Рішення
від 15.06.2015 по справі 923/583/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 червня 2015 р. Справа № 923/583/15

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пригузи П.Д. при секретарі Андреєвець А.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Прокурора Бериславського району Херсонської області в інтересах держави в особі:

позивача-1: Бериславська районної державної адміністрації, ідентифікаційний код 04059987, площа Перемоги, 2, м. Берислав Херсонської області,

позивача-2: Головного управління Держземагенства України у Херсонській області, ідентифікаційний код 38697542, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон,

до Фермерського господарства "Сидерат", ідентифікаційний код 21306588, вул. Калініна, 10, с. Тягинка Бериславського району Херсонської області,

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки,

за участю: старшого прокурора відділу прокуратури Херсонської області Кущ В.Г., посвідчення № 016126 від 10.04.2013р.;

представників сторін:

від позивача -1: не прибув;

від позивача-2: не прибув;

від відповідача: представник - Власик Ю.В., довіреність № 28 від 27.05.2015р.

в с т а н о в и в:

Прокурор Бериславського району Херсонської області в інтересах держави в особі: Бериславської районної державної адміністрації, далі позивач-1, та Головного управління Держземагенства України у Херсонській області, далі позивач-2, звернувся до Фермерського господарства "Сидерат", с. Тягинка Бериславського району Херсонської області, далі відповідач, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.08.2006 року, укладеного між Бериславською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством "Сидерат", який зареєстровано у Бериславському районному відділі Херсонської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України», запис у Державному реєстрі земель від 17.08.2006 р. за № 4АА002127-040671500018, виклавши пункт 9 договору в новій редакції, змінивши розмір орендної плати на 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік, що становить 6003,66 грн. на рік".

Призначаючи розгляд справи суд витребував від відповідача відзив на позов з документальним та правовим обґрунтуванням своєї позиції; належним чином посвідчені копії та/або витяги з реєстраційних документів та зобов'язав його копію відзиву надіслати всім учасникам провадження.

Розгляд справи 12.05.2015 відкладався судом на 28.05.2015 та на 15.06.2015 р.

Від відповідача до суду надійшло заперечення на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити у позовних вимогах у повному обсязі. Заперечення підтримано в судовому засіданні. Представники відповідача вказують та надали відповідні докази, що орендар сплачує за оренду землі плату в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки з квітня 2014 року відповідно до вимог податкового та земельного законодавства, здійснює за своєю ініціативою роботу по проведенню нової оцінки земельної ділянки та внесенню змін до договору, вказують, що позивачі не зверталися до нього з пропозицією про внесення змін до договору, додаткової угоди до нього він не отримував, вважає, що немає підстав покладати на нього судові витрати у справі, а також зазначає, що твердження прокурора, що діями (бездіяльністю) відповідача нанесено шкоду бюджету є безпідставними.

Прокурор в судовому засіданні підтримав позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві, просить позов задовольнити, виклавши пункт 9. договору в його редакції.

Прокурор погодився з запереченнями відповідача стосовно редакції пункту 9, встановивши у ньому вимогу, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на бюджетний рахунок сільської ради у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, оскільки питання обчислення та сплати орендної плати контролюється органами ДПІ.

Позивач-2 надав до суду письмові пояснення, які підтримані в судовому засіданні представником позивача-2 та позивачем-1, позовні вимоги прокурора підтримують, просять внести зміни до договору оренди, встановивши у п. 9 розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки землі з дати внесення змін до податкового законодавства, тобто з 01.04.2014 року, зазначили, що не мають доказів надсилання відповідачеві проекту додаткової угоди про внесення змін до договору, ухилення від укладання угоди з боку відповідача не вбачають.

Заслухавши прокурора, представників позивачів та відповідача, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд констатує наступне.

Між Бериславською районною державною адміністрацією та Фермерським господарством "Сидерат" укладено договір оренди земельної ділянки від 17.08.2006 року, який зареєстровано у Бериславському районному відділі Херсонської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України», запис у Державному реєстрі земель від 17.08.2006 р. за № 4АА002127-040671500018 (а.с. 8-10).

Отже, між сторонами виникли земельні відносини, які ґрунтуються на договорі оренди землі, регулюються земельним законодавством з питань оренди земель державної та комунальної власності, цивільним та господарським законодавством України, зокрема щодо внесення змін до діючого договору оренди.

Відповідно до п. 9 договору встановлено, що орендна плата за орендовану земельну ділянку вноситься у грошовій формі на рахунок Тягинської сільської ради у розмірі земельного податку перші три роки з послідуючим переглядом.

Пунктом 10 договору встановлено, що обчислення орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Відповідно до ст. 11 ГПК України встановлено порядок досудового врегулювання спорів, що виникають у разі зміни та розірвання господарських договорів. Так, підприємство чи організація, які вважають за необхідне змінити чи розірвати договір, надсилають пропозиції про це другій стороні за договором. Підприємство, організація, які одержали пропозицію про зміну чи розірвання договору, відповідають на неї не пізніше 20 днів після одержання пропозиції. Якщо підприємства і організації не досягли згоди щодо зміни чи розірвання договору, а також у разі неодержання відповіді в установлений строк з урахуванням поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення господарського суду.

Як встановлено судом, між сторонами відсутній спір про необхідність внесення змін до договору оренди щодо врегулювання розміру орендної плати.

Навпаки, як встановлено судом і це не заперечується сторонами, відповідач сплачує орендну платі у розмірі, визначеному законодавством, а не лише договором оренди.

Відповідно до п. 36 договору зміна умов договору здійснюється за взаємною згодою сторін, а згідно п. 13 договору - розмір орендної плати може переглядатися один раз на три роки у випадках, передбачених законом, зокрема зміни розміру податку.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Суд зазначає, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, що визначено також приписами пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України (ПК).

При цьому, підпунктами 288.5.1 та 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 зазначеного Кодексу встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.

У відповідності з положеннями ст. 11 ЦК України визначено підстави виникнення цивільних прав та обов'язків виникають, зокрема, з договорів та інших правочинів, а також безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Виходячи із принципу пріоритетності норм ПК над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений Законом - тобто, пунктом 288.5 статті 288 ПК.

Проаналізувавши наведені норми матеріального права, суд приходить до висновку, що з набранням чинності ПК річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати. Тобто, цивільний обов'язок орендаря земельної ділянки платити не менше 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки виник з акту цивільного законодавства і не залежить від волі сторін договору оренди, які зобов'язані привести зміст договору до вимог Закону.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно підпунктів 271.1.1 та 271.1.2 пункту 271.1 ст. 271 ПК визначено, що базою оподаткування є або нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом або площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Як вбачається з пункту 5. договору оренди землі, нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що є об'єктом оренди було визначено в сумі 200 121,85 грн.

Це означає, що база розрахунку орендної плати для цього договору оренди земельної ділянки була визначена, отже в подальшому підлягає розрахунку відповідно до приписів підпункту 271.1.1 пункту 271.1 ст. 271 ПК, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

Цей порядок обчислення розміру орендної плати сторонами визначено у п. 10 договору, а тому суд не вбачає необхідності його дублювати у п. 9 договору. За таких умов, суд вважає прийнятною, такою, що відповідає законодавству і намірам сторін таку редакцію пункту 9 договору: "9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на бюджетний рахунок Тягинської сільської ради Бериславського району Херсонської області у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

Згідно зі ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Як вбачається з матеріалів та підтверджено в судовому засіданні, докази надсилання відповідачеві або вручення йому листа-пропозиції чи надсилання проекту додаткової угоди щодо внесення спірних змін до договору оренди та, відповідно, ухиляння відповідача від його підписання - відсутні.

За таких обставин доводи відповідача про неотримання пропозицій щодо внесення змін до договору підтвердилися, позов подано прокурором до суду без попереднього вирішення сторонами питання про внесення змін до договору.

За змістом частин 4, 5 ст. 188 ГК України сторони передають на вирішення суду спір, якщо вони не досягли згоди щодо зміни договору; якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

В той же час, позовні вимоги прокурора ґрунтуються на існуючих між сторонами договірних відносинах, відповідають вимогам законодавства, отже підлягають задоволенню.

Згідно з п. п. 2.18, 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Суд зазначає, що відповідно до приписів ч. 3 ст. 653 ЦК України, якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Вирішуючи питання про покладання на сторони судових витрат, суд зазначає, що відповідно до ч. 1 ст. 49 ГПК України у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, судовий збір покладається на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.

З урахуванням того, що відповідач не отримував оферти від позивачів, відповідно, не ухилявся від прийняття пропозицій іншої сторони (акцепту), а навпаки, є законослухняною особою, самостійно виконував вимоги Закону щодо збільшення розміру орендної плати, порівняно з договором, судові витрати покладаються на позивача-2 як орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд, -

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити частково.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 17.08.2006 року, укладеного між Бериславською районною державною адміністрацією, ідентифікаційний код 04059987, площа Перемоги, 2, м. Берислав Херсонської області, та Фермерським господарством "Сидерат", ідентифікаційний код 21306588, вул. Калініна, 10, с. Тягинка Бериславського району Херсонської області, який зареєстровано у Бериславському районному відділі Херсонської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України», запис у Державному реєстрі земель від 17.08.2006р. за № 4АА002127-040671500018, виклавши пункт 9 договору в наступній редакції -

"9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі на бюджетний рахунок Тягинської сільської ради Бериславського району Херсонської області у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

3. Стягнути з Головного управління Держземагенства у Херсонській області, ідентифікаційний код 38387455, вул. 40 років Жовтня, 136-а, м. Херсон в доход спеціального фонду Державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області, МФО 852010, код ЄДРПОУ 37959779, одержувач УДКСУ у місті Херсоні, судові витрати в сумі 1218,00 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять гривень 00 копійок), призначення платежу - судовий збір, код 03500045.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено та підписано 16.06.2015 року.

Суддя П.Д. Пригуза

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення15.06.2015
Оприлюднено22.06.2015
Номер документу45042895
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/583/15

Ухвала від 15.07.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Рішення від 15.06.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 16.04.2015

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні