Рішення
від 25.05.2015 по справі 914/3435/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25.05.2015 р. Справа № 914/3435/13

За позовом:Львівської міської ради, м. Львів; до відповідача:Публічного акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз», м. Львів; про:внесення змін в договір оренди земельної ділянки Суддя - Крупник Р.В. Секретар - Айзенбарт А.І. Представники сторін: від позивача:Ковальчук Х.Я. - представник (довіреність №1.7вих-20 від 02.03.2015р.); від відповідача:не з'явився.

Представнику позивача роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст.ст. 20, 22 ГПК України. Заяв про відвід судді та здійснення технічної фіксації судового засідання не надходило.

СУТЬ СПОРУ:

06.09.2013р. на розгляд господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Львівської міської ради (надалі - Позивач) до Публічного акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз» про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Ухвалою від 09.09.2013р. (суддя Козак І.Б.) порушено провадження у справі, її розгляд призначено на 24.09.2013р. Ухвалою суду від 24.09.2013р. розгляд справи відкладено на 10.10.2013р.

10.10.2013р. провадження у справі зупинено до набрання законної сили рішенням Галицького районного суду міста Львова у адміністративній справі №461/8220/13-а, про що судом винесено відповідну ухвалу.

Ухвалою від 20.04.2015р., для з'ясування обставини, що були підставою для зупинення, поновлено провадження у справі та призначено до розгляду на 12.05.2015 року.

У зв'язку з тимчасовою непрацездатністю судді Козак І.Б. (на підставі розпорядження керівника апарату господарського суду Львівської області) було призначено повторний автоматичний розподіл справ, за результатами якого справу №914/3435/13 передано на розгляд судді Крупнику Р.В.

На підставі клопотання відповідача суд відклав розгляд справи 12.05.2015р. на 25.05.2015р., про що виніс відповідну ухвалу.

Представник позивача в судове засідання з'явився, позовні вимоги підтримав, просив суд позов задоволити повністю.

Позовні вимоги обґрунтовує тим, що 25.12.2009р. між позивачем та ПАТ «Концерн Галнафтогаз» укладено Договір оренди земельної ділянки, на виконання якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове, платне користування земельну ділянку площею 0,2284 га. для обслуговування автозаправної станції. Нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки на момент укладення Договору становила 1138619,68 грн. Ухвалою Львівської міської ради №2712 від 18.06.2009р. затверджено нормативну грошову оцінку земель м. Львова. Крім цього, ухвалою Львівської міської ради №1657 від 26.07.2012р. було затверджено «Положення про підготовку, організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок у м. Львові», відповідно до якого річний розмір орендної плати залежно від функціонального призначення земельної ділянки встановлено в розмірі десяти відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки незалежно від терміну оренди. У зв'язку із збільшенням нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та відповідно орендної плати за земельну ділянку, позивач неодноразово повідомляв відповідача про необхідність внесення змін до укладеного договору, однак в добровільному порядку додаткової угоди про внесення змін до Договору оренди відповідач не підписав. А тому позивач просить суд внести зміни до Договору оренди землі 25.12.2009р., виклавши їх в редакції, зазначеній в прохальній частині позовної заяви. Разом з тим, представник позивача повідомив суд, що 25.12.2014р. Львівською міською радою було прийнято ухвалу №4250, якою ухвалу №2712 від 18.06.2009р. визнано такою, що втратила чинність з 01.01.2015р.

Відповідач явки повноважного представника в судове засідання не забезпечив, вимог ухвали суду від 12.05.2015р. не виконав, хоча належним чином був повідомлений про час, дату та місце судового розгляду. Як вбачається з матеріалів справи, 09.10.2013р. відповідачем було подано відзив на позовну заяву, зміст якого зводиться до того, що в силу приписів ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» внесення змін до договорів оренди землі належить до компетенції міської ради і має здійснюватися шляхом прийняття відповідних рішень, натомість позивачем подібних рішень не виносилося. Крім цього, у відзиві йдеться про те, що законодавством не передбачено такої підстави для внесення змін до договору оренди землі, як зміна її нормативної грошової оцінки, відтак просить суд у задоволенні позову відмовити повністю.

Заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

25.12.2009р. між позивачем та відповідачем укладено Договір оренди землі (надалі - Договір), зареєстрований у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 12.03.2010р. за №04:10:436:00008 кн. 04-4.

Відповідно до п. 1,2 Договору, орендодавець (позивач) на підставі ухвали Львівської міської ради від 07.06.2007р. за №899 «Про затвердження Положення про організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок несільськогосподарського призначення у м. Львові» та ухвали 14-ої сесії 5-го скликання Львівської міської ради від 09.07.2009р. за №2825 «Про користування ВАТ «Концерн Галнафтогаз» земельними ділянками на вул. В. Липинського, 54-а» надає, а орендар приймає в строкове, платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: м. Львів, вул. В. Липинського 54-а для обслуговування автозаправної станції. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2284 га, в тому числі: будівлі та споруди - 0,0252 гектарів, під твердим покриттям - 0,1590 гектарів, озеленення - 0,0442 гектарів. Кадастровий номер 4610137500:04:004:0029. На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна: цілісний майновий комплекс автозаправочної станції, загальною площею 326,4 кв.м.

Договір укладено на 10 (десять) років (п. 8 Договору).

Пунктом 5, 9 Договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1138619,68 грн., згідно довідки (витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку) про визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки в м. Львові від 27.11.2009р. за №40/01-15/2841. Орендна плата вноситься орендарем відповідно до 27-ої економіко-планувальної зони та складає 113861,97 грн. за рік, що становить десятикратний розмір земельного податку та вноситься щомісячно рівними частинами на відповідний розрахунковий рахунок.

Положеннями п. 12 Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається відповідно до Закону України «Про оренду землі» та згідно цим договором у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Судом встановлено, що 18.06.2009р. Львівською міською радою прийнято ухвалу №2712 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова», згідно пункту 2.4., 3. ця ухвала вводиться у дію з 01.10.2009р., а ухвалу міської ради від 29.04.1999р. №210 «Про затвердження відкорегованої грошової оцінки земель м. Львова» слід вважати такою, що втратила чинність з 01.10.2009р.

Крім цього, 26.07.2012р. Львівською міською радою прийнято ухвалу №1675, якою було затверджено «Положення про підготовку, організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок у м. Львові», п. 14.5. якого річний розмір орендної плати залежно від функціонального призначення земельної ділянки встановлюється в розмірі десяти відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки незалежно від терміну оренди.

Згідно розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку станом на 17.01.2013р., виконаного Управлінням природних ресурсів та регулювання земельних відносин, нова нормативна грошова оцінка орендованої відповідачем земельної ділянки становить 3920417,48 грн., відповідно розмір орендної плати збільшився до 392041,75 грн.

У зв'язку з цим, Львівською міською радою на адресу відповідача скеровано вимогу-зобов'язання №2403-вих-361 від 20.03.2013р., якою було повідомлено про затвердження нової нормативної грошової оцінки орендованих земельних ділянок, направлено примірники змін до договору оренди землі для підписання та зобов'язано орендаря підписати відповідні угоди.

Проте, зі сторони відповідача зміни до Договору підписані так і не були. Станом на день розгляду справи судом, зміни (у формі додатків, додаткових угод до Договору, тощо) щодо розмірів нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та орендної плати за користування такою ділянкою, відповідачем не підписані.

Разом з тим, з долученої представником позивача до матеріалів справи ухвали Львівської міської ради від 25.12.2014р. №4250 вбачається, що 25.12.2014р. позивачем затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова, а також в пункті 3 цієї Ухвали визнано такою, що втратила чинність з 01.01.2015р. ухвалу Львівської міської ради №2712 від 18.06.2009р., на підставі якої позивач просить суд внести зміни до Договору.

Встановивши наведені обставини справи, суд вважає позовні вимоги про внесення змін до Договору такими, що не підлягають до задоволення, виходячи з наступного.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п. 14.1.136 ст. 14 ПК України).

Згідно положень ст. 21 ЗУ «Про оренду землі» розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п. 14.125 ст. 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Приписами п. 271.1., 271.1.1. ст. 271, п. 287.1. ст. 287 ПК України передбачено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом. Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п. 288.5 ст. 288 ПК України).

Суд відмічає, що визначені ст. 288 ПК України ставки орендної плати та відповідно затвердження Львівською міською радою нової нормативної грошової оцінки земельних ділянок є підставою для приведення положень спірного Договору у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.

В п. 2.19. Постанови від 17.05.2011р. №6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» Пленум ВГС України зазначив, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

В пункті 35 Договору сторони погодили, що зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку. Аналогічна норма закріплена в ст. 30 Закону України «Про оренду землі».

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Статтею 188 ГК України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Враховуючи те, що орендна плата за земельну ділянку є регульованою ціною, факт затвердження Львівською міською 18.06.2009р. радою нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки є безумовною підставою для внесення змін в договір оренди землі в частині зміни розміру орендної плати, а відтак і правовою підставою для задоволення позовних вимог.

Однак, як встановлено господарським судом в процесі розгляду справи, 25.12.2014р. Львівською міською радою було прийнято ухвалу №4250, котрою затверджено нову технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Львова та яку введено в дію з 01.01.2015р. Крім цього, п. 3. вказаної ухвали, визнано такою, що втратила чинність з 01.01.2015р. ухвалу Львівської міської ради №2712 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова».

Оскільки, станом на день розгляду справи, ухвала міської ради від 18.06.2009р. №2712, на підставі якої позивач просить суд внести зміни до Договору втратила чинність, суд відмовляє в задоволенні позову повністю.

У зв'язку з тим, що на день звернення позивача до суду, заявлені позовні вимоги були обгрунтованими та підлягали задоволенню, а неправильна поведінка відповідача у вигляді відмови від внесення відповідних змін до договору оренди землі стала підставою звернення позивача до суду, сплачений Львівською міською радою судовий збір у розмірі 1147,00 грн. підлягає стягненню з відповідача відповідно до положень ст. 49 ГПК України.

Враховуючи наведене та керуючись ст.ст. 4-3, 12, 33, 34, 43, 49, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. В позові відмовити повністю.

2. Стягнути з Публічного акціонерного товариства «Концерн Галнафтогаз» (79056, м. Львів, вул. Пластова, 1; код ЄДРПОУ 31729918) на користь Львівської міської ради (79006, м. Львів, пл. Ринок, 1; код ЄДРПОУ 04055896) 1147,00 грн. судового збору.

3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили відповідно до ст. 116 ГПК України.

4. Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 85 ГПК України та може бути оскаржене до Львівського апеляційного господарського суду в порядку і строки, передбачені ст.ст. 91-93 ГПК України.

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Повний текст рішення складено та підписано 29.05.2015 р.

Суддя Крупник Р.В.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення25.05.2015
Оприлюднено04.06.2015
Номер документу44445019
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/3435/13

Ухвала від 24.09.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Рішення від 25.05.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Крупник Р.В.

Ухвала від 20.04.2015

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 10.10.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

Ухвала від 09.09.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Козак І.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні