Копія
Справа № 822/1872/15
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 червня 2015 року м. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі судді Фелонюк Д.Л. розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом публічного акціонерного товариства "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" до Реєстраційної служби Старокостянтинівського районного управління юстиції, державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_1 Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Державне підприємство "Селекційно-генетичний центр по рибництву "Поділля" про скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ :
Публічне акціонерне товариство "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько - рибоводне підприємство" (далі - позивач, ПАТ "Хмельницькрибгосп") звернулося в суд з позовом до Реєстраційної служби Старокостянтинівського районного управління юстиції (далі - відповідач 1), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Державне підприємство "Селекційно-генетичний центр по рибництву "Поділля" (далі - ДП "СГЦР "Поділля") про скасування рішення державного реєстратора реєстраційної служби Старокостянтинівського районного управління юстиції Хмельницької області індексний номер 12610357 від 23.04.2014 року про державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою площею 35,2006 га, що знаходиться за адресою: Хмельницька область, Старокостянтинівський район, Сковородківська сільська рада, кадастровий номер НОМЕР_3.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідачем 1 неправомірно зареєстровано право постійного користування земельними ділянками на території Сковородківської сільської ради за ДП "СГЦР "Поділля", оскільки вказані землі належать на праві постійного користування позивачу згідно державного акту серії НОМЕР_1 від 25.12.1997. Звертає увагу на те, що рішенням господарського суду Хмельницької області від 12.02.2015 по справі №924/1296/13, в позові Старокостянтинівського міжрайонного прокурора в інтересах держави до Немиринецької сільської ради Старокостянтинівського району, відкритого акціонерного товариства "Хмельницькрибгосп" про визнання недійсними рішень Немиринецької сільської ради народних депутатів від 20.11.1997р. №11, Миролюбненської сільської ради народних депутатів від 25.12.1997р. №14 та державного акта від 25.12.1997р. серії НОМЕР_1 на право постійного користування земельною ділянкою площею 320,04 га, виданого на підставі рішення Миролюбненської сільської ради народних депутатів від 25.12.1997р. №14, державного акта від 26.11.1997р. серії НОМЕР_2 на право постійного користування земельною ділянкою площею 261,28 га, виданого на підставі рішення Немиринецької сільської ради народних депутатів від 20.11.1997р. №11 відмовлено. Зазначає, що розпорядженням Хмельницької обласної державної адміністрації №451/2014-р від 26.11.2014 скасовано розпорядження Старокостянтинівської районної державної адміністрації №239/2013-р від 23.10.2013 "Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) із земель водного фонду для ведення аквакультури та передачу в постійне користування ДП "СГЦР "Поділля".
Представник позивача у судове засідання не з'явився, належним чином повідомлений про дату, час і місце судового розгляду. 17.06.2015 до суду надійшла заява представника позивача (вх.№18513 від 17.06.2015), відповідно до якого позовні вимоги підтримує в повному обсязі, просить розгляд справи провести без участі представника позивача.
28.05.2015 року представником позивача подано заяву про уточнення позовних вимог, відповідно до якої уточняє позовні вимоги, а саме просить скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №12610357 від 23.04.2014 року державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_1 Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України з реєстраційним номером НОМЕР_4, що розташована: Хмельницька область, Старокостянтинівський район, с/рада Сковородківська, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3. Дане уточнення приймається судом.
Відповідач 1 в судове засідання не з'явився, належним чином повідомлений про дату, час і місце судового розгляду. 28.05.2015 до суду надійшли письмові заперечення відповідача 1 (вх.№16205 від 28.05.2015), відповідно до яких просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Зазначає, що оскаржуване рішення прийняте з дотриманням норм чинного законодавства України. 10.06.2015 до суду надійшло письмове клопотання відповідача 1 (вх.№17654 від 10.06.2015), відповідно до якого просить розглянути справу без участі представника відповідача 1.
Державний реєстратор прав на нерухоме майно ОСОБА_1 Департаменту державної реєстрації Міністерства юстиції України, залучений до участі в справі ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 28.05.2015 в якості другого відповідача (далі - відповідач 2) в судове засідання не з'явився, належним чином повідомлений про дату, час і місце судового розгляду. Ухвала Хмельницького окружного адміністративного суду від 28.05.2015 по справі №822/1872/15 разом з повісткою та копією адміністративного позову, надіслані на адресу відповідача 2 та повернуті до суду з відміткою Укрпошти "за закінченням встановленого строку зберігання". Повістки про відкладення розгляду справи надіслані на адреси відповідача 2 та отримані 15.06.2015 та 16.06.2015, відповідно, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення, виплату поштового переказу.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ДП "СГЦР "Поділля" в судове засідання не з'явився, належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи. 27.05.2015 до суду надійшли письмові пояснення (вх.№15954 від 27.05.2015), відповідно до яких зазначає, що розпорядженням першого заступника голови Хмельницької обласної державної адміністрації №451/2014-р від 26.11.2014 скасовано розпорядження голови Старокостянтинівської районної державної адміністрації від 23.10.2013 №239/2013-р, відповідно до якого затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) із земель водного фонду для ведення аквакультури та передау їх в постійне користування ДП "СГЦР "Поділля", в тому числі на території Сковородківської сільської ради загальною площею 35,2006 га. Зазначає, що після цього, ДП "СГЦР "Поділля" припинило користування земельними ділянками на території Сковородківської сільської ради Старокостянтинівського району про що направило відповідну заяву на адресу Старокостянтинівської районної державної адміністрації. Зазначає, що заперечення щодо задоволення позовних вимог відсутні, просить розглянути справу без участі представника ДП "СГЦР "Поділля".
Згідно частин 4, 6 ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового без розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. Якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи, що позивач та відповідачі, третя особа були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, представник позивача подав заяву, представник відповідача 1 подав клопотання, представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача подав клопотання про розгляд справи без їх участі, зважаючи на відсутність визначених ст.128 КАС України перешкод для розгляду справи, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч.6 ст.12 та ч.1 ст.41 КАС України фіксування судового засідання по справі не здійснюється.
Дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв'язку і сукупності, суд вважає, що позовні вимоги належать до задоволення на підставі наведеного нижче.
Суд встановив, що розпорядженням голови Старокостянтинівської районної державної адміністрації №239/2013-р від 23.10.2013 "Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) з земель водного фонду для ведення аквакультури та передачу в постійне користування" передано ДП "СГЦР "Поділля" в постійне користування земельні ділянки із земель водного фонду для ведення аквакультури з моменту державної реєстрації угод про розірвання договору оренди земельної ділянки, в тому числі згідно додатку на земельні ділянки водного фонду на території Сковородківської сільської ради площею 35,2006 га.
Розпорядженням заступника голови Старокостянтинівської районної державної адміністрації №45/2014-р від 28.02.2014 "Про внесення змін до розпорядження голови районної державної адміністрації від 23.10.2013 року №239/2013-р", внесено зміни до розпорядження голови районної державної адміністрації від 23.10.2013 року №239/2013-р "Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) з земель водного фонду для ведення аквакультури та передачу в постійне користування", а саме викладено в новій редакції додаток до нього, зокрема, передано ДП "СГЦР "Поділля" в постійне користування земельні ділянки із земель водного фонду для ведення аквакультури на території Сковородківської сільської ради площею 35,2006 га, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3.
Рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_1, Державна реєстраційна служба України за заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень поданою уповноваженою особою Державного підприємства "Селекційно-генетичний центр по рибництву "Поділля" для проведення державної реєстрації іншого речового права право постійного користування земельною ділянкою на земельну ділянку з реєстраційним номером НОМЕР_4, що розташована за адресою: Хмельницька обл., Старокостянтинівський район, с/рада Сковородківська, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3 проведено державну реєстрацію іншого речового права права постійного користування земельною ділянкою на земельну ділянку з реєстраційним номером НОМЕР_4, що розташована за адресою Хмельницька область, Старокостянтинівський район, с/рада Сковородківська, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_3 за суб'єктом: Державне підприємство "Селекційно-генетичний центр по рибництву "Поділля".
Розпорядженням голови Хмельницької обласної державної адміністрації №451/2014-р від 26.11.2014 "Про скасування розпоряджень голів районних державних адміністрацій" на підставі статей 6, 33, 39, 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", листа-клопотання Державної інспекції сільського господарства України від 03.07.2014 №4500/6-3/2-14, враховуючи запит депутата Хмельницької обласної ради ОСОБА_2 від 16.10.2014 №75/54/ВМ та інші подані документи: скасовано розпорядження голів, в тому числі, Старокостянтинівської районної державної адміністрації від 23.10.2013 №239/2013-р "Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) із земель водного фонду для ведення аквакультури та передачу в постійне користування".
Суд встановив, що позивач наділений правом постійного користування земельною ділянкою водного фонду на території Сковородківської сільської ради Старокостянтинівського району Хмельницької області площею 35,2006 га відповідно до Державного акту на право постійного користування землею серії НОМЕР_1 від 25.12.1997 (до якого належить земельна ділянка із земель водного фонду для ведення аквакультури на території Сковородківської сільської ради площею 35,2006 га), який згідно рішення господарського суду Хмельницької області від 31.01.2015 року по справі №924/1296/13 є дійсним.
А отже, відповідно до ч.1 ст.72 КАС України, обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Отже, на момент видачі розпорядження голови Старокостянтинівської районної державної адміністрації від 23.10.2013 №239/2013-р, позивач користувався вищевказаною земельною ділянкою на підставі Державного акту серії НОМЕР_1 від 25.12.1997 року на праві постійного користування.
Відповідно до ч.3 ст.59 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), землі водного фонду за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються у постійне користування:
а) державним водогосподарським організаціям для догляду за водними об'єктами, прибережними захисними смугами, смугами відведення, береговими смугами водних шляхів, гідротехнічними спорудами, а також ведення аквакультури тощо;
б) державним підприємствам для розміщення та догляду за державними об'єктами портової інфраструктури;
в) державним рибогосподарським підприємствам, установам і організаціям для ведення аквакультури.
Згідно п. "а" ч.3 ст.122 ЗК України, районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для ведення водного господарства.
Правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-IV від 01.07.2004 року (далі - Закон №1952-IV) та постанова Кабінету Міністрів України №868 від 17.10.2013 року "Про затвердження Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно" (далі - Порядок), в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин.
За змістом п.2 ч.1 ст.4 Закону №1952-IV, обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме право постійного користування та право оренди земельної ділянки.
Відповідно до ч.1 ст.15 Закону №1952-IV, державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:
1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;
2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;
3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;
4) внесення записів до Державного реєстру прав;
5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;
6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Відповідно до ч.4 ст.15 Закону №1952-IV державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Згідно п.15 Порядку, під час розгляду заяви і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо:
1) обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у встановлених законом випадках);
2) повноважень заявника;
3) відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах;
4) наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону;
5) наявності факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
Згідно ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставах, в межах та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.ст.11, 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно ст.86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Положення ч.2 ст.71 КАС України передбачають, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що тягар доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку що позовні вимоги позивача є обґрунтованими, підтверджені належними доказами, відповідають вимогам чинного законодавства, а тому належать до задоволення.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 12, 14, 41, 49, 51, 71, 72, 86, 94, 104, 128, 158-163, 254 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ :
Адміністративний позов задовольнити.
Скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно ОСОБА_1 Державної реєстраційної служби України індексний номер 12610357 від 23.04.2014 року про державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою загальною площею 35,2006 га, що знаходиться за адресою Хмельницька область, Старокостянтинівський район, Сковородківська сільська рада, кадастровий номер НОМЕР_3.
Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.
Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.
Суддя /підпис/ "Згідно з оригіналом" Суддя Д.Л. Фелонюк
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2015 |
Оприлюднено | 30.06.2015 |
Номер документу | 45454600 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Фелонюк Д.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні