Ухвала
від 18.06.2015 по справі 805/5191/14
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий у 1 інстанції - Стиран В.В.

Суддя-доповідач - ОСОБА_1

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 червня 2015 року справа №805/5191/14

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого Блохіна А.А., суддів Гаврищук Т.Г., Сухарька М.Г. розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Реєстраційної служби Амвросіївського районного управління юстиції Донецької області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 20 травня 2014 року у справі № 805/5191/15-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Нік-Ойл ЛТД» до Реєстраційної служби Амвросіївського районного управління юстиції Донецької області, Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Амвросіївського районного управління юстиції Донецької області ОСОБА_2, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю «АТБ-Маркет» про визнання протиправним та скасування рішення №11838248 від 22.03.2014року про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень та зобов'язання вчинити певні дії, В С Т А Н О В И В:

У квітні 2014 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Нік-Ойл ЛТД» 24.04.2014 року звернулось до суду з адміністративним позовом до Реєстраційної служби Амвросіївського районного управління юстиції Донецької області, Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Амвросіївського районного управління юстиції Донецької області ОСОБА_2, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю «АТБ-Маркет» про визнання протиправним та скасування рішення №11838248 від 22.03.2014року про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень та зобов'язання здійснити державну реєстрацію права власності за позивачем на адміністративну будівлю з розміщення магазину продовольчих та непродовольчих товарів, за адресою: Донецька область, Амвросіївський район, м. Амвросіївка, вул. Матвієнка, буд.8, кадастровий номер земельної ділянки №1420610100:00:003:0878. На обґрунтування позову Товариство з обмеженою відповідальністю зазначило, що 19.03.2014року підприємство звернулось до відповідача з заявою про державну реєстрацію права власності на адміністративну будівлю з розміщення магазину продовольчих та непродовольчих товарів, за адресою: Донецька область, Амвросіївський район, м. Амвросіївка, вул. Матвієнка, буд.8. Відповідно до вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» і Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень позивачем разом з заявою були надані відповідні документи, зокрема, декларація Інспекції ДАБК к Донецькій області про готовність об'єкта до експлуатації ДЦ 143130660197 від 07.03.2013року. Проте, позивачем було отримано рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень №11838248 від 22.03.2014року. Обґрунтуванням причин відмови відповідачем 2, що у декларації про готовність об'єкта до експлуатації спірна будівля віднесена до ІІІ категорії складності, в той час як реконструйований об'єкт на думку відповідача відноситься до ІV категорії. Позивач зазначив, що державним реєстратором було порушено норми ч.3 ст.32 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», згідно якої, віднесення об'єкта будівництва до тієї чи іншої категорії складності здійснюється проектною організацією і замовником будівництва. Згідно листа ТОВ «ГПТЮУ «Реєстратор» від 07.01.2013року адміністративна будівля з розміщення магазину продовольчих та непродовольчих товарів за всіма наведеними розрахунками характеристик можливих наслідків відносить до класу СС2 та належить до ІІІ категорії складності. Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 20 травня 2014 року у справі № 805/5191/15-а, позов задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Амвросіївського районного управління юстиції Донецької області про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень № 11838248 від 22.03.2014 року. Зобов'язано Реєстраційну службу Амвросіївського районного управління юстиції Донецької області здійснити державну реєстрацію права власності за товариством з обмеженою відповідальністю «НІК-ОЙЛ ЛТД» (код ЄДРПОУ 25097779) на адміністративну будівлю з розміщенням магазину продовольчих та непродовольчих товарів за адресою: Донецька область, Амвросіївський район, місто Амвросіївка, вулиця Матвієнка, буд.8, кадастровий номер земельної ділянки 15420610100:00:003:0878. Відповідач не погодився з постановою суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати постанову суду та відмовити у задоволенні позовних вимог. Доводи апеляційної скарги обґрунтовані тим, що судом першої інстанції при ухваленні оскаржуваної постанови порушені норми матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги обґрунтовані тим, висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи та вимогам до ст. 331, 328, 331, 376 ЦК України а саме порядку набуття права власності, поняття самочинного будівництва, ст. 32 Закону України від 17 лютого 2011 року № 3038-УІ «Про містобудівної діяльності», постанови Кабінету Міністрів України 13 квітня 2011 року № 461 про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, у якій визначено прийняття в експлуатацію об'єктів, що належать до IV-V.

У зв'язку з неприбуттям жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання, відповідно до пункту 2 частини 1 статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд апеляційної скарги проводиться в порядку письмового провадження. Колегія суддів заслухала доповідь судді-доповідача, перевірила матеріали справи, вивчила доводи апеляційної скарги і дійшла до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Нік-ойл ЛТД" зареєстровано в якості юридичної особи Амвросіївською районною державною адміністрацією Донецької області 25.07.1997року. 19.03.2014року ТОВ "Нік-ойл ЛТД" звернулось до відповідача з заявою про державну реєстрацію права власності на адміністративну будівлю з розміщення магазину продовольчих та непродовольчих товарів, за адресою: Донецька область, Амвросіївський район, м. Амвросіївка, вул. Матвієнка, буд.8. При цьому, відповідно до договору від 14.12.2012 року між позивачем та ТОВ «АТБ-Маркет» було укладено договір оренди нерухомого майна, за умовами якого ТОВ «АТБ-Маркет» було надано у користування 39/50 часток адміністративної будівлі, що знаходиться за адресою: Донецька область, Амвросіївський район, м. Амвросіївка, вул. Матвієнка, буд.8. з метою подальшого використання орендованого приміщення в якості магазину продовольчих та непродовольчих товарів. Відповідно до вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» і Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень позивачем разом з заявою були надані відповідні документи, зокрема, декларація Інспекції ДАБК к Донецькій області про готовність об'єкта до експлуатації ДЦ 143130660197 від 07.03.2013року, в якій будівля з розміщення магазину продовольчих та непродовольчих товарів, розташована за адресою: Донецька область, Амвросіївський район, м. Амвросіївка, вул. Матвієнка, буд.8, віднесена до ІІІ категорії складності. За результатами розгляду зазначеної заяви та доданих до неї документів, відповідачем було прийнято рішення про відмову позивачу у державній реєстрації прав та їх обтяжень №11838248 від 22.03.2014року. В обґрунтування причин відмови відповідачем 2 було зазначено, що у декларації про готовність об'єкта до експлуатації спірна будівля віднесена до ІІІ категорії складності, в той час як реконструйований об'єкт на думку відповідача відноситься до ІV категорії. Правовідносини, пов'язані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно всіх форм власності, їх обтяжень та правочинів щодо нерухомості врегульовані Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» за№1952- ІV від 01.07.2004року. Процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обв'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав встановлює Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України за №868 від 17.10.2013року. Відповідно до п.13 Порядку №868 заявник подає разом із заявою органові державної реєстрації прав, нотаріусові необхідні для державної реєстрації прав документи, визначені цим Порядком, їх копії, документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав, та документ про сплату державного мита. Згідно п.49 Порядку №868 у разі проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва на новозбудовані чи реконструйовані об'єкти нерухомого майна заінтересованою особою є замовник будівництва, крім випадків, передбачених цим Порядком. Для проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва на новозбудований об'єкт нерухомого майна заявник подає: документ, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на земельну ділянку; документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта. Документом, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку, господарської (присадибної) будівлі та споруди, прибудови до них, побудованих до 5 серпня 1992 р., є технічний паспорт на об'єкт нерухомого майна; технічний паспорт на об'єкт нерухомого майна; документ, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси. Документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності на такий об'єкт нерухомого майна, заявник не подає. Для проведення державної реєстрації права власності з видачею свідоцтва на реконструйований об'єкт нерухомого майна (в тому числі в результаті переведення об'єкта нерухомого майна з житлового у нежитловий або навпаки) заявник, крім документа, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно, подає: документ, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на земельну ділянку (крім випадків реконструкції об'єктів нерухомого майна без зміни зовнішніх геометричних розмірів їх фундаментів у плані); документ, що відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта; технічний паспорт на об'єкт нерухомого майна; письмову згоду співвласників багатоквартирного будинку (в разі добудови аттикових і мансардних поверхів та приєднання місць загального користування), справжність підпису яких засвідчується відповідно до Закону України "Про нотаріат"; документ, що підтверджує присвоєння об'єкту нерухомого майна адреси (в разі коли в результаті реконструкції об'єкта нерухомого майна змінилася його адреса). Позивачем разом з заявою про державну реєстрацію права власності на адміністративну будівлю з розміщення магазину продовольчих та непродовольчих товарів були надані наступні документи: свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи; статут ТОВ «Нік-ойл ЛТД»; декларація Інспекції ДАБК к Донецькій області про готовність об'єкта до експлуатації ДЦ 143130660197 від 07.03.2013року; технічний паспорт; договір купівлі-продажу від 13.11.2012року; доручення. З аналізу наведених норм вбачається, що позивачем в повному обсязі виконані приписи Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України за №868 від 17.10.2013року та Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» за №1952- ІV від 01.07.2004року щодо надання необхідного переліку документів для проведення державної реєстрації прав власності на об'єкт нерухомого майна. Відповідно до п.28 Порядку №868 державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Так, згідно ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо: заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; об'єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону; під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав. За наявності підстав для відмови в державній реєстрації державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень. Як вже зазначалось раніше, в обґрунтування причин відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень відповідачем 2 було зазначено, що у декларації про готовність об'єкта до експлуатації спірна будівля віднесена до ІІІ категорії складності, в той час як реконструйований об'єкт на думку відповідача відноситься до ІV категорії. Відповідно до ч.3 ст.32 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011року за №3038- VІ віднесення об'єкта будівництва до тієї чи іншої категорії складності здійснюється проектною організацією і замовником будівництва. Згідно листа ТОВ «ГПТЮУ «Реєстратор» від 07.01.2013року адміністративна будівля з розміщення магазину продовольчих та непродовольчих товарів за всіма наведеними розрахунками характеристик можливих наслідків відносить до класу СС2 та належить до ІІІ категорії складності (арк.с.59-60). Відповідно до п.п.2,3 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011року за №461 прийняття в експлуатацію об'єктів, що належать до І-ІІІ категорії складності, та об'єктів, будівництво яких здійснено на підставі будівельного паспорта, проводиться шляхом реєстрації Державною архітектурно-будівельною інспекцією та її територіальним органами, поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації. Прийняття в експлуатацію об'єктів, що належать до ІV - V категорії складності здійснюється на підставі акта готовності об'єкта до експлуатації шляхом видачі Інспекцією сертифіката. На виконання зазначених норм, Інспекції ДАБК к Донецькій області було зареєстровано декларацію про готовність спірного об'єкта до експлуатації ДЦ 143130660197 від 07.03.2013року. Зважаючи на вищевикладене, суд першої інстанції дійшов до вірного висновку, що відповідач діяв не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачений діючим законом, оскільки у нього не було законних підстав для прийняття спірного рішення №11838248 від 22.03.2014року про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень на адміністративну будівлю з розміщення магазину продовольчих та непродовольчих товарів, за адресою: Донецька область, Амвросіївський район, м. Амвросіївка, вул. Матвієнка, буд.8, кадастровий номер земельної ділянки №1420610100:00:003:0878.

Колегія суддів вважає безпідставними доводи апеляційної скарги щодо незастосування судом першої інстанції норм ст.ст. 331, 328, 331, 376 ЦК України, постанови Кабінету Міністрів України 13 квітня 2011 року № 461 про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, у якій визначено прийняття в експлуатацію об'єктів, що належать до IV-V категорії складності, оскільки підставою у відмови реєстрації права було самовільне визначення державним реєстратором категорії складності, а ні виявлення самочинного будівництва. Державним реєстратором не надано суду доказів правомірності своїх дій.

Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

За таких обставин суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з чим погоджується колегія суддів. Суд першої інстанції вирішив справу з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, підстави для скасування постанови суду відсутні. Керуючись ст. 195 ч.1, ст. 197 ч.1 п.2, ст. 198 ч.1 п.1, ст. 200, ст. 205 ч.1 п.1, ст. 206, ст. 212, ст. 254 ч.5 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В :

Апеляційну скаргу Реєстраційної служби Амвросіївського районного управління юстиції Донецької області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 20 травня 2014 року у справі № 805/5191/15-а - залишити без задоволення. Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 20 травня 2014 року у справі № 805/5191/15-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Нік-Ойл ЛТД» до Реєстраційної служби Амвросіївського районного управління юстиції Донецької області, Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Амвросіївського районного управління юстиції Донецької області ОСОБА_2, третя особа Товариство з обмеженою відповідальністю «АТБ-Маркет» про визнання протиправним та скасування рішення №11838248 від 22.03.2014року про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень та зобов'язання вчинити певні дії - залишити без змін. Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду в порядку письмового провадження набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів після набрання законної сили.

Головуючий А.А. Блохін

Судді Т.Г. Гаврищук

ОСОБА_3

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.06.2015
Оприлюднено26.06.2015
Номер документу45352943
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/5191/14

Ухвала від 11.07.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Старосуд М.І.

Ухвала від 16.06.2015

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 18.06.2015

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 19.05.2015

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 19.05.2015

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 27.04.2015

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Блохін А. А.

Ухвала від 10.09.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Старосуд М.І.

Ухвала від 11.07.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Старосуд М.І.

Ухвала від 02.07.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Старосуд М.І.

Постанова від 20.05.2014

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Стиран В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні