Постанова
від 10.06.2015 по справі 806/2901/13-а
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

П О С Т А Н О В А

"10" червня 2015 р. м. Київ К/800/43235/13

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

Сороки М.О., Васильченко Н.В., Смоковича М.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 до Реєстраційної служби Овруцького районного управління юстиції Житомирської області про визнання незаконним рішення, за касаційною скаргою ОСОБА_4 на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 1 серпня 2013 року,-

в с т а н о в и в:

У квітні 2013 року ОСОБА_4 звернулась до суду з адміністративним позовом, у якому просила визнати незаконним рішення Реєстраційної служби Овруцького районного управління юстиції Житомирської області про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 1207281 від 28.03.2012.

Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 27 травня 2013 року позов задоволено. Визнано протиправною відмову Реєстраційної служби Овруцького районного управління юстиції Житомирської області у державній реєстрації права власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 0,09 га, кадастровий номер НОМЕР_1.

Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 1 серпня 2013 року постанову суду першої інстанції скасовано та ухвалено нове судове рішення про відмову у задоволенні позову.

У касаційній скарзі ОСОБА_4, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить Вищий адміністративний суд України скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі постанову суду першої інстанції.

Перевіривши за наявними у справі матеріалами доводи, викладені у касаційній скарзі, правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права і правової оцінки обставин у справі у межах, визначених статтею 220 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України), колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Встановлено, що згідно свідоцтва про право на спадщину за законом ОСОБА_4 є спадкоємцем майна ОСОБА_5, а саме - житлового будинку АДРЕСА_1.

Рішенням Гладковицької сільської ради Овруцького району Житомирської області № 248-21/12 від 26.12.2012 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право власності на земельні ділянки, що передаються у власність ОСОБА_6 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) та ведення особистого селянського господарства в АДРЕСА_1» вирішено:

затвердити технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки, що передаються у власність ОСОБА_4, загальною площею 0.3400 га в АДРЕСА_1, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) - 0,2500 га, в тому числі: рілля (гр.5) - 0,1566 га, багаторічні насадження (гр.7) - 0,0323 га, забудовані землі (гр.34.35) - 0,0611 га, та для ведення особистого селянського господарства - 0,0900 га, в тому числі: рілля (гр. 3,5) - 0,0999 га;

передати безоплатно у приватну власність ОСОБА_4 земельні ділянки загальною площею 0.3400 га в АДРЕСА_1, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) - 0,2500 га, в тому числі: рілля (гр.5) - 0,1566 га, багаторічні насадження (гр.7) - 0,0323 га, забудовані землі (гр.34.35) - 0,0611 га, та для ведення особистого селянського господарства - 0,0900 га;

дозволити виготовлення державних актів на право власності на земельні ділянки ОСОБА_4 загальною площею 0.3444 га в організаціях, які мають ліцензії та проведення землевпорядних робіт.

18.03.2013 представником позивача ОСОБА_7 до Реєстраційної служби Овруцького районного управління юстиції Житомирської області подано заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) на земельну ділянку № 49 для ведення особистого селянського господарства площею 0,09 га, кадастровий номер НОМЕР_1.

Рішенням Реєстраційної служби Овруцького районного управління юстиції Житомирської області № 1207281 від 28.03.2012 відмовлено у державній реєстрації права власності на вказану земельну ділянку. Така відмова обґрунтована тим, що подані документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують. Оскільки заявниця є громадянкою Російської Федерації, здійснення державної реєстрації права власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства суперечить вимогам статті 81 Земельного кодексу України. До того ж вказано, що рішенням органу місцевого самоврядування земельні ділянки передаються безоплатно у приватну власність лише громадянам України.

Скасовуючи постанову суду першої інстанції та ухвалюючи нове судове рішення про відмову у задоволенні позову, апеляційний суд виходив з того, що факт отримання ОСОБА_4 спадкового майна не є підставою для передачі сільською радою їй, як громадянці іншої держави, безоплатно у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення.

Тому суд дійшов висновку, що встановивши невідповідність рішення Гладковицької сільської ради Овруцького району Житомирської області № 248-21/12 від 26.12.2012 приписам Земельного кодексу України, Реєстраційна служба Овруцького районного управління юстиції Житомирської області правомірно відмовила у здійсненні державної реєстрації права власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства.

Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду апеляційної інстанції виходячи з наступного.

Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон) визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.

Державна реєстрація прав та їх обтяжень, як того вимагає стаття 15 Закону, проводиться в такому порядку:

1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;

2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;

3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;

4) внесення записів до Державного реєстру прав;

5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;

6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

У державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено, згідно з пунктом 4 частини 1 статті 24 вказаного Закону, у разі, якщо подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.

Зміст повноважень державного реєстратора щодо перевірки заявлених прав і поданих документів на відповідність вимогам законодавства визначений абзацом першим пункту 1 частини другої статті 9 Закону, за змістом якої реєстратор перевіряє відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення; відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.

Таким чином, перевірка реєстратором Реєстраційної служби Овруцького районного управління юстиції Житомирської області рішення Гладковицької сільської ради Овруцького району Житомирської області № 248-21/12 від 26.12.2012 на предмет відповідності вимогам статті 81 Земельного кодексу України виходить за межі наданих їй повноважень.

Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов правильного висновку щодо обґрунтованості позовних вимог та визнав протиправною відмову Реєстраційної служби Овруцького районного управління юстиції Житомирської області у державній реєстрації права власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства площею 0,09 га, кадастровий номер НОМЕР_1.

За змістом частини 2 статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.

Повноваження суду при вирішенні адміністративної справи визначені статтею 162 цього Кодексу. Відповідно до пункту 1 частини 2 цієї статті у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень, про поворот виконання цього рішення чи окремих його положень із зазначенням способу його здійснення;

Встановлено, що ОСОБА_4 у цьому адміністративному позові просила визнати незаконним рішення Реєстраційної служби Овруцького районного управління юстиції Житомирської області про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 1207281 від 28.03.2012.

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України зазначає, що судом першої інстанції невірно обрано спосіб захисту порушеного права позивача, в зв'язку з чим судове рішення підлягає зміні в частині, вийшовши за межі позовних вимог для повного захисту її прав.

На цій підставі постанова суду першої інстанції підлягає зміні в частині визначення способу захисту порушеного права позивача.

За змістом статті 225 КАС України суд касаційної інстанції має право змінити судове рішення, якщо у справі немає необхідності досліджувати нові докази або встановлювати обставини, а судове рішення, яке змінюється, є помилковим тільки в частині.

У відповідності із статтею 226 КАС України суд касаційної інстанції скасовує судове рішення суду апеляційної інстанції та залишає в силі рішення суду першої інстанції, яке ухвалено відповідно до закону і скасоване або змінене помилково.

Керуючись ст. ст. 220, 222, 225, 226, 230, 231 КАС України, суд,-

постановив:

Касаційну скаргу ОСОБА_4 задовольнити частково.

Постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 1 серпня 2013 року скасувати.

Залишити в силі постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 27 травня 2013 року, виклавши абзац другий резолютивної частини у наступній редакції:

«Визнати протиправним та скасувати рішення Реєстраційної служби Овруцького районного управління юстиції Житомирської області про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 1207281 від 28.03.2012».

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута з підстав, у строк та у порядку, визначених ст.ст. 235-244-2 КАС України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення10.06.2015
Оприлюднено15.06.2015
Номер документу44834532
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/2901/13-а

Постанова від 10.06.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 08.06.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 23.08.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Сорока М.О.

Ухвала від 01.08.2013

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 21.06.2013

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 21.06.2013

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Постанова від 27.05.2013

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

Ухвала від 13.05.2013

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Токарева Марія Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні