Постанова
від 03.06.2015 по справі 820/1171/15
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

03 червня 2015 р. № 820/1171/15

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого - судді Зінченка А.В.,

при секретарі - Алавердян Е.А.

за участі представників сторін:

позивача - Прасолова І.В.

відповідача ДЗА - Коваленка С.М.

відповідача ХМР - не прибув

ІІІ - особи МІЦ - Яндюк С.В.

ІІІ - особи ХНДПІЗ - не прибув

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Харкові адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРИФ" до Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області та Харківської міської ради, з участю третіх осіб Комунального підприємства "Міський інформаційний центр" та Державного підприємства «Харківський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», про визнання дій та бездіяльності протиправними і скасування висновку, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю «ГРИФ», звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій після уточнення позовних вимог, просив суд визнати протиправною бездіяльність Харківської міської ради, яка полягає у не перевірці даних витягу №883 від 30.10.2013 із технічної документації земельної ділянки за адресою; м, Харків вул. Клочківська. 295-Б (кадастровий номер 6310136300:08:021:0034); визнати протиправними дії Харківської міської ради щодо впровадження нормативно-грошової оцінки земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Клочківська, 295-В (кадастровий номер 6310136300:08:021:0034) згідно локальних коефіцієнтів "зони магістралей підвищеного містоформувального значення" та "санітарно-захисні зони" в такому їх значенні, які відсутні в додатку 3 до «Технічної документації з нормативно-грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року» та скасувати Витяг із технічної документації про нормативно-грошову оцінку №883 від 30.10.2013 року, виданий Управлінням Держземагенства у м.Харкові Харківської області.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що не погоджується з даними, вказаними у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №883 від 30.10.2013 року, виданого Управлінням Держземагенства у м. Харкові Харківської області, а саме: із застосуванням локального коефіцієнту, який на його думку, не має місця на даній земельній ділянці, а також розмірами окремих локальних коефіцієнтів зазначеними у витязі та вважає, що дані, зазначені у витязі, порушують права позивача як орендаря.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив позов задовольнити.

Представник відповідача ДЗА в судовому засіданні проти позову заперечував та вказав, що витяг управління Держземагентства у Харківській області відповідає вимогам діючого законодавства, а тому в задоволенні позовних вимог просив відмовити.

Представник відповідача Харківської міської ради в судове засідання не прибув, але надав заперечення на позов, в якому просив в задоволенні позовних вимог відмовити.

Представник ІІІ-особи МІЦ в судовому засіданні проти позову заперечував та просив в задоволенні позовних вимог відмовити.

Вредставник ДП «ХНДПІЗ» в судове засідання не прибув, про час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином.

Суд, вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вважає, що в задоволенні позовних вимог слід відмовити з наступних підстав.

Судом встановлено, що ТОВ «ГРИФ» перебуває із Харківською міською радою в цивільних правовідносинах у зв'язку з тим, що користується земельною ділянкою комунальної власності за договором оренди від 02.08.2007 року № 140767100089.

На адресу ТОВ «ГРИФ» 19.09.2014 року надійшов позов, в якому Харківська міська рада просить Господарський суд Харківської області прийняти рішення про внесення зміни до договору оренди землі від 02.08.2007 року № 140767100089, шляхом визнання укладеної додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у запропонованій Харківською міською радою редакції

Нова редакція договору передбачала, збільшення орендної плати з 19352,28 грн. на рік до 42177,58 грн. на рік. Вказане збільшення вартості орендної плати Харківська міська рада обґрунтовує тим, що відповідно до рішення від 25.09.2013 року №1269/13 «Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 2013 рік», плата за землю здійснюється з 01.01.2014 року на підставі даних «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року.

Було додано розрахунок нової орендної плати, складений на підставі Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №883 від 30.10.2013 року, сформованого Управлінням Держземагенства у місті Харкові. Згідно вказаного Витягу нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 6310136300:08:021:0034 ) загальною площею 0,0442 га. Складає 753171,00 грн.

Позивач не погоджується з вказаним Витягом, так як відповідачем було застосовано не всі локальні коефіцієнти.

Проаналізувавши наведене, суд вказує, що згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, (пункт 288.5 статті 288 Податкового кодексу України).

Згідно з пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Суд вказує, що Преамбулою Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 № 1378 встановлено, що цей Закон визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

У відповідності до положень статті 5 Закону України «Про оцінку земель» залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Статтею 15 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 18 Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років.

За результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (частина 1, 2 статті 20 Закону України «Про оцінку земель»).

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, відповідно до ст. 23 Закону України «Про оцінку земель», оформлюються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, який видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Суд вказує, що центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин є Державне агентство земельних ресурсів України, яке відповідно до пункту 2 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, є правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів.

Відповідно до пп. 6 п. 4 Положення про Держземагенство України та пункту 21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, територіальні органи Держземагентства, серед іншого, уповноважені видавати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.

Відповідно до ч.1 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, а згідно зі ст. 73 цього Закону акти ради сільського, селищного, міського голови, голови районної вмісті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі створення) ради, прийняті в межах наданих повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Матеріалами справи підтверджено, що Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.

Судом встановлено, що п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 вказаного рішення визначено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.

Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року», рішень Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 42/08 «Про затвердження «Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року» та була введена в дію з 01.03.2008.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013»» встановлено (п. 2, н. 3), що плата за землю на підставі даних «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» вводиться в дію з 01.01.2014 року.

Пункт 2.1. цього рішення вказує, що Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є власником програмного комплексу «Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013», здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013», здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Відповідно до пункту 2.2. рішення Управління Держземагентства у місті Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.

Судом встановлено, що Комунальне підприємство «Міський інформаційний центр» є користувачем програмного комплексу «Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013» за договором з Департаментом земельних відносин, надає доступ до зазначеного програмного комплекс) управлінню Держземагентства у м. Харкові Харківської області для надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, Департаменту земельних відносин для перевірки даних, що містяться у витягах, та виконання інших функцій у межах повноважень та Департамент)' самоврядного контролю за використанням та охороною земель для здійснення відповідних контрольних повноважень (пункт 2.3 рішення).

Відповідно до пункту 3.10. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженого спільним наказом Держкомзему, Мінагрополітики, Мінбудархітектури та УААН від 27.01.2006 року № 18/15/21/Пі зареєстрованим в Мінюсті 05.04.2006 року №388/1226 вартість одного квадратного метра земельної ділянки певного функціонального використання (Ції) визначається з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно-ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-гіланувальної зони за формулою Цн = Цнз х Кф х КмЗ.

Значення коефіцієнта КмЗ визначається щодо кожного населеного пункту, виходячи з його особливостей. При встановленні значення локального коефіцієнта для окремої земельної ділянки можливо встановлювати його значення на основі визначення частики площа, яку займає цей фактор на земельній ділянці. Установлення частки площі здійснюється переважно шляхом використання ГІС-технологій та електронних цифрових карт масштабу, не меншого, ніж 1:10000 - для міст з чисельністю населення понад цифрових 100 тисяч чолов. та 1:5000 - для інших населених пунктів.

Для обчислення КмЗ враховувати локальні фактори, наведені в додатку 1, таблиця 1.7, при чому добуток по факторних оцінок не повинен бути не повинен бути нижче 0,50 і вище 1,50.

Аналіз викладеного свідчить, що Управління Держземагентства не розраховує та не впливає на значення зазначеного коефіцієнту.

Значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) було розраховано розробниками Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. та затверджено вищевказаним рішенням Харківської міської ради і внесено до програмного комплексу.

Таким чином, суд прийшов до висновку, що встановлений Управлінням Держземагентства у місті Харкові у Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №883 від 30.10.2013 року Кф повністю відповідає вимогам чинного законодавства, при наданні витягу управлінням Держземагенства у м.Харкові Харківської області додержавно всі вимоги діючого законодавства, а сам витяг є законним та обґрунтованим.

Також суд зазначає, що до повноважень Харківської міської ради не входять обов'язки щодо перевірки даних витягу №883 від 30.10.2013 із технічної документації земельної ділянки за адресою; м, Харків вул. Клочківська. 295-Б, а тому і відсутній факт її бездіяльності.

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.

Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Судом в судовому засіданні не встановлено жодних протиправних дій чи бездіяльності відповідача та порушення прав позивача, а тому на підставі вищенаведенного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача документально та нормативно не обгрунтовані, а тому не підлягають задоволенню в повному обсязі.

Судові витрати підлягають розподілу згідно вимог ст.94 КАС України.

Керуючись ст.ст. 4, 7, 86, ч.1 ст. 158, 160-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України Харківський окружний адміністративний суд, -

П О С Т А Н О В И В:

В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ГРИФ" до Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області та Харківської міської ради про визнання дій та бездіяльності протиправними і скасування висновку - відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-ти денний строк з дня отримання копії постанови апеляційної скарги, з подачею її копії до апеляційної інстанції.

Постанова у повному обсязі виготовлена 05 червня 2015 року.

Суддя А.В. Зінченко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.06.2015
Оприлюднено10.06.2015
Номер документу44631957
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/1171/15

Ухвала від 26.08.2015

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бенедик А.П.

Постанова від 03.06.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

Ухвала від 06.02.2015

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зінченко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні