Постанова
від 02.06.2015 по справі 815/2249/15
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/2249/15

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 травня 2015 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Левчук О.А.,

за участю секретаря Васіної А.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі справу за адміністративним позовом Балтського районного центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення коштів виплачених як допомога по безробіттю в розмірі 13873,07 грн., -

ВСТАНОВИВ:

Балтський районний центр зайнятості Одеської області (далі Балтський РЦЗ) звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ОСОБА_1 про стягнення коштів виплачених як допомога по безробіттю в розмірі 13873,07 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в період перебування ОСОБА_1 на обліку в Балтському РЦЗ, у період з 07.10.2010 року по 30.03.2011року та з 15.01.2014 року по 15.04.2014 року, як безробітного йому була виплачена допомога по безробіттю на загальну суму 13873,07 грн. Між тим, в процесі проведення фахівцями Балтського РЦЗ розслідування обґрунтованості виплат допомоги по безробіттю встановлено, що ОСОБА_1 перебуваючи на обліку, як безробітний відносився до категорії зайнятого населення та не мав правових підстав на отримання матеріального забезпечення, оскільки був зареєстрований як суб'єкт підприємницької діяльності, що стало підставою звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив задовольнити в повному обсязі, з підстав викладених в адміністративному позові.

Відповідач проти задоволення позову заперечував, просив суд відмовити в повному обсязі, з підстав викладених в запереченнях. В обґрунтування своєї правової позиції зазначив, що його боку були вжиті всі передбачені законом заходи, направлені на припинення підприємницької діяльності, подано до органів реєстрації всі необхідні документи. Причина, по якій він не був знятий з обліку, як фізична особа-підприємець, йому не відома. З цих підстав відповідач вважає, що в період з 14.12.2010 року по 20.03.2011 та в період з 22.01.2014 року по 14.14.2014 року він підприємницьку діяльність не здійснював. Разом з тим, ОСОБА_1 зазначає що будь-яких умисних дій, направлених на незаконне отримання допомоги по безробіттю або інших виплат, ним не здійснювалось. За таких обставин, вважає вимоги Балтського районного центру зайнятості щодо повернення отриманих коштів безпідставними (а.с. 51-53).

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, судом встановлені наступні факти та обставини.

ОСОБА_1 у період з 07.12.2010 року по 31.03.2011 року перебував на обліку в Балтському РЦЗ як безробітний на підставі заяви від 14.12.2010 року та наказу № НТ 101214 від 12.12.2010 року. У вказаній заяві відповідач зазначив, що він не має заробітку чи інших передбачених законодавством доходів, не є найманим працівником або членом колективного сільськогосподарського підприємства, не укладав договорів цивільно-правового характеру, не отримує пенсію на пільгових умовах і не зареєстрований як фізична особа-підприємець (а.с. 30-34).

15.01.2014 року відповідачу було поновлено статусу безробітного та з 15.01.2014 року по 15.04.2014 року він перебував на обліку в Балтському РЦЗ як безробітний на підставі заяви від 15.01.2014 року та наказу № НТ НТ140115 від 15.01.2014 року. У вказаній заяві відповідач також зазначив, що він не має заробітку чи інших передбачених законодавством доходів, не є найманим працівником або членом колективного сільськогосподарського підприємства, не укладав договорів цивільно-правового характеру, не отримує пенсію на пільгових умовах і не зареєстрований як фізична особа-підприємець (а.с.24-29).

З 22.01.2014 на підставі наказу №НТ140122 від 22.01.2014 року призначено допомогу по безробіттю та розпочато виплату допомоги (а.с. 29).

Спірні правовідносини врегульовано Законом України "Про зайнятість населення" від 05 липня 2012 року №5067-VI (далі - Закон України № 5067-VI), Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" від 2 березня 2000 року № 1533-III (далі - Закон України № 1533-III), Порядком надання допомоги по безробіттю, у тому числі одноразової її виплати для організації безробітними підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 20.11.2000 р. № 307 (із змінами), Порядком розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним, зареєстрованого Наказом Міністерства праці та соціальної політики України, ДПА України від 13.02.2009 року № 60/62.

Частиною 6 статті 10 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" передбачено, що функції виконавчої дирекції Фонду виконує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, та його територіальні органи, що здійснюють свою діяльність відповідно до Закону України "Про зайнятість населення" та цього Закону.

У відповідності до п.п. 4, 21 ч.2 ст. 22 Закону України "Про зайнятість населення" центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, його територіальні органи відповідно до покладених на них завдань: здійснюють реєстрацію безробітних, ведуть облік наданих їм послуг; забезпечують надання соціальних послуг та виплату матеріального забезпечення відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" та цього Закону.

Пунктом 2 частини 1 статті 1 Закону України "Про зайнятість населення" встановлено, що безробітними визнаються особи віком від 15 до 70 років, які через відсутність роботи не мають заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готові та здатні приступити до роботи.

Пунктом 1.3 Порядку надання допомоги по безробіттю, у точу числі одноразової її виплати для організації безробітними підприємницької діяльності, затвердженого Наказом Міністерства праці та соціальної політики № 307 від 20.11.2000 року передбачено, що допомога по безробіттю призначається центрами зайнятості, на які покладено функції робочих органів виконавчої дирекції Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі - центри зайнятості), за місцем перебування безробітного на обліку і виплачується в установленому порядку через банківські установи.

Відповідно до п.18 ч.2 ст. 22 Закону України "Про зайнятість населення" центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, його територіальні органи відповідно до покладених на них завдань проводять розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері соціальної політики, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та Пенсійним фондом України. Таке розслідування здійснюється шляхом звіряння даних, зазначених у документах страхувальника, з базою даних центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та Пенсійного фонду України, а у разі потреби - шляхом проведення виїзних планових та позапланових перевірок страхувальників.

Згідно з пп. "б" ч.3 ст. 1 Закону України "Про зайнятість населення" громадяни, які забезпечують себе роботою самостійно, у тому числі підприємці, належать до зайнятого населення.

Відповідно з ч.2, ч.3 ст. 36 Закону України „Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов'язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг. Сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов'язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.

Пунктом 6.14 Порядку надання допомоги по безробіттю, у точу числі одноразової її виплати для організації безробітними підприємницької діяльності, затвердженого Наказом Міністерства праці та соціальної політики № 307 від 20.11.2000 року передбачено, якщо під час одержання допомоги по безробіттю безробітний своєчасно не подав відомості про обставини, що впливають на умови її виплати, у тому числі встановлені під час розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, з безробітного стягується сума виплаченої допомоги по безробіттю з моменту виникнення цих обставин. Якщо безробітний відмовився добровільно повернути зазначені кошти, то питання щодо їх повернення вирішується у судовому порядку.

Порядком розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Державної податкової адміністрації України від 13 лютого 2009 р. N 60/62, постановою правління Пенсійного фонду України від 13 лютого 2009 р. N 7-1 визначено механізм проведення розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення. Розслідування згідно з цим Порядком здійснюється шляхом проведення перевірки достовірності даних, які є підставою для надання особі статусу безробітного та виплати йому матеріального забезпечення, що зазначені в документах, поданих особою до державної служби зайнятості під час її реєстрації та протягом періоду її перебування на обліку як безробітної.

У разі встановлення центром зайнятості відповідно до цього Порядку належності безробітної особи до категорії зайнятих, така особа знімається з обліку як безробітна в установленому законодавством порядку та повертає суму незаконно отриманого матеріального забезпечення і вартості наданих соціальних послуг з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати матеріального забезпечення та надання соціальних послуг. Рішення про повернення коштів особою чи роботодавцем оформлюється наказом.

Відповідно до абз.19 пп.1 п.37 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 року № 198, територіальний орган припиняє реєстрацію у разі встановлення факту подання особою недостовірних даних та документів, на підставі яких прийнято рішення про надання статусу безробітного, призначення виплати матеріального забезпечення на випадок безробіття та надання соціальних послуг, що мав місце протягом періоду реєстрації.

Судом встановлено, що фахівцями Балтського РЦЗ відповідно до п.18 ч.2 ст. 22 Закону України "Про зайнятість населення", Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Державної податкової адміністрації України від 13 лютого 2009 р. N 60/62, Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, з метою забезпечення цільового та ефективного використання коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, на підставі перевірки баз даних інспекцією по контролю за додержанням законодавства про зайнятість Одеського обласного центру зайнятості, проведено перевірку підстав надання ОСОБА_1 (ІН НОМЕР_1) статусу безробітного та призначення допомоги.

За наслідками перевірки Балтським РЦЗ складено акт розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" від 16 лютого 2015 року № 1/05 (а.с.14), яким встановлено, що ОСОБА_1 перебуваючи на обліку як безробітний отримав допомогу по безробіттю у розмірі 13873,07 грн., та згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців з 27.09.2009 року по 14.07.2014 року був зареєстрований як суб'єкт підприємницької діяльності, у зв'язку з чим, статус безробітного отримав неправомірно (а.с.14). Зазначений акт відповідачем отриманий 19.02.2015 року, що підтверджується наданим до суду рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с. 16).

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, наданого на запит Балтського районного центру зайнятості від 23.12.2014 за № 19816295, ОСОБА_1 зареєстрований як фізична особа-підприємець 27.02.2009 року. Дата та номер запису про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичною особою-підприємцем, підстава для його винесення: 14.07.2014, 25280060003003107, припинено, власне рішення.(а.с.19-20).

Таким чином, відповідач перебуваючи на обліку в Балтському районному центрі зайнятості, як безробітний, одночасно з цим, був зареєстрований як фізична особа-підприємець.

25.02.2015 року директором Балтського районного центру зайнятості видано наказ №2 про повернення виплачених ОСОБА_1 коштів, як допомога по безробіттю, яке разом з листом про повернення коштів № 172/16/04 від 25.02.2015 року направлялося на адресу відповідача та отримано ним 28.02.2015 року, про що свідчить відмітка на рекомендованому повідомленні про вручення поштового відправлення. Зазначений наказ відповідачем не оскаржений та є чинним (а.с 9-12).

Доводи відповідача в обґрунтування відсутності підстав для повернення отриманих коштів, про те, що ним вжито всі заходи для закриття підприємницької діяльності та будь-яких умисних дій, направлених на незаконне отримання допомоги по безробіттю або інших виплат, ним не здійснювалось, суд вважає необґрунтованими з огляду на наступне.

Відповідно до ч.3 ст. 46 Закону України, від 15.05.2003, № 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців " фізична особа позбавляється статусу підприємця з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця.

Як зазначалось вище, з 27.02.2009 року по 14.07.2014 року ОСОБА_1 був зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців як фізична особа-підприємець і тільки 14.07.2014 року був внесений запис про припинення підприємницької діяльності відповідача. Отже саме з 14.07.2014 року припинено підприємницьку діяльність ОСОБА_1 (а.с.19, 20).

При цьому в заяві від 14.12.2010 року, поданої до Балтського районного центру зайнятості. відповідач зазначив, що видами діяльності, які визначені частиною третьою статті 1 Закону України «Про зайнятість населення» не займається, та про те, що він зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців як фізична особа-підприємець, ОСОБА_1 Балтський районний центр зайнятості не повідомляв.

Також відповідачем в заяві від 15.01.2014 року, поданої до Балтського районного центру зайнятості, зазначена інформація про те, що він не є суб`єктом підприємницької діяльності, що суперечить відомостям, вказаним в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Крім цього, аналіз вищенаведених норм законодавства дає підстави вважати, що особа, зареєстрована як суб'єкт підприємницької діяльності, не може бути визнана безробітною і не має права на виплату допомоги по безробіттю.

Зазначена позиція суду, також узгоджується з правовою позицією Верховного суду України (справа № 21-79а14 від 08.07.2014 року, справа № 21-408а14 від 07.10.2014 року).

Доказів сплати зазначеної суми надмірно виплачених коштів, як допомога по безробіттю у розмірі 13873,07 грн. на дату розгляду справи відповідачем суду не надано.

За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих сторонами доказів, суд вважає, що позивач довів суду ті обставини, на які він посилався в обґрунтування своїх позовних вимог і адміністративний позов підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, ст. ст. 159 - 163, 254 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) на користь Балтського районного центру зайнятості на розрахунковий рахунок №37171300900057 в ГУДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код ЄДРПОУ 20959168 кошти виплачені як допомога по безробіттю в розмірі 13873,07 грн.

Постанову може бути оскаржено в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд у строки та в порядку встановлені ст. 186 КАС України.

Постанова набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 254 КАС України.

Повний текст постанови складено та підписано 02 червня 2015 року.

Суддя О.А. Левчук

.

Дата ухвалення рішення02.06.2015
Оприлюднено09.06.2015
Номер документу44546039
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2249/15

Постанова від 02.06.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О. А.

Ухвала від 14.05.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О. А.

Ухвала від 17.04.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні