ПОЛТАВСЬКИЙ
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03
серпня 2009 р. м. Полтава Справа № 2а-45231/09/1670
Полтавський
окружний адміністративний суд в складі:
Головуючого судді - Удовіченко С.О.
при секретарі - Ясківець М.П.
за участю:
представника позивача - Чорноморченко М.Є.
представників відповідача - Савченко
Л.А., ОСОБА_1., Біленко Н.О.,
прокурора - Батраченко В.В.,
розглянувши
у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за
позовом Відкритого акціонерного товариства «Полтавхіммаш» до
Державної податкової інспекції у м. Полтаві про скасування податкового
повідомлення-рішення в частині нарахування штрафних (фінансових) санкцій , -
В С Т А Н О В И В :
27 травня
2009 р. позивач Відкрите акціонерне
товариство «Полтавхіммаш» (надалі -позивач)
звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною
заявою до Державної податкової інспекції у м. Полтаві (надалі -відповідач) про скасування податкового
повідомлення-рішення №0000182302/0 від
20.03.2009 р. в частині нарахування (визначення) штрафних (фінансових) санкцій
за порушення п.4.1.ст. 4, пп.11.2.1 п.11.2 ст.11 Закону України « Про
оподаткування прибутку підприємств» в сумі 3 559 750 грн. 00 коп..
В обґрунтування позовних вимог позивач
зазначав, що з 22 січня по 03 березня 2009 р., Державною податковою інспекцією
у м. Полтаві було проведено планову виїзну перевірку Відкритого акціонерного
товариства «Полтавхіммаш» з питань дотримання вимог податкового законодавства
за період з 01.04.2007р. по 30.09.2008 р. за результатами перевірки було
складено Акт від 11.03.2009 р. № 474/23-6/00217449. Згідно з яким у
розділі Висновки встановлено
порушення по податку на прибуток п.5.9. ст. 5
Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств». А лист
Державної податкової інспекції у м. Полтаві
від 13.03.2009р. №170/х/23-637 « Про внесення змін до акту перевірки, в
якому є посилання на порушення п. 4.1 ст.4, пп. 11.2.1 п. 11.2 ст. 11 Закону України «Про оподаткування прибутку
підприємств» законної сили, як невід'ємна частина Акту, не має, оскільки не
відповідає вимогам ст.4 Порядку оформлення результатів виїзних документальних,
виїзних планових та позапланових перевірок з питань дотримання податкового,
валютного та іншого законодавства, затвердженого наказом ДПА України 10.08.2005
р. № 327. Крім того зазначали, що на момент укладення договору комісії від
26.06.2007 р. № Б260607/48 та договору купівлі - продажу від 27.06.2007 р. №
Б270607/51 простих іменних акцій, емітованих Відкритим акціонерним товариством
« Електромеханічний завод» та Відкритим акціонерним товариством «Фабрика
ізоляційних матеріалів», щодо зазначених підприємств в Єдиному державному
реєстрі записів про їх припинення не було, а також не було розпоряджень Державної комісії з
цінних паперів та фондового ринку України щодо зупинення обігу акцій цих
підприємств, а тому не існувало жодної перешкоди для їх укладення. Таким чином,
податкове повідомлення-рішення від 20.03.2009 р. № 0000182302/0 в частині
нарахування (визначення) штрафних (фінансових) санкцій за ці порушення сумі 3
559 750,00 грн. вважають необґрунтованим та таким, що не відповідають чинному
законодавству.
На підставі
ч. 2 ст. 60 Кодексу адміністративного судочинства України, ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру» до
участі у справі за заявою для захисту інтересів держави в особі Державної
податкової інспекції м. Полтаві допущено
прокурора.
Представник
позивача в судовому засіданні позов підтримала, з підстав у ньому викладених,
просила задовольнити.
Представники
відповідача в судовому засіданні проти
позову заперечували та просили відмовити
у задоволенні позовних вимог. У своїх запереченнях посилались на те, що перевіркою ВАТ
«Полтавхіммаш» з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого
законодавства за період з 01.04.2007 р. по 30.09.2008 р., встановлено порушення п.4.1 ст.4, п.5.9 ст.5,
пп. 11.2.1 п.11.2 ст. 11 Закону України « Про оподаткування прибутку
підприємств», а саме встановлено, що ВАТ «Полтавхіммаш» в 2007 році проводило
операції з цінними паперами, а саме придбання та продаж акцій, емітованих
підприємствами, діяльність яких припиналася, у зв'язку із чим, в порушення
вимог п.4.1. ст.4, пп.11.2.1 п.11.2 ст.
11 зазначеного Закону, занижено скоригованого валового доходу за І півріччя
2007 р. в сумі 28 478 000, 00 грн.
Прокурор в
судовому засіданні заперечував проти задоволення позову.
Суд,
заслухавши пояснення представників сторін та прокурора, вивчивши та дослідивши
матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких
ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне
значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, прийшов до висновку, що
позов підлягає задоволенню з наступних підстав .
Судом
встановлено, що на підставі направлень від 22.01.2009 р. № 30, від 18.02.2009
р. № 108 працівниками Державної податкової інспекції у м. Полтаві ОСОБА_1.,
ОСОБА_2., ОСОБА_3., ОСОБА_4., ОСОБА_5., ОСОБА_6., ОСОБА_7, ОСОБА_8., ОСОБА_9.,
ОСОБА_10., ОСОБА_11. проведено планову виїзну перевірку Відкритого акціонерного
товариства «Полтавхіммаш» , код ЄДРПОУ 00217449, з питань дотримання вимог
податкового законодавства за період з 01.04.2007 р. по 30.09.2008 р., валютного
та іншого законодавства за період з 01.04.2007 р. по 30.09.2008 р..
Перевірка
проводилася з 22.01.2009 р. по 03.03.2009 р.
За
результатами перевірки складено Акт № 474/23-6/00217449 від 11.03.2009 р., у
якому відображено у розділі 4 «Висновок», зокрема, наступні порушення:
- по
податку на прибуток : п 5.9 ст. 5
Закону України від 22.05.1997р. № 283/97-ВР «Про оподаткування прибутку
підприємств» зі змінами та доповненнями, встановлено заниження задекларованих
суб'єктом господарювання показників у рядку 01.2 Декларацій „приріст балансової
вартості запасів» всього у сумі 202 195 грн., у тому числі: за півр.2007 р. -
на 1 877 грн., за 3 кв.2007 р.-152 162 грн., за 2007 р. - на 165 752 грн., за 1
кв.2008 р.- на 20 948 грн., за півр. 2008 р. 29 573 грн., за 3 кв. 2008 р.- 36
443 грн.
13.03.2009
р. Державною податкової інспекцією у м.
Полтаві за № 1706/к/23-637, направлено на адресу позивача лист «Про внесення
змін до акту перевірки», згідно з яким розділ
4 «Висновок» Акту № 474/23-6/00217449 від 11.03.2009 р. в частині
порушення по податку на додану вартість доповнено абзацом наступного змісту:
- п. 4.1.
ст. 4, пп.11.2.1 п.11.2 ст.11 Закону
України «Про оподаткування прибутку підприємств» в редакції від 22.05.1997 р. № 283/97-ВР зі змінами та
доповненнями перевіркою встановлено заниження скоригованого валового доходу за
І півр. 2007 р. в сумі 28 478 000 грн. та
заниження задекларованих суб'єктом господарювання показників у рядку
04.1 Декларацій «витрати на придбання товарів (робіт, послуг), крім визначених
у 04.11» в сумі 28 478 000 грн. у тому
числі за 3 кв. 2007р.- на 3632438 грн., за 2007р.-на 9792438 грн., за 1 кв.
2008р. - 18685562 грн. за півр. 2008 р. - 18685562 грн., за 3 кв. 2008 р. - на
18685562 грн. В результаті чого до бюджету несвоєчасно нараховано податок на
прибуток. Також зазначено, що даний лист вважається невід'ємною частиною акту
перевірки від 11.03.2009 р. № 474/23-6/00217449.
На підставі
Акту перевірки винесено податкове повідомлення-рішення від 20.03.2009 р. №
0000182302/0, яким визначено суму податкового зобов'язання за платежем податок
на прибуток приватних підприємств в розмірі 3 635 573 грн.50 коп. грн., з них :
за основним платежем - 50549 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями - 3 585
024,50 грн.
Згідно з
копією розрахунку застосування штрафних санкцій, проведеного відповідачем
згідно із пп.17.1.3 п.17.1 ст. 17 Закону України «Про порядок погашення
зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими
фондами», за порушення податкового законодавства п.5.9. ст. 5 Закону України
«Про оподаткування прибутку підприємств» , сума недоплати становить 50549 грн. та сума штрафних санкцій становить
25274,50 грн..
Згідно ч. 3 ст. 2 КАС України у справах щодо
оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень
адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у
межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3)
обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для
прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено);
5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед
законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з
дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для
прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це
рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття
рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Як визначено
п. 1 ст. 11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» від
04.12.90 N 509-XII - органи державної податкової служби в установленому законом
порядку мають право здійснювати документальні невиїзні перевірки (на підставі
поданих податкових декларацій, звітів та інших документів, пов'язаних з
нарахуванням і сплатою податків та зборів (обов'язкових платежів) незалежно від
способу їх подачі), а також планові та позапланові виїзні перевірки
своєчасності, достовірності, повноти нарахування і сплати податків та зборів
(обов'язкових платежів), додержання валютного законодавства юридичними особами, їх філіями, відділеннями,
іншими відокремленими підрозділами, що не мають статусу юридичної особи, а
також фізичними особами, які мають статус суб'єктів підприємницької діяльності
чи не мають такого статусу, на яких згідно із законами України покладено
обов'язок утримувати та/або сплачувати податки і збори (обов'язкові платежі),
крім Національного банку України та його установ (далі - платники податків).
Відповідно
до п.1.3 Порядку оформлення результатів
невиїзних документальних, виїзних планових та позапланових перевірок з питань
дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, затвердженого
наказом Державної податкової адміністрації від 10.08.2005, № 327 ( надалі -
Порядок), за результатами проведення невиїзних документальних, виїзних планових
та позапланових перевірок фінансово-господарської діяльності суб'єктів
господарювання оформляється акт .
Акт - службовий
документ, який стверджує факт проведення невиїзної документальної або виїзної
планової чи позапланової перевірки фінансово-господарської діяльності суб'єкта
господарювання і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог податкового,
валютного та іншого законодавства суб'єктами господарювання ( п.1.3 Порядку).
Відповідно
до п. 2.4 Порядку, у висновку акта невиїзної документальної, виїзної планової
чи позапланової перевірок відображається узагальнений опис виявлених перевіркою
порушень податкового, валютного та іншого законодавства з посиланням на
підпункти, пункти, статті нормативно-правових актів. Виявлені порушення
податкового та іншого законодавства відображаються у гривнях у розрізі податків,
зборів та інших обов'язкових платежів з розбивкою за роками та податковими
періодами, у межах періоду, що перевіряється. Виявлені порушення валютного
законодавства відображаються у розрізі зовнішньоекономічних договорів
(контрактів).
Згідно з ч.
4.2 Порядку, акт невиїзної документальної, виїзної планової чи позапланової
перевірок складається у двох примірниках та підписується протягом 5-ти
робочих днів з дня, наступного за днем закінчення установленого для проведення
перевірки строку (для суб'єктів
малого підприємництва - протягом 3-х робочих днів, а для суб'єктів
господарювання, які мають філії та перебувають на консолідованій сплаті, -
протягом 10-ти робочих днів). Строк складання акта перевірки не зараховується
до строку проведення перевірки з урахуванням його продовження, встановленого
законом.
Як встановлено в судовому
засіданні та підтверджено матеріалами справи, перевірка Державною податкової
інспекції у м. Полтаві проводилась з
22.01.2009 р. по 03.03.2009 р., Акт
перевірки № 474/23-6/00217449 складено 11.03.2009 р. та вручено позивачу цього
ж дня, про що свідчить відмітка ВАТ « Полтавхіммаш» вх. № 587 від 11.03.2009
р., а лист Державної податкової інспекцією у м. Полтаві № 1706/к/23-637, згідно з яким розділ 4
«Висновок» акту № 474/23-6/00217449 від 11.03.2009 р. в частині порушення по
податку на додану вартість доповнено абзацом 2 і який вважається невід'ємною
його частиною, датовано 13.03.2009 р. і підписано заступником начальника Задорожним В.П..
Таким
чином, Акт перевірки від 11.03.2008 р.
не підписано протягом 5 робочих днів з дня закінчення перевірки ( 03.03.2009
р.), що є порушенням вищезазначених вимог Порядку оформлення результатів
невиїзних документальних, виїзних планових та позапланових перевірок з питань
дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, затвердженого
наказом Державної податкової адміністрації від 10.08.2005, № 327.
Щодо
висновку у Акті перевірки № 474/23-6/00217449 від 11.03.2009 р. (стор. 3-9
Акту) про порушення позивачем п. 4.1, ст. 4, пп. 11.2.1 п.11.2 ст.11 Закону
України «Про оподаткування прибутку підприємств» через проведення операцій
позивачем в 2007 році з цінними паперами, а саме придбання та продаж акцій,
емітованих підприємствами діяльність яких припинилася, суд зазначає наступне.
В судовому
засіданні встановлено та підтверджено матеріалами справи, що ВАТ «Полтавахіммаш» є юридичною особою, має
код за ЄДРПОУ 00217449 та взяте на податковий облік у Державній податковій інспекції у м.
Полтаві 06.06.1995 р..
Представником
позивача у судовому засіданні пояснено та вбачається із матеріалів справи, що
Відкритим акціонерним товариством «Полтавхіммаш» (Клієнт) і Товариством з
обмеженою відповідальністю «Індекс-капітал» (Торговець) укладено договір
комісії 26.06.2007 р. №Б260607/48, згідно якого Торгівцем ( п.1,2 Договору) від
свого імені на користь та за рахунок
Клієнта, були придбані прості
іменні акції, емітовані Відкритим акціонерним товариством «Електромеханічний
завод» (ідентифікаційний код 32688333) у кількості 67 802 000 штук на загальну
суму 16 950 500 грн., а також прості
іменні акції, емітовані Відкритим акціонерним товариством «Фабрика ізоляційних
матеріалів» (ідентифікаційний код 32926639) у кількості 15 370 00 шт. на загальну
суму 11 527 500 грн., всі акції по номінальній вартості 0,25 грн. за одну
акцію.
Ціна
придбання цінних паперів згідно пп. 3.1 Даного договору, складає 28 478 000
грн.
На підставі
акту приймання - передачі цінних паперів від 27.06.2007 р. складеного
між Відкритим акціонерним
товариством «Полтавхіммаш» (Клієнт) і Товариством з обмеженою відповідальністю
«Індекс-капітал» (Торговець), останній забезпечив передачу, а Клієнт прийняв по
договору комісії №Б260607/48 від 26.06.2007 р.
вищевказані прості іменні акції.
На виконання
умов договору комісії №Б260607/48 від 26.06.2007 р. ВАТ «Полтавхіммаш» - Клієнт
зарахував грошові кошти в сумі 28 478 000 грн. на поточний рахунок Торгівця -
ТОВ «Індекс Капітал» за придбані цінні папери цього договору наступними
платіжними дорученнями:
- платіжне доручення № 1794 від
31.07.2007 р. на суму 3 632 437,74 грн.
- платіжне доручення № 2668 від
31.10.2007 р. на суму 6160 000,00 грн.
- платіжне доручення № 3437 від
31.01.2008 р. на суму 10 000 000,00 грн.
- платіжне доручення № 3447 від
31.01.2008 р. на суму 8685562,26 грн.
В подальшому
згідно договору купівлі - продажу цінних паперів № Б270607/51 від
27.06.2007 р. Відкритим акціонерним
товариством «Полтавхіммаш» прості іменні акції, емітовані Відкритим акціонерним
товариством «Електромеханічний завод» (ідентифікаційний код 32688333) у
кількості 67 802 000 штук на загальну суму 16 950 500 грн., а також прості іменні акції, емітовані Відкритим
акціонерним товариством «Фабрика ізоляційних матеріалів» (ідентифікаційний код
32926639) у кількості 15 370 00 шт. на загальну суму 11 527 500 грн., всі акції
по номінальній вартості 0,25 грн. за одну акцію, було продано ТОВ
«Індекс-капітал», яке діє в інтересах третіх осіб, згідно договору комісії №
Б260607/50. Ціна придбання цінних паперів згідно цього договору (п.1.2),
складає 28 478 000 грн.
Відповідно
до акту приймання - передачі на виконання зазначеного договору купівлі -
продажу цінних паперів від 27.06.2007 р. складеного між Відкритим акціонерним
товариством «Полтавхіммаш» (Продавець) і Товариством з обмеженою
відповідальністю «Індекс-капітал» (Покупець), Продавець передав, а Покупець
забезпечив прийом вищевказаних простих іменних акцій.
А згідно
акту від 02.07.2007 р., про виконання договору купівлі - продажу цінних паперів
№ Б270607/51 від 27.06.2007 р., умови договору
виконані в повному обсязі.
Положенням
пункту 7.6 статті 7 Закону України «Про
оподаткування прибутку підприємств» від 28.12.1994, № 334/94-ВР (в редакції
Закону України N 283/97-ВР від 22.05.97) встановлений спеціальний режим оподаткування.
Відповідно
до пп. 7.6.1 п. 7.6 ст. 7 зазначеного Закону Платник податку веде окремий
податковий облік фінансових результатів операцій з цінними паперами (у тому
числі іпотечними сертифікатами участі, іпотечними сертифікатами з фіксованою дохідністю
та сертифікатами фондів операцій з нерухомістю) і деривативами у розрізі
окремих видів цінних паперів, а також фондових та товарних деривативів. При
цьому облік операцій з акціями ведеться разом з іншими, ніж цінні папери,
корпоративними правами. Якщо протягом звітного періоду витрати на придбання
кожного з окремих видів цінних паперів, а також деривативів, понесені
(нараховані) платником податку, перевищують доходи, отримані (нараховані) від
продажу (відчуження) цінних паперів або деривативів такого ж виду протягом
такого звітного періоду, від'ємний фінансовий результат переноситься на
зменшення фінансових результатів від операцій з цінними паперами або
деривативами такого ж виду майбутніх звітних періодів у порядку, визначеному
статтею 6 цього Закону. Якщо протягом звітного періоду доходи від продажу
кожного з окремих видів цінних паперів, а також деривативів, отримані
(нараховані) платником податку, перевищують витрати, понесені (нараховані)
платником податку внаслідок придбання цінних паперів або деривативів такого ж
виду протягом такого звітного періоду (з урахуванням від'ємного фінансового
результату від операцій з цінними паперами чи деривативами такого ж, виду
минулих періодів), прибуток включається до складу валових доходів такого
платника податку за результатами такого звітного періоду. Усі інші витрати та
доходи такого платника податку, крім витрат та доходів за операціями з цінними
паперами (корпоративними правами) та деривативами, визначеними цим підпунктом,
беруть участь у визначенні об'єкта оподаткування такого платника податку на
загальних умовах, встановлених цим Законом. Норми цього пункту не поширюються
на операції з емісії корпоративних прав або інших цінних паперів, що
здійснюються платником податку, а також з їх зворотного викупу або погашення
таким платником податку. Норми цього пункту поширюються на платників податку -
торгівців цінними паперами та деривативами, а також на будь-яких інших
платників податку, які здійснюють операції з торгівлі цінними паперами чи
деривативами. Те саме стосується обліку операцій таких платників податку з
придбання або продажу корпоративних прав, відмінних від акцій.
Під терміном
«витрати» слід розуміти суму коштів або вартість майна, сплачену (враховану)
платником податку продавцю цінних паперів та деривативів як компенсація їх
вартості. До складу витрат включається також сума будь-якої заборгованості
покупця, яка виникає у зв'язку з таким придбанням (пп. 7.6.3 п. 7.6 ст. 7 Закону України «Про
оподаткування прибутку підприємств»).
Під терміном
«доходи» слід розуміти суму коштів або вартість майна, отриману (нараховану)
платником податку від продажу, обміну або інших способів відчуження цінних
паперів та деривативів, збільшену на вартість будь-яких матеріальних цінностей
чи матеріальних активів, які передаються платнику податку в зв'язку з таким
продажем, обміном або відчуженням. До складу доходів включається також сума
будь-якої заборгованості платника податку, яка погашається у зв'язку з таким
продажем, обміном або відчуженням (пп. 7.6.4 п. 7.6 ст. 7 цього Закону).
Як
встановлено Актом перевірки та підтверджено в судовому засіданні, згадані
операції відображено позивачем у складі операцій з цінними паперами в
декларації з податку на прибуток позивача за I півріччя 2007 р.
Пунктом 1.4
статті 1 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» від
28.12.1994р. №334/94-ВР визначено, що цінний папір - документ, що засвідчує
право володіння або відносини позики та відповідає вимогам, установленим
законодавством про цінні папери.
Так, згідно
положень Закону України від «Про цінні папери та фондовий ринок» 23.02.2006, №
3480-IV :
Цінні папери
- документи встановленої форми з відповідними реквізитами, що посвідчують
грошові або інші майнові права, визначають взаємовідносини особи, яка їх
розмістила (видала), і власника, та передбачають виконання зобов'язань згідно з
умовами їх розміщення, а також можливість передачі прав, що випливають із цих
документів, іншим особам;
Акція -
іменний цінний папір, який посвідчує майнові права його власника (акціонера),
що стосуються акціонерного товариства, включаючи право на отримання частини
прибутку акціонерного товариства у вигляді дивідендів та право на отримання
частини майна акціонерного товариства у разі його ліквідації, право на
управління акціонерним товариством, а також немайнові права, передбачені
Цивільним кодексом України та законом, що регулює питання створення, діяльності
та припинення акціонерних товариств.
Відповідно
до ч.9 ст. 6 Цього Закону р еєстрацію випуску акцій
здійснює Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку в установленому
нею порядку. Обіг акцій дозволяється після реєстрації Державною комісією з цінних паперів та
фондового ринку звіту про результати розміщення акцій та видачі свідоцтва
про реєстрацію випуску акцій .
А Порядок
зупинення обігу акцій, відновлення обігу акцій, скасування реєстрації випусків
акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випусків акцій, передбачений, рішенням Державної комісії з цінних паперів
та фондового ринку від 30.12.1998, № 222 «Про затвердження Порядку скасування
реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій»
( надалі - Порядок).
Згідно п.
1.2 Порядку уповноважена особа реєструвального органу видає розпорядження про
зупинення обігу акцій протягом п'ятнадцяти робочих днів з дати надходження до
реєструвального органу документів, зазначених у підпункті 1.1 пункту 1 цього
розділу.
А відповідно
до пролежень пунктів 1.4 та 1.5 Порядку, реєструвальний орган забезпечує
опублікування інформації про зупинення обігу акцій в одному зі своїх офіційних
друкованих видань протягом п'ятнадцяти календарних днів з дати видання
розпорядження про зупинення обігу акцій. Починаючи з дати опублікування
інформації про зупинення обігу акцій в одному з офіційних друкованих видань реєструвального
органу, забороняється здійснення цивільно-правових договорів з акціями, обіг
яких зупинено .
Як
встановлено самим же актом перевірки № 474/23-6/00217449 від 11.03.2009 р.,
розпорядженням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 24.01.2008 р. було зупинено обіг акцій Відкритого
акціонерного товариства «Електромеханічний завод», а
відомостей про зупинення обіг акцій
відносно Відкритого акціонерного товариства Відкритого акціонерного
товариства «Фабрика ізоляційних матеріалів» на момент проведення перевірки у
органу податкової інспекції взагалі не було.
Крім того,
відповідно до положень частин 3-4 статті 5 Закону України «Про Національну
депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в
Україні» від 10.12.1997, № 710/97-ВР,
право власності на цінні папери, випущені в бездокументарній формі, переходить
до нового власника з моменту зарахування цінних паперів на рахунок власника у
зберігача. Підтвердженням права власності на цінні папери є сертифікат, а в разі знерухомлення цінних
паперів чи їх емісії в бездокументарній формі - виписка з рахунку у цінних
паперах , яку зберігач зобов'язаний надавати власнику цінних паперів.
Так, згідно
виписки про обіг цінних паперів(в рамках спірних договорів) на рахунку в цінних
паперах № 003268 за період з 27.06.2007 р. по 23.07.2007 р. Відритого
акціонерного товариства « Полтавхіммаш», видана зберігачем Товариством з
обмеженою відповідальністю «Індустрія цінних паперів» (ліцензія ДКЦПФР України
№218314 від 22.04.2005р.) по балансовому
рахунку 212 «ЦП, не обтяжені на зобов'язан. в обігу на ФР».
Таким чином,
позивачем в повній відповідності із нормами Закону у декларації з податку на
прибуток за I півріччя 2007 р. відображено доходи і витрати від операцій з
цінними паперами, які відповідають первинним документам.
А отже
висновки відповідача в акті перевірки № 474/23-6/00217449 від
11.03.2009 р. (сторінка 9 Акту), що ВАТ
«Полтавхіммаш» використовувало у
операціях з торгівлі цінними паперами, акції, емітованих підприємствами щодо
яких припинилася діяльність емітента і тому у нього не було підстав для оподаткування таких
операцій на підставі п.7.6 ст.7 «
Про оподаткування прибутку підприємств», а також висновок про те, що позивачем
проводились операції з неіснуючими акціями, є безпідставними та документально
не підтвердженими.
Суд критично
оцінює також твердження відповідача про те, що перевіркою встановлено
взаємовідносини ВАТ «Полтавхіммаш» з
суб'єктами господарювання, які мають ознаки фіктивності, здійснення фінансово-господарських операцій з ознаками
сумнівних ( стор. 8 Акту), виходячи з наступного.
Відповідач в
Акті перевірки, посилається на листи Державної податкової інспекції у
Жовтневому районі м. Дніпропетровська від 19.02.2009 р. № 8905/7/22-119 та лист
Державної податкової інспекції у Ленінському районі м. Дніпропетровська від
09.02.2009 р. № б\н /7/22-038, відповідно до яких робить висновки, що
діяльності підприємств - емітентів
цінних паперів Відкритого акціонерного товариства «Електромеханічний завод»
(ідентифікаційний код 32688333) та
Відкритого акціонерного товариства «Фабрика ізоляційних матеріалів»
(ідентифікаційний код 32926639) припинено, згідно рішень судів, зокрема,
визнано недійсним запис про проведення державної реєстрації, визнано недійсними
установчі документи тощо та свідчить про фіктивність вказаних підприємств.
При цьому
висновок Державної податкової інспекції у м. Полтаві документально і нормативно
не підтверджуються, оскільки як встановлено із пояснень представника
відповідача в судовому засіданні, тільки
в ході розгляду даної справи в липні 2009 року відповідач звернувся до
Господарського суду Дніпропетровської області та органів податкової інспекції
для отримання копій рішень щодо скасування вищезазначених підприємств.
Крім того,
відповідно до положень статті 59 Господарського кодексу України від 16.01.2003, № 436-IV, припинення діяльності суб'єкта
господарювання здійснюється шляхом
його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації -
за рішенням власника (власників) чи уповноважених ним органів, за рішенням
інших осіб - засновників суб'єкта господарювання чи їх правонаступників, а у
випадках, передбачених цим Кодексом, - за рішенням суду . Скасування
державної реєстрації позбавляє
суб'єкта господарювання статусу юридичної особи і є підставою для вилучення
його з державного реєстру . Суб'єкт господарювання вважається
ліквідованим з дня внесення до державного реєстру запису про припинення його діяльності.
А згідно
частини 2 ст.33 , Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та
фізичних осіб - підприємців» від 15.05.2003, № 755-IV, юридична особа є такою, що припинилася, з
дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію
припинення юридичної особи.
Відповідно
до ч.4 ст. 91 Цивільного кодексу України від 16.01.2003, № 435-IV, Цивільна
правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з
дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Як
вбачається із копії витягу серії АГ № 133866 станом на 06.03.2009 р. щодо
Відкритого акціонерного товариства «Електромеханічний завод» (код 32688333)
запис про судове рішення щодо припинення юридичної особи відсутній, а згідно копії витягу серії АГ № 133869
станом на 06.03.2009 р. за ідентифікаційним кодом 32926639 ( Відкрите
акціонерне товариство «Фабрика ізоляційних матеріалів») в Єдиному державному
реєстрі записів не знайдено.
Згідно з п.
4 ч. 3 ст. 129 Конституції України та ст. 71 Кодексу адміністративного
судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких
ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Відповідачем
не доведено факту фіктивності вищевказаних підприємств та здійснення
фінансово-господарських операцій ознаками сумнівних, а тому висновки зроблені
Державною податковою інспекцією у м. Полтаві на стор. 8 Акту перевірки, суд
вважає упередженими.
Щодо
застосування штрафних санкцій згідно з
пп. «б» пп.4.2.2 ст.4 та п.17.1.3 ст.17 Закону України « Про порядок погашення зобов'язань платників податків
перед бюджетами та державними цільовими фондами» за порушення п.4.1. ст.4
пп.11.2.1 ст. 11 «Про оподаткування прибутку підприємств» суд зазначає
наступне.
Податковим
повідомленням - рішенням від 20.03.2009 р. № 0000182302/0 визначено податкове
зобов'язання позивача в сумі 3635573,50
грн., в тому числі за основним платежем 50 549 грн., за штрафними санкціями в
розмірі 3585024,50 грн., а відповідно
розрахунку штрафних санкцій, складеного відповідачем, за порушення
податкового законодавства п.5.9. ст. 5
Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» , сума
зобов'язання по податку на прибуток
становить 50549 грн. та сума
штрафних санкцій становить 25 274,50 грн.. Таким чином, сума штрафних санкцій
визначена у податковому повідомленні рішення в розмірі 3 559 750,00 грн. (3 585
024,50 грн. - 25 274,50 грн.) застосована за порушення п.4.1. ст.4 пп.11.2.1
ст. 11 «Про оподаткування прибутку підприємств» на підставі листа
відповідача від 13.03.2009 р. №
1706/к/23-637.
Підпунктом
17.1.3 п. 17.1 ст. 17 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань
платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від
21.12.2000 N 2181-III (з відповідними змінами та доповненнями) встановлено, що
у разі, коли контролюючий орган самостійно донараховує суму податкового
зобов'язання платника податків за
підставами, викладеними у пп. «б» пп. 4.2.2 п. 4.2 ст. 4 цього Закону, такий
платник податків зобов'язаний сплатити штраф у розмірі десяти відсотків від
суми недоплати (заниження суми податкового зобов'язання) за кожний з податкових
періодів, установлених для такого податку, збору (обов'язкового платежу),
починаючи з податкового періоду, на який припадає така недоплата, та закінчуючи
податковим періодом, на який припадає отримання таким платником податків
податкового повідомлення від контролюючого органу, але не більше п'ятдесяти
відсотків такої суми та не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян сукупно за весь строк недоплати, незалежно від кількості податкових
періодів, що минули.
Правовий
аналіз наведеної норми законодавства дозволяє зробити висновок, що законодавцем
передбачено єдину підставу для нарахування сум штрафних санкцій відповідно до
пп. 17.1.3 п. 17.1 ст. 17 Закону, а саме - нарахування суми податкового
зобов'язання (основного платежу) податковим органом .
Зважаючи на
вищевикладене, оскільки згідно
розрахунку відповідача податкове зобов'язання в
розмірі 50 549 грн. визначене за порушення п.5.9. ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку
підприємств», а податкове зобов'язання позивачу за порушення п.4.1. ст.4,
пп.11.2.1 ст. 11 цього Закону донараховано не було, то нарахування податковою
інспекцією штрафних санкцій Відкритого акціонерного товариства «Полтавхіммаш» в
розмірі 3 559 750,00 грн. здійснено безпідставно та всупереч вимогам законодавства.
Відповідно до ч.1 ст. 94 Кодексу
адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь
сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені
нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або
відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого
самоврядування, його посадова чи службова особа).
На підставі
викладеного, керуючись п. 1 ст. 11 Закону України «Про державну податкову
службу в Україні» від 04.12.90 N 509-XII , пп.1,4 ст.1 , п.4.1. ст.4, п.5.9. ст. 5, 7.6 ст. 7,
пп.11.2.1 ст. 11 Закону України «Про оподаткування прибутку
підприємств», пп. 17.1.3 п. 17.1 ст. 17
Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед
бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 N 2181-III, 4 ст. 91
Цивільного кодексу України від 16.01.2003, № 435-IV, ч. 2 ст.33 , Закону
України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб -
підприємців», ч.3,4 ст.5 Закону України
«Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних
паперів в Україні» від 10.12.1997, №
710/97-ВР, ч.6 ст. 9 Закону України від
«Про цінні папери та фондовий ринок» 23.02.2006, № 3480-IV, п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України, ст.ст.
2, 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України,
суд, -
П
О С Т А Н О В И В:
Адміністративним
позов Відкритого акціонерного товариства «Полтавхіммаш» до
Державної податкової інспекції у м. Полтаві про скасування податкового
повідомлення-рішення в частині нарахування штрафних (фінансових) санкцій задовольнити.
Скасувати
податкове повідомлення - рішення Державної податкової інспекції у м. Полтаві
№0000182302/0 від 20.03.2009 р. в частині нарахування (визначення) штрафних
(фінансових) санкцій за порушення п.4.1.ст. 4, пп.11.2.1 п.11.2 ст.11 Закону
України «Про оподаткування прибутку підприємств» в сумі 3 559 750 грн. 00 коп..
Стягнути з
Державного бюджету України на користь Відкритого акціонерного товариства «Полтавхіммаш» витрати зі сплати судового збору у розмірі 3
грн. 40 коп.
Постанова
відповідно до ч. 1 ст. 254 КАС України набирає законної сили після закінчення
строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого цим Кодексом,
якщо таку заяву не було подано.
Постанова
може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через
Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подачі заяви про апеляційне
оскарження в 10-денний термін з дня складання постанови в повному обсязі та
подачі апеляційної скарги у 20-денний термін після подачі заяви про апеляційне
оскарження, в порядку, визначеному ст. 186 КАС України.
Постанову в повному обсязі виготовлено
07 серпня 2009 р..
Суддя С.О.Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.08.2009 |
Оприлюднено | 03.09.2009 |
Номер документу | 4509317 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Удовіченко С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні