Постанова
від 19.05.2015 по справі 916/1227/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" травня 2015 р.Справа № 916/1227/14 Колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду у складі:

Головуючого судді: Лашина В.В.

Суддів: Воронюка О.Л. Мирошниченко М.А.

При секретарі Р.О. Кияшко

За участю представників сторін:

Від прокуратури Одеської області - Вергін Д.С., посвідчення № 005170, від 22.09.12;

Від ТОВ "Арагон" - Асауленко Ю.С., довіреність № б/н, від 03.04.15;

Інші представники учасників процесу в судове засідання не з'явилися.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу заступника прокурора Одеської області

на рішення господарського суду Одеської області

від 16.03.2015 року

у справі № 916/1227/14

за позовом заступника прокурора Одеської області

до Біляївської районної державної адміністрації Одеської області та Товариства з обмеженою відповідальністю „Арагон",

третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Біляївська районна рада Одеської області

про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та зобов'язання повернути земельну ділянку

ВСТАНОВИЛА:

В березні 2014 року заступник прокурора Одеської області звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Арагон" про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки (кадастровий номер 5121010100:01:001:0139) розташованої на території Біляївської та Яськівської сільських рад, загальною площею 2,8984га, укладеного 26.09.2007 між Біляївською районною державною адміністрацією Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Арагон", обгрунтовуючи свої позовні вимоги тим, що спірний договір було укладено без затвердженої належним чином нормативно - грошової оцінки землі, у зв'язку з чим оспорюваний договір укладений з порушенням вимог діючого земельного законодавства та підлягає визнанню недійсним на підставі ст. ст. 203, 215 Цивільного кодексу України.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 16.03.2015 (суддя Лічман Л.В.), у задоволені позовних вимог було відмовлено .

Не погоджуючись з цим рішенням, заступник прокурора Одеської області в апеляційній скарзі просить його скасувати та постановити нове, яким позовні вимоги задовольнити, посилаючись на порушення місцевим господарським судом норм матеріального права.

Зокрема скаржник зазначає, що спірний договір було укладено без затвердженої належним чином нормативно - грошової оцінки землі, у зв'язку з чим оспорюваний договір укладений з порушенням вимог діючого земельного законодавства та підлягає визнанню недійсним на підставі ст. ст. 203, 215 Цивільного кодексу України.

В своєму відзиві ТОВ «Арагон» просить залишити апеляційну скаргу заступника прокурора Одеської області без задоволення, а оскаржуване судове рішення без змін, з мотивів викладених у відзиві.

Обговоривши доводи апеляційної скарги, заслухавши пояснення присутніх представників сторін, дослідивши матеріали справи та перевіривши правильність застосування господарським судом норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.

Згідно із ч. 1 ст. 283 Господарського кодексу України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

Як встановлено господарським судом, рішеннями Яськівської сільської ради Біляївського району Одеської області № 41/V від 27.10.2006 та Біляївської міської ради Одеської області №312-11/V від 30.03.2007 ТОВ„Арагон", надано дозвіл на вибір земельних ділянок на території Яськівської сільської ради та Біляївської міської ради для експлуатації гідротехнічних споруд, благоустрою, а також розташування оздоровчо-спортивного комплексу з надання послуг, пов'язаних з розведенням та ловлею риби та дичини за рахунок земель запасу відповідних рад.

Розпорядженнями Біляївської РДА в Одеській області №393/2007 та №394/2007 від 10.04.2007 дозволено ТОВ«Арагон» збір матеріалів попереднього погодження по вибору земельної ділянки загальною площею 20,380 га за рахунок земель запасу Яськівської сільської ради та земельної ділянки загальною площею 15,72 га за рахунок земель запасу Біляївської міської ради в довгострокову оренду терміном на 35 років для експлуатації гідротехнічних споруд, благоустрою, а також розташування оздоровчо-спортивного комплексу з надання послуг, пов'язаних із розведенням та ловлею риби і дичини, для обслуговування жителів територіальної громади.

Розпорядженням Біляївської РДА №572/2007 від 11.05.2007 затверджено акт вибору земельної ділянки площею 30,123 га для експлуатації гідротехнічних споруд, благоустрою, а також розташування оздоровчо-спортивного комплексу з надання послуг, пов'язаних із розведенням та ловлею риби і дичини, для обслуговування жителів територіальної громади району ТОВ «Арагон» із земель водного фонду, що перебувають в запасі Яськівської сільської ради та Біляївської міської ради, в т.ч.: на території Біляївської міської ради ділянка площею 9,813 га, на території Яськівської сільської ради ділянка площею 20,380 га.; дозволено ТОВ «Арагон» розробку проекту відведення в оренду вищевказаної земельної ділянки площею 30,123 га.

На підставі вищевказаного розпорядження №572/2007 від 11.05.2007 за замовленням ТОВ «Арагон» згідно з укладеним договором №14-4/V від 14.05.2007 ТОВ "Інагро" розроблено проект із землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ «Арагон» для експлуатації гідротехнічних споруд, благоустрою, а також розташування оздоровчо-спортивного комплексу з надання послуг, пов'язаних із розведенням та ловлею риби і дичини, для обслуговування жителів територіальної громади району в довгострокову оренду строком на 35 років на території Біляївської міської ради та Яськівської сільської ради.

Управлінням державної експертизи землевпорядної документації та ліцензування Державного агентства земельних ресурсів України проведено державну експертизу землевпорядної документації, за результатами якої складено висновок від 27.06.2007р. №357-07, згідно з яким поданий на державну експертизу проект із землеустрою щодо відведення земельних ділянок відповідачу в довгострокову оренду строком на 35 років в цілому відповідає вимогам чинного законодавства України, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно.

Розпорядженням Біляївської РДА в Одеській області за №870/2007 від 02.07.2007 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ„Арагон" в довгострокову оренду терміном на 35 років, розроблений ТОВ "Інагро"; надано ТОВ„Арагон" в довгострокову оренду терміном на 35 років земельні ділянки загальною площею 30,123 га., у тому числі і ділянку площею 2,8984 га, яка є об'єктом оренди за оспорюваним договором.

ТОВ «Арагон» було замовлено та розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки вищевказаних земельних ділянок несільськогосподарського призначення. За вказаною технічною документацією з нормативної грошової оцінки земельних ділянок проведено державну експертизу.

26 .09. 2007 року між Біляївською РДА в Одеській області (орендодавець) та ТОВ «Арагон» (орендар) було укладено спірний договір оренди землі, зареєстрований у Біляївському районному відділі Одеської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру", про що у книзі записів реєстрації договорів землі вчинено запис від 03.10.2007 за № 04.07.516.00042, за умовами якого на підставі розпорядження відповідача-1 від 02.07.2007 №870/207 орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування із земель запасу на території Біляївської міської ради (за межами населеного пункту) земельну ділянку несільськогосподарського призначення з кадастровим №5121010100:01:001:0139, площею 2,8984 га для експлуатації гідротехнічних споруд, благоустрою, а також розташування оздоровчо-спортивного комплексу з надання послуг, пов'язаних із розведенням та ловлею риби і дичини, для обслуговування жителів територіальної громади району за рахунок земель водного фонду, строком на 35 років.

Відповідно до п.4 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент будівництва з урахуванням коефіцієнту індексації становить 126045,08 грн. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки після завершення будівництва з урахуванням індексації становить 393878,63 грн.

Згідно з п.8 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить на період здійснення будівництва 3781,35 грн., а після завершення будівництва 11816,36 грн. в рік.

Зазначену в договорі земельну ділянку передано орендареві за актом приймання-передачі від 03.10.2007 р.

Спеціальним законом, яким регулюються відносини, пов'язані з орендою землі, є Закон України "Про оренду землі; за приписами статті 2 Закону України "Про оренду землі", відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором про оренду землі.

Відповідно до ст.1 Закону України „Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

В ст.13 Закону України „Про оренду землі" наведено поняття „договір оренди землі", під яким слід розуміти договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно із ст.15 Закону України „Про оренду землі" в редакції, чинній на момент укладення договору оренди, істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог ст.ст.4 - 6,11,17,19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови, зокрема якісний стан земельних угідь, порядок виконання зобов'язань сторін, порядок страхування об'єкта оренди, порядок відшкодування витрат на здійснення заходів щодо охорони і поліпшення об'єкта оренди, проведення меліоративних робіт, а також обставини, що можуть вплинути на зміну або припинення дії договору оренди, тощо. Невід'ємною частиною договору оренди землі є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Законом. У разі якщо договором оренди землі передбачається здійснити заходи, спрямовані на охорону та поліпшення об'єкта оренди, до договору додається угода щодо відшкодування орендарю витрат на такі заходи.

Приймаючи оскаржуване судове рішення та відмовляючи в позові .господарський ссуд встановив що контрагенти за орендною угодою дійшли згоди з усіх її істотних умов, що свідчить про відсутність підстав для застосування ч.2 названої статті щодо визнання договору оренди землі недійсним, а витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку землі, яка пройшла державну експертизу, являється достатньою передумовою для визначення розміру орендної плати в договорі, зокрема і в тому випадку, якщо технічну документацію не затверджено Райрадою, з огляду на що підстави для визнання орендної угоди недійсною у суду відсутні

При цьому, ст.ст.18, 23 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, який видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відділом земельних ресурсів у Біляївському районі Одеської області Головного управління земельних ресурсів у Одеській області виготовлено витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, що передавались в оренду відповідачу - ТОВ "АРАГОН", в якому вказано розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, які використовуються при розрахунку розміру орендної плати, викладаються у відповідному витягу, що видається відповідним державним органом.

Господарським судом встановлено, що розроблена ТОВ „Інагро" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок пройшла державну експертизу, про що свідчить висновок державної експертизи землевпорядної документації від 10.09.2007 р. № А 456.

Недоліки та зауваження, про які йдеться в п.11 висновку державної експертизи землевпорядної документації від 10.09.2007 р. № А 456 , усунуто, доказом чого являються проставлені посадовими особами підписи та печатки ТОВ „Інагро", а також Відділу земельних ресурсів у Біляївському районі Одеської області Головного управління земельних ресурсів у Одеській області, на який покладено обов'язок контролю за усуненням зауважень, виявлених в процесі проведення експертизи.

Крім того, в матеріалах справи міститься копія витягу Біляївського районного відділу земельних ресурсів Одеського головного обласного управління земельних ресурсів № 6-6-03/803 від 19.09.2007 р. про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, що передаються в оренду ТОВ „Арагон", в якому вказано розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Вказаний витяг підписаний начальником Біляївського районного відділу земельних ресурсів та скріплений печаткою.

Також господарським судом встановлено, що розміщення слова „ПРОЕКТ" у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок пояснюється технічною помилкою, тому що законодавством не передбачено такої стадії погодження технічної документації як затвердження начальником відділу земельних ресурсів проекту витягу.

Беручи до уваги що спірний договір оренди містить усі істотні умови, договору оренди землі, які передбачені частиною першою статті 15 Закону України "Про оренду землі" (у редакції, яка була чинною на момент укладення спірного договору), що в свою чергу свідчить про відсутність підстав для застосування до спірних правовідносин частини другої цієї статті щодо визнання договору оренди землі недійсним.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновками господарського суду про те, що наявність висновку державної землевпорядної експертизи та витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виданого Біляївським районним відділом земельних ресурсів Одеського головного обласного управління земельних ресурсів, а також не затвердження Біляївською районною радою технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки не тягне за собою правого наслідку про визнання договору оренди землі недійсним.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України від 22.04.2015р. справа №916/2421/14 та в постановах Вищого господарського

суду по справах №916/1048/14;№916/1050/14;№916/1051/14.

За таких обставин, судова колегія вважає, що господарським судом Одеської області прийнято оскаржуване рішення у відповідності до вимог закону на підставі встановлених обставин справи у повному обсязі, а тому достатніх правових підстав для його скасування не вбачається.

Керуючись ст. ст. 101-105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Рішення господарського суду Одеської області від 16 березня 2015 року у справі № 916/1227/14 залишити без змін, а апеляційну скаргу заступника прокурора Одеської області - без задоволення.

Повний текст складено 25.05.2015р.

Головуючий суддя В.В. Лашин

Суддя О.Л. Воронюк

Суддя М.А. Мирошниченко

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення19.05.2015
Оприлюднено29.05.2015
Номер документу44374863
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/1227/14

Ухвала від 21.10.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бєляновський В.В.

Постанова від 19.05.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лашин В.В.

Ухвала від 07.05.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лашин В.В.

Рішення від 16.03.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

Ухвала від 02.03.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

Ухвала від 09.02.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

Ухвала від 15.01.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

Ухвала від 14.01.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Постанова від 24.12.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

Ухвала від 15.12.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Мачульський Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні