Рішення
від 02.06.2015 по справі 922/2594/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" червня 2015 р.Справа № 922/2594/15

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Сальнікової Г.І.

при секретарі судового засідання Гонтару А.Д.

розглянувши справу

за позовом Комунального підприємства "Харківводоканал", м. Харків до Управління праці та соціальних питань Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради, м. Харків третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Департамент бюджету і фінансів Харківської міської ради, м. Харків; третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Управління державної казначейської служби у м. Харкові про стягнення 3 578 154,13 грн. за участю представників сторін:

позивача - Сливко О.В. (довіреність №99/810/15 від 25.03.2015 р.);

відповідача - Добреля О.В. (довіреність №3690/0/48-15 від 13.05.2015 р.);

3-я особа (Департамент бюджету і фінансів ХМР) - Кухарева Г.П. (дов. № 8-07/76 від 28.05.2015 р.)

3-я особа (Управління державної казначейської служби у м. Харкові) - не з'явився

ВСТАНОВИВ:

Позивач, КП "Харківводоканал", звернувся до господарського суду Харківської області з позовною заявою, в якій просить суд стягнути з Управління праці та соціальних питань Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради на свою користь майнову шкоду у сумі 3 578 154,13 грн., як компенсацію витрат КП "Харківводоканал" по наданим за період з 2013 р. по 2014 р. додатковим соціальним гарантіям. Судові витрати просить суд покласти на відповідача.

Ухвалою суду від 27 квітня 2015 р. прийнято позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справі та призначено її до розгляду у судовому засіданні на 12 травня 2015 р. о 09:40 год.

В судовому засіданні 12 травня 2015 р. було оголошено перерву до 14 травня 2015 р. о 10:00 год.

Ухвалою суду від 14 травня 2015 р. розгляду справи № 922/2594/15 було відкладено на 02.06.2015 р. о 16:50. Цією ж ухвалою до участі у справі було залучено третіх осіб, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Департамент бюджету і фінансів Харківської міської ради та Управління державної казначейської служби у м. Харків.

Представник позивача в судовому засіданні 02 червня 2015 р. підтримав позовні вимоги.

Представник відповідача в судовому засіданні 02 червня 2015 р. заперечив проти позовних вимог в повному обсязі.

Представник 3-ї особи (Департамент бюджету і фінансів ХМР) у судовому засіданні зазначив, що згідно бюджетного законодавства головні розпорядники одержують бюджетні асигнування і мають право брати бюджетні зобов'язання тільки в межах асигнувань; бюджетні зобов'язання взяті понад асигнування - не вважаються бюджетними, та не можуть бути відшкодовані; таке відшкодування - бюджетне правопорушення.

Управління державної казначейської служби у м. Харкові у судове засідання свого повноважного представника не направила, у наданих до суду 02.06.2015 р. за вх. № 22382 поясненнях просить суд при винесенні рішення по даній справі покладатись на розсуд суду та розглянути справу за наявними у справі документами без участі представника Управління державної казначейської служби у м. Харкові, оскільки управління прав та охоронюваних законом інтересів позивача не порушувало та позовні вимоги не покладають на орган Державної казначейської служби України обов'язку щодо вчинення певних дій.

Суд, дослідивши матеріали справи, враховуючи те, що відповідно до статті 22 ГПК України, брати участь в судовому засіданні є правом сторони, а не обов'язком, знаходить правові підстави для задоволення клопотання 3-ї особи щодо розгляду справи без участі представника Управління державної казначейської служби у м. Харкові, як такого, що не суперечить нормам діючого законодавства.

Враховуючи те, що норми ст. 38 Господарського процесуального кодексу України, щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, п.4 ч.3 ст. 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом в межах наданих ним повноважень створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, та вважає за можливе розгляд справи за наявними у справі і додатково наданими на вимогу суду матеріалами і документами.

Розглянувши матеріали справи, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Рішеннями 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 року № 989/12 була затверджена "Програма сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення м. Харкова на 2013-2014 роки", із змінами та доповненнями згідно рішення 23 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 17.04.2013 року № 1120/13 та 24 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 22.05.2013 року № 1161/13, якою встановлені додаткові соціальні гарантії (пільги) окремим категоріям громадян міста щодо оплати житлово-комунальних послуг, в тому числі, послуг водопостачання та водовідведення, шляхом перерахування грошової компенсації підприємствам - надавачам послуг в порядку, передбаченому вказаними програмами.

Згідно Рішення, Програми на 2013-2014 р.р. додаткові соціальні гарантії окремим соціальним категоріям громадян міста за послуги надають підприємства-надавачі як комунальної, так і не комунальної власності міста на підставі затверджених (узгоджених) тарифів міськвиконкому за місцем реєстрації пільговиків.

З матеріалів справи вбачається, що протягом 2013-2014 р.р. позивач - КП "Харківводоканал" виконував обов'язки щодо виконання Програми на 2013-2014 р.р., надаючи передбачені послуги холодного водопостачання та водовідведення з урахуванням встановлених додаткових соціальних гарантій окремим категоріям громадян міста, а саме загалом надано послуги у розмірі 3704812,33 грн.

Рішенням Харківської міської ради про затвердження міського бюджету на 2013-2014 роки були передбачені видатки на виконання вищезазначених Програм.

Головним розпорядником цих коштів було визначено Управління праці та соціальних питань Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради.

Матеріалами справи підтверджується та не заперечується відповідачем, Управлінням праці та соціальних питань Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради, як розпорядником бюджетних коштів, було компенсовано позивачу в 2013-2014 р.р. лише 126658,20 грн., тобто надані послуги на суму 3578154,13 грн. не були компенсовані відповідачем.

Як вказує позивач, у КП "Харківводоканал" виникли обов'язки з надання додаткових соціальних гарантій, а у Управління праці та соціальних питань Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради, в свою чергу, виник обов'язок з відшкодування вказаних витрат позивача, який не було виконано відповідачем у повному обсязі.

Такі обставини, на думку позивача, свідчать про порушення його прав та охоронюваних законом інтересів і є підставою для їх захисту у судовому порядку.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них суд виходить з наступного.

Відповідно до положень ч. 1, 4 статті 61 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування в селах, селищах, містах, районах у містах (у разі їх створення) самостійно розробляють, затверджують і виконують відповідні місцеві бюджети згідно з Бюджетним кодексом України.

Відповідно до пунктів 22, 23 статті 26 наведеного Закону, до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відносяться затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування та затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету;

Головним розпорядником коштів на виконання вищезазначених програм у 2013 -2014 році було визначено Управління праці та соціальних питань Департаменту та соціальної політики Харківської міської ради.

Відповідно до Положення про управління праці та соціальних питань Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради, Управління праці та соціальних питань Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради (далі по тексту - Управління) є самостійним виконавчим органом Харківської міської ради, що утворюється Харківською міською радою. Управління згідно з рішенням 1 сесії Харківської міської ради 6 скликання "Про структуру виконавчих органів Харківської міської ради 6 скликання" від 24.11.2010 року є правонаступником управління праці та соціального захисту населення Департаменту охорони здоров'я та соціальних питань Харківської міської ради у зв'язку з перейменуванням.

Управління в своїй діяльності керується Конституцією і законами України, постановами Верховної ради України, декретами, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України, актами Президента України, рішеннями міської ради та виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови, наказами Департаменту праці та соціальної політики міської ради, цим Положенням та іншими нормативними актами (п.1.1.,1.2.,1.4).

Згідно п.4.1.1., 4.1.3. наведеного Положення до самоврядних повноважень Управління належить підготовка пропозицій Департаменту праці та соціальної політики для включення до програм соціально-економічного розвитку міста Харкова у сфері соціальних питань, реалізації державної політики в галузі охорони життя і здоров'я людей на виробництві, невиробничій сфері та профілактиці побутового травматизму, участь в організації виконання цих програм, подання Департаменту звітів про хід і результати їх виконання. Підготовка і подання на розгляд Департаменту праці та соціальної політики міської ради та затвердження міської ради цільової місцевої Програми сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення м. Харкова.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012 року № 989/12 було затверджено "Програму сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення м. Харкова на 2013-2014 роки".

Рішенням Харківської міської ради від 27.02.2013 року № 1057/13 затверджено Кошторис витрат на виконання «Програми сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення м. Харкова на 2013-2014 роки» за рахунок коштів міського бюджету міста Харкова на 2013 рік.

Рішенням 29 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 22.01.2014 р. № 1419/14 від 22.01.2014 "Про бюджет міста Харкова на 2014 рік" затверджено Перелік міських галузевих програм по бюджету міста Харкова на 2014 рік, зокрема встановлено загальний фонд Програми сприяння безпечній життєдіяльності у сфері соціального захисту населення м. Харкова на 2013-2014 року у розмірі 18589000 грн.

Відповідно до затверджених міською радою Положень про порядок надання додаткових соціальних гарантій з оплати ЖКП, Управління праці та соціальних питань Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради на підставі наданих підприємствами - надавачами послуг розрахунків витрат реєструє бюджетні зобов'язання в УДК м. Харкові ГУДКУ в Харківській області межах бюджетних призначень, встановлених рішенням міської ради в міському бюджеті на відповідний рік, та при надходженні коштів на рахунок управління здійснює перерахування сум компенсації за надані додаткові соціальні гарантії на розрахункові рахунки підприємств надавачів-послуг в межах зареєстрованих бюджетних зобов'язань.

Як вбачається з матеріалів справи, та не спростовано відповідачем, позивачем - КП "Харківводоканал" протягом 2013-2014 р.р. були надані послуги з холодного водопостачання та водовідведення з урахуванням встановлених додаткових соціальних гарантій окремим категоріям громадян міста, а саме загалом надано послуги у розмірі 3704812,33 грн., з яких компенсовано позивачу в 2013-2014 р.р. було лише 126658,20 грн., тобто надані послуги на суму 3578154,13 грн. не були компенсовані відповідачем.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідно до затверджених міською радою Положень про порядок надання додаткових соціальних гарантій за користування житлово -комунальними послугами, відповідні уповноважені Положеннями органи щомісячно надавали позивачеві, як підприємству- надавачу послуг, списки окремих соціальних категорій громадян, яким встановлено додаткові соціальні гарантії для виділення компенсації за користування послугами з водовідведення та водопостачання.

На виконання затверджених Програм позивачем надавались знижки по оплаті за послуги з водовідведення та водопостачання окремим категоріям громадян м. Харкова. Сторонами проводилась звірка розрахунків за надані додаткові соціальні гарантії та підписувався відповідний акт звірки. Факт надання послуг не заперечується та не спростовується відповідачем.

В обґрунтування своїх заперечень відповідач зазначив, що згідно ч. 1 ст. 48 Бюджетного кодексу України розпорядники коштів беруть бюджетні зобов"язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами.

Зобов"язання, взяті розпорядниками бюджетних коштів без відповідних бюджетних асигнувань є недійсними і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. За такими операціями не виникають бюджетні зобов"язання та не утворюється бюджетна заборгованість.

Статтею 70 наведеного Кодексу встановлено, що видатки та кредитування місцевих бюджетів включають бюджетні призначення, встановлені рішенням про місцевий бюджет, на конкретні цілі, пов'язані з реалізацією програм та заходів згідно із статтями 88-91 цього Кодексу. Кошти спеціального фонду місцевих бюджетів витрачаються на заходи, передбачені рішенням про місцевий бюджет відповідно до законодавства.

За таких умов відповідач вважає, що бюджетні зобов'язання були зареєстровані управлінням праці та соціальних питань суворо в рамках затверджених бюджетних призначень, а відшкодування пільг підприємствам -надавачам послуг в міському бюджеті на 2013 -2014 роки, в повному обсязі, не були передбачені.

Однак суд не може погодитись з таким твердженням відповідача з огляду на наступне.

Положеннями ч.1 статті 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ч.1. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно 3 статті 23 Господарського кодексу України, правові акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, прийняті в межах їх повноважень, є обов'язковими для виконання усіма учасниками господарських відносин, які розташовані або здійснюють свою діяльність на відповідній території.

З урахуванням наведеного суд зазначає, що виконання рішень Харківської міської ради являється обов'язковим для КП "Харківводоканал" відповідно до положень Конституції та Закону України "Про місцеве самоврядування", на виконання вказаних рішень позивачем були надані пільги відповідним категоріям громадян у визначених рішеннями Харківської міської ради обсягах, наведені обставини не спростовуються відповідачем. Обсяг фінансування на заявлений до стягнення період стосовно підприємств - надавачів послуг визначений не був. Зважаючи на те, що додаткові соціальні гарантїї, були надані саме на виконання місцевих Програм соціального захисту населення суддів вважає обґрунтованими вимоги позивача щодо стягнення з відповідача, як розпорядника бюджетних коштів щодо виконання вищезазначених Програм, сум відшкодування у результаті надання знижки по оплаті послуг холодного водопостачання та водовідведення за 2013-2014 роки у загальному розмірі 3578154,13 грн.

Відповідно до статті 44 та статті 49 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає за необхідне покласти на відповідача витрати по сплаті судового збору в сумі 73080,00 грн., оскільки з його вини спір було доведено до суду.

Керуючись ст.ст. 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 1, 4, 12, 22, 33-34, 38, 43, 47-49, 75, ст. 82-85, Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Управління праці та соціальних питань Департаменту праці та соціальної політики Харківської міської ради (61002, м. Харків, вул. Сумська, 64; ідент. код 26203284) на користь Комунального підприємства "Харківводоканал" (61013, м. Харків, вул. Шевченко, 2;р/р 2600910821 в ПАТ "Мегабанк" м. Харків, МФО 351629; ідент. код 03361715) майнову шкоду у сумі 3578154,13 грн., як компенсацію витрат КП "Харківводоканал" по наданим за період з 2013 р. по 2014 р. додатковим соціальним гарантіям.

Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

Повне рішення складено 05.06.2015 р.

Суддя Г.І. Сальнікова

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення02.06.2015
Оприлюднено10.06.2015
Номер документу44665194
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2594/15

Ухвала від 14.05.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Сальнікова Г.І.

Рішення від 02.06.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Сальнікова Г.І.

Ухвала від 14.05.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Сальнікова Г.І.

Ухвала від 27.04.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Сальнікова Г.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні