ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 квітня 2015 року (о 12 год. 25 хв.) Справа № 808/9680/14 м.Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Батрак І.В.,
за участю секретаря Батечко М.Д.,
за участю представників позивача Гончаренко Н.А., Малиша В.В.,
представників відповідача Лазунько М.В., Шраго А.О., Бакум Д.О.,
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Публічного акціонерного товариства «Запорізький абразивний комбінат»
до Головного управління Держземагенства у Запорізькому районі Запорізької області
про визнання дій протиправними, скасування витягів
ВСТАНОВИВ:
У грудні 2014 року Публічне акціонерне товариство «Запорізький абразивний комбінат» (далі - ПАТ «Запорізький абразивний комбінат», позивач) звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Держземагенства у Запорізькому районі Запорізької області (далі - ГУ Держземагенства у Запорізькому районі Запорізької області, відповідач), в якому з урахуванням уточнення просить:
визнати протиправними дії відповідача щодо застосування коефіцієнтів функціонального використання:
- земельної ділянки - 1,2 для землі громадського призначення, загальною площею 2,4284 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Димитрова/Виробнича, 42/1-В, кадастровий номер 2310100000:07:036:0014, для розташування будинку культури;
- земельної ділянки - 1,2 для землі технічної інфраструктури, загальною площею 2,8511 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Димитрова, 44-А, кадастровий номер 2310100000:07:036:0016, для розташування фільтрово-очищувальних споруд;
скасувати складені відповідачем витяги з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 11.09.2013 по земельним ділянкам:
- земельної ділянки - 1,2 для землі громадського призначення, загальною площею 2,4284 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Димитрова/Виробнича, 42/1-В, кадастровий номер 2310100000:07:036:0014, для розташування будинку культури;
- земельної ділянки - 1,2 для землі технічної інфраструктури, загальною площею 2,8511 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Димитрова, 44-А, кадастровий номер 2310100000:07:036:0016, для розташування фільтрово-очищувальних споруд.
Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали у повному обсязі та надали пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві та додаткових поясненнях. Зокрема, зазначають, що при зверненні Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Запоріжжя Міжрегіонального управління Міндоходів із запитом відповідачем були видані витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, в яких нормативну грошову оцінку земельних ділянок було розраховано із застосуванням функціонального коефіцієнту 1,2, що характеризує функціональне використання земельних ділянок як землі промисловості. Позивач не згоден з застосуванням відповідачем функціонального коефіцієнту 1,2, оскільки зазначені земельні ділянки були виділені відповідно до рішення міської ради для розташування будинку культури з парком в межах згідно з планом та для розташування фільтро-очищувальних споруд в межах згідно з планом. Земельні ділянки були передані за договорами оренди. На момент укладення договорів передбачались коефіцієнти функціонального використання земельних ділянок, в залежності від цільового призначення земельних ділянок, які становили до певних ділянок 0,7 та 0,65. На підставі викладеного, просили позов задовольнити у повному обсязі.
Представники відповідача у судовому засіданні проти позову заперечили із підстав, наведених у наданих суду запереченнях та додаткових запереченнях. Вважають, що в спірних правовідносинах відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб що передбачені Конституцією та законами України. Ураховуючи викладене, просять у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
На підставі ст. 160 КАС України в судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини постанови та оголошено про час виготовлення постанови у повному обсязі.
Розглянувши та дослідивши надані документи, заслухавши пояснення представників сторін, судом встановлені наступні обставини.
Відповідно до Довідки АА №711067 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України ПАТ «Запорізький абразивний комбінат» (ідентифікаційний код 00222226) 25.12.1995 зареєстровано як юридичну особу виконавчим комітетом Запорізької міської ради, місцезнаходження: 69014, м. Запоріжжя, вул. Димитрова, буд. 44. Основними видами діяльності за КВЕД-2010: 20.13 Виробництво інших основних неорганічних хімічних речовин, 56.29 Постачання інших готових страв, 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, 24.10 Виробництво чавуну, сталі та феросплавів, 23.91 Виробництво абразивних виробів, 23.99 Виробництво неметалевих мінеральних виробів.
21.03.2003 позивачем було створено філію «Будинок культури» ПАТ «Запорізький абразивний комбінат» (ідентифікаційний код 26374595) без права юридичної особи, місцезнаходження: 69014, м. Запоріжжя, вул. Димитрова, буд. 42. Основними видами діяльності за КВЕД-2010: 90.04 Функціювання театральних і концертних залів, 90.01 Театральна та концертна діяльність.
Рішенням Запорізької міської ради від 28.10.2004 №423/34 погоджено позивачу проект відведення земельної ділянки по вул. Димитрова, буд. 42/1в позивачу, а також передачу в оренду строком на 10 років земельної ділянки площею 2,4284 га (землі промисловості) для розташування будинку культури з парком в межах згідно з планом.
На підставі рішення № 16/100 від 24.11.2004 дев'ятнадцятої сесії четвертого скликання міської ради між Запорізькою міською радою («Орендодавець») та позивачем («Орендар») укладено договір оренди земельної ділянки, згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування будинку культури з парком. Строк дії договору оренди земельної ділянки 10 років. Відповідно до умов вказаного Договору оренди земельна ділянка передається в оренду для розташування будинку культури з парком. Цільове призначення земельної ділянки землі житлової та громадської забудови (п.14, 15). Укладений договір оренди земельної ділянки зареєстровано у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах» за № 040526100264 від 04.05.2005.
Рішенням Запорізької міської ради від 29.03.2005 №112/66 погоджено позивачу технічну документацію із землеустрою, а також передачу в оренду строком на 10 років земельної ділянки площею 2,8511 га (землі промисловості) по вул. Димитрова, 44а для розташування фільтро-очищувальних споруд в межах згідно з планом.
На підставі рішення № 44/357 від 21.04.2005 двадцять першої сесії четвертого скликання міської ради між Запорізькою міською радою («Орендодавець») та позивачем («Орендар») укладено договір оренди земельної ділянки, згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для фільтро-очищувальних споруд. Строк дії договору оренди земельної ділянки 10 років. Відповідно до умов вказаного Договору оренди земельна ділянка передається в оренду для розташування фільтро-очищувальних споруд. Цільове призначення земельної ділянки (категорія земель) землі промисловості (п.14, 15). Укладений договір оренди земельної ділянки зареєстровано у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах» за № 040626100094 від 10.02.2006.
09.09.2013 на адресу ГУ Держземагенства у Запорізькій області на підставі п. 73.3 ст.73 Податкового кодексу України надійшов запит Спеціалізованої державної податкової інспекції з обслуговування великих платників у м. Запоріжжя Міжрегіонального управління Міндоходів про надання інформації щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок станом на 01.01.2010, 01.01.2011, 01.01.2012, 01.01.2013 (з наданням завірених витягів з технічної документації, зокрема, по вищевказаним земельним ділянкам), які знаходяться користуванні ПАТ «Запорізький абразивний комбінат».
ГУ Держземагенства у Запорізькій області на вказаний запит податкового органу повідомило листом від 11.09.2013 №09-05-16/6690, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 2,8511 га по вул. Димитрова, 44а станом на 01.01.2010, 01.01.2011, 01.01.2012 становила 9168567,38 грн., станом на 01.01.2013 становить 9168567,38 грн., нормативна грошова оцінка земельної ділянки по вул. Димитрова/Виробнича, 41/1в площею 2,4284 га станом на 01.01.2010, 01.01.2011, 01.01.2012 становила 7027275,28 грн., станом на 01.01.2013 становить 7027275,28 грн., а також надало витяги з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки даних земельних ділянок.
Згідно до Витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:036:0014, для розташування будинку культури з парком, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Димитрова/Виробнича, 42/1-В, загальною площею 2,4284 га, Коефіцієнт Км2 - 1,65, сукупний коефіцієнт Км3 - 0,63, Коефіцієнт Кф - 1,20, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 7 028 275,28 грн.
Згідно до Витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:036:0016, для розташування будинку фільтро-очищувальних споруд, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Димитрова, 44А, загальною площею 2,8511 га, Коефіцієнт Км2 - 1,65, сукупний коефіцієнт Км3 - 0,70, Коефіцієнт Кф - 1,20, нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 9 168 567,38 грн.
ПАТ «Запорізький абразивний комбінат» звертався до Головного управління Держземагентства в Запорізькій області із запитами від 23.09.2014 за вих. №№ 14/3623, 14/3624 та 01.12.2014 за вих. №№ 14/4420, 14/4421 про отримання відомостей з Державного земельного кадастру.
На запити від 01.12.2014 за вих. №№ 14/4420, 14/4421 відповідачем 17.12.2014 надано товариству витяги з Державного земельного кадастру по спірним земельним ділянкам.
Згідно витягу НВ-2301251722014 від 17.12.2014 по земельній ділянці кадастровий номер 2310100000:07:036:0014, для розташування будинку культури у графі цільове призначення, визначено 03.05 (Для будівництва та обслуговування будівель закладів культурно - просвітницького обслуговування).
Згідно витягу НВ-2301251192014 від 17.12.2014 по земельній ділянці кадастровий номер 2310100000:07:036:0016, для розташування фільтрово-очищувальних споруд у графі цільове призначення, визначено 11.04 (Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, (постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води)).
Вважаючи дії відповідача щодо застосування вказаних коефіцієнтів функціонального використання протиправними позивач звернувся до суду із позовом про скасування складених відповідачем витягів з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 11.09.2013 по вказаним земельним ділянкам.
Ураховуючи викладене, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (пункт 288.5 статті 288 Податкового кодексу України).
Згідно з пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Преамбулою Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 № 1378 встановлено, що цей Закон визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
У відповідності до положень статті 5 Закону України «Про оцінку земель» залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності тощо.
Статтею 15 Закону України «Про оцінку земель» встановлено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
За результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина 1, 2 статті 20 Закону України «Про оцінку земель»).
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, відповідно до ст. 23 Закону України «Про оцінку земель», оформлюються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, який видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин є Державне агентство земельних ресурсів України (далі - Держземагенство), яке відповідно до п. 2 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, є правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів.
Відповідно до пп. 6 п. 4 Положення про Держземагенство України та п. 21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, територіальні органи Держземагентства, серед іншого, уповноважені видавати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.
Відповідно до ч.1 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, а згідно зі ст. 73 цього Закону акти ради сільського, селищного, міського голови, голови районної вмісті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі створення) ради, прийняті в межах наданих повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Як свідчать матеріали справи, рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 за № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя» було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя, виконаної Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст "Діпромісто". Пунктом 3 даного рішення затверджено базову вартість 1 м2 землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008. Крім того, пунктом 4 затверджено значення коефіцієнтів місце розташування Км2 згідно з додатком 1 (для відповідної економіко-планувальної зони). Пунктом 5 затверджено значення коефіцієнтів впливу локальних факторів КмЗ згідно з додатком 2. А також пунктом 7 впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008.
Як зазначено у запереченнях, з 2008 року по сьогоднішній день дана технічна документація використовується відповідачем для здійснення своїх повноважень визначених Положенням про Головне управління Держземагентства у Запорізькій області, щодо надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремих земельних ділянок (ст. 23 Закону України «Про оцінку землі»), який використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 га для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку землі»).
Отже, з аналізу наведених правових норм вбачається, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок (а отже і функціональний коефіцієнт окремої земельної ділянки) затверджується міською радою, при цьому відповідач уповноважений видавати лише витяги з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Таким чином, при видачі оскаржуваного витягу ГУ Держземагенства у Запорізькому районі Запорізької області було зобов'язане використовувати відомості нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої Запорізькою міською радою, оскільки таке рішення є обов'язковим до виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади. Витяг, в свою чергу, є технічним розрахунком, який заповнюється виключно па підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування та наявної технічної документації па земельну ділянку, тому при заповненні витягу територіальний орган Держкомзему не наділений повноваженнями перевіряти обґрунтованість визначення показників нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Згідно з ч. 2 ст. 11 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог.
Суд вважає, в даному випадку відповідач не виконував зміни коефіцієнтів функціонального використання земельних ділянок, а лише надав на запит податкового орану витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку зазначеної земельної ділянки згідно електронної програми, а тому позовні вимоги в частині визнання протиправними дії відповідача щодо застосування коефіцієнтів функціонального використання задоволенню не підлягають.
Крім того, суд вважає необґрунтованим та не приймає до уваги твердження представників відповідача щодо протиправності виготовлення відповідачем оскаржуваних витягів на вимогу податкового органу, який відсутній у переліку ст. 15 Закону України «Про оцінку земель», оскільки відповідно до приписів п.20.1 ст. 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право, зокрема, отримувати безоплатно від державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій усіх форм власності та їх посадових осіб, у тому числі від органів, які забезпечують ведення відповідних державних реєстрів (кадастрів), інформацію, документи і матеріали, отримувати безоплатно від органів, що забезпечують ведення відповідних державних реєстрів (кадастрів), інформацію, необхідну для здійснення повноважень контролюючих органів щодо забезпечення погашення податкового боргу платника податків (пп. 20.1.3, пп.20.1.24). Як передбачено п. 73.3 ст.73 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій, завдань, та її документального підтвердження.
Щодо позовних вимог в частині скасування складених відповідачем витяги з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 11.09.2013 по земельним ділянкам суд зауважує наступне.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, є індивідуальним актом, який породжує певні права та обов'язки сторін правовідношень, винесений суб'єктом владних повноважень в сфері управлінської діяльності.
У відповідності до Земельного кодексу України, Закону України «Про оцінку земель», Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.95 № 213 розроблено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який затверджений наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 р. № 18/15/21/11, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 р. за № 388/12262 (далі - Порядок).
Вказаний Порядок передбачає, що під час розрахунку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів ураховується коефіцієнт функціонального використання земель.
Відповідно до п.1.2 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, він регламентує механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів.
Пунктом 1.4 Порядку визначено, що інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території, матеріали інвентаризації земель населених пунктів, проекти забудови та розподілу території населених пунктів, місцеві правила забудови.
Згідно із пунктом 3.1 Порядку в основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.
Пункт 3.2 Порядку передбачає, що населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою, яка передбачена в пункті 3.3 Порядку, складовою якої, серед іншого, є коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки - Кф.
Відповідно до п.3.3 Порядку та п.21 Методики, нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою: Цн = В х НП : Нк х Кф х Км, де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях); В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях); Нп - норма прибутку (6%); Нк - норма капіталізації (3%); Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо); Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.
Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності та становить для категорії земель за функцією використання, зокрема, такі коефіцієнти: землі промисловості - Кф = 1,2, землі громадського призначення - Кф = 0,7, землі технічної інфраструктури - Кф = 0,65.
До складу категорії земель промислового використання відносяться: землі харчової промисловості (уключаючи риболовство; діяльність риборозплідників; рибних ферм; послуги, пов'язані з рибним господарством); землі тютюнової промисловості (окрім вирощування тютюну та махорки, що відносяться до земель сільськогосподарського використання); землі мисливства та пов'язаних з ним послуг; землі текстильної промисловості та пошиття одягу; землі виробництв готового одягу та хутра; землі виробництва шкіри та шкіряного взуття; землі оброблення деревини та виробництва виробів з дерева; землі виробництва паперу та картону; землі видавничої справи, поліграфічної промисловості, відтворення друкованих матеріалів; землі виробництва коксу, продуктів нафтопереробки та ядерного палива (окрім агломерації кам'яного вугілля та лагніту, а також виробництва збагаченого урану, що відноситься до земель гірничої промисловості і гірничих розробок); землі хімічного виробництва (окрім видобування природного газу, що відноситься до земель гірничої промисловості і гірничих розробок); землі гумової та пластмасової промисловості (окрім виробництв 3 ремонту, установлення або заміни пошкоджених шин, що належить до комерційного використання); землі виробництва інших неметалевих мінеральних виробів; землі металургії; землі обробки металу; землі виробництва машин та устаткування; землі виробництва канцелярських та електронно-обчислювальних машин; Землі виробництва електричних машин і апаратури; землі виробництва устаткування для радіо, телебачення та зв'язку; землі виробництва медичних приладів та інструментів; точних вимірювальних пристроїв, оптичних пристроїв та годинників; землі виробництва автомобілів; землі іншого транспортного устаткування (окрім технічного забезпечення, ремонту та переустаткування автомобілів, що відноситься до земель комерційної діяльності); землі виробництва меблів; землі інших видів виробництва; землі обробки відходів (окрім оптової та роздрібної торгівлі металевими і неметалевими відходами та брухтом, а також іншими вживаними товарами, що відноситься до земель комерційної діяльності); Землі будівництва.
Категорія земель громадського призначення включає у себе: землі громадської діяльності; землі підприємств, що здійснюють колективні, громадські та особисті послуги (за винятком підприємств, що здійснюють діяльність у сфері відпочинку та розваг); землі державного управління; землі оборони; землі освіти; землі охорони здоров'я та соціальної допомоги; землі екстериторіальної діяльності.
Землі технічної інфраструктури це: землі виробництва електроенергії та газу; землі виробництва та розподілення тепла; землі збору, очищення та розподілення води; землі підприємств, що здійснюють асенізацію, прибирання вулиць та обробки відходів.
Отже, згідно приписів чинного законодавства, нормативна грошова оцінка кожної окремої ділянки визначається в залежності від низки коефіцієнтів, що характеризують певну земельну ділянку. У витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку міститься інформація про застосування того чи іншого коефіцієнту до відповідної земельної ділянки, які формують нормативно грошову оцінку такої земельної ділянки.
Згідно п. 3.5 Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (додаток 1 до таблиці 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 №377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.1998 за №788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Таблиця 1.1 визначає коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки. При цьому, критерієм поділу визначено склад категорії земель (код розділу - за КВЕД).
Згідно п.21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 р. №213 нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за формулою (7):
де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);
В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);
Нп - норма прибутку (6 %);
Нк - норма капіталізації (3 %);
Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);
Км - коефіцієнт, який характеризує місцерозташування земельної ділянки.
Витрати на освоєння та облаштування території включають відновну вартість - як первісну вартість, що змінюється після проведення переоцінки, інженерної підготовки головних споруд і магістральних мереж водопостачання, каналізації, теплопостачання, електропостачання (у тому числі зовнішнього освітлення) слабкострумових пристроїв, газопостачання, дощової каналізації, вартість санітарної очистки, зелених насаджень загального користування, вулично-дорожньої мережі, міського транспорту станом на початок року проведення оцінки.
Коефіцієнт, який характеризує місцеположення земельної ділянки (Км), обчислюється за формулою (8): Км = Км1 х Км2 х Км3, (8)
де Км1 - коефіцієнт, який характеризує регіональні фактори місцеположення земельної ділянки, зокрема:
а) чисельність населення та адміністративний статус населеного пункту, його місце в системі розселення;
б) розміщення в межах населених пунктів, розташованих у приміських зонах великих міст;
в) розміщення в межах населених пунктів, що мають статус курортів.
Км2 - коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів, зокрема:
а) відстань до загальноміського центру населеного пункту, концентрованих місць праці, масового відпочинку населення;
б) розташування в ядрі центру великих і найбільших міст та інших населених пунктів, що мають особливо важливе історичне значення, в приморській смузі населених пунктів.
Км3 - коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території.
Із матеріалів справи вбачається, що відповідно до довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України основними видами діяльності ПАТ «Запорізький абразивний комбінат» є:
20.13 Виробництво інших основних неорганічних хімічних речовин,
56.29 Постачання інших готових страв,
46.90 Неспеціалізована оптова торгівля,
24.10 Виробництво чавуну, сталі та феросплавів,
23.91 Виробництво абразивних виробів
23.99 Виробництво неметалевих мінеральних виробів, н.в.і.у.
Відповідно ст. 66 Земельного кодексу України до земель промисловості належать землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під'їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд.
Згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форма № 6-зем) у графі 37 враховуються дані про землі промисловості: землі, на яких провадяться головним чином промислові види діяльності, включно зі всіма допоміжними територіями, зокрема, під'їздні дороги та проїзди, очисні споруди, поля фільтрації цукрових заводів, стоянки, складські площадки, території закладів управління тощо.
Судом встановлено, що 21.03.2003 позивачем було створено філію «Будинок культури» ПАТ «Запорізький абразивний комбінат» (ідентифікаційний код 26374595) без права юридичної особи, місцезнаходження: 69014, м. Запоріжжя, вул. Димитрова, буд. 42. Основними видами діяльності за КВЕД-2010:
90.04 Функціювання театральних і концертних залів,
90.01 Театральна та концертна діяльність.
Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Тобто, класифікація категорій земель, визначена в статті 19 ЗК України здійснюється за основним цільовим призначенням.
Відповідно до ст.20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюються на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Як зазначено вище, на підставі рішення № 16/100 від 24.11.2004 міської ради між Запорізькою міською радою («Орендодавець») та позивачем («Орендар») укладено договір оренди земельної ділянки, згідно якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування будинку культури з парком. При цьому, відповідно до умов договору оренди вказаної земельної ділянки Орендодавцем - Запорізькою міською радою визначено цільове використання земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови (п. 15 Договору).
Ураховуючи категорію земель, визначену договором оренди земельної ділянки, види діяльності філії позивача згідно довідки з ЄДРПОУ, суд дійшов висновку, що коефіцієнт функціонального призначення повинен бути встановлений на рівні 0,7 (землі громадського призначення, а тому позовні вимоги в частині скасування витягу від 11.09.2013, складеного відповідачем стосовно земельної ділянки, загальною площею 2,4284 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Димитрова/Виробнича, 42/1-В, кадастровий номер 2310100000:07:036:0014, для розташування будинку культури, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Стосовно посилання позивача на те, що відповідачем невірно визначено коефіцієнт функціонального використання земельної ділянки, загальною площею 2,8511 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Димитрова, 44-А, кадастровий номер 2310100000:07:036:0016, для розташування фільтрово-очищувальних споруд суд зазначає наступне.
Відповідно до Додатку 4 до Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 визначено підгрупу 010: землі, які використовуються для технічної інфраструктури. Підгрупа включає землі, які використовуються для технічних споруд, що призначені для виробництва та розподілу палива, електроенергії, водопостачання, каналізації, теплопостачання, газопостачання, очищення та ліквідації відходів, очищення стічних вод і відповідних видів діяльності; розміщення газоналивних станцій, а також землі, які використовуються для відповідних установ, інших будівель і споруд обслуговування; території, необхідні функціонування такої технічної інфраструктури, призначеної для виробництва електроенергії виключно для мереж електропередачі високої напруги (атомні та теплові електростанції, гідроелектростанції, електропідстанції лінії електропередач високої напруги).
Згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форма № 6-зем) у графі 50 враховуються дані про землі, які використовуються для технічної інфраструктури (графи 51+52+53+54) - для технічних споруд, що призначені для виробництва і передавання електроенергії, очищення та ліквідації відходів, водопостачання, розподілення води, збирання та очищення стічних вод і відповідних родів діяльності; також-землі, які використовуються для відповідних установ, інших будівель і споруд обслуговування, а також території, потрібні для функціонування такої технічної інфраструктури.
До графи 50 потрібно зараховувати підприємства з видами економічної діяльності, зазначених в додатку 6.
У позивача в довідці з ЄДРПОУ відсутній вид економічної діяльності перелічений в додатку 6 Інструкції, натомість вказані види економічної діяльності, за якими за видом функціонального використання земельної ділянки, загальною площею 2,8511 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Димитрова, 44-А, для розташування фільтрово-очищувальних споруд віднесено до земель промисловості.
Крім того, цільовим призначенням вказаної земельної ділянки, згідно з п.14, 15 договору оренди землі є землі промисловості, для розташування фільтро-очищувальних споруд. Зміна цільового призначення земельної ділянки після укладення договору оренди землі не здійснювалась
Суд відзначає, що у тексті адміністративного позову позивач сам робить посилання на те, що фільтро - очищувальні споруди підприємства використовуються для приймання - очищення шламових стоків комбінату та повернення очищеної води на комбінат, що свідчить про те, що дані споруди використовуються для задоволення власних потреб виробництва комбінату, тобто в промисловості.
Щодо посилань представників позивача на витягу з Державного земельного кадастру (НВ-2301251192014) від 17.12.2014 наданого на заяву (запит) ПАТ «Запорізький абразивний комбінат», суд вважає за необхідне зазначити, що із пояснень представників відповідача судом встановлено, що в ході ознайомлення та опрацювання адміністративного позову та доданих до нього письмових матеріалів було виявлено деякі розбіжності в інформації, а саме цільове призначення земельної ділянки визначено відповідно до Класифікації видів цільового призначення 11.04 (Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води) замість 11.02 (для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості). в Витязі з ДЗК, у розділі «Відомості про державну реєстрацію земельної ділянки», в графі Інформація про документацію із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки вказано: Технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок, 03.02.2012 ТОВ «Контур». Натомість державна реєстрація земельної здійснена на підставі іншої документації із землеустрою, що підтверджується також відповідними службовими записками, які містяться в матеріалах справи.
Ураховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем доведено правомірність застосування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки на рівні 1,2 при оформленні витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:036:0016, а тому позовні вимоги в частині скасування витягу від 11.09.2013 щодо вказаної ділянки є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку
Згідно з ч. 1 ст. 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Як встановлено ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що заявлені позивачем вимоги є такими, що підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до приписів ч. 3 ст. 94 КАС України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог.
Керуючись ст. ст. 94, 158-163 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Скасувати Витяг Головного управління Держземагенства у Запорізькому районі Запорізької області з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 11.09.2013 для розташування будинку культури з парком, загальною площею 2,4282,00 га, місцезнаходження Україна, Запорізька область, м. Запоріжжя, вул. Димитрова, буд.44.
В решті позовних вимог відмовити.
Присудити на користь Публічного акціонерного товариства «Запорізький абразивний комбінат» з Державного бюджету судові витрати у розмірі 18,27 грн. (вісімнадцять гривен двадцять сім копійок).
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України, або прийняття постанови у письмовому провадженні - з дня отримання такої постанови, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя І.В. Батрак
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2015 |
Оприлюднено | 03.06.2015 |
Номер документу | 44430840 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні