Рішення
від 09.06.2015 по справі 922/1329/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"09" червня 2015 р.Справа № 922/1329/15

Господарський суд Харківської області у складі:

головуючий суддя Аюпова Р.М.

судді: Жельне С.Ч. , Лаврова Л.С.

при секретарі судового засідання Лобову Р.М.

розглянувши справу

за позовом Прокурора Вовчанського району Харківської області м. Вовчанськ, Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: 1. Відділ Держземагентства у Вовчанському районі Харківської області, м. Вовчанськ, 2. Харківське обласне управління водних ресурсів, м. Харків; 3. Харківське обласне управління лісового та мисливського господарства, м. Харків; 4. Харківська обласна державна адміністрація, м. Харків; 5. Харківська обласна рада, м. Харків. до 1. Публічного акціонерного товариства "Трест Житлобуд - 1", м. Харків , 2. Старосалтівської селищної ради, смт. Старий Салтів про визнання незаконним та скасування рішення за участю представників сторін:

Прокурор - Хряк О.О., посв. від 15.08.2014р.;

Представник першого відповідача - не з'явився;

Представник другого відповідача - Мошенець Д.В., дов. від 24.02.2015 р.;

Представник 1 третьої особи - не з'явився;

Представник 2 третьої особи - не з'явився;

Представник 3 третьої особи - не з'явився;

Представник 4 третьої особи - Скубак Н.В., дов. від 06.02.2015р.;

Представник 5 третьої особи - Клименко В.В., дов. від 19.01.2015р.

ВСТАНОВИВ:

Прокурора Вовчанського району Харківської області, м. Вовчанськ, звернувся до господарського суду Харківської області з позовом до першого відповідача - Публічного акціонерного товариства "Трест Житлобуд - 1", м. Харків, другого відповідача - Старосалтівської селищної ради, смт. Старий Салтів, в якому просить суд визнати незаконним та скасувати рішення Старосалтівської селищної ради від 22.05.2013р. "Про звернення ВАТ "Трест "Житлобуд-1" щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення бази відпочинку на території Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області в смт. Старий Салтів по вул. Революційна". Також прокурор просить суд покласти на відповідачів судові витрати.

Ухвалою господарського суду від 06.03.2015р. прийнято вказану позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справі та призначено її до розгляду у відкритому судовому засіданні на 24.03.2015р. об 11:30 год. Залучено до участі у справі Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Відділ Держземагентства у Вовчанському районі Харківської області, м. Вовчанськ .

Ухвалою господарського суду від 27.03.2015р. для розгляду справи призначено судову колегію.

Відповідно до розпорядження заступника голови господарського суду від 27.03.2015р., для розгляду справи № 922/1329/15 призначено судову колегію: головуючий суддя Аюпова Р.М., судді Жельне С.Ч., Лаврова Л.С.

Ухвалою господарського суду від 14.05.2015р. продовжено строк розгляду справи до 11.06.2015р. Розгляд справи відкладено на 02.06.2015р. о 15:00 год. Залучено до участі у справі Третіми особами, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Харківське обласне управління водних ресурсів, Харківське обласне управління лісового та мисливського господарства, Харківську обласну державну адміністрацію, Харківську обласну раду.

У судовому засіданні 09.06.2015р. прокурор позов підтримав, наполягав на його задоволенні.

Представник другого відповідача, присутній у судовому засіданні 09.06.2015р. проти позову заперечував. Додаткових доказів по справі суду не надав.

Представник четвертої третьої особи у судовому засіданні 09.06.2015р. позов прокурора підтримав, через канцелярію суду надав письмові пояснення (вх. № 23666), які судом долучені до матеріалів справи.

Представник п'ятої третьої особи у судовому засіданні 09.06.2015р. позов прокурора підтримав, через канцелярію суду надав письмові пояснення (вх. № 23664), які судом долучені до матеріалів справи.

Представники першого відповідача та третіх осіб 1-3 у судове засідання 09.06.2015р. не з'явились, про причину неявки суд не повідомили. Про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

Статтею 6 Конвенції про захист прав і основних свобод людини 1950 року, ратифікованою Верховною Радою України (Закон України від 17.07.1997 року № 475/97 - ВР ), кожній особі гарантовано право на справедливий і відкритий розгляд при визначенні її громадських прав і обов'язків впродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, створеним відповідно до закону.

Враховуючи те, що норми ст. 65 Господарського процесуального кодексу України щодо обов`язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, що необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, а п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, суд вважає, що господарським судом в межах наданих ним повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснені всі необхідні дії щодо витребування додаткових доказів, та вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній та додатково поданими на вимогу суду матеріалами та документами.

З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, заслухавши пояснення прокурора, представників сторін, третіх осіб, всебічно і повно дослідивши матеріали справи та додатково надані докази, колегією суддів встановлено наступне.

Як свідчать матеріали справи, за клопотанням ВАТ "Трест Житлобуд - 1" комісією проведено вибір земельної ділянки для передачі її в оренду для розміщення бази відпочинку ВАТ "Трест Житлобуд - 1" на 200 місць на території смт. Старий Салтів Вовчанського району, за результатами якого 02.11.2006 складено акт вибору земельної ділянки, який дійсний протягом трьох років.

На підставі звернення ВАТ "Трест Житлобуд - 1", акту вибору земельної ділянки та містобудівного обґрунтування Старосалтівською селищною радою XXVIII сесією V скликання 28.12.2007р. прийнято рішення "Про надання дозволу ВАТ "Трест Житлобуд - 1" на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для організації території бази відпочинку в смт. Старий Салтів, яким ВАТ «Трест Житлобуд - 1» надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення із земель житлової та громадської забудови із зміною їх цільового призначення на землі рекреаційного призначення, для організації території бази відпочинку на 200 місць, земельної ділянки 5,5 га в смт Старий Салтів, у відповідності з актом вибору земельної ділянки.

Рішенням XXXIX сесії VI (позачергова) Старосалтівської селищної ради від 22.05.2013р. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель рекреаційного призначення розміром 5,5021 га для розміщення бази відпочинку, розташовану в смт. Старий Салтів, Вовчанського району вул. Революційна для надання в оренду.

Звертаючись до господарського суду з відповідним позовом, прокурор зазначив, що вказане рішення сесії селищної ради, на думку прокурора, прийнято усупереч вимогам законодавства та підлягає скасуванню з наступних підстав.

У 2007 році TOB «Землевпорядне підприємство», на замовленням ВАТ «Трест Житлобуд - 1» розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Відповідно до технічного завдання №4018, підставою для виконання такої роботи стало рішення Старосалтівської селищної ради від 13.02.2007р., яким фактично затверджено ВАТ «Трест Житлобуд - 1» містобудівне обґрунтування внесення змін до містобудівної документації організації території бази відпочинку у смт Старий Салтів.

Таким чином, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розроблено на підставі рішення, яким не надавався дозвіл на його розробку, що суперечить вимогам ст.ст. 123, 124 Земельного кодексу України.

На момент прийняття Старосалтівською селищною радою Вовчанського району рішення від 22.05.2013р., обов'язковій державній експертизі підлягають проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Також прокурор зазначає, що документація із землеустрою щодо відведення земельної ділянки ВАТ "Трест Житлобуд - 1" у користування на умовах оренди для розміщення бази відпочинку на території Старосалтівської селищної ради Вовчанського району отримала позитивні висновки відповідних органів у 2007 році, а саме: Відділу земельних ресурсів у Харківській області (№652 від 26.11.2007р.), Вовчанського районного управління містобудування та архітектури (від 05.06.2007р.), Старосалтівської селищної ради Вовчанського району (від 05.06.2007р.), а також державної експертизи землевпорядної документації Головного управління земельних ресурсів у Харківській області (від 20.11.2007р. №2767).

Строк дії висновку державної експертизи головного управління земельних ресурсів у Харківській області (від 20.11.2007р.) дійсний протягом строку дії об'єкту державної експертизи, але не більше трьох років від дня його видачі.

Висновок відділу земельних ресурсів у Вовчанському районі від 26.11.2007 №652) дійсний протягом трьох років.

Затвердження проектної документації, відповідно до інформації Старосалтівської селищної ради та рішення позачергової XXXIX сесії VI скликання Старосалтівської селищної ради, відбулося 22.05.2013р., тобто зі спливом термінів, протягом яких вказані висновки були дійсні.

Таким чином, прокурор вважає, що Старосалтівською селищною радою рішення від 22.05.2013р. "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ВАТ «Трест Житлобуд - 1» у користування на умовах оренди для розміщення бази відпочинку на території Старосалтівської селищної ради Вовчанського району, прийнято за відсутності висновків Головного управління земельних ресурсів у Харківській області та Відділу земельних ресурсів у Вовчанському районі, що суперечить вимогам ст.ст. 9, 36 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», ст. 123 Земельного кодексу України (в редакції на час прийняття рішення).

Крім цього, прокурор зазначає, що на час прийняття Старосалтівською селищною радою рішення від 22.05.2013р., передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, мала здійснюватись на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладання договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Так, відповідно до п. 2 рішення Старосалтівської селищної ради від 22.05.2013р. зобов'язано ВАТ «Трест Житлобуд-1» до 23.06.2013р. укласти договір оренди земельної ділянки з виконавчим комітетом ради.

Однак, станом на 04.02.2015р., відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно ВАТ «Трест Житлобуд-1» не зареєструвало право користування, а саме договір оренди землі.

Згідно з листом відділу Держземагенства №02-05/340 від 11.02.2015р., відповідно до нормативної грошової оцінки земельних ділянок в смт. Старий Салтів, нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 6321655800:00:001:0260) площею 5,5021 га, цільове призначення - для рекреаційних цілей з урахуванням коефіцієнту індексації станом на 01.01.2015р. становить 1447602,51 грн.

Таким чином, звертаючись до господарського суду, враховуючи порушення, на думку прокурора, Старосалтівською селищною радою норм Земельного кодексу України при затвердженні вищезазначеної документації із землеустрою та при передачі в оренду земельної ділянки, рішення Старосалтівської селищної ради від 22.05.2013р. підлягає скасуванню.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них, суд виходить з наступного.

Згідно приписів частини 1 статті 14 Конституції України, частини статті 1 ЗК України, земля - є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Земельним кодексом України встановлюється порядок володіння, користування і розпорядження землями, що перебувають у комунальній та державній власності.

Згідно статті 148 ГК України, земля - є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається та реалізується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до Земельного кодексу України та інших законів.

За статтею 2 ЗК України, земельними відносинами є суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб'єктами в яких виступають громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об'єктами землі в межах території України, земельні ділянки на права на них, у тому числі на земельні паї (частки).

В силу частини 1 статті 3 ЗК України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі".

Відповідно до ст. 79 ЗК України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування з визначеними щодо неї правами.

Право власності на земельну ділянку поширюються в її межах на поверхневий (ґрунтовий) шар, а також на водні об'єкти, ліси і багаторічні насадження, які на ній знаходяться, якщо інше не встановлено законом та не порушує прав інших осіб.

Відповідно до ст. 13 Конституції України, ст. 373 ЦК України, ст. 1 ЗК України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією (ст. 14 Конституції України).

Згідно ст. 116 ЗК України (в редакції, що діяла станом на момент винесення відповідачем спірного рішення), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до приписів статті 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.

Відповідно до ст.152 ЗК України, держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Статтею 20 ГК України визначено, що одним із способів захисту порушених прав суб'єктів господарювання є, зокрема, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб'єктів, що суперечать законодавству, ущемляють права та законні інтереси суб'єкта господарювання.

Статтею 16 ЦК України, серед способів захисту цивільних прав та інтересів судом визначено визнання незаконним рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади та органу місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Відповідно до ч. 2 статті 19 Конституції України органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в України" встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законом України визнаються незаконними в судовому порядку.

Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язків характер для цих суб'єктів цих відносин.

Зважаючи на ці норми, підставами для визнання акту недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.

Згідно ст. 124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою та третьою ст. 134 цього Кодексу.

Громадянам, юридичним особам, визначеним у частинах 2, 3 ст. 134 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється в порядку, встановленому ст. 123 цього Кодексу

Відповідно до ст. 134 ЗК України, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Згідно з частиною другою ст. 134 ЗК України, не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб; використання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих спеціальних дозволів (ліцензій);використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями; будівництва об'єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів; надання земельних ділянок державним та комунальним підприємствам, бюджетним установам, вищим навчальним закладам, а також господарським товариствам, у статутному капіталі яких державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 60 відсотків; надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні; надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено; розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України;надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб; надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону; надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала; будівництва, обслуговування та ремонту об'єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об'єктів зв'язку та дорожнього господарства (крім об'єктів дорожнього сервісу); створення озеленених територій загального користування; будівництва об'єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об'єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд); передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва; надання земельних ділянок особам взамін тих, що були викуплені (примусово відчужені) для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності за рішенням органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування; розміщення інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції; надання земельних ділянок суб'єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб'єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим; надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб; надання земельної ділянки взамін викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику або його спадкоємцю (правонаступнику) у разі, якщо така потреба відпала; поновлення договорів оренди землі; використання земельних ділянок для здійснення концесійної діяльності; передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності; надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків; надання земельних ділянок в інших випадках, визначених законом.

З аналізу вищезазначених правових норм вбачається, що земельним законодавством передбачено виключення із правила щодо необхідності проведення земельних торгів, адже ці виключення не поширюється на оформлення земельних ділянок для розміщення бази відпочинку.

Водночас, колегія суддів зазначає, що, відповідно до вимог пункту 1 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України, у разі прийняття відповідними органами рішення про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки до 01.01.2008 передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів). (Пункт 1 розділу X доповнено абзацом третім, згідно із Законом № 509-VІ (509-17) від 16.09.2008р. - діє протягом двох років з дня набрання чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" від 16.09.2008р. № 509-VI). Згідно п. 1 розділу II цього Закону, даний Закон набирає чинності з дня опублікування, а саме з 2008р.(згідно відомостей Верховної ради 2008р., № 48, ст. 358). Даний Закон також опубліковано в офіційних друкованих органах "Голос України" 14.10.2008р. № 195, "Урядовому кур'єрі 15.10.2008р. № 192, Офіційному віснику України 20.10.2008р.

Відповідно до частини 3 Розділу II «Прикінцеві Положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву» прийняті і не виконані до набрання чинності цим Законом рішення відповідних органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про погодження місця розташування об'єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки зберігають чинність протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом, а розроблені відповідно до цих рішень проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок розглядаються в установленому законом порядку. Передача в оренду таких земельних ділянок із земель державної та комунальної власності здійснюється без проведення земельних торгів (аукціонів).

Оскільки, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки було надано рішенням Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області від 28 грудня 2007р. «Про надання дозволу ВАТ «Трест Житлобуд-1» на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для організації території бази відпочинку в смт. Старий Салтів Вовчанського району Харківської області», то і рішення Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області щодо затвердження проекту землеустрою зі зміною цільового призначення земельної ділянки для розміщення бази відпочинку ВАТ «ТРЕСТ ЖИТЛОБУД-1» повинно було бути прийняте в термін до 2 років з дня набрання чинності вищезазначеного Закону, тобто, до 14.10.2010р.

Отже, після закінчення даного терміну, передача в оренду зазначеної земельної ділянки для розміщення бази відпочинку повинна була здійснюватися за результатами проведення земельних торгів (аукціону).

Крім того, слід зазначити, що дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки втратив чинність 14.10.2010р. відповідно до зазначеного вище Закону.

Пунктом 2.24 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" передбачено, що для правильного вирішення спору про визнання недійсним договору оренди суттєве значення має з'ясування правового режиму спірної земельної ділянки та дотримання сторонами порядку передачі її в оренду згідно з вимогами статей 84, 118, 123, 124 ЗК з урахуванням необхідності у певних випадках дотримання порядку її вилучення. З огляду на це судам потрібно встановлювати наявність у відповідної ради повноважень для вирішення питання щодо затвердження проекту відведення і передачі спірної земельної ділянки в оренду, а, отже, й дійсність укладеного договору, що оспорюється.

На підставі ч.2 статті 125 ЗК України, право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону - частина 2 статті 126 ЗК України.

Відповідно до ст. 792 ЦК України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

За приписами ст. 1 ЗУ "Про оренду землі" та ст. 93 ЗК України оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст. 6 ЗУ "Про оренду землі", орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Відповідно до ст. 13 ЗУ "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

З матеріалів справи вбачається, що за наявною інформацією, на момент пред'явлення вказаного позову прокуратурою, договір оренди земельної ділянки між Старосалтівською селищною радою Вовчанського району Харківської області та ПАТ «ТРЕСТ ЖИТЛОБУД-1» не укладено. Право оренди в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не зареєстровано. Тобто, рішення органу місцевого самоврядування фактично не реалізоване.

З огляду на зазначене, колегія суддів приходить висновку, що оскаржуване рішення Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області від 22 травня 2013 року було прийнято з порушенням вимог чинного законодавства, а саме: статей 12, 122, 116, 123, 124, 134 ЗК України, Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву», Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації. Дані обставини доведені матеріалами справи та не спростовані відповідачами у справі.

Крім того, колегія суддів зазначає, що відповідно до державної статистичної звітності за даними форми 6-зем, частина земельної ділянки, запропонованої до відведення, представлена землями ліси та інші лісовкриті площі, тобто землями лісогосподарського призначення, які можливо знаходяться в користуванні ДП «Вовчанське лісове господарство», але знаходяться в межах населеного пункту.

Згідно зі ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до вимог ст. 4-3 та ст. 33 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності; сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами; кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, відповідачі доказів на спростування викладених обставин не надали.

З аналізу зазначених правових норм та дослідження матеріалів справи у сукупності, колегія суддів приходить висновку про те, що рішення Старосалтівської селищної ради від 22 травня 2013 року «Про звернення ВАТ "Трест "Житлобуд-1" щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення бази відпочинку на території Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області в смт. Старий Салтів по вул. Революційна» прийнято з порушенням правових норм, що, в даному разі, має місце обґрунтованість доводів прокурора про його незаконність та скасування.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд керується ст. 49 ГПК України. У спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Суми, які підлягають сплаті за проведення судової експертизи, послуги перекладача, адвоката, витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу та інші витрати, пов'язані з розглядом справи, покладаються: при задоволенні позову - на відповідача; при відмові в позові - на позивача; при частковому задоволенні позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Таким чином судові витрати у даній справі покладаються пропорційно на відповідачів та підлягають стягненню в дохід держави.

Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 1, 12, 22, 27, 29, 33, 34, 35, 44, 49, 65, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Визнати незаконним та скасувати рішення Старосалтівської селищної ради від 22.05.2013р. "Про звернення ВАТ "Трест Житлобуд-1" щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення бази відпочинку на території Старосалтівської селищної ради Вовчанського району Харківської області в смт. Старий Салтів по вул. Революційна".

Стягнути зі Старосалтівської селищної ради (62560, Харківська область, Вовчанський район, смт. Старий Салтів, вул. Перемоги, 15, код ЄДРПОУ 04399068) на користь держбюджету України одержувач коштів - УДКС у Дзержинському районі м.Харкова Харківської області, № рахунку 31215206783003, код ЄДРПОУ 37999654, код платника 22030001, символ звітності банку 101, банк одержувача - ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО 851011) - 609,00 судового збору.

Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Трест Житлобуд-1" (61002, м. Харків, вул. Артема, 43, код ЄДРПОУ 01270285) на користь держбюджету України одержувач коштів - УДКС у Дзержинському районі м.Харкова Харківської області, № рахунку 31215206783003, код ЄДРПОУ 37999654, код платника 22030001, символ звітності банку 101, банк одержувача - ГУ ДКСУ у Харківській області, МФО 851011) - 609,00 судового збору.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 15.06.2015 р.

Головуючий суддя Суддя Суддя Р.М. Аюпова С.Ч. Жельне Л.С. Лаврова

справа № 922/1329/15

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення09.06.2015
Оприлюднено23.06.2015
Номер документу45204834
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/1329/15

Постанова від 08.10.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шевель О. В.

Окрема ухвала від 08.10.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шевель О. В.

Ухвала від 24.09.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шевель О. В.

Ухвала від 03.09.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шевель О. В.

Ухвала від 30.07.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шевель О. В.

Ухвала від 09.07.2015

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Шевель О. В.

Ухвала від 27.03.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 24.03.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Рішення від 09.06.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

Ухвала від 02.06.2015

Господарське

Господарський суд Харківської області

Аюпова Р.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні