cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
23.04.15р. Справа № 904/1421/15
За позовом Прокурора Кіровського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ
до Гаражно-будівельного кооперативу "Таврія", м. Дніпропетровськ
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки площею 0,0621 га
Суддя Крижний О.М.
Представники:
від прокуратури: Оксенюк М.М., посвідчення № 018111, видане 09.07.2013 року, довіреність № 05/2-1164 вих-15 від 08.04.2015 року, прокурор відділу представництва інтересів громадян та держави в суді
від позивача: Лазуренко К.О., посвідчення №10, довіреність №4/10-147 від 18.03.2015 року
від відповідача: не з'явився
СУТЬ СПОРУ:
Прокурор Кіровського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради звернувся до господарського суду Дніпропетровської області із позовом, у якому, з рахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 21.04.2015 року, просить змінити п. 3.2. та п. 3.8. договору оренди земельної ділянки, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Гаражно-будівельного кооперативу "Таврія" від 17.02.2004 року, посвідченого нотаріусом ДМНО Літаш І.П., зареєстрованого в реєстрі №1126, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 4915 від 26.02.2004 року, виклавши їх в такій редакції:
"п. 3.2. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 21 526 грн. 59 коп., не є сталою та може змінюватись в разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом."
"п. 3.8. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 17.02.2015 року становить 717 553,10 грн."
Позовні вимоги мотивовані зміною розміру орендної плати за землю на законодавчому рівні, у зв'язку з чим виникла необхідність внесення змін у спірний договір оренди землі.
Прокурор та позивач зазначають, що відповідачем не виконані вимоги рішення Дніпропетровської міської ради № 216/8 від 02.02.2011 року "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства", а саме щодо вчинення дій про узгодження укладеного між позивачем та відповідачем договору оренди земельної ділянки від 17.02.2004 року у відповідність до положень Податкового кодексу України.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про день, час, місце розгляду справи повідомлений належним чином відповідно до вимог частини 1 статті 64 Господарського процесуального кодексу України.
З матеріалів справи вбачається, що ухвали господарського суду Дніпропетровської області були надіслані на адресу відповідача, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (49000, м. Дніпропетровськ, вул. Ленінградська, 52, ідентифікаційний код 23929520) на яку насамперед і було направлено кореспонденцію господарського суду.
До господарського суду повернулася направлена на адресу відповідача кореспонденція разом з поштовою довідкою, відповідно до якої, поштові відправлення не вручені відповідачу згідно позначки на поштовій довідці: "за закінченням терміну зберігання".
Відповідно до п. 3.9.1 Постанови Пленуму Вищого Господарського Суду України № 18 від 26.12.2011 року "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України" за змістом зазначеної статті 64 ГПК, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.
Відповідно до п. 3.9.2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 року №18 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Відзиву на позов Гаражно-будівельний кооператив "Таврія" до суду не надав, тому справа розглядається за наявними в ній матеріалами (ст. 75 Господарського процесуального кодексу України).
Розгляд справи був відкладений з 26.03.2015 року на 23.04.2015 року.
У судовому засіданні 23.04.2015 року оголошені вступна та резолютивна частини рішення.
Заслухавши пояснення прокурора та представника позивача, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -
В С Т А Н О В И В:
На підставі рішення № 177/12 від 08.10.2003 року Дніпропетровської міської ради, між останньою (орендодавець) та Гаражно-будівельним кооперативом "Таврія (орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки (далі - Договір), відповідно до п. 1.1 якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне володіння і користування на умовах оренди земельну ділянку площею 0,0621 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Ленінградська, 52, і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером: 1210100000:06:104:0014 згідно з планом земельної ділянки, що додається.
17.02.2004 року Договір посвідчений нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш Іриною Петрівною, зареєстровано в реєстрі за №1126, а також зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 4915 від 26.02.2004 року.
Термін дії Договору передбачений п. 2.1. Договору, відповідно до якого земельна ділянка передається до 08.10.2018 року.
Передбачене використання земельної ділянки за цим Договором: фактичне розміщення гаражів (п. 1.3. Договору).
На час укладення цього Договору грошова оцінка земельної ділянки становить 232 770,58 грн. згідно з довідкою про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.11.2003 року за № 1183 (п. 3.8. Договору).
Орендна плата сплачується орендарем у розмірі однієї дванадцятої річної суми за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на рахунок: отримувач: Дніпропетровська міська рада, № р/р33219812800007, відкритий у відділенні Держказначейства в Кіровському районі м.Дніпропетровська, код ЄДРПОУ 24232360, МФО 805012, код платежу 13050200, і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року. За неповний календарний місяць орендна плата сплачується за дні фактичного користування земельною ділянкою із розрахунку тривалості місяця у 30 днів (п. 3.4. Договору).
Згідно п. 3.2. Договору орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі земельного податку з урахуванням індексів інфляції, що визначаються у встановленому порядку.
Зокрема, відповідно до п. 5.4.2. Договору, у разі законодавчої зміни розміру земельного податку або грошової оцінки наданої земельної ділянки, а також для визначення індексу інфляції, орендар зобов'язаний у місячний термін отримати дані про грошову оцінку земельної ділянки.
Отже, сторонами в договорі оренди передбачена можливість зміни договору орендної плати. Законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 якого підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:
- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;
- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (ст. 288.5.1).
В зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011 року втратив чинність Закон України "Про плату за землю" (ч. 2 Прикінцевих положень Податкового кодексу України). Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 01.01.2011 року регулюється виключно Податковим кодексом України.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:
- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;
- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом (ст. 288.5.1).
В зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України з 01.01.2011 року втратив чинність Закон України "Про плату за землю" (ч. 2 Прикінцевих положень Податкового кодексу України). Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 01.01.2011 року регулюється виключно Податковим кодексом України.
Прокурор Кіровського району м. Дніпропетровська вважає, що прийняття Податкового кодексу, яким внесені зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 17.02.2004 року. Однак відповідач не виконав вимогу позивача і сторони не внесли зміни до договору стосовно зміни розміру орендної плати, що і є причиною спору.
Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 Цивільного кодексу України).
Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Згідно ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 01.01.2011 року регулюється виключно Податковим кодексом України.
Згідно із статтею 287 Податкового кодексу власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Згідно з вимогами ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю -це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом та не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ст.ст. 288.5-288.5.2 Податкового кодексу України).
З метою вдосконалення земельних відносин у сфері оренди землі, встановлення економічно обґрунтованих, справедливих, єдиних ставок орендної плати, приведення діючих договорів оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства, забезпечення виконання рішення Дніпропетровської міської ради, у газеті "Наше місто" № 26 (3306) від 22.02.2011 року (а.с. 19) було опубліковане звернення позивача орендарям земельних ділянок комунальної власності у Дніпропетровську про приведення укладених договорів про оренду земельних ділянок у відповідність до положень законодавства у зв'язку із вступом у дію Податкового кодексу України.
Відповідно до п. 1.3. договору оренди земельної ділянки від 17.02.2004 року цільове призначення земельної ділянки: фактичне розміщення гаражів. Таким чином, відповідач має сплачувати орендну плату за користування земельною ділянкою на рівні трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України.
Як вбачається з Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Управління Держземагентства у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області, наданого на запит прокурора Кіровського району м. Дніпропетровська, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,0621 га (кадастровий номер: 1210100000:06:104:0014), яка розташована за адресою: м. Дніпропетровськ, Кіровський район, вул. Ленінградська, буд. 52, назва земельної ділянки: гаражі, складає 717 553,10 грн. (а.с. 21).
26.12.2007 року Дніпропетровською міською радою прийнято рішення № 5/26 "Про затвердження проекту "Нормативна грошова оцінка земель м. Дніпропетровська". В порушення чинного законодавства, Дніпропетровською міською радою не здійснено перегляд нормативної грошової оцінки землі. У той же час, втрата вказаним рішенням чинності не передбачена, отже на даний час воно є чинним.
Судом перевірено розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки та встановлена його правильність.
Відповідно ст. 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом. До розмежування земель державної і комунальної власності, повноваженнями з розпорядження ними в межах населених пунктів, тобто функціями виконавчої влади, наділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, п.12 Земельного кодексу України).
Частина 2 ст. 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно приписів статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку (абз. 1 п. 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 року " Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин").
Статтею 68 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України.
Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").
Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України зміна умов договору вчинюється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором, законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
З метою приведення раніше укладених позивачем договорів оренди земельних ділянок у відповідність до діючого законодавства Дніпропетровською міською радою було прийнято рішення № 216/8 від 02.02.2011 року "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства".
Порядок внесення змін до договору визначений у ст. 188 Господарського кодексу України, згідно з якою одна сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором; у разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Прокурор зазначає, що відповідачем дій, направлених на виконання вимог, передбачених рішенням Дніпропетровської міської ради № 216/8 від 02.02.2011 року, здійснено не було. За таких обставин, спір щодо умов договору підлягає вирішенню в суді. Аналогічної правової позиції дотримується і Вищий господарський суд України (постанова Вищого господарського суду України від 02.02.2012 року по справі № 32/175-09).
Відповідно до частини другої статті 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 Цивільного кодексу України).
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість внесення змін до договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Відповідно до п. 1.125 ст. 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII, глави 2 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Враховуючи, що має місце зміна законодавства щодо визначення розміру орендної плати за користування землею, рішенням Дніпропетровської міської ради встановлений розмір річної орендної плати в мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, суд вважає правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Гаражно-будівельним кооперативом "Таврія", посвідченого нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П., зареєстрованого в реєстрі за № 1126, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 4915 від 26.02.2004 року.
Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Відповідно до ч.1 ст.1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод : кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Європейський суд з прав людини під терміном "власність" розуміє також грошові кошти, що підлягають оплаті. Ухиляючись від внесення змін до договору, сплачуючи орендну плату у розмірі, меншому, ніж передбачено чинним законодавством, відповідач порушує права позивача, безпідставно не передаючи грошові кошти (орендну плату у розмірі, встановленому законодавством) у власність позивача.
Отже, позовні вимоги прокурора Кіровського району міста Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради є такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у розмірі 1 218,00 грн. підлягає стягненню з відповідача в доход державного бюджету України.
Враховуючи вищевикладене, керуючись ст.ст.1, 33, 34, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити в повному обсязі.
Внести зміни до п. 3.2. та п. 3.8. Договору оренди земельної ділянки від 17.02.2004 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою (49000, м. Дніпропетровськ, пр.К.Маркса, 75, ідентифікаційний код 26510514) та Гаражно-будівельним кооперативом "Таврія" (49000, м. Дніпропетровськ, вул. Ленінградська, 52, ідентифікаційний код 23929520), посвідченого нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П. та зареєстрованого в реєстрі за № 1126, державна реєстрація якого відбулась 26.02.2004 року за № 4915, виклавши їх в такий редакції:
"п. 3.2. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 21 526 грн. 59 коп., не є сталою та може змінюватись в разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом."
"п. 3.8. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 17.02.2015 року становить 717 553,10 грн."
Стягнути з Гаражно-будівельного кооперативу "Таврія" (49000, м. Дніпропетровськ, вул. Ленінградська, 52, ідентифікаційний код 23929520) в доход Державного бюджету України в особі Управління Державної Казначейської Служби України у Жовтневому районі міста Дніпропетровська Дніпропетровської області (49027, м. Дніпропетровськ, пл. Шевченка, 7; код ЄДРПОУ 37989269, рахунок 31214206783005 в Відділенні банку ГУДКСУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, код бюджетної класифікації 22030001) судовий збір у розмірі 1 218,00 грн., про що видати наказ.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повне рішення складено - 27.04.2015 року.
Суддя О.М. Крижний
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 23.04.2015 |
Оприлюднено | 24.06.2015 |
Номер документу | 45307441 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні