Постанова
від 19.06.2015 по справі 815/2079/15
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/2079/15

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 червня 2015 року м.Одеса

16год.00хв.

Зала судових засідань №19

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого - судді Аракелян М.М.

Розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "Кантрі-центр" до державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Ізмаїльського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_1, державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Ізмаїльського міськрайонного управління юстиції в Одеській області Димитренко Ольги Юріївни про визнання протиправними та скасування рішень,-

ВСТАНОВИВ:

До суду надійшла адміністративна позовна заява Приватного підприємства "Кантрі-центр", в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Ізмаїльського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_1 №19800526 від 05.03.2015 року, визнати протиправним та скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень Державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Ізмаїльського міськрайонного управління юстиції в Одеській області Димитренко Ольги Юріївни №19782824 від 04.03.2015 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що 06 жовтня 2006 року між ПП «КАНТРІ-ЦЕНТР» та Ізмаїльською районною державною адміністрацією Одеської області було укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 107,0727 га строком на 49 років, розташованої на території Старонекрасівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області.

26 лютого 2015 року Позивач звернувся до Реєстраційної служба Ізмаїльського міськрайонного управління юстиції в Одеській області із заявами про державну реєстрацію прав та їх обтяжень щодо реєстрації права оренди земельних ділянок площею 2,0га та площею 105,0727га.

19 березня 2015 року позивачем було отримано рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_1 N 19800526 від 05.03.2015 р. про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень та рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Димитренко О.Ю. № 19782824 від 04.03.2015 р. про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень

На думку позивача означені рішення є незаконними та протиправними з наступних підстав.

Рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень Відповідача 1 та Відповідача 2 вмотивовано тим, що документи, подані для проведення державної реєстрації прав не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують. Зокрема Відповідачі посилаються на відсутність у договорі оренди земельної ділянки від 06.10.2006р. на земельну ділянку загальною площею 107,0727 га, що розташована Одеська область Ізмаїльський район, с/рада Старонекрасівська, кадастрового номеру. Також Відповідачами у своїх рішеннях зазначено кадастровий номер зазначеної земельної ділянки (НОМЕР_1). Однак, відділом Держземагентством в Ізмаїльському районі Одеської області земельній ділянці, що перебуває в оренді Позивача, загальною площею 107,0727 га, було присвоєно два кадастрові номери: Діл.1 № НОМЕР_2 та Діл.2 N НОМЕР_3. Позивачем було надано витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку від 09.12.2014 року НВ-5101626082014 (ДІЛ. 1 кад. № НОМЕР_2) та витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку від 09.12.2014 року НВ-5101626162014 (діл.2 кад. N9 НОМЕР_3)

Також, Відповідачі у своїх рішеннях про відмову у державній реєстрації прав та обтяжень посилаються на обставину, що площа земельної ділянки зазначена у витязі з земельного кадастру різниться з площею зазначеною у договорі оренди. Разом з цим, у своїх Рішеннях Відповідач 1 (Рішення N 19800526 від 05.03.2015року) та Відповідач 2 (Рішення № 19782824 від 04.03.2015 року) посилаються на один і той самий витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку від 09.12.2014 року НВ-5101626162014, однак Позивачем разом з необхідними документами для державної реєстрації надавалось дві заяви та відповідно два витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 105,0727 га від 09.12.2014 року НВ-5101626082014 (Діл. 1 кад. № НОМЕР_2) та витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 2,000 га від 09.12.2014 року НВ- 5101626162014 (діл.2 кад. НОМЕР_3). Так відповідно до договору оренди земельної ділянки Позивачу передається земельна ділянка загальною площею 107,0727 гектарів, та відповідно до відомостей документації з землеустрою, що включена до Державного фонду документації із землеустрою, а саме із схеми землеустрою та техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель та технічної документації земельна ділянка ПП «Кантрі-Центр» складається з двох ділянок 105,0727 га та 2,000 га, що у сумі дають загальну площу 107,0727 га.

Відповідач - Державний реєстратор прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Ізмаїльського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_1, в судове засідання не з'явився, був повідомлений належним чином та завчасно. В матеріалах справи містяться заперечення державного реєстратора ОСОБА_1 відповідно до яких останній заперечує проти задоволення позовних вимог. В обґрунтування своєї правової позиції зазначив, що 26.02.2015 року до Реєстраційної служби Ізмаїльського міськрайонного управління юстиції надійшла заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від приватного підприємства "Кантрі - Центр" відносно права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_2, яка знаходиться на території Старонекрасівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області. Разом з заявою були надані документи: розпорядження Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області № 1048/А-2006 від 09.10.2006; витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-51016260022014 від 09.12.2014; договір оренди земельної ділянки б/н від 06.10.2006, укладений між Ізмаїльською районною державною адміністрацією ПП «Кантрі-центр»; додаткова угода до Договору від 09.10.2006; розрахунок розміру орендної плати до Договору станом на 25.03.2008: акт прийомки межових знаків на зберігання від 27.08.2014; акт погодження меж земельної ділянки суміжними землевласниками, або користувачами від 27.08.2014.

При цьому, відповідно до пункту 2 вказаного Договору об'єктом оренди є земельна ділянка загальною площею 107,0727 га.. яка знаходиться на території Старонекрасівської сільської ради, кадастровий номер земельної ділянки в Договорі відсутній. Згідно до поданого Витягу з Державного земельного кадастру із кадастровим номером НОМЕР_2 площа земельної ділянки зазначена 105, 0727 га. В пункті І Розпорядження Ізмаїльської державної адміністрації затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 107,0727 га., яка знаходиться на території Старонекрасівської сільської ради Ізмаїльської о району Одеської області, пунктом 2 зазначеного Розпорядження надано ПП «Канрі-центр» земельну ділянку загальною площею 107,0727 га, на териюрії Багатянської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області.

Позивач посилається, що Держземагантетвом в Ізмаїльському районі Одеської області земельній ділянці, що перебуває в оренді позивача, загальною площею 107,0727 га. було присвоєно два кадастрові номери НОМЕР_2 та НОМЕР_3, що суперечить положенням Земельного кодексу України та Закону України «Про Державний земельний кадастр», оскільки одній земельній ділянці не може бути присвоєно два кадастрові номери.

Враховуючи розбіжності між заявленими правами та поданими документами для проведення державної реєстрації права оренди на земельну дідянку з кадастровим номером НОМЕР_2 відповідачем було прийнято рішення про відмову у державній реєстрації речових прав та їх обтяжень від 05.03.2015 року № 19800526..

Відповідач - державний реєстратор прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Ізмаїльського міськрайонного управління юстиції в Одеській області Димитренко Ольга Юріївна, в судове засідання не з'явилася, була повідомлена належним чином та завчасно. В матеріалах справи містяться заперечення державного реєстратора Димитренко О.Ю. відповідно до яких остання заперечує проти задоволення позовних вимог. Письмові заперечення державного реєстратора Димитренко О.Ю. містять доводи анологічні запереченням державного реєстратора ОСОБА_1 Димитренко О.Ю. зазначила, що відповідно до пункту 2 Договору оренди об'єктом оренди є земельна ділянка загальною площею 107,0727 га., яка знаходиться на території Старонекрасівської сільської ради, кадастровий номер земельної ділянки в Договорі відсутній. Згідно до поданого Витягу з Державного земельного кадастру із кадастровим номером НОМЕР_3 площа земельної ділянки зазначена 2,000га. В пункті І Розпорядження Ізмаїльської державної адміністрації затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 107,0727 га., яка знаходиться на території Старонекрасівської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області, пунктом 2 зазначеного Розпорядження надано ПП «Канрі-центр» земельну ділянку загальною площею 107,0727 га, на території Багатянської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області. Враховуючи розбіжності між заявленими правами та поданими документами для проведення державної реєстрації права оренди на земельну дідянку з кадастровим номером НОМЕР_3 відповідачем було прийнято рішення про відмову у державній реєстрації речових прав та їх обтяжень від 04.03.2015 року № 19782824.

Представник позивача в судове засідання не з'явився, подав до суду заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Згідно ч.6 ст.128 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд дійшов наступного.

Судом встановлено, що 06 жовтня 2006 року між ПП «КАНТРІ-ЦЕНТР» та Ізмаїльською районною державною адміністрацією Одеської області було укладено договір оренди земельної ділянки, згідно умов якого Ізмаїльська районна державна адміністрація - «Орендодавець» з одного боку, ПП «Кантрі-Центр» - «Орендар», Орендодавець на підставі розпорядження Ізмаїльської РДА №148/А-2006 від 09.10.2006 року надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель несільськогосподарського призначення, яка знаходиться на землях державної власності на території Старонекрасівської сільської ради. П. 2.1 договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка площею 107,0727 га (інших угідь107, 0727 га-під озерами,) строком на 49 років, кадастровий номер земельної ділянки не зазначений.

Договір оренди земельної ділянки, зареєстровано в Ізмаїльському районному відділі Одеської регіональної філії ДП ЦДЗК при Держкомземі України у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, запис від 09.10.2006 р. за № 04.06.521.00066.

Згідно розпорядження Ізмаїльської РДА №148/А-2006 від 09.10.2006 року «Про затвердження проекту відведення та надання ПП «Кантрі-центр» земельної ділянки із земель запасу (за межами населеного пункту) на території Старонекрасівської сільської ради в довгострокову оренду для культурно-оздоровчих та туристичних цілей», затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 107,0727 та, в т.ч. 107,0727 га земель під водою (озера), яка належить до земель запасу (за межами населеного пункту) на території Старонекрасівської сільської ради та надано ПП "Кантрі-центр" у тимчасове довгострокове користування на умовах оренди строком на 49 (сорок дев'ять) років для культурно-оздоровчих та туристичних цілей (створення зони відпочинку та туристичних маршрутів); надано ПП "Кантрі-центр" земельну ділянку загальною площею 107,0727 га, в т.ч. 107,0727 га земель під водою (озера), що віднесена до земель запасу (за межами населеного пункту), у тимчасове довгострокове користування на умовах оренди строком на 49 (сорок дев'ять) років для культурно-оздоровчих та туристичних цілей (створення зони відпочинку та туристичних маршрутів) на території Багатянської сільської ради.

26.02.2015 року представник ПП «Кантрі-центр» звернувся із заявою до Реєстраційної служби Ізмаїльського міськрайонного управління юстиції в Одеській області, для проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки, що розташована Одеська обл., Ізмаїльський р., с/рада Старонекрасівська, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3.

Разом з заявою були надані документи: розпорядження Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області № 1048/А-2006 від 09.10.2006; витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-5101626162014 від 09.12.2014; договір оренди земельної ділянки б/н від 06.10.2006, укладений між Ізмаїльською районною державною адміністрацією ПП «Кантрі-центр»; додаткова угода до Договору від 09.10.2006; розрахунок розміру орендної плати до Договору станом на 25.03.2008: акт прийомки межових знаків на зберігання від 27.08.2014; акт погодження меж земельної ділянки суміжними землевласниками, або користувачами від 27.08.2014.

Заява була зареєстрована 26.02.2015 року за реєстраційним номером 10384854.

Також 26.02.2015 року представник ПП «Кантрі-центр» звернувся із заявою до Реєстраційної служби Ізмаїльського міськрайонного управління юстиції в Одеській області, для проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки, що розташована Одеська обл., Ізмаїльський р., с/рада Старонекрасівська, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2.

Разом з заявою були надані документи: розпорядження Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області № 1048/А-2006 від 09.10.2006; витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-5101626162014 від 09.12.2014; договір оренди земельної ділянки б/н від 06.10.2006, укладений між Ізмаїльською районною державною адміністрацією ПП «Кантрі-центр»; додаткова угода до Договору від 09.10.2006; розрахунок розміру орендної плати до Договору станом на 25.03.2008: акт прийомки межових знаків на зберігання від 27.08.2014; акт погодження меж земельної ділянки суміжними землевласниками, або користувачами від 27.08.2014.

Заява була зареєстрована 26.02.2015 року за реєстраційним номером 10385598.

04.03.2015 року державний реєстратор прав на нерухоме майно Димитренко Ольга Юріївна, розглянувши заяву від 26.02.2015 року за №10384854 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, для проведення державної реєстрації іншого речового права право оренди земельної ділянки, що розташована Одеська обл., Ізмаїльський р., с/рада Старонекрасівська, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3, та документи, подані для проведення державної реєстрації прав, встановила, що подані документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують. Державний реєстратор зазначила, що заявником подано договір оренди земельної ділянки від 06.10.2006 року на земельну ділянку загальною площею 107,0727 га, що розташована Одеська обл., Ізмаїльський р., с/рада Старонекрасівська, в поданому договорі оренди відсутній кадастровий номер. Також заявником подано витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку від 09.12.2014 року НВ-5101626162014, відповідно до якого площа земельної ділянки різниться з площею зазначеною в договорі оренди. Таким чином, подані документи не відповідають встановленим законодавством вимогам. Заявником не подані в повному обсязі документи (згідно пункту 15.4 договору оренди ) : - оригінали та завірені належним чином копії плану або схеми земельної ділянки, яка передається в оренду, - кадастрового плану земельної ділянки з відображенням (обмежень) у її використанні та встановлення земельних сервітутів, акту приймання - передачі об'єкта оренди.

З урахуванням виказаного, на підставі статтею 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", пунктами 20 та 28 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 № 868, державний реєстратор Димитренко Ольга Юріївна прийняла рішення від 04.03.2015 року №19782824 про відмову у державній реєстрації іншого речового права оренди земельної ділянки, що розташована Одеська обл., Ізмаїльський р., с/рада Старонекрасівська, кадастровий номер ділянки НОМЕР_3, за суб'єктом: ПП "Кантрі Центр", податковий номер 23988965.

05.03.2015 року державний реєстратор прав на нерухоме майно ОСОБА_3, розглянувши заяву від 26.02.2015 року № 10385598 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, для проведення державної реєстрації іншого речового права оренди земельної ділянки, що розташована Одеська обл., Ізмаїльський р., с/рада Старонекрасівська, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2, та документи, подані для проведення державної реєстрації прав, встановив, що подані документи не відповідають вимогам, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують. Заявником подано договір оренди земельної ділянки від 06.10.2006 року на земельну ділянку загальною площею 107,0727 га, що розташована Одеська обл., Ізмаїльський р., с/рада Старонекрасівська, в поданому договорі оренди відсутній кадастровий номер. Також заявником подано витяг з державного земельного кадастру про земельну ділянку від 09.12.2014 року №НВ-5101626082014, відповідно до якого площа земельної ділянки різниться з площею зазначеною в договорі оренди. Таким чином, подані документи не відповідають встановленим законодавством вимогам. Заявником не подані в повному обсязі документи (згідно пункту 15.4 договору оренди ) : - оригінали та завірені належним чином копії плану або схеми земельної ділянки, яка передається в оренду, - кадастрового плану земельної ділянки з відображенням (обмежень) у її використанні та встановлення земельних сервітутів, акту приймання - передачі об'єкта оренди.

У зв'язку з вказаним, керуючись статтею 24 Закону України "Про державну реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", пунктами 20 та 28 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 № 868, державний реєстратор ОСОБА_1 прийняв рішення від 05.03.2015 року №19800526 про відмову у державній реєстрації іншого речового права право оренди земельної ділянки на земельну ділянку, що розташована Одеська обл.. Ізмаїльський р., с/рада Старонекрасівська, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2, за суб'єктом: ПП "Кантрі-центр».

Не погоджуючись з правомірністю рішень державного реєстратора, позивач звернувся до суду.

Суд вважає позовні вимоги необґрунтованими з огляду наступного.

Ст.15 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлений порядок проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень, а саме: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Згідно із ст.5 Закону у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди (їх окремі частини), квартири, житлові та нежитлові приміщення. Якщо законодавством передбачено прийняття в експлуатацію об'єкта нерухомого майна, державна реєстрація прав на такий об'єкт проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку.

Відповідно до ч.4 ст.15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Згідно із ч.2 ст.9 Закону державний реєстратор Державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав; відкриває і закриває розділи Державного реєстру прав, вносить до них відповідні записи; веде реєстраційні справи щодо об'єктів нерухомого майна; присвоює реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації; видає свідоцтво про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; надає інформацію з Державного реєстру прав або відмовляє у її наданні у випадках, передбачених цим Законом; у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень; під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України. Нотаріус як спеціальний суб'єкт здійснює функції державного реєстратора, крім передбачених пунктами 4 і 6 частини другої статті 9 цього Закону.

Відповідно до ч.3 ст.17 Закону документи, що встановлюють виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно та їх обтяжень і подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Підстави для відмови у державній реєстрації перелічені у ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" , якщо: 1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону ; 2) об'єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; 3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; 4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.

Процедура державної реєстрації прав та перелік документів, необхідних для її проведення визначені Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013р. № 868 (далі - Порядок №868).

Згідно п.20 Порядку №868 за результатами розгляду заяви та документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав або рішення про відмову в такій реєстрації. У разі проведення державної реєстрації прав на житловий будинок, будівлю або споруду одночасно з державною реєстрацією прав на земельну ділянку, на якій вони розташовані, державний реєстратор приймає одне рішення про державну реєстрацію прав або рішення про відмову в такій реєстрації щодо таких об'єктів.

Підстави для відмови у державній реєстрації перелічені у ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" , якщо: 1) заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону ; 2) об'єкт нерухомого майна розміщений на території іншого органу державної реєстрації прав; 3) із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа; 4) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують; 5) заяву про державну реєстрацію прав, пов'язаних з відчуженням нерухомого майна, подано після державної реєстрації обтяжень, встановлених щодо цього майна, крім випадків, встановлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону: 5-1 ) заяву про державну реєстрацію обтяжень речових прав на нерухоме майно щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем; 5-2) заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону ; 5-3) під час подання заяви про державну реєстрацію права власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду (їх окремі частини), що виникло на підставі документа, за яким правонабувач набуває також право власності на земельну ділянку, не подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку; 5-4) після завершення п'ятиденного строку з дня отримання заявником письмового повідомлення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав не усунено обставин, що були підставою для прийняття такого рішення; 5-5) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію; 5-6) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка не є державним кадастровим реєстратором або державним виконавцем; 6) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

Процедура проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, передбачена Постановою Кабінету Міністрів України, від 17.10.2013, № 868 "Про затвердження Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно" (Порядок №868).

Відповідно до п.15 вказаного Порядку Під час розгляду заяви і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо: 1) обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у встановлених законом випадках); 2) повноважень заявника; 3) відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; 4) наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону; 5) наявності факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.

За результатами розгляду заяви та документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав або рішення про відмову в такій реєстрації. (п. 20)

Згідно п. 28 Порядку, державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" .

Як вбачається з матеріалів справи, позивач для проведення державної реєстрації права оренди земельних ділянок площею 2,0га та 105,0727га подав в обох випадках (з обома заявами про державну реєстрацію прав) договір оренди земельної ділянки загальною площею 107,0727га, в якому не був зазначений кадастровий номер цієї земельної ділянки (станом на дату укладення договору це не було обов'язковим за ст.15 ЗУ «Про оренду землі») та відсутнє будь-яке визначення поділу земельної ділянки на дві складові - окремі земельні ділянки зазначених площ.

З договору оренди земельної ділянки б/н від 06.10.2006, укладеного між Ізмаїльською районною державною адміністрацією та ПП «Кантрі-центр», вбачається, що в оренду передається земельна ділянка площею 107,0727 га (інших угідь107, 0727 га-під озерами,) строком на 49 років.

Відповідно до Витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку від 09.12.2014 року НВ- 5101626082014 земельна ділянка площею 105, 0727 га має кадастровий № НОМЕР_2. Згідно витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку від 09.12.2014 року НВ-5101626162014 земельна ділянка площею 2,0000 га має кадастровий № НОМЕР_3.

При цьому, ані договір оренди земельної ділянки б/н від 06.10.2006, ані розпорядження Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області № 1048/А-2006 від 09.10.2006 не містить поділу земельної ділянки площею 107, 0727 га на земельну ділянку площею 105, 0727 га та на земельну ділянку площею 2.0000 га, натомість вказаним договором передбачена передача земельної ділянки площею 107,0727 га (інших угідь107, 0727 га-під озерами).

Позивач в свої поясненнях вказує, що земельна ділянка площею 107, 0727 га складається з земельної ділянки площею 105, 0727 га та з земельної ділянки площею 2.0000 га. На підтвердження вказаної обставини до суду надано технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) яка передана в оренду ПП «Кантрі-Центр» для культурно-оздоровчих та туристичних цілей за адресою: Одеська область, Ізмаїльський район, Старонекрасівська сільська рада, озеро «Криве»., витяги з державного земельного кадастру від 09.12.2014 року НВ-5101626162014 та 09.12.2014 року НВ- 5101626082014, а також акт прийомки межових знаків на зберігання від 27.08.2014; акт погодження меж земельної ділянки суміжними землевласниками, або користувачами від 27.08.2014.

Суд вважає за необхідне звернути увагу, що частиною 1 статті 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Оскільки позивач вимагав проведення державної реєстрації двох окремих земельних ділянок, сформованих згідно із вимогами ЗУ «Про державний земельний кадастр» як окремі об'єкти цивільних прав, право оренди цих земельних ділянок повинно посвідчуватись відповідним договором оренди для кожної земельної ділянки окремо.

Відповідно до ст.79--1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок ; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок . Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування. У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв'язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі. Державна реєстрація прав суборенди, сервітуту, які поширюються на частину земельної ділянки, здійснюється після внесення відомостей про таку частину до Державного земельного кадастру. Межі суміжних земельних ділянок приватної власності можуть бути змінені їх власниками без формування нових земельних ділянок за проектами землеустрою із впорядкування існуючих землеволодінь.

Відповідно до п.36 Порядку №868 для проведення державної реєстрації речових прав необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення таких прав на нерухоме майно, та інші документи, визначені цим Порядком.

Згідно п.37 Порядку №868 документами, що підтверджують виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно, є укладений в установленому законом порядку договір, предметом якого є нерухоме майно, права щодо якого підлягають державній реєстрації, або речове право на нерухоме майно чи його дублікат.

Відповідно до п.43 Порядку №868 для проведення державної реєстрації речових прав на земельну ділянку в разі, коли в документах, що підтверджують виникнення, перехід та припинення речових прав на земельну ділянку, відсутні відомості про її кадастровий номер, заявник, крім документа, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно, подає витяг з Державного земельного кадастру про таку земельну ділянку. Державна реєстрація речових прав на земельну ділянку, право власності на яку зареєстроване до 1 січня 2013 р. відповідно до законодавства, що діяло на момент його виникнення, та не зареєстроване у Державному реєстрі прав, проводиться у спеціальному розділі зазначеного Реєстру, крім випадків, визначених Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Як вбачається з матеріалів облікових справ з розгляду заяв ПП «Кантрі-Центр», поданих до Реєстраційної служби Ізмаїльського МУЮ Одеської області, при поданні заяв про державну реєстрацію права оренди ПП «Кантрі-Центр» не подавало Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку площею 107,0727га (оскільки в договорі оренди був відсутній кадастровий номер).

З пояснювальної записки до Технічної документації із землеустрою, розробленої ТОВ «Геоконсалтинг» на замовлення ПП «Кантрі-Центр», судом встановлено, що технічна документація виготовляється стосовно земельної ділянки саме площею 107,0727га, що перебуває в оренді ПП «Кантрі-Центр» на підставі договору оренди від 09.10.2006р., з метою вводу даних в Державний земельний кадастр . В результаті складання технічної документації до Державного земельного кадастру були введені дані стосовно вже 2-х земельних ділянок: кадастровий номер НОМЕР_2 та кадастровий номер НОМЕР_3.

При цьому в договір оренди від 09.10.2006р. не були внесені зміни, а також він не був переукладений у зв'язку із фактичним поділом земельної ділянки, що перебувала в оренді позивача, на дві земельні ділянки площею 105,0727га та 2,00га.

На а.с.83 справи наявний лист голови Ізмаїльської райдержадміністрації на адресу голови ПП «Кантрі-Центр», з якого вбачається, що при передачі в оренду земельної ділянки площею 107,0727га проект землеустрою не розроблявся, та необхідно виготовити землевпорядну документацію для присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці.

Таким чином, подані до Реєстраційної служби Ізмаїльського МУЮ документи (договір оренди та інші) не посвідчували право оренди позивача на земельні ділянки кадастровий номер НОМЕР_2, площею 105,0727га та кадастровий номер НОМЕР_3, площею 2,00га, тому заявлене право не підлягає державній реєстрації.

Таким чином, виходячи з вимог ч.4 ст.15, ч.3 ст.17, ст.24 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», приймаючи оскаржувані рішення, державні реєстратори прав діяли в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законом, оскільки з поданих позивачем документів неможливо встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують, адже договір оренди не посвідчує право оренди ПП «Кантрі-Центр» на зазначені в його заявах земельні ділянки.

Рішення державних реєстраторів прав, що оскаржуються ПП «Кантрі-Центр», є вірними по суті, оскільки за наданим позивачем для проведення державної реєстрації речових прав договором оренди від 06.10.2006 року та витягів з Державного земельного кадастру неможливо встановити відповідність заявлених прав цьому документу.

Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до положень ч. 3 ст. 2 КАС України , у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку. Вказаним критеріям оскаржувані рішення відповідають.

Доводи позивача стосовно окремих недоліків оскаржуваних рішень суд відхиляє, позаяк відповідачі на законних підставах відмовили у проведенні державної реєстрації права оренди з посиланням на положення ст.24 Закону, пунктів 20,28 Порядку №868 з огляду невідповідності заявлених прав документам, що їх посвідчують.

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги Приватного підприємства "Кантрі-центр" задоволенню не підлягають за їх необгрунтованістю.

Керуючись ч.6 ст.128, ст.ст.158-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні адміністративного позову Приватного підприємства "Кантрі-центр" до державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Ізмаїльського міськрайонного управління юстиції в Одеській області ОСОБА_1, державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Ізмаїльського міськрайонного управління юстиції в Одеській області Димитренко Ольги Юріївни про визнання протиправними та скасування рішень відмовити.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова або ухвала суду першої інстанції, якщо інше не встановлено цим Кодексом, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Суддя М.М. Аракелян

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.06.2015
Оприлюднено25.06.2015
Номер документу45361841
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2079/15

Ухвала від 09.12.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 23.07.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 23.07.2015

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 17.06.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

Постанова від 19.06.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

Ухвала від 18.05.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

Ухвала від 23.04.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

Ухвала від 09.04.2015

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Аракелян М. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні