Рішення
від 25.05.2015 по справі 916/194/15-г
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"25" травня 2015 р.Справа № 916/194/15-г

За позовом: Заступника Військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону Південного регіону України в інтересах держави, в особі ІНФОРМАЦІЯ_1 , в особі Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) Державної прикордонної служби України

До відповідача: Болградської районної державної адміністрації Одеської області

За участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Новотроянівської сільської ради Болградського району Одеської області; Відділу Держкомзему у Болградському районі Одеської області; ОСОБА_1 , ОСОБА_2

про визнання незаконним та скасування розпорядження

Суддя Д`яченко Т.Г.

Представники:

Від прокурора: Попазогло В.С., представник за довіреністю

Від Адміністрації Державної прикордонної служби України: не з`явився

Від Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 : не з`явився

Від відповідача: не з`явився

Від третіх осіб: не з`явилися

СУТЬ СПОРУ: Заступник Військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону Південного регіону України звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою в інтересах держави в особі ІНФОРМАЦІЯ_1 , в особі Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) Державної прикордонної служби України до відповідача Болградської районної державної адміністрації Одеської області про визнання незаконним та скасування розпорядження Болградської районної державної адміністрації від 30.05.2003р. №330 Про затвердження технічної документації зі складання державних актів на право приватної власності на земельні ділянки та виділення їх для ведення особистих селянських господарств в частині затвердження технічної документації зі складання державних актів на право приватної власності на земельні ділянки громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 для ведення особистих селянських господарств і надання цих ділянок безкоштовно у власність, виділивши їх із земель на території Новотроянівської сільської ради за межами населеного пункту, раніше наданих в постійне користування для ведення особистих селянських фермерських господарств та видання державних актів на право власності на землю і внесення змін в обліково-кадастрову документацію по Новотроянівській сільській раді.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 20.01.2015р. (суддя Гут С.Ф.) порушено провадження у справі №916/194/15-г.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 03.03.2015р. (суддя Гут С.Ф.) залучено до участі у справі №916/194/15-г в якості третіх осіб, які не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_1 і ОСОБА_2 .

Ухвалою господарського суду Одеської області від 17.03.2015 року розгляд справи відкладено на 02.04.2015р.

У зв`язку з перебування судді Гут С.Ф. з 01.04.2015р. на лікарняному на підставі розпорядження керівника апарату суду від 02.04.2015р. було призначено повторний автоматичний розподіл справи між суддями з метою визначення складу суду.

Згідно даних повторного автоматичного розподілу справи між суддями справу №916/4692/14 передано на розгляд судді Д`яченко Т.Г., після чого ухвалою суду від 03.04.2015р. справу було прийнято суддею Д`яченко Т.Г. до свого провадження.

Як вбачається з письмових пояснень представника Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 , позивач підтримує заявлені прокуратурою вимоги та просить їх задовольнити.

Відповідач - Болградська районна державна адміністрація Одеської області проти задоволення позовних вимог у справі заперечує, що вбачається з наданого суду письмового відзиву повноважного представника відповідача.

Відповідно до письмових пояснень представника Держкомзему у Болградському районі Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, заперечує проти задоволення позовних вимог у справі.

Представники третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Новотроянівської сільської ради Болградського району Одеської області, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 у судові засідання не з`явилися, письмових пояснень щодо позовних вимог суду не надано.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників прокуратури та позивача, суд встановив.

Згідно розпорядження Болградської райдержадміністрації Одеської області від 30.05.2003р. №330 Про затвердження технічної документації зі складання державних актів на право приватної власності на земельні ділянки та виділення їх для ведення особистих селянських господарств затверджено технічну документацію зі складання державних актів на право приватної власності на земельні ділянки, раніше надані у постійне користування для ведення особистих селянських господарств на території Новотроянівської сільської ради, і надано безкоштовно у приватну власність земельні ділянки для ведення особистих селянських господарств громадянам, згідно з додатком. Вказаним розпорядженням було доручено відділу земельних ресурсів видати державні акти на право приватної власності на землю і внести зміни в обліково-кадастрову документацію по Новотроянівській сільській раді.

Як вбачається зі списку громадян, яким передаються земельні ділянки у власність (додаток до розпорядження), у переліку громадян, яким було передано земельні ділянки у власність значаться ОСОБА_1 (земельна ділянка площею 1,20 га, серія та номер державного акту ІV-ОД №030413), ОСОБА_2 (земельна ділянка площею 1,20 га, серія та номер державного акту ІV-ОД №030421)

На підставі розпорядження Одеської обласної державної адміністрації від 30.09.2010р. №898/А-2010 Про відведення земельних ділянок військовій частині НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) для розташування прикордонної смуги державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Болградського району Одеської області було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок військовій частині НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) для розташування прикордонної смуги державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Дмитрівської, Новотроянівської, Гродненської та Владиченської сільських рад Болградського району Одеської області та надано військовій частині НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) у постійне користування земельні ділянки загальною площею 19,05 га за рахунок земель, які не надані у власність та не передані у користування і перебувають у запасі для розташування прикордонної смуги державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Дмитрівської, Новотроянівської, Гродненської та Владиченської сільських рад Болградського району Одеської області.

Як вбачається з даних інформаційної довідки відділу Держкомзему у Болградському районі Одеської області від 05.09.2012р. №7-7-06/1277, наданої на запит начальника Ізмаїльського прикордонного загону щодо надання інформації стосовно даних по власникам земельних ділянок, які підходять до державного кордону ближче ніж на 25 метрів, земельні ділянки, надані у власність ОСОБА_1 (земельна ділянка кадастровий номер 5121485300:01:003:0035), ОСОБА_2 (земельна ділянка кадастровий номер 5121485300:01:003:0036) підходять до державного кордону ближче ніж на 25 метрів.

Позовні вимоги Заступника Військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону Південного регіону України у справі обґрунтовані неправомірною передачею на підставі оскаржуваного розпорядження Болградської райдержадміністрації Одеської області від 30.05.2003р. №330, земельних ділянок, що були надані у власність третіх осіб по справі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 розташовані вздовж державного кордону та відстань їх крайніх точок до лінії кордону становить менш ніж 25м. В обґрунтування позову, поданого в інтересах держави, в особі ІНФОРМАЦІЯ_1 , в особі Військової частини НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 , представником прокуратури вказувалось на те, що на підставі оскаржуваного розпорядження Болградської райдержадміністрації Одеської області від 30.05.2003р. №330 громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 було передано земельні ділянки, що відносилися до земель оборони. Крім того, в обґрунтування підстав позову, представником прокуратури вказувалось, що відповідачем Болградської районної державної адміністрації, при прийнятті оскаржуваного розпорядження не було враховано п.11 постанови Кабінету Міністрів України від 22.02.1994р. №100 Про стан виконання рішень Президента України і Уряду з питань додержання вимог прикордонного та митного законодавства, згідно якого Державному комітету у справах охорони державного кордону України доручено внести у тримісячний термін до відповідних місцевих рад народних депутатів пропозиції про відведення у постійне користування Прикордонним військам вздовж державного кордону земельні смуги завширшки 30-50 метрів для облаштування державного кордону.

Позовні вимоги у справі направлено на визнання незаконним та скасування розпорядження Болградської районної державної адміністрації від 30.05.2003р. №330 Про затвердження технічної документації зі складання державних актів на право приватної власності на земельні ділянки та виділення їх для ведення особистих селянських господарств в частині затвердження технічної документації зі складання державних актів на право приватної власності на земельні ділянки громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 для ведення особистих селянських господарств і надання цих ділянок безкоштовно у власність.

Суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників прокуратури та позивача, проаналізувавши норми чинного законодавства, дійшов наступних висновків.

З урахуванням положень ст. 115 Земельного кодексу України, уздовж державного кордону України встановлюється прикордонна смуга, у межах якої діє особливий режим використання земель.

Відповідно до ст.ст.1-3 ЗУ Про використання земель оборони землями оборони визнаються землі, надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, установ, військово-навчальних закладів, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України (далі - військові частини). Військовим частинам для виконання покладених на них функцій та завдань земельні ділянки надаються у постійне користування відповідно до вимог Земельного кодексу України. Особливості надання земельних ділянок військовим частинам під військові та інші оборонні об`єкти визначаються Кабінетом Міністрів України. Розміри земельних ділянок, необхідних для розміщення військових частин та проведення ними постійної діяльності, визначаються згідно із потребами на підставі затвердженої в установленому порядку проектно-технічної документації. Військові частини зобов`язані використовувати надані їм земельні ділянки відповідно до вимог земельного і природоохоронного законодавства та з дотриманням вимог щодо забезпечення безпеки населення у процесі проведення ними постійної діяльності. При проходженні на землях оборони ліній електропередачі і зв`язку та інших комунікацій умови їх використання визначаються договором між військовою частиною і відповідним підприємством, установою та організацією. Власники або користувачі земельних ділянок, які межують із земельними ділянками, наданими військовим частинам, можуть вимагати встановлення земельних сервітутів відповідно до закону. Уздовж державного кордону України відповідно до закону встановлюється прикордонна смуга, в межах якої діє особливий режим використання земель. Землі в межах прикордонної смуги та інші землі, необхідні для облаштування та утримання інженерно-технічних споруд і огорож, прикордонних знаків, прикордонних просік, комунікацій та інших об`єктів, надаються в постійне користування військовим частинам Державної прикордонної служби України. Навколо військових частин та оборонних об`єктів можуть створюватися зони з особливим режимом використання земель з метою забезпечення функціонування цих військових частин та об`єктів, збереження озброєння, військової техніки, іншого військового майна, охорони державного кордону України, захисту населення, господарських об`єктів і довкілля від впливу аварійних ситуацій, стихійних лих і пожеж, що можуть виникнути на цих об`єктах. Розмір та правовий режим зон з особливим режимом використання земель встановлюються відповідно до закону.

Згідно із ст. 22 ЗУ Про державний кордон України з метою забезпечення на державному кордоні України належного порядку Кабінетом Міністрів України встановлюється прикордонна смуга, а також можуть установлюватися контрольовані прикордонні райони. Прикордонна смуга встановлюється безпосередньо вздовж державного кордону України на його сухопутних ділянках або вздовж берегів прикордонних річок, озер та інших водойм з урахуванням особливостей місцевості та умов, що визначаються Кабінетом Міністрів України

В ході розгляду справи ні представниками прокуратури, ні позивачем не було надано до матеріалів справи доказів, які б вказували на те, що земельні ділянки, що були передані у власність ОСОБА_1 і ОСОБА_2 на підставі оспорюваного розпорядження Болградської райдержадміністрації Одеської області від 30.05.2003р. №330 відносилися на момент прийняття розпорядження до земель оборони. Більш того, у тексті позовної заяви Заступником Військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону Південного регіону України було фактично визнано те, що надання та оформлення фізичним особам права власності на земельні ділянки в смузі, в якій повинні розташовуватись лінії прикордонних інженерних споруд, відбувалось в період, коли не була проведена делімітація державного кордону між Україною та Республікою Молдова, не були визначені межі території України на цій ділянці. Відповідно, на момент прийняття Болградською райдержадміністрацією оспорюваного розпорядження від 30.05.2003р. №330, районній державній адміністрації не було відомо та не могло бути відомо, що спірні земельні ділянки у майбутньому будуть розташовані безпосередньо біля українсько-молдавського кордону, з цільовим призначенням для потреб оборони (для облаштування прикордонної смуги).

В свою чергу, тільки на підставі розпорядження Одеської обласної державної адміністрації від 30.09.2010р. №898/А-2010 Про відведення земельних ділянок військовій частині НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) для розташування прикордонної смуги державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Болградського району Одеської області було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок військовій частині НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) для розташування прикордонної смуги державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Дмитрівської, Новотроянівської, Гродненської та Владиченської сільських рад Болградського району Одеської області та надано військовій частині НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) у постійне користування земельні ділянки загальною площею 19,05 га за рахунок земель, які не надані у власність та не передані у користування і перебувають у запасі для розташування прикордонної смуги державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Дмитрівської, Новотроянівської, Гродненської та Владиченської сільських рад Болградського району Одеської області.

Однак, як це вбачається з самого розпорядження Одеської обласної державної адміністрації від 30.09.2010р. №898/А-2010, його дія не поширюється на земельні ділянки, які були передані у власність інших осіб. В свою чергу, на момент прийняття розпорядження Одеської обласної державної адміністрації від 30.09.2010р. №898/А-2010 треті особи у справі ОСОБА_1 і ОСОБА_2 вже були власниками земельних ділянок площею по 1,20 га кадастровий номер 5121485300:01:003:0035 та кадастровий номер 5121485300:01:003:0036 і право власності вказаних громадян виникло до передачі військовій частині НОМЕР_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) у постійне користування земельні ділянки загальною площею 19,05 га для розташування прикордонної смуги державного кордону між Україною та Республікою Молдова на території Дмитрівської, Новотроянівської, Гродненської та Владиченської сільських рад Болградського району Одеської області за розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 30.09.2010р. №898/А-2010.

Відповідно до ст.41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Громадяни для задоволення своїх потреб можуть користуватися об`єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об`єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану. Конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом. Використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Відповідно до ч.1 ст.321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Згідно із ст.143 ЗК України примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку у разі: а) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; б) неусунення допущених порушень законодавства (забруднення земель радіоактивними і хімічними речовинами, відходами, стічними водами, забруднення земель бактеріально-паразитичними і карантинно-шкідливими організмами, засмічення земель забороненими рослинами, пошкодження і знищення родючого шару ґрунту, об`єктів інженерної інфраструктури меліоративних систем, порушення встановленого режиму використання земель, що особливо охороняються, а також використання земель способами, які завдають шкоди здоров`ю населення) в строки, встановлені вказівками (приписами) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі; в) конфіскації земельної ділянки; г) примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності; ґ) примусового звернення стягнень на земельну ділянку по зобов`язаннях власника цієї земельної ділянки; д) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ст.147 ЗК України підстави та порядок примусового відчуження земельних ділянок з мотивів суспільної необхідності визначаються законом.

Відповідно до ст.156 ЗК України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок, зокрема, вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов`язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом.

Як вбачається з наявних у матеріалах справи документів, позивачем не вживалось заходів, направлених на примусове відчуження земельних ділянок, що належать ОСОБА_1 і ОСОБА_2 з мотивів суспільної необхідності та в порядку визначеному законом.

Між тим, на думку суду, фактичне задоволення судом позовних вимог про часткове скасування розпорядження Болградської районної державної адміністрації від 30.05.2003р. №330 Про затвердження технічної документації зі складання державних актів на право приватної власності на земельні ділянки та виділення їх для ведення особистих селянських господарств, на підставі якого у законний спосіб було набуто право власності на земельні ділянки фізичними особами ОСОБА_1 і ОСОБА_2 , порушить законно набуте право власності вказаних осіб, яке у розумінні ст.41 Конституції України, ч.1 ст.321 ЦК України є непорушним.

Враховуючи вищевикладене, заявлені позовні вимоги Заступника Військового прокурора Білгород-Дністровського гарнізону Південного регіону України у справі суд вважає неправомірними, у зв`язку з чим такими, що не підлягають задоволенню судом.

На підставі ст. ст. 44, 49 ГПК України витрати по сплаті судового збору на відповідача не покладаються.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог - відмовити.

Повний текст рішення складено 27 травня 2015 р.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 85 ГПК України.

Суддя Т.Г. Д`яченко

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення25.05.2015
Оприлюднено03.10.2022
Номер документу44400444
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/194/15-г

Постанова від 28.07.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Постанова від 28.07.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 14.07.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 14.07.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 22.06.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 22.06.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Рішення від 25.05.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Рішення від 25.05.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 06.05.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

Ухвала від 06.05.2015

Господарське

Господарський суд Одеської області

Д'яченко Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні