ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
16 червня 2015 рокусправа № 872/2а-16/14
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Щербака А.А.
суддів: Баранник Н.П. Малиш Н.І.
за участю секретаря судового засідання: Спірічев Я.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративний позов Нікопольської районної державної адміністрації Дніпропетровської області до ОСОБА_1, третя особа: Публічне акціонерне товариство «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» про примусове відчуження земельної ділянки ,-
ВСТАНОВИВ:
Нікопольська районна державна адміністрація Дніпропетровської області звернулась з позовом до ОСОБА_1, третя особа: Публічне акціонерне товариство «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» про примусове відчуження у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельної ділянки площею 2,86га, що належить відповідачу на праві власності за ціною 58987грн. 23 коп.
Про зобов'язання відповідача звільнити земельну ділянку протягом п'яти днів з дня набрання постановою суду законної сили.
Представник позивача позов підтримав.
Відповідач та її представник проти задоволення позову заперечували.
Представник третьої особи проти задоволення позову не заперечував.
Колегія суддів приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню.
Під час розгляду справи судом встановлено, що згідно акту про надання гірничого відводу №1921 від 26.12.2011, який видано Державною службою гірничого нагляду та промислової безпеки України, ПАТ «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» надано гірничий відвід з метою розробки західної частини Нікопольського родовища марганцевих руд (а.с.33 том 1).
ПАТ «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» було отримано спеціальний дозвіл на користування надрами західної частини Нікопольського родовища, місцезнаходження Дніпропетровська область, Нікопольський район, №597 від 06.08.1996 (а.с.32 том 1).
На території гірничого відводу знаходяться земельні ділянки, які належить на праві власності іншим особам, у тому числі відповідачу, про що свідчить копія державного акту на право приватної власності на землю І-ДП №054600 (а.с.81 том 1).
Спірні правовідносини врегульовано Законом України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності».
Так відповідно до положень ст. 1 вказаного Закону примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності це перехід права власності на земельні ділянки, інші об'єкти нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, до держави чи територіальної громади з мотивів суспільної необхідності за рішенням суду; суспільна необхідність - обумовлена загальнодержавними інтересами або інтересами територіальної громади виключна необхідність, для забезпечення якої допускається примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у встановленому законом порядку.
ПАТ «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» є провідним підприємством України з видобутку, збагачення і переробки марганцевої руди, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №1734 від 23.12.2004 (а.с.35-36 том 1).
Підприємство включено до переліку підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, і згідно з Постановою Кабінету Міністрів України №827 від 12.12.1994 (а.с.34 том 1).
Марганцева руда є корисною копалиною загальнодержавного значення, при цьому необхідно зазначити, що від діяльності гірничо-збагачувальних комбінатів залежить загальний стан металургійної галузі держави, і подальша безперебійна робота місцевоутворюючого підприємства, яким є ПАТ «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат», вимагає розширення меж кар'єрів з видобування корисних копалин за рахунок відведення додаткових земельних ділянок в межах гірничого відводу, у зв'язку з чим суд вважає, що у даному випадку знайшов своє підтвердження факт наявність суспільної необхідності примусового відчуження земельної ділянки, яка належить відповідачу, з урахуванням загальнодержавних інтересів та інтересів територіальної громади, які полягають у забезпеченні функціонування ПАТ «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат», яке є підприємством, що має стратегічне значення для держави та містоутворюючим підприємством, яке має суттєвий вплив на формування бюджету селищних рад Нікопольського району Дніпропетровської області.
Відповідно до положень ст. 7 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для таких, серед іншого, суспільних потреб: - забезпечення національної безпеки і оборони; - будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об'єктів та об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, нафто-, газо- та водопроводів, ліній електропередачі, зв'язку, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об'єктів, необхідних для їх експлуатації.
ПАТ «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» звернулось до Нікопольської РДА з листом за вих. №383-102 від 27.06.2013 щодо вирішення питання викупу земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних осіб, для суспільних потреб (а.с.8 том 1).
Розпорядженням голови Нікопольської РДА №Р-157/0/321-14 від 23.04.2014 розпочата процедура відчуження шляхом викупу земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних осіб та затверджені необхідні попередні заходи (а.с.9 том 1).
16.07.2014 позивачем прийнято розпорядження №Р-366/0/321-14 щодо відчуження шляхом викупу земельної ділянки, яка належить відповідачу, для суспільних потреб шляхом викупу, яким визначено викупну ціну цієї земельної ділянки у сумі 58987,23гр., та витрати зі сплати викупної ціни покладено на ПАТ «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» (а.с.12 том 1).
Викупна ціна земельної ділянки визначена, виходячи із звіту про експертну оцінку земельної ділянки, термін чинності звіту - до 21.10.2015.
17.07.2014 позивачем було надіслано відповідачу письмове повідомлення №61 про прийняття Нікопольською РДА розпорядження №Р-366/0/321-14 від 16.07.2014 (а.с. 13 том 1).
У зв'язку з відсутністю відповіді, позивачем 16.10.2014 було прийнято розпорядження №Р-743/0/321-14 про примусове відчуження земельної ділянки, яка належить ОСОБА_1, площею 2,86 га з мотивів суспільної необхідності (а.с.18 том 1).
Відповідно до частини 1 статті 15 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», в разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об'єктів для суспільних потреб зазначені об'єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення: об'єктів національної безпеки і оборони; лінійних об'єктів та об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури (доріг, мостів, естакад, магістральних трубопроводів, ліній електропередачі, аеропортів, морських портів, нафтових і газових терміналів, електростанцій) та об'єктів, необхідних для їх експлуатації; об'єктів, пов'язаних із видобуванням корисних копалин загальнодержавного значення; об'єктів природно-заповідного фонду; кладовищ. Частиною 2 цієї статі передбачено, що примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, допускається, як виняток, з мотивів суспільної необхідності лише в разі, якщо будівництво зазначених у частині першій цієї статті об'єктів передбачається здійснити із застосуванням оптимального варіанта з урахуванням економічних, технологічних, соціальних, екологічних та інших чинників, а частиною 3 цієї статті визначено, що примусове відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності здійснюється за рішенням суду.
Рішення суду про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, разом із документами, що підтверджують попередню та повну сплату колишньому власнику викупної ціни або державну реєстрацію права власності на нерухоме майно, надане замість відчуженого, є підставою для державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначені об'єкти.
Попереднє повне відшкодування вартості земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, у грошовій формі здійснюється шляхом внесення органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, коштів на депозит нотаріальної контори в порядку, встановленому законом, за місцем розташування земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, або перерахування коштів на зазначений власником цих об'єктів банківський рахунок.
З урахуванням обставин справи та положень Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності», колегія суддів вважає, що позовні вимоги про примусове відчуження у державну власність з мотивів суспільної необхідності земельної ділянки площею 2,86га підлягають задоволенню.
Позивачем надані докази стосовно наявності суспільної необхідності у примусовому вилученні належної відповідачу земельної ділянки, яка знаходиться в межах наданого ПАТ «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» гірничого відводу, для розміщення та обслуговування об'єктів, пов'язаних із видобуванням марганцевої руди - корисної копалини загальнодержавного значення, здійснення якого є неможливим без припинення права власності відповідача на спірну земельну ділянку.
Як вбачається із матеріалів справи, затверджена Нікопольською райдержадміністрацією розпорядженням від 16.07.2014 № Р-366/0/321-14 викупна ціна належної відповідачу земельної ділянки, визначена на підставі Звіту про експертну оцінку земельної ділянки, проведену на замовлення ПАТ «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» Державним підприємством «Дніпропетровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» у особі ТОВ «Бізнес-Експерт» (а.с.19-30 том. 1).
Відповідачем було надано суду інше визначення грошової оцінки спірної земельної ділянки (а.с.174-230 том 1).
Згідно з висновком ТОВ «Несіна і компанія», станом на 03 липня 2014р. ринкова вартість земельної ділянки складає 508 841грн.
Проте колегія суддів не бере до уваги зазначений доказ, оскільки як вбачається з вказаного висновку ТОВ «Несіна і компанія», мета оцінки - визначення заподіяної шкоди, використання (функція) оцінки - визначення заподіяної шкоди.
Відповідно ст. 1 Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» викупна ціна - вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв'язку з достроковим припиненням його зобов'язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода;
Статтею 5 вказаного Закону передбачено, що викупна ціна включає вартість земельної ділянки (її частини), житлового будинку, інших будівель, споруд, багаторічних насаджень, що на ній розміщені, з урахуванням збитків, завданих власнику внаслідок викупу земельної ділянки, у тому числі збитків, що будуть завдані власнику у зв'язку з достроковим припиненням його зобов'язань перед третіми особами, зокрема упущена вигода, у повному обсязі. Розмір викупної ціни затверджується рішенням органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що здійснює викуп земельної ділянки, або встановлюється за рішенням суду.
Вартість земельної ділянки, що відчужується або передається у власність замість відчуженої, визначається на підставі її експертної грошової оцінки, проведеної відповідно до закону.
Звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок, що відчужуються, підлягають рецензуванню, державній експертизі землевпорядної документації у випадках та в порядку, визначених законом.
Суб'єкти оціночної діяльності для проведення такої оцінки визначаються органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування або особою, яка ініціювала відчуження об'єктів нерухомого майна в порядку, визначеному законом, а вартість надання послуг з рецензування або проведення державної експертизи звітів з експертної грошової оцінки сплачується за рахунок коштів відповідних бюджетів.
У разі якщо власник виступає проти відчуження свого нерухомого майна за оцінкою, проведеною суб'єктом оціночної діяльності, визначеним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, він може залучити іншого суб'єкта оціночної діяльності для визначення вартості нерухомого майна чи проведення рецензування звіту з оцінки такого майна. У цьому разі витрати на виконання таких послуг несе власник майна.
Частиною 2 ст. 19 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що експертна грошова оцінка вільних від будівель та споруд земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, що проводиться у зв'язку з викупом цих земельних ділянок для суспільних потреб чи їх примусовим відчуженням з мотивів суспільної необхідності, проводиться на основі методичного підходу капіталізації чистого операційного або рентного доходу від використання земельних ділянок з урахуванням їх використання за цільовим призначенням (використанням), встановленим на день прийняття рішення про викуп таких земельних ділянок для суспільних потреб.
Таким чином, лише звіт про експертну оцінку земельної ділянки, проведений на замовлення ПАТ «Орджонікідзевський гірничо-збагачувальний комбінат» ДП «Дніпропетровський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» у особі ТОВ «Бізнес-Експерт» зроблений із застосуванням методичного підходу, що базується на капіталізації чистого операційного доходу та зроблений з метою відчуження для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності та відповідає вимогам Законів України «Про оцінку земель» та «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності».
Звіт ТОВ «Несіна і компанія» може бути застосований лише з метою, визначеною у звіті.
Стосовно позовних вимог про зобов'язання відповідача звільнити земельну ділянку протягом 5 днів з дня набрання постановою суду законної сили, колегія суддів вважає недоцільним встановлення календарного строку звільнення відповідачем земельної ділянки, а визнає за можливе обумовити цей строк настанням події - датою фактичного відшкодування власнику вартості земельної ділянки.
На підставі зазначеного, адміністративний позов слід задовольнити частково.
Керуючись ч. 3 ст. 160, ст. 122, ч.1 ст. 158, ст. 162, 183-1 суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Нікопольської районної державної адміністрації задовольнити частково.
Примусово відчужити в державну власність з мотивів суспільної необхідності земельну ділянку площею 2,86га, що належить на праві власності ОСОБА_1 на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку серії І-ДП №054600, що знаходиться на території Менжинської сільської ради Нікопольського району Дніпропетровської області, кадастровий номер 1222983900:01:002:0304, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія - землі сільськогосподарського призначення, за ціною 58987грн. 33 коп. (п'ятдесят вісім тисяч дев'ятсот вісімдесят сім гривень 23 коп.).
Зобов'язати ОСОБА_1 звільнити земельну ділянку протягом 5 днів з дня повного відшкодування її вартості.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції може бути подана до Вищого адміністративного суду України протягом 10 днів з дня отримання копії постанови.
Головуючий: А.А. Щербак
Суддя: Н.П. Баранник
Суддя: Н.І. Малиш
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.06.2015 |
Оприлюднено | 26.06.2015 |
Номер документу | 45339618 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Щербак А.А.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Щербак А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні