Постанова
від 26.05.2015 по справі 927/1938/14
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"26" травня 2015 р. Справа№ 927/1938/14

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Суліма В.В.

суддів: Гаврилюка О.М.

Коротун О.М.

за участю представників сторін

від позивача: Ковальчук Л.В. - (Голова);

від відповідача: не з'явився;

від третьої особи: Степанець І.П. - представник за дов. №010-08/1157 від 27.05.2013 року,

розглянувши апеляційну скаргу Фермерського господарства "Стелла"

на рішення Господарського суду Чернігівської області від 23.02.2015 року

у справі № 927/1938/14 (суддя Бобров Ю.М.)

за позовом Пакульської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області

до Фермерського господарства "Стелла"

третя особа на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Державна інспекція сільського господарства в Чернігівській області

про відшкодування шкоди 137011,40 грн.,

ВСТАНОВИВ:

Пакульська сільська рада Чернігівського району Чернігівської області (далі - позивач) звернулося до Господарського суду Чернігівської області з позовом до Фермерського господарства "Стелла" (далі - відповідач), за участі третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Державна інспекція сільського господарства в Чернігівській області (далі - третя особа) про стягнення з відповідача на рахунок Пакульської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області вартості заподіяної шкоди в розмірі 137011,40 грн та 2740,24 грн на відшкодування витрат по сплаті судового збору.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Фермерським господарством "Стелла" на території Пакульської сільської ради самовільно зайнято та використовується для вирощування сільськогосподарських культур 127 невитребуваних земельних ділянок (паїв) загальною площею 185,50 га. Ці факти, вказує позивач, встановлені перевіркою, проведеною Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області.

Позивач вважає, що самовільним зайняттям ФГ "Стелла" земельних ділянок (паїв), позивачу заподіяно майнову шкоду в розмірі 137011,40 грн, розрахунок якої здійснено Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області.

Рішенням Господарського суду Чернігівської області від 23.02.2015 року у справі №927/1938/14 позов задоволено повністю.

Не погодившись з прийнятим рішенням, Фермерське господарство "Стелла" звернулось до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Чернігівської області від 23.02.2015 року у справі №927/1938/14 та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

Апеляційна скарга мотивована тим, що Господарський суд Чернігівської області неповно з'ясував обставини справи, визнав обставини встановленими, які є недоведеними і мають значення для справи, неправильно застосував норми матеріального та процесуального права.

Крім того, скаржник зазначив, що судом першої інстанції не взято до уваги те, що був складений протокол про адміністративне правопорушення від 05.07.2013 року, але постановою від 06.08.2013 року справа була закрита на підставі п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП. Тобто у законний спосіб, вина голови Фермерського господарства «Стелла» Саннікової С.О. не була доведена, що виключає відшкодування шкоди.

Ухвалою Київського апеляційного Господарського суду від 08.04.2015 року апеляційну скаргу Фермерського господарства "Стелла" було прийнято до провадження.

Представник відповідача у судове засідання 26.05.2015 року не з'явився. Про час та місце розгляду апеляційної скарги повідомлявся належним чином, зокрема поштовим повідомленням №12928681 (наявне в матеріалах справи).

Розглянувши апеляційну скаргу, перевіривши матеріали справи, Київський апеляційний господарський суд вважає, що рішення Господарського суду Чернігівської області від 23.02.2015 року підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга Фермерського господарства "Стелла" - без задоволення, з наступних підстав.

Згідно ст. 99 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами наданими суду першої інстанції.

Як правильно встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області у період з 21.06.2013 року по 26.06.2013 рік було проведено планову перевірку дотримання Фермерським господарством "Стелла" вимог земельного законодавства при здійсненні ним господарської діяльності в частині використання земель сільськогосподарського призначення, за результатами якої було складено акт перевірки від 26.06.2013 року № 64 (а.с.16).

Перевіркою встановлено, що Фермерське господарство "Стелла", в особі голови господарства Саннікової Світлани Олександрівни, на території Пакульської сільської ради у 2013 році в загальному масиві фактично використовуються для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно озиме жито, люпино-просяна суміш, картопля) 96 невитребуваних земельних ділянок (паїв) загальною площею 139.92 га ріллі, які межують з автодорогою Чернігів-Пакуль-Славутич та розташовані справа від неї (від колишнього залізничного переїзду до повороту на с. Ведильці Чернігівського району), а саме: № 2 площа і невитребуваної земельної частки (паю) складає 1.52 га, № 3-1,40 га, № 4-1,49 га, № 6-1,51 га, № 9-1,51 га, № 10-1,51 га, № 11-1.51 га, № 12-1,51 га. №14-1,51 га, № 15-1,51 га, № 19-1,51 га, № 21-1,51 га, № 22-1,51 га, № 23-1.51 га, № 24-1,51 га, № 25-1,51 га, № 26-1,51 га, № 27-1,51 га, № 28-1,51 га, № 30-1,51 га, № 32-1,51 га, № 34-1,51 га, № 37-1,51 га, № 38-1,51 га, № 39-1,51 га, № 42-1,51 га, № 49-1,42 га, № 50-1,37 га, № 55-1,51 га, № 56-1,51 га, № 57-1,36 га, № 58-1,36 га, № 59-1,36 га, № 60-1,37 га, № 62-1,42 га, № 63-1,44 га, № 65-1,51 га, № 66-1,51 га, № 67-1,51 га, № 68-1,51 га, № 75-1,51 га, № 77-1,51 га, № 81-1,51 га, № 85-1,51 га, №93-1,51 га, № 94-1,51 га, № 95-1,51 га, № 99-1,31 га, № 100-1,27 га, № 102-1,21 га, № 103-1,34 га, № 104-1,35 га, № 105-1,31 га, № 107-1,41 га, № 108-1,29 га, № 109-1,21 га, № 113-1,15 га, № 115-1,14 га, № 116-1,18 га, № 123-1,51 га, № 125-1,51 га, № 126-1,51 га, № 127-1,51 га, № 128-1,51 га, № 129-1,51 га, № 133-1,5 га, № 141-1,51 га, № 143-1,51 га, № 152- 1,36 га, № 153-1,36 га, № 156-1,36 га, № 157-1,36 га, № 158-1,36 га, № 159-1,41 га, № 164-1,76 га, № 166-1,38 га, № 167-1,44 га, № 168-1,47 га, № 170-1,51 га, № 171-1,51 га, № 172-1,51 га, № 174-1,51 га, № 175-1,51 га, № 176-1,51 га, № 177-1,51 га, № 179-1,51 га, № 186-1,51 га, № 187-1,51 га, № 189-1,51 га, № 190-1,51 га, № 194-1,41 га, № 196-1,45 га, № 197-1,49 га, № 198-1,47 га, № 205- 1,57 га, № 206 - 1,52 га без правовстановлюючих документів на землю.

Також Фермерським господарством "Стелла" на території Пакульської сільської ради і Чернігівського району в загальному масиві фактично використовуються для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно кукурудзою, люпином) 21 невитребувана земельна ділянка (пай) загальною площею 30,20 га ріллі, які межують з автодорогою Чернігів-Пакуль-Славутич та розташовані зліва від неї (від повороту на колишній аеродром до повороту на с. Ковпита Чернігівського району), а саме: № 422 площа невитребуваної земельної частки (паю) складає 1,42 га, № 423-1,37 га, № 430-1,36 га, № 431-1,36 га, № 432-1,37 га, № 433-1,38 га, № 434 -1,42 га, № 435-1,51 га, № 436-1,51 га, № 443-1,57 га, № 455-1,36 га, № 474-1,51 га, № 475-1,51 га, № 480-1,70 га, № 484-1,36 га, № 485-1,36 га, № 486-1,36 га, № 498-1,51 га, № 499-1,51 га, № 512- 1,38 га, № 513-1,37 га без правовстановлюючих документів на землю.

Крім того, Фермерським господарством "Стелла" на території Пакульської сільської і ради Чернігівського району фактично використовуються для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно озимим житом) 10 невитребуваних земельних ділянок (паїв) загальною площею 15,38 га ріллі, які межують з автодорогою на с. Ковпита та розташовані з правої сторони від неї, а саме: № 706 площа невитребуваної земельної частки (паю) складає 1,51 га, № 707-1,51 га, № 708-1,51 га, № 709-1,51 га, № 710-1,76 га, № 711-1,54 га, № 712-1,51 га, № 713-1,51 га, № 714-1,51 га, № 716-1,51 га без правовстановлюючих документів на землю.

Отже, як правильно встановлено судом першої інстанції Фермерським господарством "Стелла" на території Пакульської сільської ради самовільно зайнято та фактично використовується для вирощування сільськогосподарських культур 127 (96+21+10) невитребуваних земельних ділянок (паїв) загальною площею 185,50 га (139,92+30,20 +15,38) без правовстановлюючих документів, що є порушенням вимог ст. 125 Земельного кодексу України.

Крім того, при проведенні перевірки інспекцією складено акти обстеження земельних ділянок від 26.06.2013 року №№ 22-25 (наявні в матеріалах справи).

Також, як правильно встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, за результатами перевірки інспекцією також внесено Припис про усунення порушень вимог земельного законодавства від 26.06.2013 року № 000520 та складено протокол про адміністративне правопорушення від 05.07.2013 року № 000407.

Інспекцією винесено постанову про закриття адміністративної справи від 06.08.2013 року № 000091 у зв'язку з передачею матеріалів перевірки до органу прокуратури, оскільки при розгляді справи про адміністративне правопорушення були встановлені ознаки злочину, передбаченого Кримінальним кодексом України.

Згідно п. б ч. 1 ст. 211 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, зокрема, за самовільне зайняття земельних ділянок.

Отже, Київський апеляційний господарський суд не приймає як належне посилання скаржника на постанову від 06.08.2013 року, якою адміністративну справу №000091 було закрито на підставі п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП, тобто на думку скаржника, у законний спосіб, вина голови Фермерського господарства «Стелла» Саннікової С.О. не була доведена, що в свою чергу виключає відшкодування шкоди, так як зазначена постанова не спростовує обставин на підставі яких були задоволені позовні вимоги.

Інспекцією зроблено розрахунки розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок ФГ "Стелла" загальний розмір якої склав 137011,40 грн.

У пункті 3.9 постанови пленуму Вищого господарського суду Чернігівської області від 17.05.2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" роз'яснено, що підставою для розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним та фізичним особам внаслідок, зокрема, самовільного зайняття земельних ділянок є матеріали справи про адміністративне правопорушення, а саме:

- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства;

- протокол про адміністративне правопорушення;

- припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства;

- акт обстеження земельної ділянки.

Отже, як правильно встановлено судом першої інстанції підставою для здійснення шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, є зазначені документи в їх сукупності, які наявні в матеріалах даної справи, оскільки саме вони можуть підтвердити сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав.

Крім того, правомірність (законність) проведення Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області планової перевірки ФГ "Стелла" та факти (обставини), встановлені цією перевіркою, були предметом дослідження Чернігівським окружним адміністративним судом в адміністративній справі № 825/4489/13а, за результатами розгляду якої судом винесено постанову від 24.12.2013 року, яка набрала законної сили.

Статтею 13 Конституції України визначено, що земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені якого це право здійснюють органи державної влади і органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією, іншими законодавчими актами України.

У відповідності до ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно з ст. 126 Земельного кодексу України, право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну |реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень " від 01.07.2004 року № 1952-IV.

Цим Законом передбачено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі і особі органів, уповноважених управляти державним майном іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема, право постійного користування та право оренди земельної ділянки.

Визначення терміну "самовільне зайняття земельних ділянок" наведене в ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 року № 963-ІV.

За приписами цієї статті, самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Відповідно до ч.1 ст.211 Земельного кодексу України, громадяни юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за самовільне зайняття земельних ділянок.

Відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 року № 963, інспекцією здійснений розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.

Розрахунок розміру шкоди заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок здійсненний інспекцією у відповідності до Методичних рекомендацій, затверджених наказом Державного агентства земельних ресурсів від 12.09.2007 року № 110 щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (а місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) від 05.06.2003 року № 899- ІV нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних р. ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.

Відповідно до ч.1 ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Згідно із ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

- надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;

- формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 року № 1399227-11, право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Відповідно до п.1 Указу Президента України "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" від 08.08.1995 року № 720 паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.

Отже, надання у користування нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок - часток (паїв) здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування після розроблення технічної документації із землеустрою щодо складання документу, який посвідчує право на земельну ділянку.

При цьому, Київський апеляційний господарський суд відзначає, що правомірність відшкодування шкоди, завданої самовільним зайняттям земельних ділянок (невитребувані земельні ділянки (паї)), з ФГ «Стелла» на користь Пакульської сільської ради вже встановив Вищий господарський суд України по справі № 927/692/13. Київський апеляційний господарський суд по справі №927/692/13 залучив Чернігівську районну державну адміністрацію Чернігівської області для з'ясування надходження орендної плати. А в зв'язку з тим, що орендна плата надходить до бюджету Пакульської сільської ради сто відсотково, то і відшкодування шкоди, завданої самовільним зайняттям земельних ділянок (невитребувані земельні ділянки (паї)) Київський апеляційний господарський суд прийняв постанову на користь Пакульської сільської ради.

Відповідно до ст. 35 Господарського процесуального кодексу України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи, або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

З огляду на викладене, Київський апеляційний господарський суд погоджується з висновком суду першої інстанції щодо задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Таким чином, колегія суддів вважає, що місцевим господарським судом повно і всебічно з'ясовані всі обставини справи та надано їм належну правову оцінку.

На підставі наведеного, колегія суддів дійшла висновку про те, що прийняте господарським судом рішення відповідає ст. ст. 43, 85 Господарського процесуального кодексу України, вимогам щодо законності та обґрунтованості, підстав для скасування чи зміни рішення, в тому числі, з мотивів, наведених в апеляційній скарзі не вбачається.

За таких обставин, рішення Господарського суду Чернігівської області від 23.02.2015 року у справі №927/1938/14 підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга Фермерського господарства "Стелла" - задоволенню не підлягає.

Судовий збір за розгляд апеляційної скарги у зв'язку з відмовою в її задоволенні на підставі ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на апелянта.

Керуючись ст. ст. 49, 99, 101, 103 -105 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Фермерського господарства "Стелла" залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Чернігівської області від 23.02.2015 року у справі №927/1938/14 - залишити без змін.

3. Матеріали справи №927/1938/14 повернути до Господарського суду Чернігівської області.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів.

Головуючий суддя В.В. Сулім

Судді О.М. Гаврилюк

О.М. Коротун

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення26.05.2015
Оприлюднено10.06.2015
Номер документу44664303
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/1938/14

Ухвала від 29.01.2015

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Бобров Ю.М.

Постанова від 26.05.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 08.04.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Рішення від 23.02.2015

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Бобров Ю.М.

Ухвала від 24.12.2014

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Бобров Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні