Постанова
від 05.06.2015 по справі 813/2166/15
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 червня 2015 року № 813/2166/15

Львівський окружний адміністративний суд в складі:

головуючої судді Потабенко В.А.,

за участю секретаря судового засідання Петрика Р.І.,

за участю:

представника позивача - ОСОБА_1, згідно довіреності,

відповідача - не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові адміністративну справу за позовом ОСОБА_2 до державного виконавця Галицького відділу державної виконавчої служби Львівського міського управління юстиції ОСОБА_3 про визнання протиправними дій, стягнення коштів, -

в с т а н о в и в :

ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2, позивач) звернувся до суду з позовом до державного виконавця Галицького відділу державної виконавчої служби Львівського міського управління юстиції ОСОБА_3 (далі - державний виконавець ОСОБА_3, відповідач) з наступними позовними вимогами (згідно заяви про уточнення позовних вимог від 02.06.2015 року):

- визнати протиправними дії державного виконавця ОСОБА_3 щодо визначення суми заборгованості ОСОБА_2 по аліментах на дитину ОСОБА_4, яка продовжує навчання, та щодо примусового стягнення зайвих коштів в сумі 1245,31 грн.;

- стягнути з державного виконавця ОСОБА_3 в користь ОСОБА_2 незаконно стягнуті кошти в сумі 1245,31 грн.

Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що є боржником по виконавчому листу № 522/6972/13-ц, виданому Приморським районним судом м. Одеса 11.07.2013 року та зобов'язаний сплачувати аліменти на сина ОСОБА_4, який навчається на денному відділені морського училища № 3 Національного університету «Одеська юридична академія», у розмірі 1/3 усіх видів заробітку, починаючи з 21.03.2013 року і до закінчення навчання чи до досягнення ОСОБА_4 23-річного віку, залежно від того, яка обставина настане першою. Під час примусового виконання вказаного виконавчого листа державний виконавець ОСОБА_3 неодноразово допускався помилок у розрахунку суми заборгованості, що призвело до зайвого стягнення з позивача 1245,31 грн. На звернення відповідач не реагував. В зв'язку з чим його дії щодо визначення суми заборгованості ОСОБА_2 по аліментах на дитину ОСОБА_4, яка продовжує навчання, та щодо примусового стягнення зайвих коштів в сумі 1245,31 грн., є протиправними. Звідси, зайво стягнуті кошти слід стягнути з державного виконавця ОСОБА_3

Представник позивача в судовому засіданні уточнені позовні вимоги підтримала повністю, просила задовольнити позов в повному обсязі.

Відповідач в судове засідання неодноразово не з'являвся, хоча належним чином, в порядку ст.ст. 33-35 КАС України, був повідомлений про час та місце розгляду справи. Жодних клопотань, пов'язаних з розглядом справи, на адресу суду не скерував.

Відтак, суд дійшов висновку про можливість розгляд справи у відсутності представника відповідача, на підставі наявних доказів, відповідно до ст. 71 КАС України.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, з'ясувавши дійсні обставини справи, суд дійшов до висновку, що позов слід задовольнити частково, враховуючи наступне.

Приморським районним судом м. Одеса 11.07.2013 року було видано виконавчий лист № 522/6972/13-ц про зобов'язання ОСОБА_2 сплачувати в користь ОСОБА_5 аліменти на сина ОСОБА_4, який навчається на денному відділені морського училища № 3 Національного університету «Одеська юридична академія», у розмірі 1/3 усіх видів заробітку, починаючи з 21.03.2013 року і до закінчення навчання чи до досягнення ОСОБА_4 23-річного віку, залежно від того, яка обставина настане першою.

Вказаний виконавчий лист перебував на виконанні державного виконавця Франківського ВДВС ЛМУЮ Вітинського Т.М., однак, в зв'язку з невиконанням боржником рішення суду, державним виконавцем 20.03.2014 року було прийнято постанову про закінчення виконавчого провадження ВП № 40780304 і скеровано виконавчий лист до Галицького ВДВС ЛМУЮ - за місцем одержання боржником пенсії - Головного управління Пенсійного Фонду України у Львівській області (надалі - ГУ ПФУ у Львівській області), м. Львів, вул. Митрополита Андрея, 10.

Під час перебування вказаного виконавчого листа на виконанні у Франківському ВДВС ЛМУЮ, державним виконавцем Вітинським Т.М. було здійснено розрахунок заборгованості по аліментах ОСОБА_2 станом на 01.11.2013 року, який за період березня 2013 року - жовтня 2013 року (включно) становив 2426,19 грн.

З вказаним розрахунком позивач погоджується в повному обсязі та вважає його вірним.

28.07.2014 року державним виконавцем ОСОБА_3 прийнято постанову про відкриття виконавчого провадження ВП № 44170373 з примусового виконання виконавчого листа № 522/6972/13-ц, виданого Приморським районним судом м. Одеса 11.07.2013 року про стягнення з ОСОБА_2 в користь ОСОБА_5 аліментів на сина ОСОБА_4, який навчається на денному відділені морського училища № 3 Національного університету «Одеська юридична академія», у розмірі 1/3 усіх видів заробітку, починаючи з 21.03.2013 року і до закінчення навчання чи до досягнення ОСОБА_4 23-річного віку.

28.07.2014 року державним виконавцем ОСОБА_3 прийнято постанову про стягнення з доходу боржника ВП № 44170373, якою постановив з усіх видів заробітку (доходу) ОСОБА_2 проводити утримання в розмірі 50% пенсії боржника, з яких 1/3 частини має погашати поточні аліменти, а решта - погашати наявну заборгованість, яка станом на 30.03.2014 року становить 10639,96 грн.

З чого вбачається у ОСОБА_2 саме така сума заборгованості і чи є підтверджуючі її документи, відповідач суду не обґрунтував.

Після описаних вище подій і обставин, виконавчий лист Приморського районного суду м. Одеса від 11.07.2013 року № 522/6972/13-ц було скеровано до Управління з координації і контролю за виплатою пенсій ГУ ПФУ у Львівській області, який перебував там на виконанні з 01.09.2014 року.

Згідно наявної в матеріалах справи довідки Управління з координації і контролю за виплатою пенсій ГУ ПФУ у Львівській області № 1919 від 02.03.2015 року, виданої стягувачу ОСОБА_5, остання за період з вересня 2014 року по березень 2015 року отримала на дитину ОСОБА_4 аліменти в загальній сумі 3671,50 грн.

В подальшому, державним виконавцем ОСОБА_3 було складено розрахунок заборгованості по аліментах станом на 01.02.2015 року, затверджений в.о. начальника Галицького ВДВС ЛМУЮ 03.03.2015 року Пиць А.А., згідно якого нарахуванню підлягали аліменти за період з 21.03.2013 року по 01.02.2015 року в загальній сумі 8002,55 грн.

Крім цього, державним виконавцем ОСОБА_3 було складено ще один розрахунок заборгованості по аліментах, вже станом на 16.03.2015 року, затверджений начальником Галицького ВДВС ЛМУЮ 16.03.2015 року Бойко О.В., згідно якого нарахуванню підлягали аліменти за період з 21.03.2013 року по 01.11.2013 року в загальній сумі 2426,21 грн., фактично сплачено 3147,00 грн., переплата по аліментах становить 720,79 грн.

З вказаним розрахунком в частині розміру суми стягнення аліментів позивач погоджується.

Постановою ВП № 44170373 від 30.03.2015 року державним виконавцем ОСОБА_3 закінчено виконавче провадження з примусового виконання виконавчого листа № 522/6972/13-ц, виданого Приморським районним судом м. Одеса 11.07.2013 року про стягнення з ОСОБА_2 в користь ОСОБА_5 аліментів на сина ОСОБА_4, який навчається на денному відділені морського училища № 3 Національного університету «Одеська юридична академія», у розмірі 1/3 усіх видів заробітку, починаючи з 21.03.2013 року і до закінчення навчання чи до досягнення ОСОБА_4 23-річного віку.

А листом від 24.03.2015 року № 3945 повідомлено головного бухгалтера ГУ ПФУ у Львівській області про закінчення виконавчого провадження та необхідність припинення в зв'язку з цим стягнень з пенсії ОСОБА_2

Судом фактично встановлено, що аліменти в користь ОСОБА_5 на сина ОСОБА_4, який навчається на денному відділені морського училища № 3 Національного університету «Одеська юридична академія», були призначені у розмірі 1/3 усіх видів заробітку, починаючи з 21.03.2013 року і до закінчення навчання чи до досягнення ОСОБА_4 23-річного віку, залежно від того, яка обставина настане першою.

Довідкою Національного університету «Одеська юридична академія» від 18.03.2015 року №52 підтверджено факт закінчення 01.11.2013 року ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, училища № 3 Національного університету «Одеська юридична академія».

Тобто, період, за який з позивача слід було стягнути аліменти наступний: з 21.03.2013 року по 01.11.2013 року.

Розмір стягнення - 1/3 частини всіх видів заробітку ОСОБА_2, однак, оскільки інших видів заробітку, крім пенсії ОСОБА_2 не має, то стягненню підлягала 1/3 частина пенсії.

Спірні правовідносини регулюються Законом України "Про виконавче провадження", Законом України "Про державну виконавчу службу" та іншими нормативно - правовими актами.

Згідно ст. 1 Закону України "Про державну виконавчу службу", основними завданнями державної виконавчої служби є своєчасне, повне і неупереджене примусове виконання рішень, передбачених законом.

Відповідно до преамбули Закону України "Про виконавче провадження", цей Закон визначає умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку.

У відповідності зі ст. 1 Закону України "Про виконавче провадження", виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження та примусове виконання рішень інших органів (посадових осіб) - це сукупність дій органів і посадових осіб, визначених у цьому Законі, що спрямовані на примусове виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), які провадяться на підставах, в межах повноважень та у спосіб, визначених цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону та інших законів, а також рішеннями, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню (далі - рішення).

Статтею 6 Закону України «Про виконавче провадження» передбачено, що державний виконавець зобов'язаний використовувати надані йому права відповідно до закону і не допускати у своїй діяльності порушення прав та законних інтересів фізичних і юридичних осіб.

Державний виконавець роз'яснює особам, які беруть участь у виконавчому провадженні або залучаються до проведення виконавчих дій, їхні права згідно з вимогами цього Закону.

Рішення, дії або бездіяльність державного виконавця можуть бути оскаржені в порядку, встановленому цим Законом.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 11 Закону України «Про виконавче провадження», державний виконавець зобов'язаний вживати передбачених цим Законом заходів примусового виконання рішень, неупереджено, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.

Державний виконавець:

здійснює заходи, необхідні для своєчасного і в повному обсязі виконання рішення, зазначеного в документі на примусове виконання рішення (далі - виконавчий документ), у спосіб та в порядку, встановленому виконавчим документом і цим Законом;

надає сторонам виконавчого провадження та їх представникам можливість ознайомитися з матеріалами виконавчого провадження;

розглядає заяви сторін та інших учасників виконавчого провадження і їхні клопотання;

заявляє в установленому порядку про самовідвід за наявності обставин, передбачених цим Законом;

роз'яснює сторонам їхні права і обов'язки.

Глава 6 Закону України «Про виконавче провадження» визначає порядок звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника.

Згідно ч. ч. 1, 3 ст. 68 Закону України «Про виконавче провадження» стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника звертається у разі відсутності в боржника коштів на рахунках у банках чи інших фінансових установах, відсутності чи недостатності майна боржника для покриття в повному обсязі належних до стягнення сум, а також у разі виконання рішень про стягнення періодичних платежів та стягнення на суму, що не перевищує трьох мінімальних розмірів заробітної плати.

Про звернення стягнення на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи боржника державний виконавець виносить постанову, яка надсилається для виконання підприємству, установі, організації, фізичній особі, фізичній особі - підприємцю за місцем отримання боржником відповідних доходів.

Згідно ст. 69 Закону України «Про виконавче провадження» підприємства, установи, організації, фізичні особи, фізичні особи - підприємці здійснюють відрахування із заробітної плати, пенсії, стипендії та інших доходів боржника і перераховують кошти стягувачу у строк, встановлений для здійснення зазначених виплат боржнику, а якщо такий строк не встановлено - до десятого числа кожного місяця, наступного за звітним. Такі підприємства, установи, організації, фізичні особи, фізичні особи - підприємці кожні шість місяців надсилають державному виконавцю звіт про здійснені відрахування та виплати за формою, встановленою Міністерством юстиції України.

У разі припинення перерахування коштів стягувачу у зв'язку із зміною боржником місця роботи, проживання, перебування чи навчання або з інших причин підприємства, установи, організації, фізичні особи, фізичні особи - підприємці не пізніш як у триденний строк повідомляють державному виконавцю про причину припинення виплат та зазначають нове місце роботи, проживання чи навчання боржника, якщо воно відоме. Посадові особи, винні у ненаданні таких відомостей без поважних причин, можуть бути притягнуті до відповідальності, передбаченої законом.

Звернення стягнення на пенсію здійснюється відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (ст. 70 Закону України «Про виконавче провадження»).

Порядок стягнення аліментів, відповідно до ст. 74 Закону України «Про виконавче провадження», визначається законом.

У разі наявності заборгованості із сплати аліментів понад три місяці стягнення може бути звернено на майно боржника. Звернення стягнення на заробітну плату не перешкоджає зверненню стягнення на майно боржника.

Розмір заборгованості із сплати аліментів визначається державним виконавцем за місцем виконання рішення у порядку, встановленому Сімейним кодексом України. У разі визначення суми заборгованості у частці від заробітку (доходу) розмір аліментів не може бути менше встановленого Сімейним кодексом України.

Державний виконавець обчислює розмір заборгованості із сплати аліментів, складає відповідний розрахунок та повідомляє про нього стягувачу і боржнику:

у разі якщо виконавчий документ уперше надійшов для виконання;

за заявою сторін виконавчого провадження;

у разі надсилання постанови до адміністрації підприємства, установи, організації, фізичної особи, фізичної особи - підприємця для проведення відрахування із заробітної плати (доходів), пенсії та стипендії боржника;

у разі закінчення виконавчого провадження у зв'язку з надходженням виконавчого документа за належністю до іншого органу державної виконавчої служби;

за власною ініціативою;

в інших передбачених законом випадках.

Після закінчення строку, передбаченого законом для стягнення аліментів, у разі відсутності заборгованості із сплати аліментів адміністрація підприємства, установи, організації, фізична особа, фізична особа - підприємець, які проводили відрахування, повертають постанову державного виконавця про стягнення аліментів органу державної виконавчої служби з відміткою про перерахування в повному обсязі стягувачу утриманих сум аліментів. У разі якщо утримані суми аліментів стягувачу не перераховані, державний виконавець письмово повідомляє стягувачу про розмір заборгованості, роз'яснює йому права, встановлені частиною першою статті 87 цього Закону, та виносить постанову про закінчення виконавчого провадження.

Спір щодо розміру заборгованості із сплати аліментів вирішується судом за заявою заінтересованої особи у порядку, встановленому законом.

Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положення ст. 9 КАС України передбачає, що суди при вирішенні справи керуються принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтю 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

За наслідком розгляду справи суд погоджується з твердженнями позивача про те, що державним виконавцем ОСОБА_3 норми як ст. 19 Конституції України, так і Закону України «Про виконавче провадження» були дотримані не в повній мірі.

Так, зокрема, неналежне виконання відповідачем своїх посадових обов'язків стало підставою, по-перше, невірного визначення розміру заборгованості, які слід було стягнути з ОСОБА_2 в користь ОСОБА_5 на сина ОСОБА_4, та визначення невірного періоду, за який такі аліменти належало стягнути. По-друге, мало місце не своєчасне звернення відповідача до ГУ ПФУ у Львівській області з листом від 24.03.2015 року № 3945 про закінчення виконавчого провадження та необхідність припинення в зв'язку з цим стягнень з пенсії ОСОБА_2

Доказів того, що державний виконавець ОСОБА_3 вчиняв дії, спрямовані на з'ясування періоду, за який потрібно сплачувати аліменти боржнику, матеріали справи не містять.

Водночас, суд зазначає, що ОСОБА_2 неодноразово звертався до відповідача з інформацією про закінчення навчання ОСОБА_4

Вказані вище порушення призвели до зайвого стягнення з позивача аліментів на сина ОСОБА_4 в сумі 1245,31 грн. (фактично стягнено згідно довідки Управління з координації і контролю за виплатою пенсій ГУ ПФУ у Львівській області № 1919 від 02.03.2015 року 3671,50 грн. - 2426,19 грн. згідно розрахунку станом на 01.11.2013 року, здійсненого державним виконавцем Вітинським Т.М. та згідно розрахунку станом на 16.03.2015 року, здійсненого державним виконавцем ОСОБА_3).

Таким чином, позовна вимога щодо визнання протиправними дії державного виконавця ОСОБА_3 щодо визначення суми заборгованості ОСОБА_2 по аліментах на дитину ОСОБА_4, яка продовжує навчання, та щодо примусового стягнення зайвих коштів в сумі 1245,31 грн. є обґрунтованою та підлягає до задоволення.

Щодо вимоги про стягнення з відповідача в користь ОСОБА_2 незаконно стягнуті кошти в сумі 1245,31 грн., то суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", розмір відрахування з пенсії обчислюється з суми, що належить пенсіонерові до виплати.

З пенсії може бути відраховано не більш як 50 відсотків її розміру: на утримання членів сім'ї (аліменти), на відшкодування збитків від розкрадання майна підприємств і організацій, на відшкодування пенсіонером шкоди, заподіяної каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я, а також у зв'язку зі смертю потерпілого, на повернення переплачених сум заробітної плати в передбачених законом випадках.

Як вбачається з матеріалів справи, аліменти на дитину ОСОБА_4 стягувались підрозділом ГУ ПФУ у Львівській області з пенсії позивача в адресу матері дитини - ОСОБА_5

Так, як вже було зазначено вище, згідно наявної в матеріалах справи довідки Управління з координації і контролю за виплатою пенсій ГУ ПФУ у Львівській області № 1919 від 02.03.2015 року, виданої стягувачу ОСОБА_5, остання за період з вересня 2014 року по березень 2015 року отримала аліментів на дитину ОСОБА_4 в загальній сумі 3671,50 грн.

Таким чином, оскільки сума зайво стягнутих з позивача аліментів в розмірі 1245,31 грн. не перераховувалась ні відповідачу, ні на Галицькому ВДВС ЛМУЮ, а була отримана безпосередньо стягувачем, вимоги про стягнення з відповідача в користь ОСОБА_2 коштів в сумі 1245,31 грн. є безпідставною і у її задоволенні слід відмовити.

Згідно ст. 94 КАС України, судові витрати в даній адміністративній справі підлягають стягненню з державного бюджету України в користь позивача в сумі 36,54 грн., пропорційно задоволеним вимогам.

Керуючись ст.ст. 2, 7-14, 18-19, 33-35, 69-71, 72, 86, 94, 128, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

позов задовольнити частково.

Визнати дії державного виконавця Галицького відділу державної виконавчої служби Львівського міського управління юстиції ОСОБА_3 щодо визначення суми заборгованості по аліментах за виконавчим листом № 522/6972/13-ц, виданим 21.10.2013 року Приморським районним судом м. Одеси, в частині складення розрахунку заборгованості по аліментах станом на 01.02.2015 року, що призвело до зайвого стягнення аліментів в сумі 1245,31 грн. на дитину ОСОБА_4, - протиправними.

В решті позовних вимог відмовити.

Стягнути з Державного бюджету України в користь ОСОБА_2 36 (тридцять шість) гривень 54 коп. сплаченого при подачі позову до суду судового збору, пропорційно задоволеним вимогам.

Постанова може бути оскаржена в порядку та строки, передбачені ст.ст. 186, 254 КАС України.

Постанова може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст виготовлено та підписано 10.06.2015 року

Суддя Потабенко В.А.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.06.2015
Оприлюднено26.06.2015
Номер документу45400465
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/2166/15

Ухвала від 28.09.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Постанова від 05.06.2015

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Потабенко Варвара Анатоліївна

Ухвала від 05.06.2015

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Потабенко Варвара Анатоліївна

Ухвала від 12.05.2015

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Потабенко Варвара Анатоліївна

Ухвала від 12.05.2015

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Потабенко Варвара Анатоліївна

Ухвала від 28.04.2015

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Потабенко Варвара Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні