КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 810/7065/14 Головуючий у 1-й інстанції: Кушнова А.О. Суддя-доповідач: Губська О.А.
У Х В А Л А
Іменем України
04 червня 2015 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого суддіГубської О.А. суддів Парінова А.Б., Беспалова О.О. при секретарі судового засіданняНечай Ю.О. за участю: представника відповідачаШевченко В.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Києві апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі Головного управління Державної фіскальної служби на постанову Київського окружного адміністративного суду від 11 березня 2015 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Нодіс Інтертрейд" до Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі Головного управління Державної фіскальної служби про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом до ДПІ у Києво-Святошинському районі ГУ ДФС у Київській області, в якому згідно прийнятої судом до розгляду заяви позивача про збільшення позовних вимог просить:
визнати протиправним дії ДПІ у Києво-Святошинському районі ГУ ДФС у Київській області щодо проведення зустрічної звірки ПП "Нодіс Інтертрейд", за результатами якої складено Податкову інформацію: "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "НОДІС ІНТЕРТРЕЙД" (код ЄДРПОУ 39214784) щодо підтвердження господарських відносин із постачальниками ПП "Люмін Інтер Трейд" (код ЄДРПОУ 39142165), ПП "Степ ОПТ Торг" (код ЄДРПОУ 39142118) та контрагентами покупцями за період з 01.06.2014 по 31.08.2014 року" від 29.10.2014р. № 614/10-13-22-01/39214784;
визнати протиправним дії ДПІ у Києво-Святошинському районі ГУ ДФС у Київській області щодо проведення зустрічної звірки ПП "Нодіс Інтертрейд", за результатами якої складено Податкову інформацію "Щодо спектру фінансово-господарської діяльності ПП "НОДІС ІНТЕРТРЕЙД" (код за ЄДРПОУ 39214784) з питань дотримання вимог податкового законодавства при взаємовідносинах з контрагентами - постачальниками та з контрагентами - покупцями за період з 01.09.2014 р. по 30.11.2014 р." від 16.12.2014р. №1/10-13-22-05/39214784;
визнати протиправним дії ДПІ у Києво-Святошинському районі ГУ ДФС у Київській області щодо внесення змін до АІС "Податковий блок" підсистеми "Автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів" на підставі Податкової інформації: "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "НОДІС ІНТЕРТРЕЙД" (код ЄДРПОУ 39214784) щодо підтвердження господарських відносин із постачальниками ПП "Люмін Інтер Трейд" (код ЄДРПОУ 39142165), ПП "Степ ОПТ Торг" (код ЄДРПОУ 39142118) та контрагентами покупцями за період з 01.06.2014 по 31.08.2014 року" від 29.10.2014р. № 614/10-13-22-01/39214784;
визнати протиправним дії ДПІ у Києво-Святошинському районі ГУ ДФС у Київській області щодо внесення змін до АІС "Податковий блок" підсистеми "Автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів" на підставі Податкової інформації "Щодо спектру фінансово-господарської діяльності ПП "НОДІС ІНТЕРТРЕЙД" (код за ЄДРПОУ 39214784) з питань дотримання вимог податкового законодавства при взаємовідносинах з контрагентами - постачальниками та з контрагентами - покупцями за період з 01.09.2014 р. по 30.11.2014 р." від 16.12.2014р. №1/10-13-22-05/39214784;
зобов'язати ДПІ у Києво-Святошинському районі ГУ ДФС у Київській області і внести відповідні зміни до АІС "Податковий блок" підсистеми "Автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів" на підставі Податкової інформації: "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "НОДІС ІНТЕРТРЕЙД" (код ЄДРПОУ 39214784) щодо підтвердження господарських відносин із постачальниками ПП "Люмін Інтер Трейд" (код ЄДРПОУ 39142165), ПП "Степ ОПТ Торг" (код ЄДРПОУ 39142118) та контрагентами покупцями за період з 01.06.2014 по 31.08.2014 року" від 29.10.2014р. № 614/10-13-22-01/39214784;
зобов'язати ДПІ у Києво-Святошинському районі ГУ ДФС у Київській області і внести відповідні зміни до АІС "Податковий блок" підсистеми "Автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів" на підставі Податкової інформації "Щодо спектру фінансово-господарської діяльності ПП "НОДІС ІНТЕРТРЕЙД" (код за ЄДРПОУ 39214784) з питань дотримання вимог податкового законодавства при взаємовідносинах з контрагентами - постачальниками та з контрагентами - покупцями за період з 01.09.2014 р. по 30.11.2014 р." від 16.12.2014р. № 1/10-13-22-05/39214784
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 11 березня 2015 року позов задоволено повністю.
В судове засідання з'явився представник відповідача, апеляційну скаргу підтримав та просив її задовольнити з підстав, викладених в апеляційній скарзі.
Представник позивача до суду не з'явився, хоча він був належним чином повідомлений про дату, час та місце судового засідання, колегія суддів вважає за можливе розглянути справу у його відсутності, відповідно до ч. 4 ст. 196 Кодексу адміністративного судочинства України.
Заслухавши суддю-доповідача, представника відповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, постанова суду - без змін з таких підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, приватне підприємство "НОДІС ІНТЕРТРЕЙД" є юридичною особою та перебуває на податковому обліку у ДПІ у Києво-Святошинському районі ГУ Міндоходів у Київській області.
29 жовтня 2014 року відповідачем складено «Податкову інформацію «Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "НОДІС ІНТЕРТРЕЙД" щодо підтвердження господарських відносин із постачальниками ПП "Люмін Інтер Трейд", ПП "Степ ОПТ Торг" та контрагентами покупцями за період з 01.06.2014 по 31.08.2014» № 614/10-13-22-01/39214784, згідно з висновками якої встановлено відсутність об'єктів оподаткування на ПП "НОДІС ІНТЕРТРЕЙД" при придбанні товарів (послуг) у ПП "Люмін Інтер Трейд" та ПП "Степ ОПТ Торг" та продажу товарів (послуг) контрагентами-покупцями за червень-серпень 2014 року, які підпадають під визначення ст.185, ст.187, ст.188, ст.198 ПК України.
16 грудня 2014 року контролюючим органом складено «Податкову інформацію «Щодо спектру фінансово-господарської діяльності ПП "НОДІС ІНТЕРТРЕЙД" з питань дотримання вимог податкового законодавства при взаємовідносинах з контрагентами - постачальниками та з контрагентами - покупцями за період з 01.09.2014 по 30.11.2014» № 1/10-13-22-05/39214784. Відповідно до змісту зазначеної податкової інформації відповідач дійшов висновку, що ПП "Нодіс Інтертрейд" здійснював діяльність, спрямовану на здійснення операцій, пов'язаних з наданням податкової вигоди третім особам, а також Аналізом бази даних ПП "Нодіс Інтертрейд" не має можливості підтвердити реальність господарських відносин з платниками за період з 01.09.2014 по 30.11.2014.
Судом встановлено, що вищенаведені висновки, викладені в Податковій інформації від 29.10.2014 та Податковій інформації від 16.12.2014 були внесені податковим органом до відповідних інформаційних баз даних Міністерства доходів і зборів України, зокрема до бази АІС "Податковий блок" підсистеми "Автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів".
Не погоджуючись з такими діями контролюючого органа, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Суд першої інстанції дійшов висновку, з яким погоджується апеляційний суд, про наявність правових підстав для задоволення вимог позивача, виходячи з такого.
Відповідно до пункту 73.5 статті 73 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право з метою отримання податкової інформації проводити зустрічні звірки суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Отже, вчинення податковими органами дій по проведенню зустрічних звірок прямо передбачено у повноваженнях органів державної податкової служби.
У свою чергу, метою проведення зустрічної звірки платника податків є виключно отримання податкової інформації, тобто, зібрання відомостей, які розкривають процес поточної господарської діяльності платника податків, дані про його контрагентів, кількісні, якісні та інші характеристики отриманих та наданих товарів (робіт, послуг).
Відповідно до пунктів 1 - 3 Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 р. N 1232, зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
З метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних. Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.
Згідно з п. 3.1 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, які затверджено Наказом Державної податкової адміністрації України від 22 квітня 2011 року N 236, з метою проведення зустрічної звірки орган ДПС, що ініціює проведення такої звірки надсилає органу ДПС, на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, Запит про проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання за допомогою Інформаційної системи "Зустрічні звірки".
Такий запит реєструється як вихідна кореспонденція у загальному порядку.
Відповідно до абзацу 4 п.3.2 Методичних рекомендацій у разі відсутності в органі ДПС - виконавця запитуваної інформації та її документального підтвердження, такий орган протягом 2-х робочих днів з дня отримання запиту надсилає завірений печаткою Запит про надання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному (уповноваженому) представникові під розписку. Такий запит реєструється як вихідна кореспонденція у загальному порядку.
При отриманні від суб'єкта господарювання (у встановлений ст.73 Кодексу термін) інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження відповідальний підрозділ проводить зустрічну звірку суб'єкта господарювання протягом 3 робочих днів з дня, наступного за днем отримання такої інформації та її документального підтвердження (п.4.5 Методичних рекомендацій № 236).
В п. 73.2 ст.73 Податкового кодексу України визначено, що платники податків та інші суб'єкти інформаційних відносин зобов'язані подавати інформацію, визначену у запиті контролюючого органу, та її документальне підтвердження протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом). У разі коли запит складено з порушенням вимог, викладених в абзацах першому та другому цього пункту, платник податків звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит.
У відповідності до пункту 4.4 розділу 4 Методичних рекомендацій, у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.
Відповідачем не надано будь-яких документів та пояснень на підставі яких ним було вчинено дії з податкового контролю. Безумовною підставою для проведення зустрічної звірки платника, в силу названих вище положень податкового законодавства (зокрема п.5 ч.2 ст. 73.3 Податкового кодексу України), є направлення (або вручення) на його адресу відповідного запиту, водночас, в матеріалах справи відсутні належні та допустимі в розумінні статті 70 КАС України докази на підтвердження направлення на адресу позивача такого запиту або його вручення.
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що за наслідками податкового контролю відповідачем актів перевірок або довідок не складено, натомість складено «Податкову інформацію «Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "НОДІС ІНТЕРТРЕЙД" щодо підтвердження господарських відносин із постачальниками ПП "Люмін Інтер Трейд", ПП "Степ ОПТ Торг" та контрагентами покупцями за період з 01.06.2014 по 31.08.2014» від 29 жовтня 2014 року та «Податкову інформацію «Щодо спектру фінансово-господарської діяльності ПП "НОДІС ІНТЕРТРЕЙД" з питань дотримання вимог податкового законодавства при взаємовідносинах з контрагентами - постачальниками та з контрагентами - покупцями за період з 01.09.2014 по 30.11.2014» від 16 грудня 2014 року.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з підпунктом 21.1.1 пункту 21.1 статті 21 Податкового кодексу України посадові особи контролюючих органів зобов'язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.
Як вірно зауважив суд першої інстанції, згідно з чинним законодавством, податковий орган не наділений правом складати за наслідками податкового контролю такий документ, як «податкова інформація». Фіксація висновків контролюючого органу стосовно дотримання платником податків вимог податкового законодавства, здійснюється або у акті відповідної перевірки, або у довідці зустрічної звірки.
Верховний Суд України у постанові від 27 січня 2015 року (21-425а14) акцентував увагу на тому, що лише дотримання порядку та умов прийняття контролюючими органами рішень про проведення перевірок може бути належною підставою наказу про її проведення, а невиконання таких вимог податкового законодавства призводить до визнання перевірки незаконною та відсутності правових наслідків такої.
Отже, відповідачем у даному випадку порушено порядок здійснення податкового контролю та не дотримано вимог законодавства стосовно оформлення його результатів.
За таких обставин, судова колегія вважає вірним висновок суду першої інстанції про наявність правових підстав для визнання протиправними дій відповідача щодо здійснення податкового контролю, за результатами яких складено Податкову інформацію: "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "НОДІС ІНТЕРТРЕЙД" (код ЄДРПОУ 39214784) щодо підтвердження господарських відносин із постачальниками ПП "Люмін Інтер Трейд" (код ЄДРПОУ 39142165), ПП "Степ ОПТ Торг" (код ЄДРПОУ 39142118) та контрагентами покупцями за період з 01.06.2014 по 31.08.2014 року" від 29.10.2014р. № 614/10-13-22-01/39214784 та Податкову інформацію "Щодо спектру фінансово-господарської діяльності ПП "НОДІС ІНТЕРТРЕЙД" (код за ЄДРПОУ 39214784) з питань дотримання вимог податкового законодавства при взаємовідносинах з контрагентами - постачальниками та з контрагентами - покупцями за період з 01.09.2014 р. по 30.11.2014 р." від 16.12.2014р. №1/10-13-22-05/39214784.
Стосовно позовних вимог про визнання протиправними дій відповідача щодо коригування в електронних базах податкового органу показників податкової звітності позивача за перевіряємий період, зобов'язання відповідача поновити ці показники, колегія суддів, виходить з того, що оскільки судом встановлено протиправність дій відповідача зі здійснення податкового контролю, на підставі якого вчинено відповідні коригування показників податкової звітності позивача, то і власне коригування показників податкової звітності позивача на підставі висновків акту, складеного за наслідками наведених дій відповідача є неправомірним.
Висновок щодо правильності (або недостовірності) задекларованих платником даних податкового обліку як підстави для внесення змін до вказаної бази даних може бути зроблений податковим органом після визначення платникові податкових зобов'язань та їх узгодження у встановленому законом порядку.
В даному випадку, донарахувань позивачеві грошових зобов'язань (та, відповідно, їх узгодження) за наслідками проведення перевірки здійснено не було.
Такий висновок узгоджується із позицією Верховного Суду України у постанові від 9 грудня 2014 року (постанова №24-511а14), який, виходячи із системного тлумачення статей 71, 72, 74 Податкового кодексу України, зазначив, що для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла за результатами податкового контролю і не може бути виключена з баз даних, якщо дії зі здійснення такого контролю не визнані протиправними в установленому порядку.
Підсумовуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що вимоги позивача є обґрунтованими та підлягають задоволенню, оскільки відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не довів правомірність вчинення ним дій щодо здійснення податкового контролю та внесення коригувань стосовно показників податкової звітності позивача за перевіряємий період в електронні бази, водночас, позивачем доведено факт порушення відповідачем положень чинного податкового законодавства України під час здійснення податкового контролю та оформлення його результатів, та щодо порушення його прав та інтересів.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, колегія суддів дійшла висновку, що доводи, викладені в апеляційній скарзі, не знайшли свого підтвердження, оскаржувана постанова прийнята судом відповідно до норм матеріального та процесуального права, а тому підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні.
Відповідно до ст. 200 КАС України - суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в справі, підтвердженими доказами, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, то колегія суддів апеляційної інстанції підстав для його скасування не вбачає.
Керуючись ст.ст. 160, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, суд
У Х В А Л И В :
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі Головного управління Державної фіскальної служби на постанову Київського окружного адміністративного суду від 11 березня 2015 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Нодіс Інтертрейд" до Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі Головного управління Державної фіскальної служби про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити дії - залишити без задоволення , а постанову Київського окружного адміністративного суду від 11 березня 2015 року - без змін .
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання ухвали в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя Судді
Повний текст ухвали виготовлено 8 червня 2015 року.
Головуючий суддя Губська О.А.
Судді: Парінов А.Б.
Беспалов О.О.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.06.2015 |
Оприлюднено | 12.06.2015 |
Номер документу | 44745751 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Губська О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні