Рішення
від 02.06.2015 по справі 923/729/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 червня 2015 р. Справа № 923/729/15

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г. при секретарі Литвиненко Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу порушену

за позовом Прокурор Каланчацького району Херсонської області в інтересах держави в особі :Позивача -1: Каланчацької райдержадміністрації смт. Каланчак, Херсонської області

Позивача-2: Головного управління Держземаганства України у Херсонській області м.Херсон

до Городного товариства "Огородник" місцезнаходження : вул. Леніна, 72, смт.Каланчак, Херсонської області, код ЄДРПОУ 25984687

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 01.06.2010р.

за участю: Декалюк Д.Е. ст. прокурор відділу прокуратури Херсонської області посвідчення № 006312 видане 26.03.2012р.

представників сторін:

від позивача -1: не з'явились;

від позивача - 2: не з'явились;

від відповідача: Севрюк О.Л. (паспорт МО № 681322 виданий 09.03.1999р. Каланчацьким РВ УМВС України у Херсонській області) голова Городного товариства "Огородник"

в с т а н о в и в:

14 травня 2015р. прокурор Каланчацького району Херсонської області звернувся до господарського суду Херсонської області з позовом в інтересах держави в особі позивача -1 Каланчацької райдержадміністрації, смт. Каланчак, Херсонська область та позивача-2 Головного управління Держземаганства України у Херсонській області, м.Херсон до відповідача Городного товариства "Огородник", смт. Каланчак, Херсонська область та просить суд винести рішення, яким внести зміни до договору оренди землі від 01 червня 2010 року укладеного між Каланчацькою районною державною адміністрацією та городним товариством "Огородник" загальною площею 19,47 га, що знаходиться в адміністративних межах Каланчацької селищної ради Каланчацького району, який зареєстровано у Каланчацькому районному відділі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру, про що здійснено відповідний запис від 01 червня 2010 за № 04107330006 та викласти його в наступній редакції: пункт 9 "9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки, що становить 5 150,80 грн. на рік".

Ухвалою від 15.05.2015р. суд прийняв позовну заяву, порушив провадження у справі, призначив справу до розгляду.

Цією ж ухвалою суд зобов'язав :

Прокурора: надати до суду витяг з ЄДР про державну реєстрацію городного товариства "Огородник"; довідку Каланчацького відділення Скадовської ОДПІ про суми та розмір внесення орендної плати відповідачем у 2012-2015р.р., копії декларацій ГТ "Огородник" по земельному податку за 2013-2015р.р.

Позивачам: Каланчацькій райдержадміністрації та Головному управлінню Держземаганства України у Херсонській області - чітку копію договору оренди земельної ділянки з ГТ "Огородник" від 01 червня 2010р., письмово повідомити про підтримання або незгоду з позовними вимогами, явка представників.

Відповідачу: відзив на позов з документальним обґрунтуванням викладених в ньому обставин, копії статутних та реєстраційних документів.

Каланчацькому селищному голові повідомити про суми щорічних надходжень орендної плати від ГТ "Огородник" протягом дії договору оренди землі та фактичного перебування ГТ "Огородник" за адресою: смт. Каланчак, вул. Леніна,72.

Листом від 28.05.2015р. № 82-35-15 прокурор Каланчацького району надіслав до суду витребувані документи.

Каланчацька селищна рада листом від 20.05.2015р. № 369/07-21/07 надала витребувані відомості.

Від відповідача надійшов лист , яким той просить не вносити до договору зміни, що стосуються суттєвого підвищення орендної плати за землю, оскільки членами городного товариства є малозабезпечені жителі селища.

В судовому засіданні прокурор підтримав позовні вимоги та подав уточнення, за яким у прохальній частині позовної заяви просить вилучити слова " що становить 5 150,80 грн. на рік", оскільки розмір орендної плати не може бути встановлений у конкретній сумі, а підлягає корегуванню на індекс інфляції та індексацію (застосування встановлених коефіцієнтів) розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Таке уточнення судом приймається, оскільки відповідно до приписів ст. 22 Господарського процесуального кодексу України до початку судового засідання позивач (сторона заявник ) має право зміни підстави або предмет позову.

Відповідач в судовому засіданні просить за можливості не вносити до договору зміни, що стосуються суттєвого підвищення орендної плати за землю, оскільки таке підвищення буде тягарем для членів городного товариства , малозабезпечених жителів селища.

Згідно ч.1 ст.4-7 ГПК України судове рішення приймається суддею за результатами обговорення ycix обставин справи, а за ст.43 ГПК України суд повинен оцінити докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному i об'єктивному розгляді в судовому процесі всіхобставин справи в їх сукупності, керуючись Законом; ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та учасників провадження суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Відповідно до ст.29 Господарського процесуального кодексу України прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Згідно ст. 2 ГПК України прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, вказує в позовній заяві орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

У відповідності зі ст.121 Конституції України прокуратура становить єдину систему на яку покладено, як одну з основних, функцію представництва інтересів держави в суді у випадках передбачених законом.

Згідно ч. І ст.36-1 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.

Частинами 3, 6 статті 36-1 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що підставою представництва прокурором у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави. Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави чи громадянина, обґрунтовує необхідність їх захисту.

Згідно ст. 2 ГПК України прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Відповідно до ч.І ст.37 Закону України "Про прокуратуру" право подання позовної заяви (заяви, подання) в порядку цивільного, адміністративного, господарського судочинства надається прокурорам, їх першим заступникам і заступникам.

Встановлено, що 01 червня 2010 року між Каланчацькою районною державною адміністрацією та городним товариством "Огородник" укладено договір оренди земельної ділянки, загальною площею 19,47 га, що знаходиться в адміністративних межах Каланчацької селищної ради Каланчацького району. Договір зареєстровано у Каланчацькому районному відділі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру, про що здійснено відповідний запис від 01 червня 2010 за N° 04107330006. Договір укладено на 10 років.

Згідно п.9 зазначеного договору визначено, що оренда плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі податку на землю.

Відповідно до пункту 13 договору, розмір орендної плати переглядається один раз на три роки, у випадках зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції та в інших випадках передбачених законом.

З 01.01.2011 набув чинності Податковий кодекс України, розділ 13 якого регулює питання сплати податку на землю та орендну плату за користування земельною ділянкою.

Згідно вимог підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку і не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, Податковим кодексом України на законодавчому рівні визначено граничний розмір орендної плати, тобто орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду орендної плати.

Нормативна грошова оцінка землі, що передана в оренду городному товариству "Огородник" загальною площею 19,47 га, яка знаходиться в адміністративних межах Каланчацької селищної ради Каланчацького району становить 171693,56 грн., що передбачено договором на час його укладання.

Враховуючі зазначені зміни необхідно внести зміни до пункту 9 договору оренди землі від 01 червня 2010 року укладеного між Каланчацькою районною державною адміністрацією та городним товариством "Огородник" загальною площею 19,47 га, що знаходиться в адміністративних межах Каланчацької селищної ради Каланчацького району, який зареєстровано у Каланчацькому районному відділі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру, про що здійснено відповідний запис від 01 червня 2010 за № 04107330006 та викласти його в наступній редакції:

пункт 9 "9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки".

Згідно з положеннями статті 188 Господарського кодексу України сторона, яка вважає за необхідне внести зміни до договору повинна надіслати пропозицію про це другій стороні за договором.

На виконання вимог вищевказаного законодавства, відділом Держземагентства в Каланчацькому районі та Каланчацьким відділенням Скадовської ОДПІ підготовлено та направлено на адресу керівника городного товариства "Огородник" листи повідомлення № 1227/01-14/4 від 10.06.2014 та № 1055/21-14-15-18 від 09.07.2014 відповідно з пропозицією внесення відповідних змін до існуючого договору оренди земельної ділянки.

На теперішній час відповідь або заява про згоду на вказані пропозиції до відділів не надходили.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002р. № 15-рп/2002 (про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення частини 2 статті 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.

Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист. Обрання певного захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору не є обов'язком, а є правом особи, яка добровільно із власних інтересів його використовує. Тобто, відсутність згоди на зміну умов договору не позбавляє право особи звернутися до суду із позовом про внесення змін до договору.

Відповідно до ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Згідно ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до п. 2.18 Постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин (Із змінами, внесеними згідно з Постановою пленуму Вищого господарського суду N 14 ( у00 14600-11 ) від 26.12.2011) вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України (435-15), відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору.

У зв'язку з визначенням в договорі оренди розміру орендної плати менше, ніж того вимагає законодавство України, місцевим бюджетом недоотримано значну суму орендної плати. Несплата в повному обсязі орендної плати за користування відповідачем земельною ділянкою завдає суттєвої шкоди інтересам держави, перешкоджає своєчасному та повному виконанню прибуткової частини місцевого бюджету. Необхідність захисту порушених інтересів держави є підставою для звернення прокурора до суду в інтересах Каланчацької районної державної адміністрації, яка являється стороною договору.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідне орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами, а також договором оренди землі.

За приписами ст.ст.13-15 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України. Однією з істотних умов договору оренди земельної ділянки є строк дії договору.

Згідно п.8 укладеного між Каланчацькою районною державною адміністрацією та городним товариством "Огородник" договору оренди землі від 01.06.2010р. року, договір укладено строком на десять років.

Згідно п.9 зазначеного договору визначено, що оренда плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі податку на землю.

Відповідно до пункту 13 договору, розмір орендної плати переглядається один раз на три роки, у випадках зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції та в інших випадках передбачених законом.

Суд зазначає, що згідно приписів пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати:

а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва. обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки;

б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом:

в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Згідно з п. п. 2.18, 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2013 р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" при вирішенні спорів про внесення змін до договору зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

За таких обставин вимоги прокурора та позивача щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки є цілком обґрунтованими і підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 4 ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.

Згідно ст.5 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011р. № 3674 - У1, Позивач звільнений від сплати судового збору. За таких обставин суд, повністю задовольняючи заявлений позов, стягує з відповідача в доход бюджету судових збір пропорційно розміру задоволених вимог, тобто, у розмірі 100 %.

Мінімальний розмір судового збору при поданні заяви немайнового характеру до господарських судів України, відповідно до ст. 2 Закону України "Про судовий збір" від 08.07.2011р. № 3674 - VІ, становить розмір мінімальної заробітної плати , що складає 1 218, 00 грн.

Вступна та резолютивна частини рішення оголошені в судовому засіданні 02.06.2015р. після закінчення розгляду справи та перебування суду у нарадчій кімнаті.

На підставі викладеного, керуючись п. 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, ст.ст. 19,121 Конституції України, ст.20, 36-1 Закону України "Про прокуратуру", ст.93 Земельного кодексу України, ст.ст. 1,2,13-15,33,34 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 44, 49, 80, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

в и р і ш и в:

1 . Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 01 червня 2010 року, укладеного між Каланчацькою районною державною адміністрацією та городним товариством "Огородник" ( місцезнаходження : вул. Леніна, 72, смт.Каланчак, Херсонської області, код ЄДРПОУ 25984687) загальною площею 19,47 га, що знаходиться в адміністративних межах Каланчацької селищної ради Каланчацького району, який зареєстровано у Каланчацькому районному відділі Херсонської регіональної філії центру державного земельного кадастру, про що здійснено відповідний запис від 01 червня 2010 за № 04107330006 та викласти його в наступній редакції:

пункт 9 " 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки".

3. Стягнути з городного товариства "Огородник" ( місцезнаходження : вул. Леніна, 72, смт.Каланчак, Херсонської області, код ЄДРПОУ 25984687) в доход спеціального фонду Державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області, МФО 852010, код ЄДРПОУ 37959779, одержувач УДКСУ у місті Херсоні, судові витрати в сумі 1218 (Одна тисяча двісті вісімнадцять ) грн. 00 коп., призначення платежу - судовий збір, код 03500045.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Одеського апеляційного господарського суду через господарський суд Херсонської області шляхом подачі в 10-денний строк з дня підписання даного рішення, згідно ст. 93 ГПК України.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 04.06.2015р.

Суддя Т.Г. Пінтеліна

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення02.06.2015
Оприлюднено10.06.2015
Номер документу44664083
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/729/15

Рішення від 02.06.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 15.05.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні