Постанова
від 23.06.2015 по справі п/811/1752/15
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 червня 2015 року Справа № П/811/1752/15

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Хилько Л.І., розглянувши у порядку скороченого провадження справу за адміністративним позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області до товариства з обмеженою відповідальністю "Наша" про застосування заходів реагування, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просить до повного усунення порушень вимог пожежної та техногенної безпеки застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до ТОВ "Наша" (код ЄДРПОУ 36421530) шляхом зобов'язання даного товариства зупинити роботу об'єкта, який здійснює свою діяльність за адресою: Кіровоградська область, м. Кіровоград, вул. Менделєєва, 82, та опечатати (опломбувати) технологічне обладнання (заправні колонки) і вхідні двері до операторської.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що у відповідача проведена планова перевірка з метою перевірки додержання і виконання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки. За наслідками планового заходу складено акт перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних сил від 27.05.2015 р. № 248, який 22.05.2015 р. вручено особисто директору ТОВ "Наша". Актом перевірки були встановлені порушення Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, Правил пожежної безпеки для об'єктів зберігання, транспортування та реалізації нафтопродуктів, Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю. Також, позивач вказує, що відповідно до статті 68 Кодексу цивільного захисту України вказані обставини дають підстави звернення до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи об'єкта, який здійснює свою діяльність за адресою: Кіровоградська область, м. Кіровоград, вул. Менделєєва, 82, оскільки на думку позивача, подальша його експлуатація із порушеннями правил пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров'ю людей.

Відповідачем отримано копію ухвали судді про відкриття скороченого провадження у справі 12.06.2015 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.37).

Враховуючи, що протягом строку, встановленого п.2 ч.5 ст.183 2 КАС України, до суду не надійшло заперечення відповідача проти позову або ж його заява про визнання позовних вимог, суд вважає необхідним здійснення розгляду справи за наявними в матеріалах справи доказами.

Дослідивши письмові докази у справі, суд дійшов наступних висновків.

Встановлено, що відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.01.2015 р. № 317-р "Про надання дозволу на проведення планових перевірок стану пожежної та техногенної безпеки" та наказу Кіровоградського МРВ У ДСНС України в області від 24.04.2015 р. № 95 "Про проведення перевірок", начальником сектора пожежної, техногенної безпеки Кіровоградського МРВ У ДСНС України в області - державним інспектором з нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки у м. Кіровограді Суковачем С.А. та провідним інспектором Кіровоградського МРВ У ДСНС України в області - державним інспектором з нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки у м. Кіровограді Шусь А.В., на підставі посвідчення від 15 травня 2015 р. № 275 проведено у період з 19 по 22 травня 2015 року планову перевірку АГЗП ТОВ "Наша", яка здійснює свою діяльність за адресою: м. Кіровоград, вул. Менделєєва, 82, з метою перевірки додержання і виконання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки (а.с.13-14).

За результатами перевірки складено Акт перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, контролю за діяльністю аварійно-рятувальних сил від 22.05.2015 р. №248 (а.с.16-13), який 22.05.2015 р. вручений особисто директору ТОВ "Наша".

Перевіркою встановлені порушення Кодексу цивільного захисту України №5403-УІ, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 р. №1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 р. за №252/26697 (ППБУ), Правил пожежної безпеки для об'єктів зберігання, транспортування та реалізації нафтопродуктів, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 24.12.2008 р. № 658 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.03.2009 р. за № 235/16251 (далі НАПБ В.01.058-2008/112), Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затверджених наказом МНС України від 15.08.2007 р. №557, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.09.2007 р. за №1006/14273 (далі - Правила техногенної безпеки), Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 р. №1200 (далі - постанова КМУ від 19.08.2002 р. №1200), а саме:

- пожежний щит АГЗП не укомплектований протипожежним інвентарем (відсутні вогнегасники - 3 шт. покривало з негорючого матеріалу, гаки - 2 шт., лом, лопата та сокира) (ППБУ розділ V, п. 3.11);

- АГЗП не оснащено переносними вогнегасниками (не менше 2 шт. - вуглекислотних та 2 шт. - порошкових із масою заряду не менше 9 кг та 5 кг відповідно) та пересувним порошковим вогнегасником (із зарядом не менше 100 кг) (НАПБ В.01.058-2008/112 дод.2 п.9, п.10);

- до роботи на автозаправному пункті допускаються особи, які не пройшли навчання за програмою пожежно-технічного мінімуму та які не мають відповідного посвідчення (ППБУ розділ VI п. 10.1);

- працюючий персонал не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин, а також промисловими засобами індивідуального захисту органів дихання від небезпечних речовин з непростроченим терміном використання (зберігання) (п. 4.3.1. Правила техногенної безпеки; п.2. постанови КМУ від 19.08.2002 р. №1200);

- електрощит АГЗП (груповий електрощит) не захищений автономною системою пожежогасіння та не оснащений схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки) (ППБУ розділ IV п. 1.16);

- АГЗП не обладнано системою раннього виявлення надзвичайних ситуацій та оповіщення населення у разі їх виникнення (ст.53 п.4 Кодексу цивільного захисту України).

Як зазначив позивач, зауваження або заперечення до проведеного планового заходу і складеного акта перевірки з боку керівництва ТОВ "Наша" не надходили. А тому, на думку позивача, подальша експлуатація вказаного об'єкта АГЗП ТОВ "Наша" із вищезазначеними порушеннями пожежної та техногенної безпеки створюють загрозу життю і здоров'ю людей, в тому числі як працюючого персоналу, так й іншим громадянам, а також особам, які будуть здійснювати гасіння пожежі.

Таким чином, з огляду на наявність вищевказаних порушень, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, та які були зафіксовані в акті перевірки від 22 травня 2015 року № 248 (а.с.16-23), позивач просить суд задовольнити позов в повному обсязі.

Вирішуючи спір, суд виходив з того, що його предметом є застосування за рішенням суду заходів реагування у сфері державного нагляду за додержанням законів та інших нормативно-правових актів з питань пожежної безпеки.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі по тексту - Закон №877-V).

Відповідно до статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно вимог ч.ч.1, 2 ст. 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Державний нагляд (контроль) може здійснюватися комплексно кількома органами державного нагляду (контролю), якщо їхні повноваження на здійснення чи участь у комплексних заходах передбачені законом. Такі заходи проводяться за спільним рішенням керівників відповідних органів державного нагляду (контролю).

Відповідно до ст.47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Ч.1, 2 ст.64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно з ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: 1) здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; 11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; 12) звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.

Указом Президента України від 16.01.13 №20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій" затверджено Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, відповідно до якого Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України. ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення). (п.6 цього Положення).

Судом встановлено, що у ході перевірки відповідача на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері пожежної безпеки виявлені порушення, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, що зафіксовані в акті від 27.06.2014 року №106.

Відповідно до частини 1 ст.68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов'язані застосовувати санкції, визначені законом.

Згідно з частинами 2, 3 ст.68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.

Відповідно до пунктів 1, 2 частин 1, 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Частиною 5 ст.4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Відповідно до частини 7 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Доказів повного усунення відповідачем порушень Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, Правил пожежної безпеки для об'єктів зберігання, транспортування та реалізації нафтопродуктів, Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю, суду не надано. При цьому, судом також враховано той факт, що при складенні акту перевірки у директора ТОВ "Наша" В.М. Сочінського були відсутні будь-які зауваження або заперечення по встановлених позивачем порушеннях.

Також, суд погоджується з позицією позивача, що подальша експлуатація вказаного об'єкта АГЗП за адресою: м. Кіровоград, вул. Менделєєва, 82, на якому здійснює свою господарську діяльність ТОВ "Наша" (а.с.24), із порушеннями пожежної та техногенної безпеки створюють загрозу життю та здоров'ю людей, як працюючого персоналу, так й іншим громадянам, а також особам, які будуть здійснювати гасіння пожежі в разі її виникнення.

Отже, заявлений позов про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду підлягає частковому задоволенню в частині зупинення роботи автогазозаправного пункту (АГЗП), який здійснює діяльність за адресою: м. Кіровоград, вул. Менделєєва, 82, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.

Що ж стосується позовних вимог позивача в частині зобов'язання відповідача опечатати (опломбувати) технологічне обладнання (заправні колонки) і вхідні двері до операторської АГЗП за адресою: м. Кіровоград, вул. Менделєєва, 82, то суд вважає дані вимоги такими, що задоволенню не підлягають, оскільки вони не відповідають повноваженням суду щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, передбаченим Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Кодексом цивільного захисту України, Кодексом адміністративного судочинства України.

Також позивач, формулюючи свої позовні вимоги, просить суд зобов'язати саме ТОВ "Наша", як відповідача зупинити роботу АГЗП за адресою: м. Кіровоград, вул. Менделєєва, 82.

При цьому, відповідно до п.2 ч. 4 ст. 105 КАС України адміністративний позов може містити вимоги про зобов'язання відповідача - суб'єкта владних повноважень прийняти рішення або вчинити певні дії.

Оскільки, відповідач по справі - товариство з обмеженою відповідальністю "Наша", в розумінні п.7 ч.1 ст.3 КАС України, не є суб'єктом владних повноважень, а зупинення діяльності суб'єкта господарювання згідно статті 7 Закону №877-V належить до компетенції суду, тому в задоволені вимоги позивача щодо зобов'язання відповідача зупинити свою роботу належить відмовити.

Суд також вважає за необхідне зазначити, що частиною 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що застосовані адміністративним судом заходи реагування за позовом органу державного нагляду (контролю) скасовуються адміністративним судом у порядку, встановленому процесуальним законом.

Згідно ч.12 ст.183-2 КАС України особа має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої пунктом 5 частини першої цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Відповідно до п.10 ст.256 КАС України негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.

Згідно вимог ч.4 статті 94 КАС України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійсненні позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст.86, 94, 159-163, 167, 183-2, 256 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до товариства з обмеженою відповідальністю "Наша" (код ЄДРПОУ 36421530) у вигляді зупинення роботи автогазозаправного пункту (АГЗП), який здійснює свою діяльність за адресою: м. Кіровоград, вул. Менделєєва, 82.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Постанова суду підлягає негайному виконанню.

Постанова суду набирає законної сили в порядку, встановленому ст.254 КАС України.

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подання в 10-денний строк з дня її отримання, апеляційної скарги, копія якої одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду Л.І. Хилько

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.06.2015
Оприлюднено26.06.2015
Номер документу45397649
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —п/811/1752/15

Ухвала від 07.07.2015

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Ухвала від 06.07.2015

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Ухвала від 14.07.2015

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Ухвала від 14.07.2015

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Постанова від 23.06.2015

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

Ухвала від 05.06.2015

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Л.І. Хилько

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні