cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
УХВАЛА
про відмову у прийнятті заяви про порушення справи про банкрутство
"27" травня 2015 р.Справа № 922/3119/15
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Кононової О.В.
розглянувши заяву Дергачівської ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській обл., м.Дергачі про визнання банкрутом Приватного АТ "Харківський індустріальний союз" м. Дергачі , код ЄДРПОУ 24142526
ВСТАНОВИВ:
Кредитор Дергачівська ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області звернулась до господарського суду із заявою про порушення провадженні у справі про банкрутство Приватного АТ "Харківський індустріальний завод" в порядку ст. 10 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон про банкрутство) на тій підставі, що боржником протягом більш ніж трьох місяців не було задоволено безспірні вимоги кредитора на загальну суму 465886,09 грн., що підтверджено постановою Харківського окружного адміністративного суду від 14.02.2013 р. та інкасовими дорученнями, які виставлялись підприємству на виконання рішення суду.
Суд, дослідивши матеріали заяви та додані до неї документи, встановив наступне.
Ініціюючий кредитор, в обґрунтування заяви про порушення справи про банкрутство зазначає, що Дергачівською МДПІ Харківської області ДПС 29.05.2012 р. було проведено позапланову невиїзну перевірку Приватного АТ "Харківський індустріальний завод" з питань відображення наявності залишків та необоротних активів станом на 18.03.2011р. та відображення їх умовного продажу. За результатами проведеної перевірки, податковим органом складено Акт від 29.05.2012 р. №170/22-204/24142526, яким встановлено порушення підприємством п. 184.7 ст.184 Податкового кодексу України, а саме заниження податкових зобов'язань з податку на додану вартість.
12.06.2012 на підставі висновків Акту перевірки, Дергачівською МДІІІ було винесено податкове повідомлення-рішення №0000202223, яким визначено підприємству суму податкового зобов'язання з податку на додану вартість у розмірі 420919,00 грн., у т.ч. 420918,00 грн. - сума основного платежу та 1 грн. - штрафні санкції.
Крім того, 05.12.2012 податковою складено акт камеральної перевірки своєчасності сплати узгоджених податкових зобов'язань до бюджету, за результатами якої 14.12.2012 р. винесено податкове повідомлення-рішення № 0000881523 відповідно до якого нараховано суму штрафних санкцій в розмірі 0,41 грн.
07.02.2013 податковою складено акт про результати камеральної перевірки своєчасності сплати узгоджених податкових зобов'язань до бюджету, за результатами якої заступником начальника Дергачівської МДПІ було прийняте податкове повідомлення - рішення №0000131502, відповідно до якого нараховано суму штрафних санкцій в розмірі 1,16 грн.
07.05.2013 податковою складено акт про результати камеральної перевірки своєчасності сплати узгоджених податкових зобов'язань до бюджету №454/15- 229/24142526/45, за результатами якої заступником начальника Дергачівської МДГІІ було прийняте податкове повідомлення-рішення №0000421502, відповідно до якого нараховано суму штрафних санкцій в розмірі 69,32 грн.
Відповідно до п. 59.1, ст. 59 Податкового кодексу у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми грошового зобов'язання в установлені законодавством строки, орган державної податкової служби надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Податковою інспекцією була сформована та направлена на адресу Боржника податкова вимога від 26.06.2012 р. № 130.
У зв'язку із несплатою податкового боргу у добровільному порядку, Дергачівська МДГІІ зверталась до Харківського окружного адміністративного суду з позовом про стягнення податкового боргу з Приватного акціонерного товариства "Харківський індустріальний союз" в примусовому порядку.
Постановою ХОАС від 14.02.2013 р. по адміністративній справі № 820/603/13-а, позовні вимоги податкової в сумі 466142,33 грн. задоволені в повному обсязі.
На виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 15.02.12р. на рахунки підприємства виставлялись інкасові доручення, проте вони повернулись до інспекції без виконання.
Так, заявник вважає, що Дергачівською ОДПІ м. Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області на виконання п.7 ст.11 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" були вжиті всі заходи, які передбачені законодавством для отримання відповідної заборгованості у встановленому законодавством порядку .
Згідно ч. 2 ст. 11 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", заява про порушення справи про банкрутство повинна містити виклад обставин, які є підставою для звернення до суду, рішення суду про задоволення вимог кредитора, що набрало законної сили, відповідну постанову органу ДВС про відкриття виконавчого провадження з виконання вимог кредитора.
Згідно ч. 3 ст. 10 Закону справа про банкрутство порушується господарським судом, якщо безспірні вимоги кредитора (кредиторів) до боржника сукупно становлять не менше трьохсот мінімальних розмірів заробітної плати, які не були задоволені боржником протягом трьох місяців після встановленого для їх погашення строку, якщо інше не передбачено цим Законом. Безспірні вимоги кредиторів - грошові вимоги кредиторів, підтверджені судовим рішенням, що набрало законної сили, і постановою про відкриття виконавчого провадження, згідно з яким відповідно до законодавства здійснюється списання коштів з рахунків боржника. До складу цих вимог, у тому числі щодо сплати податків, зборів (обов'язкових платежів), не включаються неустойка (штраф, пеня) та інші фінансові санкції.
Отже, за приписами Закону про банкрутство для порушення справи про банкрутство, грошові вимоги ініціюючого кредитора повинні мати безспірний характер, бути підтвердженими виконавчими документами, за якими відповідно до законодавства здійснюється списання коштів з рахунків боржника та, які не виконані боржником протягом трьох місяців після встановленого для їх погашення строку.
Тобто, Закон про банкрутство встановлює єдиний шлях до порушення справи про банкрутство - лише через попереднє відкриття виконавчого провадження державною виконавчою службою.
На відміну від зазначеного порядку виконання судових рішень для ДПІ законодавством встановлено інший порядок стягнення грошових вимог з податків і зборів (податкового боргу), який не передбачає звернення ДПІ до державної виконавчої служби, якщо боржником є юридична особа.
Як контролюючий орган, за рішенням суду, ДПІ у відповідності до ст. 95 ПК України здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі. ДПІ може застосувати арешт майна, може звернутися до суду про стягнення за боржника сум дебіторської заборгованості. Продавати ДПІ може й цілісний майновий комплекс підприємства-боржника. Для виконання судового рішення ДПІ приймає своє рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Продаж майна платника податків здійснюється на публічних торгах та/або через торгівельні організації.
Механізм виконання судових рішень про стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу передбачений главою 12 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління НБУ від 21.01.2004 № 22. Цей механізм передбачає оформлення інкасового доручення для примусового стягнення коштів у рахунок погашення податкового боргу. При цьому судове рішення, на підставі якого з платника податків стягуються кошти, відповідно до пункту 12.4 зазначеної Інструкції, до банку не подається. Натомість реквізити відповідного судового рішення зазначаються в самому інкасовому дорученні.
Якщо ж достатні для погашення податкового боргу кошти відсутні, контролюючий орган відповідно до абзацу другого пункту 95.3 ст. 95 ПК України звертається до суду з позовом про надання дозволу на погашення всієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі. Таке погашення здійснюється на підставі зазначеного рішення суду та прийнятого на його підставі рішення органу доходів і зборів шляхом продажу майна платника податків на публічних торгах та/або торгівельними організаціями в порядку, визначеному пунктами 95.7 - 95.21 ст. 95 ПК України.
Отже, чинне законодавство передбачає окремий порядок примусового виконання судових рішень про стягнення коштів з юридичних осіб у рахунок погашення податкового боргу. При цьому органи державної виконавчої служби до цієї процедури не залучаються. Відповідно і немає підстав для відкриття виконавчого провадження в порядку, передбаченому Законом України від 21.04.99 "Про виконавче провадження". З огляду на це в адміністративних судів відсутні підстави для видачі виконавчих листів про примусове виконання судових рішень у порядку статей 257 та 258 КАС України, тому що процедура погашення податкового боргу є самостійною процедурою, яка регулюється окремими нормами, а саме ПК України, а не законодавством про виконавче провадження.
Так, за нормами Закону про банкрутство, податкового законодавства та Кодексу адміністративного судочинства (КАС України) суд вважає за необхідне зробити висновок, що ДПІ не може бути ініціатором справи про банкрутство. Перешкодою є відсутність виконавчого документа та виконавчого провадження, яке здійснюється державною виконавчою службою.
У відповідності до ст. 19 Конституції України, діє правовий режим, за яким органи державної влади та їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Також, ст. 34 ГПК України, містить імперативний припис, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Так, безспірність вимог кредитора повинна підтверджувати відповідна постанова органу ДВС про відкриття виконавчого провадження з виконання вимог кредитора. За відсутності таких доказів, ДПІ не може бути ініціатором справи про банкрутство юридичної особи .
Відповідно до ст. 14 Закону України „Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" суддя не пізніше п'яти днів з дня надходження заяви про порушення справи про банкрутство відмовляє у її прийнятті, про що виносить ухвалу, якщо провадження у справі про банкрутство боржника не допускається згідно із законом.
Приймаючи до уваги те, що суд дійшов висновку про відсутність у ініціюючого кредитора правових підстав на звернення до господарського суду із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника, суд вважає за необхідне відмовити в прийнятті заяви про порушення провадження у справі про банкрутство.
За таких обставин, керуючись ч. 3 ст. 10, ч.1 ст. 14 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", 86 ГПК України, -
УХВАЛИВ:
1. Відмовити Дергачівській ОДПІ ГУ Міндоходів у Харківській обл., м.Дергачі у прийнятті заяви про порушення справи про банкрутство.
Відмова у порушенні провадження у справі про банкрутство не перешкоджає повторному зверненню до суду із заявою про порушення справи про банкрутство за наявності підстав, встановлених Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Суддя Кононова О.В.
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2015 |
Оприлюднено | 26.06.2015 |
Номер документу | 45403029 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Кононова О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні