третьої цієї статті прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Згідно з ст.1 ГПК України, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням. У випадках, передбачених законодавчими актами України, до господарського суду мають право також звертатися державні та інші органи, фізичні особи, що не є суб'єктами підприємницької діяльності.
Господарський суд порушує справи за позовними заявами: підприємств та організацій, які звертаються до господарського суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів; державних та інших органів, які звертаються до господарського суду у випадках, передбачених законодавчими актами України; прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави, відповідно до ст. 2 ГПК України.
Бюджетним Кодексом України встановлено, що у разі надання кредитів з бюджету у позичальників виникає заборгованість перед бюджетом.
Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки, й серед підстав виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, передбачає договори та інші право чини.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 83 від 27.06.91 з метою забезпечення реалізації державної політики підтримки селянських (фермерських) господарств та створення фінансових умов для становлення та розвитку приватного фермерського сектору економіки в Україні утворено Український Фонд підтримки селянських (фермерських) господарств.
Відповідно до ст. 10 Закону України «Про фермерське господарство» Український державний фонд підтримки фермерських господарств є державною бюджетною установою, яка виконує функції з реалізації державної політики щодо фінансової підтримки становлення і розвитку фермерських господарств, діє на основі Статуту, який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики.
Відповідно до ст.526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або Законом (ст. 525 Цивільного кодексу України).
Статтею 629 Цивільного кодексу України встановлено, що договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Відповідно до вимог ст. 509 ЦК України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу. Зобов'язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.
Згідно ч. 1 ст. 530 ЦК України, якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Частиною 1 статті 625 ЦК України встановлено, що боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов'язання.
Згідно ч. 1 ст. 612 ЦК України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Відповідно до вимог ст.ст. 32, 33 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. При цьому, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Приймаючи до уваги вищевикладене, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для задоволення позовних вимог прокурора .
Рішення прийнято на підставі наданих сторонами доказів, оскільки згідно із ст.33, 38 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона: повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень; самостійно визначити і надати суду ті докази на підтвердження своїх доводів, які вважає необхідними, належними і достатніми. Докази витребуються судом у ході розгляду справи лише у разі подання відповідного клопотання - на суд не покладено обов'язку вказувати стороні, які докази вона повинна подати на підтвердження свої вимог чи заперечень, або проводити розшук тих чи інших доказів з власної ініціативи.
При цьому суд приймає до уваги строк розгляду справи, достатність часу у будь-якої із сторін для надання доказів на підтвердження власних доводів, для спростування обставин чи доводів протилежної сторони та для подання суду клопотання про витребування таких доказів у інших осіб.
За приписами ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Відповідно до ст.44, 49 ГПК України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача у справі.
Керуючись ст.ст. 32,33,34,38,43,44,49,82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд,
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Фермерського господарства „Агросвіт-2008" (67243 Одеська область Іванівський район, с. Шаманівка, вул..Шевченка,64, код ЄДРПОУ 35713037) на користь Українського державного фонду підтримки фермерських господарств в особі Одеського відділення Укрдержфонду підтримки фермерських господарств, яка підлягає перерахуванню до державного бюджету України на р/р 31233460700008, банк ГУДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код за ЄДРПОУ 37607526, отримувач ГУДКСУ в Одеській області заборгованості за договором про надання фінансової підтримки в сумі 150 000 (сто п'ятдесят тисяч) гривень.
3. Стягнути з Фермерського господарства „Агросвіт-2008" (67243 Одеська область Іванівський район, с. Шаманівка, вул..Шевченка,64, код ЄДРПОУ 35713037) на користь Державного бюджету України (р/р 31210206783008, отримувач УКу м. Одесі/Приморський район, код отримувача ЄДРПОУ 38016923, банк отримувача ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код бюджетної класифікації 22030001, код ЄДРПОУ господарського суду Одеської області 03499997) судовий збір у сумі 3 000 (три тисячі) гривень.
Рішення господарського суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Одеського апеляційного господарського суду, яка подається через місцевий господарський суд протягом 10-денного строку з моменту складення та підписання повного тексту рішення.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку на подання апеляційної скарги, якщо не буде подано апеляційну скаргу. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 25 травня 2015 р.
Суддя Г.І. Гуляк
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2015 |
Оприлюднено | 28.05.2015 |
Номер документу | 44342726 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Гуляк Г.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні