cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"10" червня 2015 р.Справа № 916/1808/15
За позовом Заступник прокурора Суворовського району м.Одеси;
в інтересах держави в особі, якою є Одеська міська рада;
3-тя особа позивача: Департамент комунальної власності Одеської міської ради;
ддо відповідача Колективна виробничо-комерційна фірма "Ключ"
про внесення змін до договору оренди землі
Суддя Гуляк Г.І.
Представники:
Від прокуратури: Шандорак О.І., посвідчення
Від позивача: Моджук І.О. - за дорученням;
Від відповідача: не з'явився
Від 3-ї особи: Польщіна Т.Л. - за дорученням
СУТЬ СПОРУ: Заступник прокурора Суворовського району м. Одеси, в інтересах держави, в особі Одеської міської ради звернувся до господарського суду Одеської області з позовом до Колективної виробничо-комерційної фірми „Ключ" (далі - відповідач) про внесення змін до договору оренди землі від 22.07.2002 року, зареєстрованого 01.08.2002 р. у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №658/30, яким Одеською міською радою - Колективній виробничо-комерційній фірмі «Ключ» (код ЄДРПОУ 19218799) терміном на 25 років у строкове, платне володіння і користування передано земельну ділянку площею 8060 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Миколаївська дорога, 130 в частині розміру орендної плати, а саме:
- викласти п. 1.4. Договору у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, площею 8060 кв. м. становить 7 393 276,80 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №67/С від 06.09.2013, складеного управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області".
- викласти п. 2.2. Договору у наступній редакції: "Орендна плата за земельну ділянку, площею 8060 кв. м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Миколаївська дорога, 130, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 221 798,30 грн. на рік".
Ухвалою від 30.04.2015р. при порушенні провадження по справі, суд залучив до участі у справі, в якості третьої особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Департамент комунальної власності Одеської міської ради.
Одеська міська рада підтримує позовні вимоги заступника прокурора Суворовського району м. Одеси , та наполягає на їх задоволенні.
Відповідач в судові засідання не з'явився, хоча був належним чином повідомлений про час та місце судових засідань (відповідно до Постанови Пленуму ВГСУ №18 від 26.12.11р., в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час та місце розгляду справи судом), а саме, за його юридичною адресою, про поважність причин відсутності не повідомив, відзив на позов не надав, своє право на захист не використав, у зв'язку з чим справа розглядається по наявним в ній матеріалам у порядку ст.75 ГПК України .
Третя особа Департамент комунальної власності Одеської міської ради підтримав позовні вимоги заступника прокурора, та наполягав на їх задоволенні.
Заслухавши пояснення представників прокуратури, позивача та третьої особи, розглянувши та дослідивши всі письмові докази, які містяться в матеріалах справи, господарський суд дійшов наступних висновків.
22 липня 2002 року між Одеською міською радою (орендодавець) та Відповідачем (орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки площею 8060 кв.м, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Миколаївська дорога, 130 терміном на 25 років, для експлуатації та обслуговування виробничої бази металоконструкції, про що у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 01.08.2002 р. вчинено запис за № 658/30.
Відповідно до умов пункту 1.1. вказаного договору орендодавець на підставі Закону України "Про оренду землі" та рішення Одеської міської ради №107-XXIV від 29.04.2002 р. надав, а орендар прийняв у строкове, платне володіння і користування земельну ділянку площею 8060 кв. м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Миколаївська дорога, 130, із земель промисловості міста, раніше не наданих у власність та користування, згідно з планом земельної ділянки (Додаток №1), який є невід`ємною частиною договору.
П. 1.2. Договору визначено, що земельна ділянка, площею 8060 кв.м. надається у володіння і користування Орендаря, терміном на 25 (двадцять п`ять) років, для експлуатації та обслуговування виробничої бази металоконструкцій.
Пунктом 1.4. договору визначено, що грошова оцінка земельної ділянки на момент нотаріального посвідчення цього Договору складає 2340543 (два мільйона триста сорок тисяч п'ятсот сорок три) гривні 40 копійок, згідно Довідки №350, виданої Управлінням земельних ресурсів одеської міської ради 18.07.2002 р.
Пунктом 2.1. Договору встановлено, що за користування земельною ділянкою Орендар сплачує Орендодавцеві орендну плату. Розрахунок орендної плати здійснений відповідно до «Положення про порядок розрахунку плати за користування земельними ділянками і за часткову участь у землекористуванні в місті Одесі», затвердженого рішенням Одеської міської ради за №702-XXIII від 29.02.2000р. та рішення Одеської міської ради за №1709-XXIII від 31.10.2000р. «Про затвердження ставки орендної плати за користування земельними ділянками в м. Одесі» та Постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2000р. з №783 «Про проведення індексації грошової оцінки земель» (з урахуванням коефіцієнта індексації 1,182 та 1,02).
Пунктом 2.2. Договору передбачено, що орендна плата вноситься Орендарем за базовий податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця на протязі 30 календарних днів, слідуючих за останнім календарним днем звітного місяця, у розмірі:за земельну ділянку площею 8060 кв.м.: 2,90*8060 = 23374,00 гривень на рік.
Орендна плата підлягає індексації відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 12.05.2000 р. №783 «Про проведення індексації грошової оцінки земель».
Відповідно до пункту 2.3. всі розрахунки за договором здійснюються виключно в грошовій безготівковій формі. Орендна плата, згідно п. 2.2 договору, перераховується Орендарем на: Банк УДК в Одеській області, МФО 828011, код ОКПО 23862106, на рахунок Одержувача - ВДК в м. Одесі, ОКПО 23862106, місцевий бюджет Ленінського району №33218810900006, по коду бюджетної класифікації 13050200; (орендна плата).
Згідно з пунктом 2.5. орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності. Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені і є невід`ємними частинами цього договору. Орендодавець має право вимагати збільшення орендної плати у випадку збільшення відповідно до законів України розміру земельного податку.
Відповідно до умов п. 6.9. цей договір набирає чинності з моменту його державної реєстрації.
Згідно з пунктом 6.11. до цього договору додається: Додаток №1 - план земельної ділянки.
Заступник прокурора Суворовського району м. Одеси просить суд внести зміни до договору оренди землі від 22.07.2002 року, зареєстрованого в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №658/30 від 01.08.2002 р., яким Одеською міською радою передано КВКФ «Ключ» (код 19218799) земельну ділянку площею 8060 кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Миколаївська дорога, 130 терміном на 25 років в частині розміру орендної плати, посилаючись на те, що 28.12.2010р. Одеською міською радою було прийнято рішення №41-VІ „Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової земель міста Одеси", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси (п.1), введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Одеси з 01.01.2011, крім випадків визначних у п.3 цього рішення (п. 2); введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні з 01.01.2012 (п.3).
20.09.2011 р. Одеською міською радою прийнято рішення № 1268-VІ „Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 28.12.2010 № 41-VІ „Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Одеси", яким п. 3 рішення викладено в такій редакції: "Ввести в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011".
20.09.2011 Одеською міською радою прийнято рішення № 1267-ІV „Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки в м. Одесі".
Згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 06.09.2013 р. № 67/С, який надано Управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 8060 кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Миколаївська дорога, 130 та користувачем якої є Колективна виробничо-комерційна фірма «Ключ», становить 7393276,80 грн.
У подальшому Департамент комунальної власності - Одеської міської ради в порядку ст. 188 ГК України 29.10.2014 звернувся до Відповідача з пропозицією про внесення змін до договору оренди землі за № 01-13/8582 в частині розміру орендної плати.
Департаментом комунальної власності Одеської міської ради, відповідно до форми, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України, здійснено розрахунок розміру орендної плати за користування земельною ділянкою площею 8060 кв.м., розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Миколаївська дорога, 130, яка становить 221 798,30 грн. на рік.
Рішенням Одеської міської ради № 2747-VІ від 19.02.2013 Одеське міське управління земельних ресурсів Одеської міської ради реорганізовано шляхом приєднання до департаменту комунальної власності Одеської міської ради.
Відповідно до положення по Департамент комунальної власності Одеської міської ради, затвердженого рішенням міської ради від 28.02.2011 № 384-VІ, передбачено, що Департамент комунальної власності здійснює повноваження орендодавця комунального майна територіальної громади, що знаходиться в управлінні Департаменту, а також контроль за повнотою та своєчасністю внесення орендарями орендної плати за договорами оренди цілісних майнових комплексів, укладеними Одеською міською радою. Відповідно до чинного законодавства укладає договори оренди. Здійснює облік договорів оренди,, укладених безпосередньо Департаментом, та облік договорів оренди, погоджених з Департаментом у встановленому порядку (п.2.2.4. Положення), а також погоджує передачу в оренду майна, орендодавцями якого виступають виконавчі органи Одеської міської ради, а також комунальні та інші підприємства, організації, установи, яким майно комунальної форми власності передане у повне господарське відання або оперативне управління, а також здійснює організацію й проводить конкурси з передачі такого комунального майна в оренду, та майна, що знаходиться в управлінні Департаменту, виконавчих органів Одеської міської ради та комунальних підприємств (п.2.2.4. Положення).
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним.
Згідно з вимогами ст. 93 ЗК України , право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи.
У ст. 1 Закону України „Про оренду землі" також встановлено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до вимог ст. 21 Закону України „Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України ).
У ст. ст. 5, 13, 15, 18, 20, 23 Закону України „Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. За результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки.
Відповідно до ст.274.1 Податкового кодекс України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки.
Таким чином, суд вважає, що внесення змін щодо розміру орендної плати у договір оренди земельної ділянки, у зв'язку з проведенням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає, як вимогам чинного законодавства, так і умовам укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідно змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Статтею 632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади.
Згідно п. 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 „Про деякі питання практики розгляду спорів, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Також, відповідно до Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 „Про деякі питання практики розгляду спорів, що виникають із земельних відносин", органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки та інших договорів щодо земельних ділянок, встановленні сервітуту, суперфіцію, емфітевзису, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок.
Крім того, однією із загальних засад цивільного законодавства України є свобода договору, відповідно ст. 3 ЦК України .
Згідно п. 1, ч. 2 ст. 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно ч. 1 ст. 628 ЦК України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Договір є обов'язковим для виконання сторонами, відповідно до ст. 629 ЦК України .
Аналогічні положення містить і ГК України .
Сторони при укладанні Договору досягли згоди, а саме згідно п. 2.5. Договору, умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені і є невід`ємними частинами цього договору. Орендодавець має право вимагати збільшення орендної плати у випадку збільшення відповідно до законів України розміру земельного податку.
З огляду на викладене, суд робить висновок, що заступник прокурора правомірно вимагає внести зміни до договору оренди землі від 22.07.2002 року, зареєстрованого 01.08.2002 р. у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №658/30, яким Одеською міською радою - Колективній виробничо-комерційній фірма «Ключ» (код ЄДРПОУ 19218799) терміном на 25 років у строкове, платне володіння і користування передано земельну ділянку площею 8060 кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Миколаївська дорога, 130, в частині розміру орендної плати, а саме:
- викласти п. 1.4. Договору у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, площею 8060 кв. м. становить 7 393 276,80 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №67/С від 06.09.2013, складеного управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області".
- викласти п. 2.2. Договору у наступній редакції: "Орендна плата за земельну ділянку, площею 8060 кв. м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Миколаївська дорога, 130, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 221 798,30 грн. на рік".
З огляду на викладене, позов підлягає задоволенню з покладенням на відповідача витрат по сплаті судового збору.
Керуючись ст.ст. 44 , 49 , 82-85 ГПК України , суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 22.07.2002 року, зареєстрованого в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №658/30 від 01.08.2002 р., яким Одеською міською радою передано КВКФ «Ключ» (код 19218799) земельну ділянку площею 8060 кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Миколаївська дорога, 130 терміном на 25 років в частині розміру орендної плати, а саме:
- викласти п. 1.4. Договору у наступній редакції: "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, площею 8060 кв. м. становить 7 393 276,80 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №67/С від 06.09.2013, складеного управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області".
- викласти п. 2.2. Договору у наступній редакції: "Орендна плата за земельну ділянку, площею 8060 кв. м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Миколаївська дорога, 130, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 221 798,30 грн. на рік".
3. Стягнути з Колективної виробичо-комерційної фірми "Ключ" (код ЄРДПОУ 19218799, 65013, Одеська область, м. Одеса, вул. Миколаївська дорога, буд. 130) до Державного бюджету України по коду бюджетної класифікації 22030001, рахунок №31210206783008, отримувач - ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ 37607526, банк отримувача - ГУДКУ в Одеській області, код ЄДРПОУ господарського суду Одеської області 03499997 - 1218 гривень судового збору.
Рішення суду набирає законної сили в порядку ст.85 ГПК України .
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено 18 червня 2015 р.
Суддя Г.І. Гуляк
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 10.06.2015 |
Оприлюднено | 23.06.2015 |
Номер документу | 45202558 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні