ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
і м е н е м У к р а ї н и
28 травня 2015 рокусправа № 808/7695/14(ДО/808/834/14)
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Мартиненка О.В.
суддів: Поплавського В.Ю. Чепурнова Д.В.
за участю секретаря судового засідання: Олійник Р.І.
за участю:
представника позивача: Кирилюк Г.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпропетровську апеляційну скаргу Головного управління Держземагенства у м.Києві
на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 26 лютого 2015 року у справі №808/7695/14 (ДО/808/834/14) за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «АПЛ-ГРУП» до Головного управління Держземагенства у м.Києві про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
05.11.2014р. ТОВ «АПЛ-ГРУП» звернулося до суду з позовом, в якому просило визнати дії відповідача по застосуванню у витягу №6209 від 11.10.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої по пров. Ярославський, 1/3 (літ. Л) у Подільському районі м. Києва, площею розмір 1746 кв.м., кадастровий номер - 8000000000:85:321:0008 коефіцієнта функціонального використання 2,50 - протиправними; зобов'язати відповідача внести зміни до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої по пров. Ярославський, 1/3 (літ. Л) у Подільському районі м. Києва, площею розмір 1746 кв.м., кадастровий номер - 8000000000:85:321:0008, оформленої витягом №6209 від 11.10.2013 р., з технічної документації про нормативну грошову оцінку, видавши позивачу відповідний витяг із технічної документації.
В обґрунтування своїх вимог посилалося на те, що застосування відповідачем коефіцієнту функціонального призначення 2,5, як для земель комерційного призначення при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, як земля, зайнята поточним будівництво, є протиправним, оскільки суперечить Закону України "Про оцінку землі" та Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11.
Постановою Запорізького окружного адміністративного суду від 26 лютого 2015 року у справі №808/7695/14 (ДО/808/834/14) позов задоволено частково. Визнано дії Головного управління Держземагенства у м. Києві Державного агентства земельних ресурсів України по застосуванню у витягу №6209 від 11.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої по провулку Ярославський,1/3 (літ.Л) у Подільському районі м. Києва, площею розмір 1746 кв.м., кадастровий номер - 8000000000:85:321:0008 коефіцієнта функціонального використання 2,50 протиправними. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, Головне управління Держземагенства у м.Києві подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить постанову суду скасувати та прийняти нову, якою у задоволенні позову відмовити у повному обсязі. Апеляційна скарга обґрунтована тим, що відповідач не наділений правом встановлювати цільове використання земельної ділянки, з огляду на яке визначається коефіцієнт
функціонального призначення, а оскільки позивачем не було надано документів, підтверджуючих факт проведення на земельній ділянці будівельних робіт, то при визначені нормативної грошової оцінки застосовано коефіцієнт, як для земель комерційного призначення, що передбачено Порядком від 27.01.2006р. №18/15/21/11.
Рішення суду в частині відмовлених позовних вимог, сторонами, фактично, не оскаржується.
Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального права, надану правову оцінку досліджених судом доказів по справі, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги з наступних підстав.
Судом встановлено та матеріалам справи підтверджено, що рішенням ІІІ сесії V скликання Київської міської ради №92/149 від 28.09.2006 «Про передачу товариству з обмеженою відповідальністю «АПЛ-Груп» земельної ділянки для будівництва, експлуатації та обслуговування житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського обслуговування та підземним паркінгом у пров. Ярославському, 1/3 (літ. Л) у Подільському районі м. Києва» (далі - рішення №92/149) затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «АПЛ-Груп» для будівництва, експлуатації та обслуговування житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського обслуговування та підземним паркінгом у пров. Ярославському, 1/3 (літ. Л) у Подільському районі м. Києва (а.с. 51, т.1).
Рішенням №92/149 товариству з обмеженою відповідальністю «АПЛ-Груп» передано у довгострокову оренду на 10 років земельну ділянку площею 0,17 га для будівництва, експлуатації та обслуговування житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського обслуговування та підземним паркінгом у пров. Ярославському, 1/3 (літ. Л) у Подільському районі м. Києва.
27 грудня 2006 року між позивачем та Київською міською радою укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до умов якого орендодавець - Київська міська рада, на підставі рішення Київської міської ради №92/149 від 28.09.2006, за актом приймання-передачі передає, а орендар - ТОВ «АПЛ-Груп» приймає в оренду (строкове платне користування) земельну ділянку розташовану у пров. Ярославському, 1/3 (літ. Л) у Подільському районі м. Києва, розміром 1746 кв.м, цільове призначення - для будівництва, експлуатації та обслуговування житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського обслуговування та підземним паркінгом, кадастровий номер - 8000000000:85:321:0008 (далі - земельна ділянка) (а.с. 52-62, т.1).
Відповідно до п.4.2 договору оренди річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 1,5 відсотка від нормативної грошової оцінки до введення об'єкта в експлуатацію. Після введення об'єкта в експлуатацію: 0,03 відсотка від нормативної грошової оцінки частини земельної ділянки, яка визначається пропорційно площі житлового фонду; 2,5 відсотка від нормативної грошової оцінки частини земельної ділянки, яка визначається пропорційно площі нежитлового фонду.
Згідно п.4.6 договору оренди зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та у випадках, передбачених законодавством України.
27 грудня 2006 року Київською міською радою та ТОВ «АПЛ-Груп» підписано акт приймання- передачі земельної ділянки (а.с. 64, т.1).
11 жовтня 2013 року ГУ Держземагентства у м. Киві позивачу видано витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки розташованої у пров. Ярославському, 1/3 (літ. Л) у Подільському районі м. Києва, в якому відповідачем вказано коефіцієнт на функціональне використання землі - 2,50, відповідно до Порядку нормативно грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 за №388/12262) (а.с. 66, т.1).
07.04.2014р. ГУ Держземагентства у м. Киві позивачу видано витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки розташованої у пров. Ярославському, 1/3 (літ. Л) у Подільському районі м. Києва, в якому відповідачем вказано коефіцієнт на функціональне використання землі - 0,50, відповідно до Порядку нормативно грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 за №388/12262) (а.с.67 т.1)
Вважаючи, що у витязі, який було видано 11.10.2013 року, відповідач неправомірно застосував коефіцієнт на функціональне використання землі 2,5, що призвело до сплати оренди у більшому розмірі, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Вирішуючи спір між сторонами та частково задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що орендована позивачем земельна ділянка має функціональне призначення - інші землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво, а отже коефіцієнт на функціональне використання вказаної земельної ділянки повинен дорівнювати - 0,50. Відповідачем же не надано жодних доказів, які б підтверджували, що позивачем орендована земельна ділянка використовується не за функціональним призначенням. В іншій частині заявлених вимог, суд дійшов висновку про відсутність підстав для їх задоволення.
Як вбачається з апеляційної скарги, відповідач, фактично, оскаржує рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог. Жодних доводів про незгоду з рішенням суду в частині відмовлених позовних вимог апеляційна скарга не містить.
Позивачем рішення суду першої інстанції в частині відмовлених позовних вимог оскаржено не було.
За таких обставин, суд апеляційної інстанції, з урахуванням ст.195 КАС України, вважає за необхідне переглянути судове рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги, тобто в частині задоволених позовних вимог.
Так, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції про протиправність дій відповідача щодо застосування коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки на рівні 2,5 з наступних підстав.
Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України (стаття 20 Земельного кодексу України).
Згідно зі статтею 201 цього кодексу, грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Закону України "Про оцінку земель" № 1378-IV від 11.12.2003, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (стаття 5 Закону України "Про оцінку земель").
Відповідно до статті 13 Закону № 1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Механізм визначення нормативної грошової оцінки земель врегульований Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженим спільним наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 N 18/15/21/11.
Розділом 3 цього Порядку закріплена нормативна грошова оцінка земель населених пунктів. В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.
Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності, та становить для категорії земель за функцією використання, зокрема, такі коефіцієнти: землі комерційного використання -Кф=2,5, інші землі, зокрема, землі, зайняті поточним та відведені під майбутнє будівництво - 0,5.
Як зазначено вище, в договорі оренди Орендодавцем - Київською міською радою визначено цільове призначення земельної ділянки - для будівництва, експлуатації та обслуговування житлового будинку з вбудованими приміщеннями громадського обслуговування та підземним паркінгом.
З огляди на умови укладеного договору, відповідачем, який не має повноважень щодо самостійного визначення цільового призначення використання земельної ділянки, при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, застосовано коефіцієнт функціонального використання як для земель комерційного використання - 2,5, що не відповідає вимогам вищезазначеного Порядку.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про протиправність дій відповідача в цій частині.
Доводи апеляційної скарги щодо не надання позивачем до заяви документів, які б свідчили про фактичне виконання будівельник робіт не впливають на правильність висновків суду першої інстанції, оскільки такі обставини не є підставою для самостійної зміни відповідачем категорії земельної ділянки. Зміна категорії земельної ділянки передбачає законодавчо-визначену процедуру, наслідком якої є зміна юридичного статусу земельної ділянки з відповідними нормативними наслідками для її власника чи користувача. В даному випадку, спірна земельна ділянка позивача відноситься до земель зайнятих поточним та відведені під майбутнє будівництво, зміни її категорії судом не встановлено, у зв'язку з чим, зважаючи на норми Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, для такої земельної ділянки повинен застосовуватись коефіцієнт функціонального використання на рівні 0,5.
З огляду на викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та ухвалено законне і обґрунтоване рішення, у зв'язку з чим підстав для його скасування, в межах доводів апеляційної скарги, не існує.
Керуючись ч.3 ст.160, ст.195, ст.196, п.1 ч.1 ст.198, ст.200, ст.205, ст.206 КАС України суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Держземагенства у м.Києві залишити без задоволення.
Постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 26 лютого 2015 року у справі №808/7695/14 (ДО/808/834/14) залишити без змін.
Ухвала суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів.
(Ухвалу у повному обсязі складено 29.05.2015р.)
Головуючий: О.В. Мартиненко
Суддя: В.Ю. Поплавський
Суддя: Д.В. Чепурнов
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2015 |
Оприлюднено | 03.06.2015 |
Номер документу | 44446579 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Мартиненко О.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Мартиненко О.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Мартиненко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні