Постанова
від 08.06.2015 по справі 810/1463/15
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251 КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 червня 2015 року 810/1463/15

приміщення суду за адресою: м. Київ, бул. Лесі Українки, 26,

час прийняття постанови : 16 год. 40 хв.

Київський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Лиска І.Г.

при секретарі: Васковець М.С.,

за участю представників сторін, розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Шлюмберже ЛТД" до Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі ГУ ДФС у Київській області про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "Шлюмберже ЛТД" з позовом до Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі ГУ ДФС у Київській області про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити певні дії.

У позовних вимогах позивач просив суд (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог): Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі Головного управління Міндоходів у Київській області, щодо проведення зустрічної звірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Шлюмберже ЛТД", за результатами якої складено Довідку від 03.09.2014 р. № 469/10-13-22-03/39172179 "про результати проведення зустрічної звірки ТОВ "Шлюмберже ЛТД" (код ЄДРПОУ 39172179), щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами-покупцями та контрагентами постачальниками за весь період взаємовідносин"; Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі Головного управління Міндоходів у Київській області, щодо проведення зустрічної звірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Шлюмберже ЛТД", за результатами якої складено Довідку від 02.10.2014 р. № 541/10-13-22-03/39172179 "про результати проведення зустрічної звірки ТОВ "Шлюмберже ЛТД" (код ЄДРПОУ 39172179), щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами-покупцями та контрагентами постачальниками за період серпень 2014 року"; Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі Головного управління Міндоходів у Київській області, щодо внесення до бази даних АІС "Податковий блок" інформації на підставі Довідок від 03.09.2014 р. № 469/10-13-22-03/39172179 та від 02.10.2014 р. № 541/10-13-22-03/39172179, зокрема, щодо коригування сум податкового кредиту та податкових зобов'язань з ПДВ ТОВ "Шлюмберже ЛТД" по взаємовідносинам із контрагентами покупцями та контрагентами постачальниками за період липень, серпень, вересень 2014 року; Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Києво-Святошинському районі Головного управління ДФС у Київській області відновити в електронній базі даних АІС "Податковий блок" суми податкового кредиту та суми податкових зобов'язань з ПДВ, які Товариство з обмеженою відповідальністю "Шлюмберже ЛТД" включило до податкових декларацій з податку на додану вартість за період липень, серпень, вересень 2014 року.

У обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Шлюмберже ЛТД" отримано довідки, що складені Державною податковою інспекцією у Києво- Святошинському районі Головного управління Міндоходів у Київській області, а саме: 1. Довідку від 03.09.2014 р. № 469/10-13-22-03/39172179 про результати проведення зустрічної звірки ТОВ "Шлюмберже ЛТД" щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами-покупцями та контрагентами-постачальниками за весь період взаємовідносин, в висновках якої зазначено, що перевіркою встановлено відсутність об'єктів, які підпадають під визначення ст. 135, 138, 187, 198, 201 ПК України; дані, відображені у декларації з податку на прибуток та у декларації з податку на додану вартість внаслідок операцій з ТМЦ (робіт, послуг), отриманих за весь період взаємовідносин з підприємствами постачальниками та реалізованими покупцям - не є дійсними; неможливість реального здійснення фінансово-господарських операцій та ведення господарської діяльності ТОВ "Шлюмберже ЛТД" у порядку, передбаченому діючим законодавством України по зазначеним операціям по взаємовідносинам за весь період взаємовідносин з підприємствами постачальниками та підприємствами покупцями; 2.Довідку від 02.10.2014 р. № 541/10-13-22-03/39172179 про результати проведення зустрічної звірки ТОВ "Шлюмберже ЛТД" щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами-покупцями та контрагентами-постачальниками за період серпень 2014 року, у висновках якої зазначено, що перевіркою встановлено відсутність об'єктів, які підпадають під визначення ст. 135, 138, 187, 198, 201 ПК України; Дані, відображені у декларації з податку на прибуток та у декларації з податку на додану вартість внаслідок операцій з ТМЦ (робіт, послуг), отриманих за період серпень 2014 року по взаємовідносинам з підприємствами постачальниками та реалізованими покупцям - не є дійсними; неможливість реального здійснення фінансово-господарських операцій та ведення господарської діяльності ТОВ "Шлюмберже ЛТД" у порядку, передбаченому діючим законодавством України по зазначеним операціям по взаємовідносинам за весь період взаємовідносин з підприємствами постачальниками та підприємствами покупцями.

Позивач зазначив, що зустрічні звірки було проведено відповідачем без дотримання порядку та підстав для їх проведення. Крім того, за результатами зазначених звірок відповідачем було внесено зміни до Аналітично-інформаційної системи «Податковий блок». Вказав, що податковий орган не має права вносити до своєї автоматизованої бази даних зміни щодо задекларованих показників податкових зобов'язань на підставі лише зазначених Довідок, оскільки такі дії можливі тільки на підставі даних перевірки платника.

Посилаючись на порушення відповідачем положень чинного податкового законодавства, просив позов задовольнити.

У судовому засіданні представник позивача Сварич А.А. уточнені позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд позов задовольнити, підтвердив обставини, викладені у позовній заяві та заяві про уточнення позовних вимог .

Відповідач позов не визнав, 27.04.2015 року суду були надані відповідачем письмові заперечення на позов, в обґрунтування заперечень відповідач зазначив, що дії податкового органу є правомірними, тому просив суд у задоволенні позову відмовити.

Представник відповідача Шевченко В.О. у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував, стверджував про правомірність дій відповідача по проведенню зустрічних звірок та коригуванню відповідних показників у інформаційній системі податкового орган.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, вислухавши представника позивача та представника відповідача, суд вважає, що позов підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «Шлюмберже ЛТД» є юридичною особою, що зареєстроване 08.04.2014 року за адресою: 09100, м. Біла Церква, вул. Гоголя, 4 , взяте на облік в органах ДПС 09.04.2014 року та з 09.04.2014 року перебуває на обліку в Білоцерківській ОДПІ ГУ ДФС у Київській області.

3.09.2014 року відповідачем складено Довідку від 03.09.2014 р. № 469/10-13-22-03/39172179 "про результати проведення зустрічної звірки ТОВ "Шлюмберже ЛТД" (код ЄДРПОУ 39172179), щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами -покупцями та контрагентами постачальниками за весь період взаємовідносин".

Відповідно до вступної частини Довідки, зустрічну звірку проведено на підставі службового посвідчення серії КО №117642, виданого 14.12.2012 р. Вишгородською ДПІ у Києво-Святошинському районі Київської області Смілянець І.С. головним державним ревізором-інспектором відділу перевірок з окремих питань управління податкового аудиту ДПІ у Києво-Святошинському районі ГУ Міндоходів у Київській області , відповідно до п.73.5 ст.73 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI.

Також відповідно до вступної частини Довідку зустрічну звірку неможливо провести у зв'язку з тим, що ТОВ «Шлюмбердже ЛТД» (код за ЄДРПОУ 39172179) не знаходиться за податковою адресою.

В Довідці від 03.09.2014 р. № 469/10-13-22-03/39172179 зафіксований висновок наступного змісту: Перевіркою встановлено відсутність об'єктів, які підпадають під визначення ст. 135, 138, 187, 198, 201 ПК України. Дані, відображені у декларації з податку на прибуток та у декларації з податку на додану вартість внаслідок операцій з ТМЦ (робіт, послуг), отриманих за весь період взаємовідносин з підприємствами постачальниками та реалізованими покупцям - не є дійсними. Неможливість реального здійснення фінансово-господарських операцій та ведення господарської діяльності ТОВ "Шлюмберже ЛТД" у порядку, передбаченому діючим законодавством України по зазначеним операціям по взаємовідносинам за весь період взаємовідносин з підприємствами постачальниками та підприємствами покупцями.

02.10.2014 року відповідачем складено Довідку від 02.10.2014 р. № 541/10-13-22-03/39172179 про результати проведення зустрічної звірки ТОВ "Шлюмберже ЛТД" щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами-покупцями та контрагентами-постачальниками за період серпень 2014 року ".

Відповідно до вступної частини Довідки про результат звірки, її проведено на підставі службового посвідчення серії КО №117642, виданого 14.12.2012 р. Вишгородською ДПІ у Києво-Святошинському районі Київської області Смілянець І.С. головним державним ревізором -інспектором відділу перевірок з окремих питань управління податкового аудиту ДПІ у Києво-Святошинському районі ГУ Міндоходів у Київській області , відповідно до п.73.5 ст.73 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI.

Також відповідно до вступної частини Довідки, зустрічну звірку неможливо провести у зв'язку з тим, що підприємство за податковою адресою не знаходиться.

В Довідці від 02.10.2014 р. № 541/10-13-22-03/39172179 зафіксований висновок наступного змісту: Перевіркою встановлено відсутність об'єктів, які підпадають під визначення ст. 135, 138, 187, 198, 201 ПК України. Дані, відображені у декларації з податку на прибуток та у декларації з податку на додану вартість внаслідок операцій з ТМЦ (робіт, послуг), отриманих за період серпень 2014 року по взаємовідносинам з підприємствами постачальниками та реалізованими покупцям - не є дійсними. Неможливість реального здійснення фінансово-господарських операцій та ведення господарської діяльності ТОВ "Шлюмберже ЛТД" у порядку, передбаченому діючим законодавством України по зазначеним операціям по взаємовідносинам за весь період взаємовідносин з підприємствами постачальниками та підприємствами покупцями.

Як вбачається з позовної заяви, позивач вважає, що відповідач не мав законних підстав для проведення звірки позивача, оскільки: всупереч пункту 3 Порядку проведення органами ДПС зустрічних звірок від 27.12.2010 № 1232, не отримував від іншого податкового органу письмового запиту про проведення звірки; всупереч абзацу 3 підпункту 3.2 пункту 3 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами ДПС зустрічних звірок затверджених наказом ДПА України від 22.04.2011 №236, не надіслав позивачу за його адресою запит про надання інформації та його документального підтвердження стосовно взаємовідносин з певним контрагентом. Крім того, зазначає, що результатами здійснення заходів, спрямованих на проведення зустрічної звірки, відповідачем складено Довідки про результати зустрічної звірки ТОВ "Шлюмберже ЛТД" щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами-покупцями та контрагентами-постачальниками за період червень, липень, серпень 2014 року., замість актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання.

Також позивач вважає, що оскільки проведені звірка є незаконними, то і внесенні за результатами їх проведення коригування до інформаційних баз податкового органу підлягають вилученню.

За таких обставин, позивач вважає протиправними дії відповідача щодо проведення зазначеної зустрічної звірки, а тому звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Відповідач жодних документів, які були підставою для проведення зустрічних звірок та пов'язані із діями щодо її проведення до суду не подав, хоча вони витребовувалися у податкового органу ухвалою про відкриття провадження у справі від 8 квітня 2015 року .

Крім того, у вступній частині Довідок від 03.09.2014 р. № 469/10-13-22-03/39172179 та від 02.10.2014 р. № 541/10-13-22-03/39172179 зазначено, що зустрічну звірку провести неможливо, у зв'язку з тим, що підприємство за податковою адресою не знаходиться.

У свою чергу, судом встановлено, що на момент складання зазначених Довідок ТОВ "Шлюмберже ЛТД" було зареєстроване за адресою: 09100, м. Біла Церква, вул. Гоголя, 4 та перебувало на обліку в Білоцерківській ОДПІ ГУ ДФС у Київській області з 09.04.2014 року, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру, що містяться на сайті ДП "Інформаційно-ресурсний центр" (http://irc.gov.ua/ua/Poshuk-v-YeDR.html).

Також, судом встановлено, що відповідачем Довідки від 03.09.2014 р. № 469/10-13-22-03/39172179 та від 02.10.2014 р. № 541/10-13-22-03/39172179 було внесено до Аналітично-інформаційної системи "Податковий блок" та відбулись коригування сум податкового кредиту та податкових зобов'язань з ПДВ ТОВ "Шлюмберже ЛТД" по взаємовідносинам із контрагентами покупцями та контрагентами постачальниками за період липень, серпень, вересень 2014 року, що підтверджується витягом з даної бази.

Також судом з'ясовано, що податкових повідомлень-рішень за наслідками оскаржуваних дій відповідачем винесено не було.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

За визначенням статті 61 Податкового кодексу України податковий контроль - це система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

За нормами статті 62 Податкового кодексу України податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.

Як закріплює пункт 73.3 статті 73 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження.

У силу приписів абзацу третього цього ж пункту письмовий запит про подання інформації надсилається платнику податків або іншим суб'єктам інформаційних відносин, зокрема, у разі проведення зустрічної звірки.

Запит вважається врученим, якщо його надіслано поштою листом з повідомленням про вручення за податковою адресою або надано під розписку платнику податків або іншому суб'єкту інформаційних відносин або його посадовій особі (абзац четвертий статті 73 Податкового кодексу України).

За змістом частини п'ятої статті 73 Податкового кодексу України з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок визначений Порядком проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року №1232.

За приписами пункту 1 такого Порядку зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.

Як регламентує пункт 2 Порядку зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.

З метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних. Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту (пункт 3 Порядку).

Орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального/підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку (пункт 4 Порядку).

У разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку (пункт 6 Порядку).

За результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення (пункт 7 Порядку).

Задля впровадження єдиного порядку направлення запитів на проведення зустрічних звірок, а також оформлення, передачі та накопичення матеріалів зустрічних звірок органами державної податкової служби розроблені та затверджені наказом Державної податкової адміністрації України від 22 квітня 2011 року №236 Методичні рекомендації щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок.

Згідно із пунктом 2 Методичних рекомендацій для проведення зустрічних звірок відбираються суб'єкти господарювання (контрагенти платника податків), щодо яких виникла необхідність у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків, в тому числі відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків

За правилами пункту 4.4 вказаних рекомендацій у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.

Із вищезазначених правових норм вбачається, що проведення звірки - це дії по співставленню даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, за результатами здійснення яких складається довідка або Акт про неможливість проведення зустрічної звірки. Зустрічна звірка полягає в тому, що перевіряється певний платник податків і зборів, податковий орган має сумніви щодо здійснення певних операцій із контрагентами такого платника податків. У такому випадку направляється відповідний запит до іншого податкового органу або безпосередньо до суб'єкта господарювання (у випадках, коли він знаходиться на обліку в цьому ж органі податкової служби) з метою проведення зустрічної звірки.

З наданих суду документів не вбачається, що по якомусь контрагенту позивача проводилися перевірки і , що з цією метою позивачу направлявся запит про надання інформації.

Довідки про результати зустрічної звірки також не містять вказівок на будь-яку підставу, що спричинила необхідність у зіставленні даних господарських взаємовідносин із контрагентами позивача. Відповідачем не надано і доказів надходження на адресу ДПІ запитів щодо проведення зустрічної звірки позивача від ініціатора проведення такої звірки, як не було надано і жодних письмових пояснень щодо причин і підстав проведення такої звірки.

До того ж, як вбачається із додатку 3 Методичних рекомендацій №236, зразок "Акт про неможливість проведення зустрічної звірки" не передбачає зазначення податковим органом інформації про реальність господарських операцій та висновку за результатами аналізу податкової звітності.

Проте, у випадку, який розглядається, у Довідках про проведення зустрічної звірки вказано, що перевіркою встановлено відсутність об'єктів, які підпадають під визначення ст. 185, 187, 198, 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI (зі змінами та доповненнями) та міститься висновок , що господарські операції позивача та контрагентів не підтверджуються виходячи з врахування реального часу здійснення операцій, місцезнаходження майна, наявності трудових ресурсів, виробничо-складських приміщень, технічного персоналу, основних фондів, виробничих активів, складських приміщень, засобів для транспортування та іншого майна, які економічно необхідні для здійснення господарських операцій у зазначених обсягах, що свідчить про відсутність необхідних умов для реального настання результатів відповідної господарської діяльності, що в свою чергу порушують ст. 185 Кодексу в частині оподаткування податком на додану вартість безтоварних операцій по ланцюгу постачання.

Суд підкреслює, що такі висновки та інформацію може містити лише акт складений за наслідками проведення документальної перевірки.

Також, судом враховано, що наведеними законодавчими нормами встановлено два види оформлення результатів зустрічних звірок, а саме: результати оформлюються у формі «Довідки про результати проведення зустрічної звірки», або у формі «Акту про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання».

Як вбачається з матеріалів справи, за результатами здійснення заходів, спрямованих на проведення зустрічної звірки, відповідачем складено Довідки про результати проведення зустрічних звірок замість Актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання.

Разом із тим текст Довідок містить посилання на складання саме Акту (абз. 2 стор. 2 Довідок), а також недостовірні відомості в п.п. 2.2.1 , 2.2.2 п. 2.2 Довідок - невірно зазначений код ЄДРПОУ та місцезнаходження позивача.

Також, у прийнятих Довідках зафіксована інформація про відсутність позивача за місцезнаходженням (за податковою адресою): 08132, м. Вишневе, вул. Вітянська, буд. 2.

Згідно з п. 45.2 ст. 45 ПК України, податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців.

Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», відомості про юридичну особу або фізичну особу-підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.

За змістом ч. 1 ст. 18 вказаного Закону, якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.

Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців, місцезнаходження ТОВ "Шлюмберже ЛТД": 09100, м. Біла Церква, вул. Гоголя, 4, позивач перебуває на обліку в Білоцерківській ОДПІ ГУ ДФС у Київській області з 09.04.2014 року.

Таким чином, доводи відповідача про неможливість проведення зустрічної звірки Позивача, в основу яких покладено відсутність ТОВ "Шлюмберже ЛТД" за адресою місцезнаходження (податковою адресою) є необґрунтованими.

Таким чином, докази на підтвердження наявності підстав для проведення зустрічної звірки позивача, а також дотримання порядку для її проведення - відсутні.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що підстав для проведення зустрічних звірок ТОВ "Шлюмберже ЛТД" у відповідача не було (податковий орган не отримував запит іншого податкового органу (ініціатора) на проведення звірки), а сама звірка проведена з порушенням процедури її проведення (не надіслано позивачу запит про надання інформації).

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалах Вищого адміністративного суду України від 22.05.2014 по справі № К/800/9550/14, від 18.08.2014 по справі № К/800/38448/13, від 21.08.2014 по справі № К/800/30213/14.

Тому, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог про визнання протиправними дії Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі Головного управління Міндоходів у Київській області, щодо проведення зустрічної звірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Шлюмберже ЛТД", за результатами якої складено Довідку від 03.09.2014 р. № 469/10-13-22-03/39172179 "про результати проведення зустрічної звірки ТОВ "Шлюмберже ЛТД" (код ЄДРПОУ 39172179), щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами-покупцями та контрагентами постачальниками за весь період взаємовідносин" та Довідку від 02.10.2014 р. № 541/10-13-22-03/39172179 "про результати проведення зустрічної звірки ТОВ "Шлюмберже ЛТД" (код ЄДРПОУ 39172179), щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами-покупцями та контрагентами постачальниками за період серпень 2014 року".

Щодо іншої частини позовних вимог, суд зазначає наступне.

За правилами статті 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом державної податкової служби. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань.

Таким чином, зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби може лише така податкова інформація, яка зібрана у відповідності до Податкового кодексу України. Отже, інформація, отримана із порушенням положень цього кодексу не може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби.

Оскільки у спірному випадку інформація, внесена у інформаційні системи, здобута протиправно, тому зберігатися та опрацьовуватися у такій системі вона не може.

Крім того, згідно з Інструкцією про порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку платежів до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється органами державної податкової служби (далі - Інструкція), затвердженою наказом Державної податкової адміністрації від 18.07.2005 № 276, облік, контроль і складання звітності щодо платежів, що надходять до бюджету, здійснюється органами державної податкової служби з використанням автоматизованої інформаційної системи, що забезпечує єдиний технологічний процес введення.

З метою обліку нарахованих і сплачених сум платежів до бюджету органами державної податкової служби на кожний поточний рік відкриваються особові рахунки за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися такими платниками.

У картках особових рахунків платників податків на дату проведення останньої облікової операції підбиваються підсумки за всіма графами карток особових рахунків з початку місяця та з початку року (крім граф, що відображають сальдо розрахунків з бюджетом). На кінець місяця після проведення останньої операції здійснюється запис вказаних підсумкових рядків до особового рахунку.

Податковий борг платника податків, зборів (обов'язкових платежів) обліковується в картках особових рахунків, що ведуться підрозділом адміністрування облікових показників та звітності органу державної податкової служби у порядку, визначеному цією Інструкцією.

Для контролю за погашенням податкового боргу та застосуванням передбачених нормативно-правовими актами заходів з його ліквідації за запитами підрозділів органу державної податкової служби підрозділом адміністрування облікових показників та звітності формуються відомості про платників, що мають податковий борг. Зазначені відомості формуються на дату запиту для подальшої передачі вказаним підрозділам в електронному вигляді.

На суми податкового боргу підрозділом забезпечення податкових зобов'язань органами державної податкової служби формуються податкові вимоги за формою та в порядку, затвердженими наказом ДПА України від 03.07.2001 № 266 "Про затвердження Порядку направлення органами державної податкової служби України податкових вимог платникам податків". Податкові вимоги формуються засобами програмного забезпечення на підставі облікових даних карток особових рахунків платників податків і реєструються у реєстрі виданих податкових вимог за кожним боржником окремо.

Податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань (стаття 74 Податкового кодексу України).

Відповідно до статті 16 Закону України "Про інформацію" податкова інформація - сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб'єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому Податковим кодексом України.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 9 Закону України "Про доступ до публічної інформації" інформація, що міститься в документах суб'єктів владних повноважень, які становлять внутрівідомчу службову кореспонденцію, доповідні записки, рекомендації, якщо вони пов'язані з розробкою напряму діяльності установи або здійсненням контрольних, наглядових функцій органами державної влади, процесом прийняття рішень і передують публічному обговоренню та/або прийняттю рішень, належить до службової, тому, в силу статті 6 цього Закону, є інформацією з обмеженим доступом.

Так, для здійснення податкового контролю податковими органами використовується інформація, що міститься у складі інформаційних аналітичних систем Державної податкової служби: АРМ "Пошук", АРМ "Облік платників", АРМ "Бест-Звіт", АРМ ТАХ "Облік податків та платежів", АРМ "Картка боржника", АРМ "Галузь", АРМ "Аудит", АРМ "Митниця", АРМ "Касові апарати", АРМ "Анульовані ВМД", АІС "Розширений пошук у схемах, що використовуються суб'єктами господарювання з метою мінімізації об'єктів оподаткування та ухилення від сплати податків" та інших.

Згідно з пунктом 2.21 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених наказом Державної податкової адміністрації України від 22.04.2011 № 236 підсумки перевірок за результатами автоматизованого співставлення податкової звітності з ПДВ на центральному рівні відображаються в додатку до Акта перевірки (камеральної, документальної невиїзної, планової, позапланової перевірки) або довідки у розрізі періодів та операцій з одним контрагентом та фіксуються в АС "Аудит". По мірі підписання актів перевірки та узгодження податкових зобов'язань, визначених податковим повідомленням-рішенням, прийнятим за результатами таких перевірок, уточнюються результати автоматизованого співставлення на центральному рівні податкової звітності з ПДВ за поданням підрозділу, яким завершено процедуру такого узгодження та яким прийнято таке повідомлення-рішення.

З наведеного вбачається, що дані усіх актів перевірок (камеральних, документальних невиїзних, планових, позапланових) або довідок без виключень, що здійснювались посадовими особами податкового органу, підлягають фіксації в інформаційній аналітичній системі АС "Аудит" незалежно від їх змісту. Зміст інформації, що міститься в актах або довідках, коригується по мірі підписання актів перевірки та узгодження податкових зобов'язань. Інформація, внесена до інформаційних систем державної податкової служби, не визначає змісту прав та обов'язків платників податків, є службовою інформацією, яка використовується в інформаційно-аналітичних цілях з метою здійснення податкового контролю.

Відповідно до Методичних рекомендацій щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України, затверджених наказом Державної податкової адміністрації України від 31.12.2008 № 827, за відсутності зауважень до оформлення податкової звітності вона реєструється і вважається прийнятою. Обробка та занесення інформації до електронних баз виконується підрозділом ведення та захисту податкової звітності, у разі відсутності зазначеного підрозділу - підрозділами, на які покладено цю функцію. За відповідність інформації у базах податкової звітності даним податкових документів, наданих платником податків, несуть відповідальність підрозділи ведення та захисту податкової звітності.

Суд зазначає, що Податковим кодексом України передбачено лише два способи визначення податкових зобов'язань платника податків: самим платником податків шляхом подання податкової декларації (податкового розрахунку) або податковим органом шляхом прийняття податкового повідомлення-рішення. Висновок щодо правильності (або недостовірності) задекларованих платником даних податкового обліку як підстави для внесення змін до вказаної бази даних може бути зроблений податковим органом після визначення платникові податкових зобов'язань та їх узгодження у встановленому порядку. Наведене також виключає можливість застосування до платника негативних правових наслідків (зокрема, у вигляді вилучення з електронної бази даних задекларованих ним показників) до моменту нарахування платникові податкового зобов'язання в порядку статті 54 Податкового кодексу України та його узгодження.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого адміністративного суду України від 14.05.2014 К/800/17701/13 та постанові Вищого адміністративного суду України від 05.06.2014 К/800/7581/14.

Враховуючи викладене, внесення змін податковим органом до інформаційних баз даних щодо позивача на підставі Довідок про результат проведення зустрічних звірок, без прийняття податкового повідомлення-рішення і без зміни цих показників цим підприємством самостійно шляхом подання декларацій (розрахунків) порушує права та інтереси останнього.

Як встановлено судом, інформація яка викладена в Довідках від 03.09.2014 р. № 469/10-13-22-03/39172179 та від 02.10.2014 р. № 541/10-13-22-03/39172179 була внесена до інформаційних систем відповідача.

За наведеного, суд приходить до висновку про протиправність дій Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі Головного управління Міндоходів у Київській області, щодо внесення до бази даних АІС "Податковий блок" інформації на підставі Довідок від 03.09.2014 р. № 469/10-13-22-03/39172179 та від 02.10.2014 р. № 541/10-13-22-03/39172179, зокрема, щодо коригування сум податкового кредиту та податкових зобов'язань з ПДВ ТОВ "Шлюмберже ЛТД" по взаємовідносинам із контрагентами покупцями та контрагентами постачальниками за період: липень, серпень, вересень 2014 року та необхідність зобов'язати відповідача відновити в електронній базі даних АІС "Податковий блок" суми податкового кредиту та суми податкових зобов'язань з ПДВ, які Товариство з обмеженою відповідальністю "Шлюмберже ЛТД" включило до податкових декларацій з податку на додану вартість за період: липень, серпень, вересень 2014 року.

За нормами статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За правилами частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Це покладає на суб'єкта владних повноважень обов'язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів.

На виконання цих вимог відповідачем не надано належних та достатніх доказів на підтвердження правомірності своїх дій .

У зв'язку з наведеним, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими та такими, що відповідають нормам чинного законодавства України, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 159-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

п о с т а н о в и в:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі Головного управління Міндоходів у Київській області, щодо проведення зустрічної звірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Шлюмберже ЛТД", за результатами якої складено Довідку від 03.09.2014 р. № 469/10-13-22-03/39172179 "про результати проведення зустрічної звірки ТОВ "Шлюмберже ЛТД" (код ЄДРПОУ 39172179), щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами -покупцями та контрагентами постачальниками за весь період взаємовідносин" .

Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі Головного управління Міндоходів у Київській області, щодо проведення зустрічної звірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Шлюмберже ЛТД", за результатами якої складено Довідку від 02.10.2014 р. № 541/10-13-22-03/39172179 "про результати проведення зустрічної звірки ТОВ "Шлюмберже ЛТД" (код ЄДРПОУ 39172179), щодо підтвердження господарських відносин із контрагентами-покупцями та контрагентами постачальниками за період серпень 2014 року".

Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі Головного управління Міндоходів у Київській області, щодо внесення до бази даних АІС "Податковий блок" інформації на підставі Довідок від 03.09.2014 р. № 469/10-13-22-03/39172179 та від 02.10.2014 р. № 541/10-13-22-03/39172179, зокрема, щодо коригування сум податкового кредиту та податкових зобов'язань з ПДВ ТОВ "Шлюмберже ЛТД" по взаємовідносинам із контрагентами покупцями та контрагентами постачальниками за період липень, серпень, вересень 2014 року.

Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Києво-Святошинському районі Головного управління ДФС у Київській області відновити в електронній базі даних АІС "Податковий блок" суми податкового кредиту та суми податкових зобов'язань з ПДВ, які Товариство з обмеженою відповідальністю "Шлюмберже ЛТД" включило до податкових декларацій з податку на додану вартість за період липень, серпень, вересень 2014 року.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя: Лиска І.Г.

Дата виготовлення і підписання повного тексту постанови - 09 червня 2015 р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.06.2015
Оприлюднено12.06.2015
Номер документу44708057
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/1463/15

Ухвала від 23.09.2015

Адміністративне

Верховний Суд України

Терлецький О.О.

Ухвала від 05.08.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Острович С.Е.

Ухвала від 30.07.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Ухвала від 14.07.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Ухвала від 14.07.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Парінов А.Б.

Постанова від 08.06.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

Ухвала від 27.05.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

Ухвала від 27.05.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

Ухвала від 16.04.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

Ухвала від 08.04.2015

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лиска І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні