Постанова
від 03.06.2015 по справі 821/1161/15-а
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 червня 2015 р.м. ХерсонСправа № 821/1161/15-а 10 год. хв.

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Хом'якової В.В.,

при секретарі: Перебийніс Н.Ю., за участю представника позивача Шмідко І.М. ,

представника відповідача-1 Насєки М.В., представника відповідача-2 Середи О.В,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Господарь"

до Державної податкової інспекції у м. Херсоні Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Головного управління Державної казначейської служби України у м. Херсоні, Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси Головного управління ДФС у Одеській області про визнання бездіяльність протиправною, стягнення бюджетного відшкодування,

встановив:

Приватне підприємство "Господарь" (далі -ПП, позивач) звернулось до суду з позовом до Державної податкової інспекції у м. Херсоні Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, (далі - ДПІ, відповідач - 1), Головного управління Державної казначейської служби України у м. Херсоні, (далі - УДК, відповідач - 2), Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси Головного управління ДФС у Одеській області (далі - ДПІ у Малиновському районі м. Одеси відповідач - 3) з позовом про визнання протиправною бездіяльності Державної податкової інспекції у м. Херсоні Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, щодо неподання до органу Державної казначейської служби України висновків про відшкодування ПП "Господарь" з державного бюджету податку на додану вартість в сумі 1555818 грн., а також стягнення суми бюджетного відшкодування з податку на додану вартість (далі - ПДВ) за березень, квітень, травень 2008 року у сумі 1555818 грн.

14.05.2015 представник позивача надав до суду письмову заяву про уточнення позовних вимог, відповідно до якої окрім заявлених позовних вимог просить суд стягнути з Державного бюджету України на користь ПП «Господарь» пеню за несвоєчасне відшкодування податку у розмірі 105 880, 87 грн.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі, суду пояснив, що вказана сума бюджетної заборгованості виникла за рахунок подання декларації з податку на додану вартість за березень, квітень, травень 2008 року. На підставі акту документальної невиїзної (камеральної) перевірки відповідачем було винесено податкове повідомлення-рішення від 18.08.2008 № 0000382350/0 про зменшення позивачу бюджетного відшкодування податку на додану вартість на 1555818,00 грн. Дане податкове повідомлення-рішення було скасовано рішенням Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.02.2015 р., яке набрало законної сили. Таким чином будь-які перешкоди в отриманні бюджетного відшкодування ПДВ відсутні, проте ДПІ у м. Херсоні не надає до органів державного казначейства в Херсонській області висновок про бюджетне відшкодування, що є протиправним.

Представник відповідача ДПІ у м. Херсоні проти позову заперечила, пояснивши, що рішення Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.02.2015 оскаржено до Вищого адміністративного суду України, вважає що результати касаційного оскарження можуть вплинути на результат розгляду справи № 821/1161/15-а, тому є передчасним виконання даного рішення, у зв'язку із чим просила суд відмовити позивачу у задоволенні позову.

Представник відповідача Управління Державної казначейської служби України у м. Херсоні Херсонської області (первісно заявлений відповідач Управління Державної казначейської служби у Херсонській області за згодою позивача був замінений на Управління Державної казначейської служби у м. Херсоні Херсонської області) у судовому засідання пояснив, що згідно діючого законодавства відшкодування податку на додану вартість з бюджету провадиться на підставі висновку податкової інспекції і в функції УДК не входить контроль за своєчасним внесенням платежів до бюджету у тому числі і ПДВ. Але за наявності висновку ДПІ про відшкодування ПДВ або рішення суду із цього приводу, УДК буде здійснено такі виплати відповідно до вимог чинного законодавства.

Представник відповідача-3 ДПІ у Малиновському районі м. Одеси до суду не прибув, відповідно до письмових заперечень вважає висновки, викладені в акті перевірки ПП «Господарь» обгрунтованими, а прийняте податкове повідомлення-рішення від 18.08.2008 про зменшення суми бюджетного відшкодування ПДВ у розмірі 1555818,00 грн. правомірним, вважає передчасним виконання рішення Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.02.2015, оскільки ДПІ у Малиновському районі м. Одеси подано клопотання до касаційного суду про зупинення виконання вказаного рішення, просить відмовить у задоволені позовних вимог.

Розглянувши подані сторонами документи та матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд встановив наступне.

ПП «Господарь» у 2008 року подало до ДПІ у Малиновському районі м. Одеса, на податковому обліку якого перебувало як платник податків, податкові декларації із податку на додану вартість за березень, квітень, травень 2008 року з задекларованим бюджетним відшкодуванням податку на розрахунковий рахунок підприємства за березень 2008 у сумі 513579,00 грн., квітень 2008 р. у сумі 401786,00 грн., травень 2008 р. у сумі 640 453,00 грн. Надані декларації перевірені ДПІ у Малиновському районі м. Одеса, за наслідками перевірки ДПІ у Малиновському районі м. Одеса складено акт № 102/23-210/31390566 про результати виїзної позапланової перевірки ПП»Господарь» з питань достовірності нарахування суми бюджетного відшкодування з ПДВ по вказаним деклараціям, та прийнято податкове повідомлення-рішення № 0000382350/0 від 18.08.2008, згідно якого зменшено суму бюджетного відшкодування на 1 555 818 грн. ( 513579 грн. за березень 2008 року, 401786 грн. за квітень 2008 року, 640453 грн. за травень 2008 року). Рішення ДПІ було оскаржено ТОВ у судовому порядку.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 31 серпня 2010 року у задоволенні позову ПП «Господарь» відмовлено.

Зазначена постанова оскаржена позивачем до суду апеляційної інстанції. 19 лютого 2015 р. Одеським апеляційним адміністративним судом у справі № 2а-7395/09/1570 апеляційна скарга ПП «Господарь» задоволено; постанова Одеського окружного адміністративного суду від 31 серпня 2010 року - скасована; прийнято нова постанова про задоволення позову приватного підприємства «Господарь» у повному обсязі. Зазначеною постановою суд апеляційної інстанції визнав протиправними дії Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси про проведенню позапланової виїзної перевірки та скасував податкове повідомлення-рішення від 18.08.2008 р. № 0000382350/0.

Відповідно до ч. 5 ст. 254 КАС України постанова або ухвала суду апеляційної чи касаційної інстанції за наслідками перегляду, постанова Верховного Суду України набирають законної сили з моменту проголошення.

Тобто ухвала Одеського апеляційного адміністративного суду постановлена в відкритому судовому засіданні 19.02.2015 , набрала законної сили із моменту її проголошення.

З 2014 року позивач знаходиться як платник податків на податковому обліку ДПІ у м. Херсоні.

07.04.15 позивач звернувся до ДПІ у м. Херсоні із заявою про надання до органу Державної казначейської служби висновку про відшкодування ПДВ з бюджету в сумі 1555818 грн., до заяви була додана копія постанови Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.02.15.

09.04.15 позивач вдруге звернувся до ДПІ у м. Херсоні та надав документи, які обгрунтовували правомірність заяви про бюджетне відшкодування - податкові декларації з додатками, копії акту перевірки від 18.08.08 та податкового повідомлення-рішення від 18.08.08.

Відповіді на звернення позивач не отримав. Бюджетне відшкодування йому не було перераховано, тому позивач звернувся до суду з даним позовом.

Згідно 14.1.18 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, бюджетне відшкодування - відшкодування від'ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника, у тому числі автоматичне бюджетне відшкодування у порядку та за критеріями, визначеними у розділі V цього Кодексу.

Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків встановлено статтею 200 Податкового кодексу України .

Відповідно до пунктів 200.12, 200.13 статті 200 ПК України орган державної податкової служби зобов'язаний у п'ятиденний строк після закінчення перевірки подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету.

Відповідно до ч.2 п.200.15 ст. 200 Податкового кодексу, зазначено, що після закінчення процедури адміністративного або судового оскарження контролюючий орган протягом п'яти робочих днів, що настали за днем отримання відповідного рішення, зобов'язаний подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету. На підставі отриманого висновку відповідного органу державної податкової служби орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування або шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку, або шляхом оформлення (випуску) казначейського фінансового векселя (за згодою платника податків) протягом п'яти операційних днів після отримання висновку органу державної податкової служби.

Відповідно до п. 200.17 ст.200 Податкового кодексу України джерелом сплати бюджетного відшкодування (у тому числі заборгованості бюджету) є доходи Державного бюджету України.

Однак у строк, визначений ст. 200 Податкового кодексу України, висновок ДПІ у м. Херсоні до Управління Державної казначейської служби України у м. Херсоні Херсонської області не направлено, відповідно відшкодування податку на додану вартість за березень, квітнь, травень 2008 року на банківський рахунок ПП "Господарь" здійснено не було.

Разом з тим, суд зауважує, що відповідно до п.200.23 Податкового кодексу України суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування податку на додану вартість.

Згідно до ч.1 ст.25 Бюджетного кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснює безспірне списання коштів державного бюджету та місцевих бюджетів на підставі рішення суду.

Згідно з пп.6 п.16 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 р. №845 органи Казначейства за судовими рішеннями про стягнення надходжень бюджету здійснюють безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів з метою забезпечення бюджетного відшкодування податку на додану вартість та/або пені, нарахованої на заборгованість державного бюджету з відшкодування такого податку.

Враховуючи, що судовим рішенням підтверджено обґрунтованість відшкодування ПП "Господарь", рішення суду набрало законної сили, позовна вимога про стягнення з Державного бюджету суми бюджетного відшкодування ПДВ за березень, квітень, травень 2008 року у сумі 1555818,00 грн. підлягає задоволенню.

Щодо твердження Державної податкової інспекції у м. Херсоні Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області та Державної податкової інспекції у Малиновському районі м. Одеси Головного управління ДФС у Одеській області, щодо оскарження постанови апеляційного суду від 19.02.2015 у касаційному порядку суд зазначає, що факт її оскарження у касаційному порядку не зупиняє її виконання.

Крім цього, суд бере до уваги, що ухвалою Вищого адміністративного суду України від 20.04.2015 відмовлено ДПІ у Малиновському районі м. Одеса ГУ ДФС в Одеській області у зупиненні виконання рішення суду від 19.02.15. У даному випадку факт касаційного оскарження ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.02.2015 не перешкоджає вирішенню по суті справи про бюджетне відшкодування ПДВ, підставою якого є набрання законної сили постановою від 19.02.2015, якою скасовано податкове повідомлення-рішення ДПІ у Малиновському районі м. Одеса ГУ ДФС в Одеській області від 18.08.2008 № 0000382350/0, яким позивачу зменшено суму бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у сумі 1555818 грн.

На суми податку, не відшкодовані протягом визначених статтею 200 Податкового кодексу України строків, які вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування ПДВ, нараховується пеня на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України, встановленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення. Заявлену позивачем вимогу про стягнення пені в розмірі 105880 грн. 87 коп. за період 05.03.15 - 12.05.15 суд задовольняє частково з урахуванням наступного.

Після закінчення процедури адміністративного або судового оскарження орган державної податкової служби протягом п'яти робочих днів, що настали за днем отримання відповідного рішення, зобов'язаний подати органу Державного казначейства України висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету (п. 200.15 ст. 200 ПКУ). ДПІ у м. Херсоні отримала всі необхідні документи від платника податків для формування висновку 09.04.15, оскільки ДПІ у м. Херсоні не було стороною по справі № 2а-7395/09/1570, доказів того, що вона була повідомлена своєчасно про наявність судового рішення немає. В 5-денний термін ДПІ у м. Херсоні повинна була сформувати висновок та скерувати його органу Державної казначейської служби.

Відповідно до п. 200.13ст. 200 ПКУ на підставі отриманого висновку відповідного контролюючого органу орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом п'яти операційних днів після отримання висновку контролюючого органу.

Таким чином, останнім днем для перерахування коштів є 21.04.15.

За період з 22.04.15 по 12.05.15 розмір пені становить 32225 грн., яка підлягає стягненню на користь позивача.

Суд відмовляє позивачу в задоволені вимоги про визнання протиправною бездіяльності ДПІ у м. Херсоні ГУ ДФС у Херсонській області щодо не направлення до Головного управління Державної казначейської служби у м. Херсоні висновку про відшкодування ПДВ позивачу з наступних підстав. Кожна особа має право в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, звернутись до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси. ПКУ передбачено надання висновку контролюючим органом до органу Державної казначейської служби, а не позивачу, тому факт надання висновку або його ненадання породжує правовідносини між цими суб'єктами владних повноважень, а не між позивачем та відповідачами. Факт ненадання такого висновку не перешкоджає позивачу у здійсненні його права звернутись до суду з позовом про примусове стягнення бюджетного відшкодування з державного бюджету. Позовні вимоги у цій частині не відповідають матеріально-правовому способу захисту порушеного права, визначеного законом.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

На думку суду позивачем доведено ті обставини, на яких ґрунтуються вимоги про стягнення з державного бюджету відшкодування податку на додану вартість по деклараціям за березень, квітень, травень 2008 року, та пені, а відповідачем-1 не доказана правомірність своїх дій.

Щодо відповідача-3 суд зазначає, що позовних вимог до нього позивачем не пред'являлось.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог.

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину постанови суду.

Судові витрати відносяться на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 94, 158-163, 167 КАС України, суд -

постановив :

Задовольнити позов приватного підприємства "Господарь" частково.

Стягнути з Держаного бюджету України на користь приватного підприємства "Господарь" (код ЄДРПОУ 31390566) суму заборгованості бюджетного відшкодування податку на додану вартість у розмірі 1555818 грн. та пеню в сумі 32225 грн.

В задоволені решти вимог відмовити.

Відшкодувати з Державного бюджету на користь приватного підприємства "Господарь" (код ЄДРПОУ 31390566) витрати по сплаті судового збору в сумі 465 грн. (чотириста шістдесят п'ять гривень ) 62 коп.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 05 червня 2015 р.

Суддя Хом'якова В.В.

кат. 8.3.4

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.06.2015
Оприлюднено10.06.2015
Номер документу44632177
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/1161/15-а

Ухвала від 23.07.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Романішин В.Л.

Ухвала від 11.08.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 11.08.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Маринчак Н.Є.

Ухвала від 02.07.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Романішин В.Л.

Ухвала від 02.07.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Романішин В.Л.

Ухвала від 23.07.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Романішин В.Л.

Ухвала від 22.05.2015

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 29.04.2015

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 29.04.2015

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Хом'якова В.В.

Ухвала від 25.06.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Романішин В.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні